Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:31

Het is zoveel erger allemaal in Engeland, dus in NL moeten ze niet klagen?

Wat een onzin :') In Engeland is er nog een veel groter verschil tussen arm/rijk, alsof je dat als goed voorbeeld zou willen nemen...

Ik kan ook met bepaalde landen gaan vergelijken waar het onderwijs gratis is of veel goedkoper, dan blijven we bezig.

Ailill

LisaFaded schreef:
Waarom Engeland vergelijken met Nederland. We hebben het over de overgang in Nederland, niet om Nederland met andere landen te gaan vergelijken. Zijn we morgen nog niet uitgepraat.

Ik haakte enkel in op een post van iemand anders.

Ailill

Fiffill schreef:

Wat een onzin :') In Engeland is er nog een veel groter verschil tussen arm/rijk, alsof je dat als goed voorbeeld zou willen nemen...

Ik kan ook met bepaalde landen gaan vergelijken waar het onderwijs gratis is of veel goedkoper, dan blijven we bezig.

Dit dus.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:32

LisaFaded schreef:
Waarom Engeland vergelijken met Nederland. We hebben het over de overgang in Nederland, niet om Nederland met andere landen te gaan vergelijken. Zijn we morgen nog niet uitgepraat.

Omdat het daar ook prima werkt. Dus ja, een vergelijking is wel degelijk relevant.

Fenrir

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:32

Over 'prima werken' verschillen de meningen :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:33

Eulogy schreef:
LisaFaded schreef:

Omdat het daar ook prima werkt. Dus ja, een vergelijking is wel degelijk relevant.

Dan had je er wel bij moeten vertellen dat het student loan ook veel hoger ligt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 18:35

Dus omdat het in Engeland allemaal zo goed gaat moet dat in Nederland ook kunnen?
In Engeland is de situatie anders als hier. Ze hebben het nog niet een gestart dus je kan niet 'ook daar werkt het prima' zeggen.. We weten nog niet eens hoe het gaat verlopen maar het komt er. We kunnen niks vergelijken met wat er nog niet is. We kunnen alleen speculeren.

Oja laten we het eens over Zwitserland hebben. :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:38

Wat je zegt over de hoogte klopt overigens niet helemaal, Ailill. Wat je, vergelijkbaar met stufi, maximaal per maand kon lenen (dus, vergeleken met basisbeurs en aanvullend lenen in Nederland) lag in 2014 rond de £460 per maand voor een uitwonend student. Ik weet wel dat ik vorig jaar een paar maanden maximal heb bijgeleend en toen boven de 900 euro uit kwam. Behoorlijk wat hoger dan een student loan dus? Daarvan zou dan een deel een gift zijn geweest maar aangezien ik ben gestopt met m'n studie... Was het achteraf gezien toch een volledige lening :+
Verder kun je je volledige collegegeld lenen maar aangezien dat een andere beurs is, lijkt me dat niet relevant.

Maar goed, het enige punt dat ik wilde maken met de vergelijking met de UK was dat het hier ook geen problemen oplevert en dat heel veel mensen het niet eens hoeven terug te betalen, of per maand maar minimaal.
Fiffill: dat het verschil tussen arm en rijk groter lijkt me sowieso irrelevant als je het hebt over onderwijs? Een heel hoop andere dingen zijn hier juist beter geregeld, zoals zwangerschapsverlof en (volgens sommigen) gezondheidszorg. Maar eh, tja, lijkt me in deze discussie niet heel relevant? :+
En waarom verschillen de meningen over 'prima werken'?

Hoe bedoel je dat het niet te vergelijken is LisaFaded? Het is toch een soortgelijk systeem?
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 21-01-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:39

love_western schreef:
Mijn moeder is 4 jaar terug met een mbo studie begonnen. Dus nee minder kosten dan een hbo studie.

Maar naast haar studie moest ze nog wel haar maandelijkse lasten betalen. Zorgen dat er eten op tafel kwam. En voor 2 kinderen zorgen(waarvan 1 chronisch ziek en ander depressief) en ze is alleenstaande moeder. Maar ze heeft in die 2 jaar tijd geen stuiver geleend van iemand. Want naast de studie, stage, huiswerk, huishouding (waar wij natuurlijk bij hielpen) en 2 kinderen. Werkte ze ook nog.

