Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:46

Jasmijn159 schreef:
Holy moly, stelletje debielen die anti-Frost mensen.

Alsof je tijdens een woede-uitbarsting en vreselijke huilbui even rustig aan je kind kan vragen hoe hij zich nu voelt en waarom :')

Edit: ik denk dat alle methodes in de 'te' vorm schadelijk zijn voor het kind. Je moet de dingen die voor jou en je kind werken mee pakken en vooral niet doorslaan in iets. Alles met mate :)

Wel eens gedacht aan time-in ipv time-out?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:08

Ik vind haar juist heel goed.
Ben wel blij dat ze dat "typetje"heeft laten vallen :D

Ik denk dat mensen vergeten dat Jo Frost in een situatie terecht komt waarin er er sprake is van geen, rust, geen regelmaat, geen regels, geen discipline, geen consequenties op gedrag.
Bij de gezinnen waar zij komt gaat het al langer mis. Het gaat dan niet om een kind wat eens een keer huilt omdat hij zijn zin niet krijgt, of de afstandsbediening door de kamer smijt omdat de tv uit moet.
Dit duurt allemaal al veel langer en het wangedrag vindt met grote regelmaat (dagelijks) plaats. Daarbij slapen de meeste kinderen slecht of bij mama in bed waardoor oververmoeidheid en prikkelbaarheid (of juist apathie) toeslaat.Jongere kinderen uit het gezin nemen dan al heel snel wangedrag over. Vaak staat een ouder er alleen voor omdat de ander zich terugtrekt in zijn/haar werk. Kan me goed voorstellen dat je als ouder dan tegen een zenuwinzinking aanzit!

Dan kun je niet binnenkomen en eens heel lief gaan vragen of de kinderen alsjeblieft naar papa en mama zouden willen luisteren. Nee dan moet je handelen! Duidelijke regels opstellen, routines invoeren, rituelen maken of veranderen. En daarbij helpen de acties van Jo Frost dus wel. Dus het het strafhoekje, het netjes aan tafel eten, in je eigen bed slapen etc.
Pas als de rust en regelmaat is weergekeert kun je dingen weer gaan aanpassen aan je eigen manier.

Hier in huis gelden ook bepaalde regels, als daar over heen wordt gegaan gelden er consequenties. Gewoon heel duidelijk. Maar verder is er ruimte voor inspraak, voor veranderingen, voor aanpassingen, voor lol en liefde.

Amaris

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:10

Ik kan me het 'typetje' niet echt meer herinneren eigenlijk. Wel vind ik dat ze er niet zo goed uitziet. Erg opgeblazen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:13

Typetje strak mantelpakje, haar in knot en brilletje denk ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:16

Oohhh ja! Nu weet ik het weer. Ik vind dit ook veel toegankelijker.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:17

Is dit de groep mensen die met hun 2/3 jarige in de supermarkt staan te overleggen wat hij/zij graag wil eten? >;)

Ik kan me ook wel heel goed vinden in haar manier van doen :j wat ik me afvraag ook, is of er ook in het buitenland zoveel weerstand is geweest? :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:20

Ik heb alleen een keer commentaar gehoord over het feit dat ze < het zal wel weer eens niet > zelf geen kinderen heeft en dat ze daarom dit soort programma's niet kan doen :z Maar kan ook zijn dat dit uit t Nederlandse kamp kwam.

Ik vind ook dat ze er wel eens beter uit heeft gezien.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:25

Heb het zelf ook wel even apart gevonden, dat ze zelf geen kinderen heeft en anderen vertelt wat ze moet doen. Maar ach, het werkt :) Maar was juist benieuwd hoe haar kinderen dan zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:35

