De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:06

MarliesV schreef:
Je kan toch ook gewoon weigeren en vervolgens 9 maanden vrijwillig je maatschappelijk nuttig maken.

Kan. Je kunt je ook afvragen waarom je akkoord zou moeten gaan met zulke verplichtingen. Een goed argument is daar nog niet op gegeven. Verplichten omdat het kan lijkt me in elk geval niet genoeg. Ik zou best wat meer respect willen hebben voor de grondwettelijke principes van vrijheid over wat je met je leven doet. Zelfs al is het maar 9 maanden max.

Kuggur schreef:
Maar gezien paarden tegenwoordig slechts een decoratieve functie vervullen in het leger zou ik zeggen dat ze wat buiten de context van dit topic (dienstplicht terug wegens oorlogsdreiging) vallen.

Ach, die 'oorlogsdreiging' vervult ook slechts een decoratieve functie (met reele oorlogsdreiging heeft het allemaal niets te maken) dus dan kun je net zo goed gewoon wel te paard gaan. Extra pre: het is heel handig als men in geval van een olie/gastekort met paarden om kan gaan :)

Kuggur

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:10

Wat willen mensen toch met die dienstplichtigen?
In een echte oorlog zijn ze kannonnenvoer, niets meer niets minder. En dáár is in een moderne oorlog erg weinig behoefte aan; de tijd van loopgraven is allang voorbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:10

Goed aangepakt lijkt het me op zich wel een goede zaak wanneer iedereen van een jaar of 18 weer eens lekker ouderwets discipline bijgebracht wordt :j

Als er met vervolgstudies inderdaad geen vertraging opgelopen wordt en je die jongelui ook echt vaardigheden leert die nuttig zijn, dan lijkt het me zeker geen kwaad te kunnen. Degenen die nog in dienst zijn geweest zijn vaak toch wat meer kerels dan degenen die niet meer hoefden, denk dat het over het algemeen wel goed is om zoiets mee te maken en dat het ook nuttig voor de samenleving is als mensen een bepaalde basis van saamhorigheid en bepaalde vaardigheden bijgebracht wordt :)

Geef jongeren daarbij dan wellicht de mogelijkheid om naast de gewenste opleiding iets te leren dat ze graag willen (autorijlessen bijvoorbeeld) zodat ze ook graag willen deelnemen en het is win-win toch :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:13

pmarena schreef:
Goed aangepakt lijkt het me op zich wel een goede zaak wanneer iedereen van een jaar of 18 weer eens lekker ouderwets discipline bijgebracht wordt :j

Eigenlijk is vrijheid gewoon vervelend!
Meer dwang, meer plicht... diep van binnen willen we eigenlijk gewoon allemaal onderdrukt worden?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:14

Shadow0 schreef:
MarliesV schreef:
Je kan toch ook gewoon weigeren en vervolgens 9 maanden vrijwillig je maatschappelijk nuttig maken.

Kan. Je kunt je ook afvragen waarom je akkoord zou moeten gaan met zulke verplichtingen. Een goed argument is daar nog niet op gegeven. Verplichten omdat het kan lijkt me in elk geval niet genoeg. Ik zou best wat meer respect willen hebben voor de grondwettelijke principes van vrijheid over wat je met je leven doet. Zelfs al is het maar 9 maanden max.

Zo even snel uit mijn hoofd:
1. Het is goed voor jezelf, een stukje discipline. Vooral voor sommige jongeren van 18 jaar die ik tegenwoordig rond zie lopen lijkt dat me zeker niet verkeerd :+

2. Maatschappelijke betrokkenheid, niet alleen maar je eigen grote IK

3. Wanneer er wel wat gebeurt (of het nou te maken heeft met IS, Rusland of een overstroming :+ ), zijn er heel wat meer mensen in NL die hier enigszins op voorbereid zijn en kunnen helpen

Volgens mij heeft dienstplicht overigens niet echt wat met onderdrukking te maken, sorry hoor maar dat vind ik echt belachelijk :')
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 09-02-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:14

pmarena schreef:

Heb je daar zelf ook behoefte aan, "ouderwets discipline bijgebracht krijgen"?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-02-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:16