En ze weigerde alimentatie van mijn vader. Omdat die het zelf beter kan gebruiken.

Dus als zij het kan. Dan mag ik straks nier miepen als ik in toekomst met hbo studie begin. Want mijn maandelijkse lasten liggen veel lager. Woon nog thuis. En heb geen 2 kinderen. En hoef niet te zorgen dat er eten op tafel komt.

Hulde voor jouw moeder!! Echt, diep respect!
Ik vind het geweldig dat er ook nog mensen zijn die het zo doen! Als ik het verhaal van Bigone lees, een enkeling in dit topic en mijn eigen ouders, vraag ik me af of dat een afspiegeling is van de maatschappij. Zijn er dan zo weinig mensen die het gewoon doen zonder mopperen? Gewoon bezuinigen op andere dingen?

Mooie instelling heb je! Zo kom je er zeker wel!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:44

Janine1990 schreef:
love_western schreef:
Mijn moeder is 4 jaar terug met een mbo studie begonnen. Dus nee minder kosten dan een hbo studie.

Maar naast haar studie moest ze nog wel haar maandelijkse lasten betalen. Zorgen dat er eten op tafel kwam. En voor 2 kinderen zorgen(waarvan 1 chronisch ziek en ander depressief) en ze is alleenstaande moeder. Maar ze heeft in die 2 jaar tijd geen stuiver geleend van iemand. Want naast de studie, stage, huiswerk, huishouding (waar wij natuurlijk bij hielpen) en 2 kinderen. Werkte ze ook nog.

En ze weigerde alimentatie van mijn vader. Omdat die het zelf beter kan gebruiken.

Dus als zij het kan. Dan mag ik straks nier miepen als ik in toekomst met hbo studie begin. Want mijn maandelijkse lasten liggen veel lager. Woon nog thuis. En heb geen 2 kinderen. En hoef niet te zorgen dat er eten op tafel komt.

Hulde voor jouw moeder!! Echt, diep respect!
Ik vind het geweldig dat er ook nog mensen zijn die het zo doen! Als ik het verhaal van Bigone lees, een enkeling in dit topic en mijn eigen ouders, vraag ik me af of dat een afspiegeling is van de maatschappij. Zijn er dan zo weinig mensen die het gewoon doen zonder mopperen? Gewoon bezuinigen op andere dingen?

Mooie instelling heb je! Zo kom je er zeker wel!
Dit inderdaad! _/-\o_
Mijn moeder heeft een soortgelijk iets gedaan (na haar 30e nog begonnen aan WO Rechten, terwijl ze rond haar afstuderen zwanger was van mij). Daarnaast moest ze wel werken omdat ze natuurlijk geen stufi meer kreeg, maar gewoon cum laude afgestudeerd hoor. Het kan prima.

Moet ook zeggen dat ik me vooral erger aan het type JOVD'ertjes die het normaal heel erg eens zou zijn met een dergelijke regeling, maar ja, nu je aan hun stufi komt wordt het toch wel een ander verhaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:46

Janine1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het is alleen wel zo dat de mensen waarvan de ouders hun studie betaalden, nu opeens de stufi niet meer mogen houden. Dan mis je wel (in mijn geval) 100 euro per maand.

Ik heb nu een half jaar een tussenjaar dus ik probeer wel wat meer te sparen. :=

Maar van 100 euro per maand kan je jezelf ook niet onderhouden volgens mij? Althans, mij lukte het niet :P En dan hoefde ik geen zorgverzekering te betalen hoor... Dat deden mijn ouders zolang ik studeerde.