Dit is gewoon een kwestie van psychologie. Mensen zijn wel uniek qua uiterlijk, maar niet qua gedrag hoor :D :D . Je kan het hoogstens vreemd vinden dat ze met kinderen omgaat en kinderen dus duidelijk leuk vindt, maar ze zelf niet heeft. En dan nog gaat dat ons niet aan, wie weet kan ze ze niet eens krijgen en ‘lost’ ze dat op deze manier op. Het argument dat ze dit programma niet mag doen, want ze heeft zelf geen kinderen en dus weet ze niet hoe het is om ouder te zijn én dus mag ze andere ouders niet helpen met een oplossing slaat als een tang op een varken. Als ik leer hoe je een motor in elkaar zet kan ik een motor in elkaar zetten zonder mijn motorrijbewijs te hebben. Een mannelijke gynaecoloog kan zijn vak prima uitoefenen zonder zelf een muts te hebben :+ :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:37

Ben het met je eens hoor, maar dat is dan zo'n gedachte die je even hebt en daarna weer weggaat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:38

Andersom zouden dan alle ouders wel weten hoe het moet omdat ze kinderen hebben. dan bestond dit topic niet :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:40

Hahahahaha! Ja dat is wel een sterk weerwoord "ik mag dan geen kinderen hebben, maar jij hebt ze wel en zelfs jij weet niet hoe het moet"

:')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:41

Amaris schreef:
Hahahahaha! Ja dat is wel een sterk weerwoord "ik mag dan geen kinderen hebben, maar jij hebt ze wel en zelfs jij weet niet hoe het moet"

:')

Haha :')

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:45

Wat ik heel goed vind van haar werkwijze is dat er rust komt in zo'n gezin. Doordat het beter gaat met opvoeden zijn de ouder(s) niet alleen maar op een negatieve manier met de kinderen bezig, zijn ze niet meer voortdurend uitgeput door de continue strijd en hebben meer tijd en zin om op een leuke manier leuke dingen met de kinderen te doen.

Ik ken het gevoel van uitputting, naast werk en huishouden voor 3 niet gemakkelijke kinderen zorgen is slopend. Op een gegeven moment wil je alleen nog maar eens een keertje gewoon een nacht slapen, liefst wat langer dan 5 uur en zonder eruit te hoeven omdat de jongste huilt.
Het is dan echt moeilijk om tijd en zin te vinden voor iets positiefs.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:48

Het helpt denk ik ook heel erg om eens een vreemde te horen zeggen 'we gaan nu dit en dit doen' en geen gemiep.

Die man was NOOIT alleen met zijn kinderen thuis gebleven, als er niet iemand de vrouw de deur uit had geschoven, de vertegenwoordigheid van geest had om de oudste mee te sturen, en had gezegd "en nu jij voor die kinderen zorgen"

Het doorbreken van patronen is zoveel waard, en dat kun je zelf bijna niet (anders was het geen patroon geworden in the first place)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:49

Meraki schreef:
Is dit de groep mensen die met hun 2/3 jarige in de supermarkt staan te overleggen wat hij/zij graag wil eten? >;)

Ik ben redelijk pro-jo, maar dit doe ik ook wel hoor! En waarom niet?
Voorbeeld: Wij eten iets wat dochterlief niet lust (te kruidig), op de vraag "wat wil jij eten? Pannenkoeken?" Antwoordt ze met nee, doe maar aardappeltjes, groente en vleesje. Nou prima toch? Nog gezond ook ;)

Ik zat net nog even na te denken over dit topic. Zelf ben ik vroeger ook niet echt streng opgevoegd (uiteraard wel met normen en waarden), maar redelijk met de eerder genoemde "vriendjes-rol", daar mijn moeder dit vroeger totaal gemist heeft in haar opvoeding.
En nu ben ik nog altijd hele goede en dikke vriendinnen met mijn moeder. Komt elke week -op mijn uitnodiging- op bezoek, gaan leuke dingen doen samen. Dus de "vriendjes-manier" hoeft niet per definitie slecht te zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:52

Meraki schreef:

Ik kan me ook wel heel goed vinden in haar manier van doen :j wat ik me afvraag ook, is of er ook in het buitenland zoveel weerstand is geweest? :=

wat is daar mis mee?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:00

Ik kan me helemaal dood ergeren aan die ouders die in de winkel beginnen met opvoeden ipv thuis!
Pas in de Xenos: moeder met kind van een jaar of 3, opa en oma waren er ook bij. Kind trok werkelijk alles uit de schappen/bakken en smeet het op de grond of tegen andere mensen aan. Moeders zei er niets van, oma probeerde een poging met uitleg dat dat niet kon bladiebladiebla. Kind trok zich nergens wat van aan en was het beu dat oma er wat van zei en sloeg deze recht in het gezicht. Opa begon zich er mee te bemoeien daarna en het resultaat was hetzelfde. Klap in het gezicht door het kind bij opa. Moeders zag alles maar deed nog altijd niets. Alle mensen ergerden zich rot hieraan want het ging nogal luidruchtig in de winkel er aan toe met dat stelletje. Ik heb me zo in moeten houden om er wat van te zeggen. Heb wel een paar keer een dodelijke blik geworpen maar dat mocht niet helpen.
Je schaamt je toch kapot als dit je overkomt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:03

Sofy schreef:
Ik wilde eigenlijk nog even terugkomen op het 'alles uitleggen/in overleg doen'.

Maar dat zijn natuurlijk wel twee hele verschillende zaken: je kunt uitleggen dat het kind niet de weg op mag lopen vanwege het gevaar, zonder dat je daarover in overleg gaat.

Citaat:
Dit is ook een belangrijke vaardigheid: luisteren en 'bevelen' opvolgen wanneer dat nodig is. Dat hoeft niet altijd, maar soms wel (denk aan een noodsituatie, maar bijv. ook aan opdrachten opvolgen in de klas).

Hmm, daar ben ik nog over in dubio. Ik snap het deels natuurlijk best, maar ik vind ook dat onze maatschappij veel te veel gericht is op gehoorzaamheid en onderwerping en regels zijn regels. En er zijn veel en veel en veel te veel volwassenen die dingen doen die nergens op slaan omdat ze gehoorzaam zijn en niet kijken naar waarom. Veel te veel mensen ook die zich in een hoek laten drukken door werkgevers bv. En nauwelijks meer mensen die in verzet komen, ook niet tegen dingen die verkeerd of erg onrechtvaardig zijn.

Kinderen training in burgelijke ongehoorzaamheid lijkt mij dus best nuttig :) En jawel, daarbij moet je natuurlijk wel een balans vinden, en het is ook prima dat kinderen bv eerst luisteren en daarna pas in gesprek gaan over het hoe en waarom. En dat ze leren dat iemand in bepaalde gevallen de autoriteit heeft en dat die dus ook de beslissingen neemt. Het vinden van de balans is daarin nog niet makkelijk, omdat het inderdaad ook niet gaat om je eigen wil door te drukken ten koste van wie er ook maar is... maar de nadruk op blinde gehoorzaamheid, nee, dat zou ik niet willen.

Ik zou overigens, als ik kinderen op die manier op zou voeden, natuurlijk wel een school uitzoeken die ook veel meer open staat voor dat soort dingen - waarbij het onderwijssysteem veel meer ruimte biedt voor eigen ontwikkeling ipv netjes van gestandaardiseerde toets naar gestandaardiseerde toets te gaan en waarbij kinderen in het gareel gedrild worden. Het is voor niemand leuk (leerkrachten, ouders en kinderen) als de opvattingen daarover ver uiteen lopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:05

Niks mis mee om een kind te betrekken in de eetkeuze, maar het ligt er wel een beetje aan hoe je dit doet. Je kunt beter zelf twee keuzes geven als wil je macaroni of stampot of gewoon zullen we vanavond macaroni eten. Een compleet open keuze als in wat wil je eten heeft teveel keuze mogelijkheden en lijdt vaker tot flinke discussies als ik wil pannekoeken/patat/iets ongezonds/vets terwijl moeders liever iets gezonds op tafel wil zetten.