Ik zie al zwart voor mijn ogen na 10 minuten rennen, fysiek zou ik weinig bij kunnen dragen. Maar een half jaar dienstplicht na de middelbare school vind ik een prima idee eigenlijk. Denk dat het best waardevol kan zijn voor een heleboel mensen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:17

Unleash schreef:
Ik zie al zwart voor mijn ogen na 10 minuten rennen, fysiek zou ik weinig bij kunnen dragen. Maar een half jaar dienstplicht na de middelbare school vind ik een prima idee eigenlijk. Denk dat het best waardevol kan zijn voor een heleboel mensen.

Nog eentje die het een goed idee vindt voor al die anderen. Hoog gehalte aan dergelijke posts in dit topic valt me op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:18

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Eigenlijk is vrijheid gewoon vervelend!
Meer dwang, meer plicht... diep van binnen willen we eigenlijk gewoon allemaal onderdrukt worden?

Welnee.

Je hebt ook de plicht om naar school te gaan toch? Kan je er best nog een half jaartje aan plakken om het luie zweet er even uit te trainen en wat vaardigheden op te doen die nog van pas kunnen komen :)

Als het op een goede manier aangepakt wordt kan het nog best aantrekkelijk zijn voor die jongelui ook :j

Mooie voorbereiding op het werkende leven, stukje discipline, saamhorigheidsgevoel, inzicht en vaardigheden leren...

Zeker als je er op basis van goede redenen eventueel onderuit kan (omdat je bvb. al een baan hebt waar je niet zomaar even een half jaar mee kan stoppen, zorg voor iemand hebt of weet ik wat) dan is het voor een scholier op zich een mooie tussenstap tussen school en het leven daarna :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:18

Gezien het losgeslagen uiterlijk van de huidige maatschappij en de enorme IK moraal zou het inderdaad geen kwaad kunnen om de gewone dienstplicht(14mnd) weer terug in te voeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:20

Dus julllie gaan zelf ook pmarena en Morganlefay?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:22

Geloof dat ze aan mij een moeilijke krijgen. Ik laat mij door niemand iets commanderen of nog meer dingen verplicht doen. Hier in Nederland zit ik al aan genoeg verplichtingen vast.

Ik wil best dingen doen. Maar dat kan op een normale manier. En niet dat een paar mannetjes mij even wat discipline willen bij brengen.

Daarnaast wil ik niet eens bij de maatschappij betrokken zijn. Maar ik ben helaas hier geboren. Dus nog even paar jaar uitzingen en dan emigreer ik. Tot die tijd zorg ik ervoor dat ik optijd mijn rekeningen betaal, een baantje heb. En zorgen dat ik paar diploma's op zak heb.
En genieten van de tour ritjes op mijn motor.

Wat in de rest van de wereld gebeurt, interesseert mij ook weinig. Volg dus ook geen nieuws. En leef lekker onder mijn eigen hunebed steen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:22

Fijn. Laat je een aantal niet gemotiveerde mensen met een wapen zwaaien. Komt helemaal goed joh. En dan nog te bedenken over de mensen die niet helemaal tof zijn. Die moet je vooral een geweer in hun handen stoppen. Net zoals iemand anders aangaf.

Maar oké. Ik ben tegen mijn wil aan in een uitkering gekomen en ik ben chronisch ziek. Moet ik dan maar tegen mijn zin in een half jaar in het leger? En in een verzorgingshuis ga ik al helemaal niet werken, laat dat maar over aan andere mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:23

Thesserd schreef:
Zo even snel uit mijn hoofd:
1. Het is goed voor jezelf, een stukje discipline. Vooral voor sommige jongeren van 18 jaar die ik tegenwoordig rond zie lopen lijkt dat me zeker niet verkeerd :+

Bewijs?

(Ik heb zelf het idee dat men juist behoorlijk braaf is. Verreweg de meesten gaan braaf naar school, braaf naar een opleiding, braaf naar werk, en worden daarna hele brave volwassenen. Zelfs demonstraties en protest waar dat gepast is zie je nauwelijks.)

