Wat een onzin

Ik kan ook met bepaalde landen gaan vergelijken waar het onderwijs gratis is of veel goedkoper, dan blijven we bezig.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fiffill schreef:Het is zoveel erger allemaal in Engeland, dus in NL moeten ze niet klagen?
Wat een onzinIn Engeland is er nog een veel groter verschil tussen arm/rijk, alsof je dat als goed voorbeeld zou willen nemen...
Ik kan ook met bepaalde landen gaan vergelijken waar het onderwijs gratis is of veel goedkoper, dan blijven we bezig.
Eulogy schreef:LisaFaded schreef:Waarom Engeland vergelijken met Nederland. We hebben het over de overgang in Nederland, niet om Nederland met andere landen te gaan vergelijken. Zijn we morgen nog niet uitgepraat.
Omdat het daar ook prima werkt. Dus ja, een vergelijking is wel degelijk relevant.
love_western schreef:Mijn moeder is 4 jaar terug met een mbo studie begonnen. Dus nee minder kosten dan een hbo studie.
Maar naast haar studie moest ze nog wel haar maandelijkse lasten betalen. Zorgen dat er eten op tafel kwam. En voor 2 kinderen zorgen(waarvan 1 chronisch ziek en ander depressief) en ze is alleenstaande moeder. Maar ze heeft in die 2 jaar tijd geen stuiver geleend van iemand. Want naast de studie, stage, huiswerk, huishouding (waar wij natuurlijk bij hielpen) en 2 kinderen. Werkte ze ook nog.
En ze weigerde alimentatie van mijn vader. Omdat die het zelf beter kan gebruiken.
Dus als zij het kan. Dan mag ik straks nier miepen als ik in toekomst met hbo studie begin. Want mijn maandelijkse lasten liggen veel lager. Woon nog thuis. En heb geen 2 kinderen. En hoef niet te zorgen dat er eten op tafel komt.
Janine1990 schreef:Dit inderdaad!love_western schreef:Mijn moeder is 4 jaar terug met een mbo studie begonnen. Dus nee minder kosten dan een hbo studie.
Maar naast haar studie moest ze nog wel haar maandelijkse lasten betalen. Zorgen dat er eten op tafel kwam. En voor 2 kinderen zorgen(waarvan 1 chronisch ziek en ander depressief) en ze is alleenstaande moeder. Maar ze heeft in die 2 jaar tijd geen stuiver geleend van iemand. Want naast de studie, stage, huiswerk, huishouding (waar wij natuurlijk bij hielpen) en 2 kinderen. Werkte ze ook nog.
En ze weigerde alimentatie van mijn vader. Omdat die het zelf beter kan gebruiken.
Dus als zij het kan. Dan mag ik straks nier miepen als ik in toekomst met hbo studie begin. Want mijn maandelijkse lasten liggen veel lager. Woon nog thuis. En heb geen 2 kinderen. En hoef niet te zorgen dat er eten op tafel komt.
Hulde voor jouw moeder!! Echt, diep respect!
Ik vind het geweldig dat er ook nog mensen zijn die het zo doen! Als ik het verhaal van Bigone lees, een enkeling in dit topic en mijn eigen ouders, vraag ik me af of dat een afspiegeling is van de maatschappij. Zijn er dan zo weinig mensen die het gewoon doen zonder mopperen? Gewoon bezuinigen op andere dingen?
Mooie instelling heb je! Zo kom je er zeker wel!
Janine1990 schreef:MarlindeRooz schreef:Het is alleen wel zo dat de mensen waarvan de ouders hun studie betaalden, nu opeens de stufi niet meer mogen houden. Dan mis je wel (in mijn geval) 100 euro per maand.
Ik heb nu een half jaar een tussenjaar dus ik probeer wel wat meer te sparen.
Maar van 100 euro per maand kan je jezelf ook niet onderhouden volgens mij? Althans, mij lukte het nietEn dan hoefde ik geen zorgverzekering te betalen hoor... Dat deden mijn ouders zolang ik studeerde.
MarlindeRooz schreef:Dat lukt mij prima hoor.
Fiffill schreef:Het is zoveel erger allemaal in Engeland, dus in NL moeten ze niet klagen?
Wat een onzinIn Engeland is er nog een veel groter verschil tussen arm/rijk, alsof je dat als goed voorbeeld zou willen nemen...
Fiffill schreef:Verschil tussen arm/rijk lijkt me wel relevant, dat zie je bijv ook in Amerika, veel mensen die het gewoon niet kunnen betalen. Als je dan enkele Scandinavische landen als voorbeeld neemt waar het onderwijs gratis of iig goedkoper is én vaak nog beter van kwaliteit is ook... ik ben gewoon van mening dat dit soort dingen niet werken en je juist niet de kant van Amerika etc op moet willen gaan.
Wendybrian schreef:Jildau schreef:Wat ik mij afvraag.. Kijkt een bank ook naar die schuld bij het verstrekken van een hypotheek? Anders kan straks niemand na de studie een huis kopen voor de komende tig jaren.
Nee, een lening als deze word niet meegerekent in je hypotheeck.
Fiffill schreef:Verschil tussen arm/rijk lijkt me wel relevant, dat zie je bijv ook in Amerika, veel mensen die het gewoon niet kunnen betalen. Als je dan enkele Scandinavische landen als voorbeeld neemt waar het onderwijs gratis of iig goedkoper is én vaak nog beter van kwaliteit is ook... ik ben gewoon van mening dat dit soort dingen niet werken en je juist niet de kant van Amerika etc op moet willen gaan.
_sharonnn schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel goed!
JIJ Investeert toch in je EIGEN toekomst.
En ja, ik ga in september beginnen met studeren...
Nou verdienen mijn ouders al zoveel, die 100 euro stufi was voor mij mijn zakgeld.
Meiden uit mijn klas hielden er zoveel aan over dat ze maandelijks nieuwe nagels lieten zetten, enorm veel shopten en luxueuzer leefden dan ik, terwijl ik meer werkte.
Dat klopt, maar wat als er geen geld is om te investeren in je toekomst?
Ik vind het persoonlijk niet normaal dat je een lening afsluit en kan me voorstellen dat mensen vanwege deze reden gaan kiezen voor het mbo, omdat ze daar wel een beurs ontvangen.
Ik snap dat studeren duur is en ik denk dat je hierdoor misschien wel minder studenten kan verwachten.
Ik denk dat er nog wel eens een kloof tussen mbo'ers en hbo'ers en wo'ers kan ontstaan.
Gianti schreef:MBO houdt basisbeurs en als je eenmaal opleiding bent begonnen hou je je stufi