Kinderen die liever aardappelen en groente willen dan patat is leuk en mooi en moet je koesteren, maar wel redelijk uniek. Hoe vaak ik in de supermarkt geen stampvoetende en jengelende "ik wil patat" kinderen hoor :=

Nee lieverd dat doen we niet we eten Y.. Tja.. dan moet je ook niet aan dat kind vragen "wat wil je eten.."

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:14

Als ik zat de drammen met 'ik wil' zei mijn vader op z'n Fries (wil = wol in het Fries) : 'wol zit op een schaap en haar op de geit'. Nou dan ben je zo uitgekletst :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:21

Jo Frost is juist hartstikke leuk voor kinderen en wat mij het meeste aanspreekt is dat ze de ouders ook bij de oren pakt }> want daar is namelijk het hele gedoe begonnen!
Als ze weg gaat bij een gezin zijn zowel de kinderen als de ouders vaak verdrietig dat ze gaat dus zo slecht is ze echt niet.

Deze ophef hierover is typisch Nederland :roll: ....is iets echt slecht word het goed gepraat en is iets goed waarvan men resultaat ziet dan word het afgekraakt. |o

Ik zeg; Welkom Jo!!! +:)+

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:22

Nou nou, ik durf hier bijna niet meer te reageren... Mijn kinderen krijgen geen time-out, ik heb liever een time-in voor ze. Ik leg alles uit en vind de belangen van de kinderen zeker net zo belangrijk als de mijne, dus dat telt mee in alle afwegingen. Mijn dochter van bijna 2 slaapt bij mij in bed (nou ja, in het tweepersoonsbed op haar kamer). Dus the horror, ik slaap momenteel nog niet bij mijn man. Mijn peuter van 3,5 jaar slaapt grotendeels in zijn eigen bed, maar komt meestal 's nachts ergens bij mijn man te liggen. Mijn dochtertje van bijna 2 jaar drinkt nog meerdere keren aan de borst 's nachts (en overdag ook).

Maar het feit dat je niet straft of beloont, zegt niet dat je geen grenzen stelt.

Ik heb overigens bij probleem gezinnen geen problemen met Jo Frost, maar het is niet my cup of tea.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:28

djinnie schreef:
Nou nou, ik durf hier bijna niet meer te reageren... Mijn kinderen krijgen geen time-out, ik heb liever een time-in voor ze. Ik leg alles uit en vind de belangen van de kinderen zeker net zo belangrijk als de mijne, dus dat telt mee in alle afwegingen. Mijn dochter van bijna 2 slaapt bij mij in bed (nou ja, in het tweepersoonsbed op haar kamer). Dus the horror, ik slaap momenteel nog niet bij mijn man. Mijn peuter van 3,5 jaar slaapt grotendeels in zijn eigen bed, maar komt meestal 's nachts ergens bij mijn man te liggen. Mijn dochtertje van bijna 2 jaar drinkt nog meerdere keren aan de borst 's nachts (en overdag ook).

Maar het feit dat je niet straft of beloont, zegt niet dat je geen grenzen stelt.

Ik heb overigens bij probleem gezinnen geen problemen met Jo Frost, maar het is niet my cup of tea.

Mag ik (heel serieus, geen aanval) vragen hoe jij het voor je ziet als de juf op school straks zegt dat er iets niet mag en jouw kinderen verwachten uitleg die ze misschien niet gaan krijgen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:29

vuurneon schreef:
Als ik zat de drammen met 'ik wil' zei mijn vader op z'n Fries (wil = wol in het Fries) : 'wol zit op een schaap en haar op de geit'. Nou dan ben je zo uitgekletst :')

Ja, klopt. Het is een prima manier om iemands wensen en gevoelens te negeren.

Maar of dat betere en evenwichtigere kinderen en later volwassenen maakt? Ik vraag het me af. Er zijn heel wat mensen die het contact met hun eigen gevoel verliezen omdat ze geleerd hebben dat ze niet teleurgesteld mogen zijn. Zo'n gezonde manier hoeft het niet te zijn.
Ligt er een beetje hoe het toegepast wordt... maar je kunt emoties van kinderen serieus nemen zonder dat je meegaat in het drammen of eraan toegeeft.