Citaat:
2. Maatschappelijke betrokkenheid, niet alleen maar je eigen grote IK

Mij lijkt een militaire opleiding daar alleen maar averechts voor te werken. Twijfel, nuance, empathie met de 'ander' (dus niet de mensen die hetzelfde zijn als jij, maar juist de mensen waarvan je niet veel weet, die je raar vindt, die het met je oneens zijn) zijn zijn nou niet bepaald centrale waarden in een militaire opleiding. Terwijl ze van groot belang zijn voor maatschappelijke betrokkenheid.

Citaat:
3. Wanneer er wel wat gebeurt (of het nou te maken heeft met IS, Rusland of een overstroming :+ ), zijn er heel wat meer mensen in NL die hier enigszins op voorbereid zijn en kunnen helpen

Met Rusland of IS kunnen ze niets doen, het helpen in geval van nood zou heel nuttig zijn, maar kan worden vormgegeven zonder verplichting. Verplichting is dwang en onderdrukking en gaat rechtstreeks in tegen het uitgangspunt van vrijheid. Het is niet noodzakelijk.

Citaat:
Volgens mij heeft dienstplicht overigens niet echt wat met onderdrukking te maken, sorry hoor maar dat vind ik echt belachelijk :')

Het is plicht, het is dwang, opgelegd door anderen, en zoals je hier schrijft bedoeld om mensen in een model te kneden van hoe 'men' moet zijn. Dat lijkt mij fundamenteel niets anders dan het principe van onderdrukking. Dat het maar 9 maanden is ipv een leven, scheelt een stuk, maar blijft een fundamentele inbreuk op iemands vrijheid.

Anoniem

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:28

Is het trouwens niet zo dat de meeste jongeren, door het feit dat ze 'moeten', zich niet alleen maar meer tegen de maatschappij gaan keren? Ik denk dat wanneer je het anders draait veel meer jongeren zich vrijwillig zullen aanmelden. :) Het is namelijk zo dat wanneer het vrijwillig is, ik best na mijn afstuderen een half jaartje het leger in wil om daar oa mijn rijbewijs etc. te halen. Voor bijvoorbeeld mensen die nog niet weten wat ze willen doen, is dat een hele uitkomst. Voor mensen die hun hele toekomst al hebben uitgestippeld, wáárom in godsnaam daar iets aan doen? Die zijn alleen maar goed voor de maatschappij. Verdienen meer, betalen meer belasting. ;)

Shadow0

pmarena schreef:
Je hebt ook de plicht om naar school te gaan toch?
Bij de leerplicht vraag ik me ook regelmatig af of de manier waarop we het nu inrichten wel echt het belang van de jongere en z'n ontwikkeling voorop heeft staan.

Citaat:
Zeker als je er op basis van goede redenen eventueel onderuit kan (omdat je bvb. al een baan hebt waar je niet zomaar even een half jaar mee kan stoppen, zorg voor iemand hebt of weet ik wat) dan is het voor een scholier op zich een mooie tussenstap tussen school en het leven daarna :)

Ik gun iedereen de mogelijkheid tot een avontuurlijke tijd waarin ze veel leren. (Maar niet gericht op geweld en oorlog.) Een leertijd waarin men bezig is met reddingsoefeningen, rijbewijs halen, survivalskills en samenwerken: helemaal prima. Lijkt me echt een fantastische aanvulling en stukken beter voor veel jongeren dan onderwijs waar ze hun behoefte tot 'doen' niet kwijt kunnen.

Maar niet verplicht, en zeker niet met als verplicht doel om mensen discipline aan te leren (dat is namelijk niet de taak van de overheid), en niet om mensen op te leiden geweld toe te kunnen passen, of om ze te leren hoe wapens werken ofzo.

Anoniem

Kuggur schreef:

haahahha, ben volgens de regels van het leger al gepensioneerd en heb ook nog eens de pech gehad dat mijn lichting er vanwege de hoeveelheid liefhebbers er in zijn geheel uitgeloot is.
Maar kan je wel vertellen dat er een baseball in de hoek staat en dat ik m ook weet te gebruiken.
En als er aan mij gevraagd wordt om dienst te nemen een volmondig ja, mede vanwege de fijne mentaliteit van de tegenwoordigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:30

love_western schreef:
Geloof dat ze aan mij een moeilijke krijgen. Ik laat mij door niemand iets commanderen of nog meer dingen verplicht doen. Hier in Nederland zit ik al aan genoeg verplichtingen vast.

