Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:35

Gillbo schreef:
Nou ik neem aan dat niet de hele bus vol zit met mensen met een beperking dus altijd wel iemand die op kan staan

Tuurlijk! Maar waarom kan dat niet gewoon even gevraagd worden, in plaats van al die passief aggresieve acties van mensen?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:38

smurffie schreef:
Gillbo schreef:

Waaat. Echt ik val zowat van mijn stoel.
Hij zou dit niet eens hoeven zeggen!! Ik vind het een geweldige actie want als je mensen er op aanspreekt krijg je vaak een grote bek maar als iemand zo op deze manier aan het denken wordt gezet, en niet alleen 1 perdoon maar de hele bus dan bereik je veel meer.

Er zijn genoeg mensen die er gezond uitzien maar een busrit niet kunnen staan, andere hebben hun tassen al weggehaald en daar zit al iemand, die zitten in diezelfde bus en moeten ook wachten en komen te laat.
Ik vind het vies om zoveel mensen de dupe te laten zijn terwijl er niet gevraagd word waarin mensen niet opstaan.
Ik kan best op gaan staan maar lig binnen 5 minuten onderuit, iets met warmte, slechte voeten en slecht evenwicht. Dit zie je niet aan me maar daarom ga ik zelde met het OV.

En wat bereik je met zo'n actie? Sociale controle... Mensen die hun tas of weet ik het niet weghalen, worden aangesproken door reizigers die dat wel doen, en door die ene dwarsligger dus te laat komen. Die zijn schuld is het, niet die van de chauffeur. Die kan idd alleen een grote bek krijgen wanneer hij omroept dat iemand wil zitten. Als je aangesproken wordt door andere reizigers, heeft dat veel meer effect.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:39

imd schreef:
Gillbo schreef:
Nou ik neem aan dat niet de hele bus vol zit met mensen met een beperking dus altijd wel iemand die op kan staan

Tuurlijk! Maar waarom kan dat niet gewoon even gevraagd worden, in plaats van al die passief aggresieve acties van mensen?

Nee dit is !omgekeerde wereld. Waarom moet ik vragen of ik mag zitten terwijl een stoel daar voor bedoeld is.
Iedereen ziet toch dat er mensen staan, dan houd je geen stoelen bezet met je voeten, tas, hond of weet ik veel wat.
Dat moet je niet hoeven vragen want stoelen zijn bedoeld om op te zitten en niet om je tas op te deponeren.

Je moet je dus afvragen waarom het zover komt dat een chauffeur een bus stil moet zetten om mensen in te doen laten zien dat je iemand laat zitten en niet een plek bezet houd met een tas of als gezond persoon een ouder of zwanger of beperkte persoon niet laat zitten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:41

smurffie schreef:
Zie je... Communicatie is zoooo moeilijk. Hij had het ook gewoon kunnen zeggen ipv zorgen dat mensen te laat komen. Dat zijn nou de buschaffeurs die een bewaker mee krijgen omdat ze ruzie krijgen in de bus.

Bewaker?

Nog nooit gezien hier in de bus..
Hier gaan buschauffeurs een peukje roken, bus blijft open, mensen kunnen er in en eruit en buschauffeur zit op een bankje paar meter verder.

Als ik zie dat het druk word in een bus, haal ik mijn tas weg en zet hem op schoot.
Als mensen dan niet naast me willen zitten, dan zet ik hem weer even neer.

Ooit een keer gehad dat iemand op mijn laptop tas ging zitten.. Niks gevraagd en was mijn boek aan het lezen, dus had het niet zo snel in de gaten. In die tas zat een laptop en tablet .. Toen werd ik wel een beetje boos, want die koop je niet voor een 10tje bij de Action.
Ik heb hem een paar keer vuil aangekeken, en daarna zei hij sorry en vroeg hij of alles heel was :+.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:42

Toch, wat is er mis om met elkaar te communiceren?
Je kunt toch gewoon vragen of je er bij mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:43

Gillbo schreef:
imd schreef:

Nee dit is !omgekeerde wereld. Waarom moet ik vragen of ik mag zitten terwijl een stoel daar voor bedoeld is.
Iedereen ziet toch dat er mensen staan, dan houd je geen stoelen bezet met je voeten, tas, hond of weet ik veel wat.
Dat moet je niet hoeven vragen want stoelen zijn bedoeld om op te zitten en niet om je tas op te deponeren.