Dat lukt mij prima hoor. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:49

MarlindeRooz schreef:
Dat lukt mij prima hoor. :j

Oeh knap!!!
Ik vond m'n hobby te belangrijk (dat vond ik eigenlijk mijn gehele schooltijd al), daarnaast ben ik nogal veeleisend wat kleding betreft. Het is niet zo dat mijn kast uitpuilt met nieuwe kleding, maar fijne kleding vind ik heel belangrijk. Terwijl mijn zusje echt cheap ass kleding kan scoren wat ook nog écht leuk is.... Lukt mij dat helaas niet... -O- Weinig stijl :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:50

Verschil tussen arm/rijk lijkt me wel relevant, dat zie je bijv ook in Amerika, veel mensen die het gewoon niet kunnen betalen. Als je dan enkele Scandinavische landen als voorbeeld neemt waar het onderwijs gratis of iig goedkoper is én vaak nog beter van kwaliteit is ook... ik ben gewoon van mening dat dit soort dingen niet werken en je juist niet de kant van Amerika etc op moet willen gaan.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:50

Fiffill schreef:

Inderdaad, plus ik denk dat het ook onmogelijk is.
België-Nederland kan je niet eens vergelijken omdat het een andere sociale zekerheid is en belastingdruk.

Ik vindt het trouwens wel makkelijk gezegd, dat je dan maar een studie niet moet doen.
Als je ambitie hebt voor één bepaald vak, lijkt het mij niet makkelijk om zomaar iets anders te doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:52

Fiffill schreef:
Verschil tussen arm/rijk lijkt me wel relevant, dat zie je bijv ook in Amerika, veel mensen die het gewoon niet kunnen betalen. Als je dan enkele Scandinavische landen als voorbeeld neemt waar het onderwijs gratis of iig goedkoper is én vaak nog beter van kwaliteit is ook... ik ben gewoon van mening dat dit soort dingen niet werken en je juist niet de kant van Amerika etc op moet willen gaan.

Ik raad ook alle toekomstige masterstudenten aan om de master, indien mogelijk, in Zweden te volgen.
Niveau ligt hoger dus goed op je cv en de kosten zijn vele malen lager.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:54

Wendybrian schreef:
Jildau schreef:
Wat ik mij afvraag.. Kijkt een bank ook naar die schuld bij het verstrekken van een hypotheek? Anders kan straks niemand na de studie een huis kopen voor de komende tig jaren.

Nee, een lening als deze word niet meegerekent in je hypotheeck.

Helaas, een studieschuld wordt wél meeberekend bij een hypotheekaanvraag :j
Toevallig net vorig jaar wat gesprekken bij bank en hypotheekadviseurs gehad en mijn studieschuld haalde wel degelijk het maximun hypotheek bedrag naar beneden.
Niet gek ook, het zijn immers tóch vaste lasten waar je aanvast zit.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:55

Vanwaar verandert basisbeurs niet voor MBO?

En hebben mensen onder 18 nu ook recht op OV, zag wel bij MBO, maar dat werd als enige genoemd

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:59

Fiffill schreef:

Veel mensen die wat niet kunnen betalen? Vind dat altijd zo'n dooddoener. Arm of rijk, je kunt precies hetzelfde bedrag per maand lenen en daar zou je gewoon van rond moeten kunnen komen (en dan heb je altijd nog de aanvullende beurs als je ouders weinig verdienen). Ja natuurlijk, de een z'n ouders kunnen wat meer bijdragen maar dat blijf je altijd houden. Niets is overigens gratis, als je het als student niet zelf betaalt dan betaalt de belastingbetaler het.

Het Amerikaanse system is totaal anders, en ja, daar zitten mensen inderdaad met torenhoge schulden die ze niet kunnen afbetalen. Dat is met dit stelsel niet het geval, het gaat dus helemaal niet de kant van Amerika op.

Zelfs als je je stufi moet lenen, betaal je echt nog maar een fractie van wat het onderwijs echt kost. Ik vind het niet meer dan normal dat je daar ook gewoon deels zelf voor verantwoordelijk bent, eigenlijk.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:02

Zullen we het nu over het Zwitserse sytseem
Hebben :P?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:03

Ken het Zwitserse systeem niet :').

Mijn moeder is ook een MBO opleiding gestart paar jaar terug. Wel via haar werk, en werk betaalde de studie. Maar dan kost een jaartje MBO ook 2000 euro..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:04

Net in het jeugdjournaal de vrouw die dit bedacht heeft, wat raar om haar zo te zien.
Maargoed. Ik snap er trouwens helemaal niks van, wat er nu gebeurt en verandert.