Ik wil best dingen doen. Maar dat kan op een normale manier. En niet dat een paar mannetjes mij even wat discipline willen bij brengen.

Daarnaast wil ik niet eens bij de maatschappij betrokken zijn. Maar ik ben helaas hier geboren. Dus nog even paar jaar uitzingen en dan emigreer ik. Tot die tijd zorg ik ervoor dat ik optijd mijn rekeningen betaal, een baantje heb. En zorgen dat ik paar diploma's op zak heb.

Wat in de rest van de wereld gebeurt, interesseert mij ook weinig. Volg dus ook geen nieuws. En leef lekker onder mijn eigen hunebed steen.

Volgens mijn burgemeester is daar een goede uitspraak op van toepassing toch???????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:32

Morganlefay schreef:
love_western schreef:

Volgens mijn burgemeester is daar een goede uitspraak op van toepassing toch???????????

Vertel maar. Want zoals ik zei ik leef onder een steen. Wat mij prima bevalt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:37

Als ik de reacties lees ib dit topic vind ik het toch echt geen verkeerd idee...iemand gaat nog liever dood en heel veel jonge mensen die heel graag weg willen, maar waarschijnlijk geen idee hebben van wat er verder in de wereld speelt.

Als verplicht ondrukking betekend wonen we in een soort tweede noord korea, met alles wat hier verplicht is... :+ Dat zal wel meevallen.

Helaas voor sommige blijft het feit dat de dienstplicht nooit afgeschaft is en dat ze bij wijze van morgen idereen weer kunnen oproepen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:41

Morganlefay schreef:
Kuggur schreef:

haahahha, ben volgens de regels van het leger al gepensioneerd en heb ook nog eens de pech gehad dat mijn lichting er vanwege de hoeveelheid liefhebbers er in zijn geheel uitgeloot is.
Maar kan je wel vertellen dat er een baseball in de hoek staat en dat ik m ook weet te gebruiken.
En als er aan mij gevraagd wordt om dienst te nemen een volmondig ja, mede vanwege de fijne mentaliteit van de tegenwoordigen.

Komt dát even goed uit.

En een baseball -neem aan dat je knuppel bedoelt- is net zo nuttig in tijden van oorlog als een dienstplichtige; niet.
Zelfs in een handgemeen een vrij onpraktisch wapen trouwens maar dat terzijde.

Een dienstplichtige met 6 (zes) maanden opleiding/ervaring heeft niets te zoeken in een moderne oorlog. Die loopt hoogstens in de weg (kan misschien een paar kogels/scherven absorberen en de échte soldaten wat respijt geven...).

Dienstplicht als verbeteringsinstituut voor ontspoorde jongeren werkt hoogstens averechts.

Geloof me, ik ben in dienst geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:44

gekvanfleur schreef:
Als ik de reacties lees ib dit topic vind ik het toch echt geen verkeerd idee...iemand gaat nog liever dood en heel veel jonge mensen die heel graag weg willen, maar waarschijnlijk geen idee hebben van wat er verder in de wereld speelt.

Als verplicht ondrukking betekend wonen we in een soort tweede noord korea, met alles wat hier verplicht is... :+ Dat zal wel meevallen.

Helaas voor sommige blijft het feit dat de dienstplicht nooit afgeschaft is en dat ze bij wijze van morgen idereen weer kunnen oproepen.

Tegen die tijd dat ik wil emigreren zoek ik wel rustig uit wat er in dat land afspeelt. Dat boeit mij nu totaal nog niet.

Ik plan niet te ver vooruit. Want als ik morgen uitglij over een naaktslak en mijn nek breek. Dan heb ik er niks meer aan. Ik leef in het nu en niet in de toekomst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:46

Shadow0 schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zou zeggen. Als we bang zijn voor IS en Rusland. Hef de bezuinigingen op defensie op en breid uit in plaats van inkrimpen.