Je moet je dus afvragen waarom het zover komt dat een chauffeur een bus stil moet zetten om mensen in te doen laten zien dat je iemand laat zitten en niet een plek bezet houd met een tas of als gezond persoon een ouder of zwanger of beperkte persoon niet laat zitten.

Hèhè, eindelijk iemand die de normen en waarden ook op de juiste plek heeft zitten. Ik snap dus ook niet dat dit gevraagd moet worden. Maargoed.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:44

Ik reis ook dagelijks met de bus en dit komt bekend voor.
Ik let zelf altijd op of iemand mij aankijkt, of zet mijn tas op mijn schoot.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die iets medisch hebben dus een zitplek nodig hebben.
Maar helaas wordt daar voor mijn gevoel in de bus weinig aandacht aan besteed.
Bij de buschaffeur aankaarten heeft denk ik weinig zin.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:44

M_D_H schreef:

Wat is er mis met fatsoen.
Je houd toch niet een stoel bezet terwijl er mensen moeten staan.......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:45

Gillbo schreef:
imd schreef:

Hoe zie jij dat iemand gezond is??

Daarnaast, jij gaat er zo maar vanuit dat iedereen ziet dat er mensen staan.
Dat is een veronderstelling die je niet kunt hard maken.
immers, ik ben reisziek en goed ook. Ik kijk dus hardnekkig naar buiten... dat lijkt tenminste zo, terwijl ik daadwerkelijk mijn ogen dicht heb en mijn hoofd tegen het koele glas van het raam heb rusten.
Daarnaast heb ik muziek op dus hoor ik je ook niet.
doe ik dit niet dan heb je straks de hele bus onder de kots liggen.

Dus nee... ik heb inderdaad niet door dat een bus helemaal vol zit en dat mensen staan.
Wat is dan het probleem van mij even aan te tikken en vragen of ik mijn tas zou kunnen weg zetten?
Dat is toch niet zo moeilijk?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:46

Gillbo schreef:
M_D_H schreef:

Wat is er mis met fatsoen.
Je houd toch niet een stoel bezet terwijl er mensen moeten staan.......

mankeert er wat aan je stembanden?
Het is namelijk ook fatsoenlijk om gewoon met iemand te communiceren :)

FNews

Gillbo schreef:
FNews schreef:
Ik zet mijn tas ook altijd op de stoel naast me. Als ze vragen of ze daar mogen zitten haal ik mijn tas meteen weg. Als ze het niet vragen hebben ze pech :+

En dit vind ik nou aso. Jij bezet een ZITplaat met jou tas en dan moet iemand aan jou vragen of die daar alsjeblieft mag zitten. Ik zou je tas aan de kant geflikkerd hebben. Je ziet toch dat er iemand wil zitten dan zorg je maar dat je tas weg.

Als ik een boek aan het lezen ben of aan het haken ben dan zie ik dat vaak niet. Je hebt toch ook een mond gekregen om wat te vragen ;)

Babsiej

Als je zo wil zitten houd je toch bij voorbaat de stoel naast je vrij ?

Hoeft niemand het te vragen en hoef jij niet op te letten.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:47

WillBokkers schreef:
Ik reis ook dagelijks met de bus en dit komt bekend voor.
Ik let zelf altijd op of iemand mij aankijkt, of zet mijn tas op mijn schoot.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die iets medisch hebben dus een zitplek nodig hebben.
Maar helaas wordt daar voor mijn gevoel in de bus weinig aandacht aan besteed.
Bij de buschaffeur aankaarten heeft denk ik weinig zin.