Ik heb een vraagje, ik volg nu een opleiding op het MBO, ben 1e jaars. Ik wil volgend school jaar(sep-2015 dus) naar een andere school. Wel de zelfde opleiding. Dus mijn 2e jaar op een andere school.
Nu heb ik met de school gebeld waar ik heen wil en ze zeggen dat het geen probleem is als ik in het 2e jaar instroom bij deze opleiding. Maar hoe zit dat met de studiefinanciering. Ik val nu nog in de oude regeling omdat ik al een opleiding doe en al studiefinanciering krijg. Maar hoe zit dat als ik naar een andere school ga? Val ik dan opeens in de nieuwe regeling?(dus wel met de zelfde opleiding) Ik heb vanmiddag naar het DUO gebeld maar daar was minstens 15 minuten wachttijd. Dus bel morgen opnieuw. En wat als je niveau 3 hebt gehaald en je wilt door naar niveau 4, val je dan ook in de nieuwe regeling?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:07

MBO houdt basisbeurs en als je eenmaal opleiding bent begonnen hou je je stufi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:08

_sharonnn schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind het wel goed! :j

JIJ Investeert toch in je EIGEN toekomst.
En ja, ik ga in september beginnen met studeren...
Nou verdienen mijn ouders al zoveel, die 100 euro stufi was voor mij mijn zakgeld.

Meiden uit mijn klas hielden er zoveel aan over dat ze maandelijks nieuwe nagels lieten zetten, enorm veel shopten en luxueuzer leefden dan ik, terwijl ik meer werkte. :+

Dat klopt, maar wat als er geen geld is om te investeren in je toekomst?
Ik vind het persoonlijk niet normaal dat je een lening afsluit en kan me voorstellen dat mensen vanwege deze reden gaan kiezen voor het mbo, omdat ze daar wel een beurs ontvangen.

Ik snap dat studeren duur is en ik denk dat je hierdoor misschien wel minder studenten kan verwachten.

Ik denk dat er nog wel eens een kloof tussen mbo'ers en hbo'ers en wo'ers kan ontstaan.

Wat is het verschil tussen MBO en HBO?
Ik doe MBO en ik ontvang stufie, wat verandert er dan voor mij?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:09

Ik blijf erbij dat het kabinet zoveel betere maatregelen had kunnen nemen in deze kwestie. Als ik kijk naar hoeveel mensen in mijn omgeving in dezelfde stad op het MBO zitten en vervolgens alsnog een studenten OV hebben .. waarom? Verspild geld want ze hebben het niet nodig om naar hun studie te komen.

Wat ik wel ‘gevaarlijk’ vind is dat er een aantal keer het fenomeen ‘pretstudies’ al is gevallen in dit topic. Nu zullen vele van jullie mijn studie misschien ook een pret studie vinden, maar ik heb er wel baat bij en vele mensen met mij. Moet ik het dan ook maar uitzoeken? Ik studeer en werk keihard voor m’n carriere (en m’n centen) maar als ik geen OV of stufi had gehad was ik toch alsnog best wel de sjaak geweest. Er zitten zoveel haken en ogen aan de aanvullende beurs ook en je zult een grote groep studenten nu krijgen die daar problemen mee gaan krijgen ben ik bang ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:11

Gianti schreef:
MBO houdt basisbeurs en als je eenmaal opleiding bent begonnen hou je je stufi

Maar valt je stufie dan in de oude regeling of de nieuwe?
De basisbeurs is 81,02 dus dat krijg ik sowieso als gift? (tenzij ik mijn opleiding niet afmaak)
Ik krijg ook aanvullend, is ook een gift. (tenzij ik mijn opleiding niet afmaak again)
Maar die aanvullend wordt dus een lening voor het MBO?
Maar nu weet ik nog niet of mijn stufie een gift blijft of een lening wordt als ik van school verander(omdat je je weer opnieuw moet inschrijven bij de school)