Waarom denk je dat defensie de manier is om veiligheid tegen Rusland te vergroten? Als we bang zijn voor IS is het vooral zaak om een beetje meer feitenkennis te krijgen. IS komt niet naar Nederland. Ze zijn geen enkel risico voor Nederland.
En de kans dat een paar losgeslagen enkelingen rottigheid uithalen (wat trouwens vaker niet dan wel door IS gebeurt, denk Breivik, Karst T en Tristan van der V) los je niet op met het leger.

Ik ben niet bang :)

Ik had inderdaad moeten zeggen als men bang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:46

Het meeste jonge spul heeft geen "oorlogsopvoeding" gehad en zijn dit soort zaken ver van mijn bed.
Voor degenen die dit wel hebben gehad, zijn bekend met het het was en waar we zuinig op moeten zijn.
Hoop van harte dat deze wijsheid nooit voor het jonge spul hun voeten wordt gegooid als het ooit mis mocht gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:49

Kuggur schreef:

Eh, ja, een hoogzwangere 34 jarige met 2 hypotheken en een eigen zaak, die moet je echt op gaan roepen voor een half jaar dienstplicht :P

Daar is de maatschappij echt bij gebaad, als ik een half jaar alles laat vallen, een baby zonder mamma en zorg zit, een gezin de vaste lasten niet kan betalen en met grote schulden komt te zitten, een bedrijf kapot gaat, man overspannen met grote schulden achter laat en we beiden een uitkering moeten gaan trekken... dat is een goed plan :P

Voor heel veel volwassenen is het een beetje te laat om dat nu met terugwerkende kracht te gaan doen, daarmee maak je een beetje te veel kapot als mensen inmiddels al verplichtingen hebben die je niet zomaar even een half jaartje "on hold" kan zetten. Daar knapt de maatschappij niet van op.

Zoiets moet je doen (als je het in wilt stellen) bij jongelui die nog geen verplichtingen hebben :)

Ik had destijds best graag zoiets willen doorlopen hoor, vooral dat saamhorigheidsgevoel en als je ziet dat veel mensen er toch vriendschappen aan over gehouden hebben en alles....dat is echt niet zo verkeerd.

Niemand zit natuurlijk te wachten op taferelen van door de modder moeten kruipen met een schreeuwlelijk boven je, of nutteloze klusjes doen. Dan komen veel mensen in verzet.

Maar als je het goed aanpakt en de jongelui echt nuttige vaardigheden leert, ze gewoon een stevige dagindeling moeten volgen en het enige nadeel is dat ze na hun normale school een half jaartje later aan een vervolgstudie kunnen beginnen... waarom niet?

Hebben ze een half jaartje geproefd van samenwerking, het werkende leven, een zakcentje verdiend, zijn een hele ervaring rijker en hebben misschien wel een wat beter inzicht gekregen in zichzelf en wat ze willen met de rest van hun leven. En als je dan bvb. ook nog eens de mogelijkheid hebt om je rijbewijs te halen in die tijd of iets anders.... dan kan het zelfs gewoon aantrekkelijk zijn.

De mensen die nog in dienstplicht zijn geweest zijn er over het algemeen toch ook niet slechter van geworden. Ik had best gewild hoor. Als je allemaal moet dan is het gewoon niet anders en zit je met alle rangen en standen uit de maatschappij in hetzelfde schuitje, is helemaal niet zo verkeerd om dat zo eens mee te maken met mensen die je anders wellicht nooit van zo dichtbij zou leren kennen :)

Ik ben op mijn 17e meer dan full-time gaan werken dus heb ook niet bepaald zitten lanterfanten hoor.
Wie weet had een dienstplicht wel beter voor me geweest...

Mits goed aangepakt denk ik echt dat het best een goed idee kan zijn, waarbij het voor de jongeren zelf ook best aantrekkelijk kan zijn, zeker als het gewoon aansluit op je middelbare school bijvoorbeeld :)

Het idee van dienstplicht is ook niet bepaald nieuw natuurlijk, is er jaren geweest en dat was toch ook geen ramp :)