Bij de chauffeur aankaarten heeft zeker wel zin! :j

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:47

imd schreef:
FNews schreef:
Ik zet mijn tas ook altijd op de stoel naast me. Als ze vragen of ze daar mogen zitten haal ik mijn tas meteen weg. Als ze het niet vragen hebben ze pech :+

En dit vind ik nou aso. Jij bezet een ZITplaat met jou tas en dan moet iemand aan jou vragen of die daar alsjeblieft mag zitten. Ik zou je tas aan de kant geflikkerd hebben. Je ziet toch dat er iemand wil zitten dan zorg je maar dat je tas weg.

Ik heb ook héél vaak gehad dat ik mijn tas weghaal voor iemand die overduidelijk naar de plek kijkt, en dat diegene dan doorloopt of zelfs blijft staan! Moet ik dan ook nog gaan vragen of diegene daar alsjeblieft wil gaan zitten zeker? :') Nee, iedereen heeft een mond en kan prima vragen, waarop de meeste mensen gewoon vriendelijk reageren en hun tas opzij zetten (de mensen die nee zeggen, is een heeeeel ander verhaal). Zo werkt het in het ov, als je het mij vraagt.[/quote]

Precies dit dus!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:48

Babsiej schreef:

als je zo wilt zitten? :')
ik heb niet eens een keuze...

Helaas heb ik zoveel spullen bij mij dat ik wel mijn spullen op een stoel moet zetten, het past namelijk niet allemaal bij mij voeten :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:49

Dan zet je het onder je stoel, voor je stoel en op schoot...

Dit is toch gewoon puur asociaal om zo te zitten, doen alsof je niets ziet of hoort.. Zodat andere mensen moeten vragen wat jij je onterecht toe eigent...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:51

M_D_H schreef:
Babsiej schreef:

Helaas heb ik zoveel spullen bij mij dat ik wel mijn spullen op een stoel moet zetten, het past namelijk niet allemaal bij mij voeten :)

Dit vind ik ook echt een punt.. Ik kan ook niet altijd mijn spullen kwijt.
Gelukkig reis ik dan niet op de drukke tijden.
En net als wat hier ook eerder werd gezegd, ik haal ook vaak mn tas van de stoel en dan loopt iemand door..
Ik vind het een lastige kwestie maar het zou al helpen als iemand zou lachen naar je als hij dan zijn tas opzij doet en niet de hele tijd chagrijnig kijkt :+

Ayasha
Blogger

Babsiej schreef:
Omdat niemand het prettig vindt. Het liefst wil natuurlijk iedereen lekker de ruimte en de stoelen om zich heen.. Zo werkt het niet in het OV. En ik ga geen rekening houden met iedereen die van alles kan mankeren. Tenzij de bus vol is, dan sta ik als eerste op voor iemand die zwanger is, slecht ter been, of gewoon oud.

Ach lieve meid ik hoop dat jij je leven lang zo ignorant kan blijven, wat benijd ik je dat je in staat bent zo te denken. En niet omdat ik het goed of netjes vind want laat ik heel duidelijk maken dat ik jouw gedrag en mening beneden alle pijl vind, maar wel omdat je een ontzettend makkelijk leven moet hebben als je zo kan denken, zo onverschillig kan zijn. Helaas zijn mensen als jij imo ook een groot probleem van de hedendaagse maatschappij maar goed. :)

However; ik ga niet meer dagelijks met openbaar vervoer (thank god) maar zou gewoon netjes vragen om de tas weg te doen. áls ik al eens zelf met de trein ga (dat doe ik wel nog eens occasioneel) zet ik eigenlijk enkel mijn tas naast me als er nog stoelen zat zijn. :) Zijn er geen stoelen meer over pak ik de tas gewoon op mijn schoot. of zet ik 'm "op mijn voeten" :)

W_Empress

M_D_H schreef:
Babsiej schreef:

Ik denk dat iedereen daar wel begrip voor heeft. Net als wanneer mensen met een zooi koffers overduidelijk naar schiphol ofzo gaan. Die ga je niet vragen of ze de zooi op schoot nemen of uberhaupt of je erbij kunt zitten. Gelukkig zit een bus nooit vol met alleen maar personen die 5 koffers bij zich hebben, en is er altijd wel 1 die niet zoveel bagage bij zich heeft, dat hij het wél even op schoot kan nemen. :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:52

Jeetje, wat is dit een probleem bij veel mensen :oo En wat een posts worden hier geplaatst zeg.

Zelf deponeer ik ook vaak mijn tas op de stoel naast me, maar zodra ik zie dat het echt drukker begint te worden haal ik hem er altijd af. Ik ben nogal een dromer, dus het ontglipt me ook wel eens, maar als iemand me dan vraagt of het kan ben ik daar ook absoluut niet te beroerd voor. Het OV is zoveel aangenamer als je erbij kan zitten, dat ik het niet nodig vind om mensen dat te ontzeggen puur voor mijn tas. ;)

In de trein en bus zijn er wel plaatsen waar het makkelijker is je bagage neer te zetten, en het kan ook in het gangpad, of tussen twee stoelen, enzovoorts. Dus met een beetje je best doen is dat vaak best op te lossen. Soms lukt het niet, vooral op weg naar het vliegveld met grote koffers, en dan voel ik me altijd heel banketstaaf en ongemakkelijk :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:53

Babsiej schreef:

Dit is toch gewoon puur asociaal om zo te zitten, doen alsof je niets ziet of hoort.. Zodat andere mensen moeten vragen wat jij je onterecht toe eigent...

Jij hebt niet meer recht op die stoel als die persoon. Verbeter de wereld begin bij jezelf en het probleem is opgelost; jij eigent je niks toe waar je geen recht op hebt en degene met veel koffers kan lekker blijven zitten zonder geplet te worden onder zijn of haar eigen spullen. :D

W_Empress

Mensen die doen of ze slapen en zodra iedereen voorbij is, zijn ze ineens weer wakker. Is ook zoiets :')

Babsiej

Ayasha schreef:
Babsiej schreef:
Omdat niemand het prettig vindt. Het liefst wil natuurlijk iedereen lekker de ruimte en de stoelen om zich heen.. Zo werkt het niet in het OV. En ik ga geen rekening houden met iedereen die van alles kan mankeren. Tenzij de bus vol is, dan sta ik als eerste op voor iemand die zwanger is, slecht ter been, of gewoon oud.

Ach lieve meid ik hoop dat jij je leven lang zo ignorant kan blijven, wat benijd ik je dat je in staat bent zo te denken. En niet omdat ik het goed of netjes vind want laat ik heel duidelijk maken dat ik jouw gedrag en mening beneden alle pijl vind, maar wel omdat je een ontzettend makkelijk leven moet hebben als je zo kan denken, zo onverschillig kan zijn. Helaas zijn mensen als jij imo ook een groot probleem van de hedendaagse maatschappij maar goed. :)

However; ik ga niet meer dagelijks met openbaar vervoer (thank god) maar zou gewoon netjes vragen om de tas weg te doen. áls ik al eens zelf met de trein ga (dat doe ik wel nog eens occasioneel) zet ik eigenlijk enkel mijn tas naast me als er nog stoelen zat zijn. :) Zijn er geen stoelen meer over pak ik de tas gewoon op mijn schoot. of zet ik 'm "op mijn voeten" :)

Blijkbaar heb jij ook ergens een gebrek door zo te denken ... Kan gebeuren, maar ook naast jou ga ik gewoon zitten in t OV :+

M_D_H

Babsiej schreef:

Je leest niet wat ik schrijf?

Ik geef aan dat ik te veel spullen heb om het allemaal op de grond te kunnen zetten (en op de grond houd mijn weten in dat het gewoon voor en onder mijn stoel ligt?) , op schoot past ook niet...

En ik doe niet als of ik niets zie of hoor, ik zie en hoor echt niet...
Je kan mij gewoon aantikken en vragen of je er bij mag.
Mensen zijn tegenwoordig zo sociaal belemmerd allemaal dat ze niet eens meer met elkaar kunnen communiceren :?

Nogmaals, als ik het wel zie haal ik mijn tas gewoon weg...
Maar er zijn genoeg momenten dat ik het niet zie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:54

W_Empress schreef:
Mensen die doen of ze slapen en zodra iedereen voorbij is, zijn ze ineens weer wakker. Is ook zoiets :')

Dat is toch serieus treurig? -O- :+