Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:53

Fiffill schreef:
DeniseBobby schreef:
Eigenlijk, vind ik dat wanneer wij geen Zwarte Pieten mogen hebben omdat het racistisch is, wij gediscrimineerd worden.. De Islamitische mensen hebben hun offerfeest, laat ons dan ook ons feest hebben!

... dit ga je toch niet menen. :')

Ik ga dit topic maar ontstippen denk ik, teveel reacties om moedeloos van te worden. :=

Op mijn reactie op jou reageer je niet, dus kennelijk pik je alleen de reacties eruit waarvan je denkt dat je ze belachelijk kunt maken, iedereen moet de antipieten maar begrijpen, maar als je tegenargumenten geeft word eroverheen gepraat, van de week in DWDD ookal, slap noem ik dat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:02

Zoals ik zei word ik moedeloos van veel reacties dus vandaar dat ik aangaf mijn tijd ergens anders mee te gaan verdoen. Geen zin dus om overal op te gaan reageren. En nu ontstip ik dit topic écht. :D

(Ik ben overigens niet anti-Zwarte Piet dus die vlieger gaat niet op. Van mij mag hij elke kleur van de regenboog hebben, mij om het even. Ik kan er echter wél inkomen dat het wel degelijk racistisch opgevat kan worden)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:44

Je hebt niet aangegeven dat je je tijd ergens anders mee gaat verdoen, je hebt gezegd dat je het topic gaat ontstippen en dan is in mijn ogen iets anders. Waarom maak je andermans reacties belachelijk en bestempel je deze met moedeloos terwijl je zelf niet het fatsoen hebt om inhoudelijk te reageren op mensen die op jou reacties reageren?

Je hoeft ons niet te melden dat je dit topic gaat verlaten, dat maakt niemand iets uit en merkt iedereen vanzelf wel als we jou naam niet meer voorbij zien komen. Je noemt het je tijd verdoen terwijl je wel de moeite neemt om aan te geven dat je dit topic gaat ontstippen... Is gewoon een kwestie van nog aandacht willen opeisen en mensen nog even de grond intrappen omdat ze naar jou mening moedeloos reageren.. Dát is pas moedeloos.

En nu weer on-topic. :)

Zahlina

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:11

Men doet alsof het sinterklaas feest anders wordt ALS de Pieten niet allemaal meer zwart zijn.
Echt het zou de kinderen een worst zijn Welke Kleur de Pieten hebben, wij hebben hier Pieten in alle kleuren en het valt alleen de volwassenen op.

Ik begrijp de hele ophef niet, snap niet waarom volwassenen zich hier zo druk om kunnen maken, maar het maakt me wel een beetje angstig waar Nederland onder tussen naar toe gaat, Mensen die worden bedeigd omdat ze zeggen dat ze voor gekleurde Pieten zijn, de hele social media die er vol mee staat.
Het is maar een kinder feest, niets meer niets minder.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:32

Zahlina schreef:
Men doet alsof het sinterklaas feest anders wordt ALS de Pieten niet allemaal meer zwart zijn.
Echt het zou de kinderen een worst zijn Welke Kleur de Pieten hebben, wij hebben hier Pieten in alle kleuren en het valt alleen de volwassenen op.

Ik begrijp de hele ophef niet, snap niet waarom volwassenen zich hier zo druk om kunnen maken, maar het maakt me wel een beetje angstig waar Nederland onder tussen naar toe gaat, Mensen die worden bedeigd omdat ze zeggen dat ze voor gekleurde Pieten zijn, de hele social media die er vol mee staat.

Ik denk dat je met deze post de spijker op zijn kop slaat. Al die bedreigingen slaan natuurlijk nergens om. Kinderen zijn allang blij als ze snoepgoed krijgen. Of ze dat nu krijgen van een paarse, gele of groene piet. Als zwarte Piet door de schoorsteen komt, waarom zijn roet vegen dan niet voldoende? Er wordt zo omheen gedraaid terwijl de oplossing zo simpel is: zet gewoon een paar zwarte vegen op het gezicht van Piet. Kinderen krijgen hun snoep en cadeautjes wel en zoals bovenstaande poster al zegt: het zal ze werkelijk een worst weten welke kleur Piet heeft.

Onderstaand artikel is wellicht wel interessant om te lezen. Het gaat over historische achtergrond van zwarte piet: http://www.art1.nl/artikel/7219-Histori ... warte_Piet

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:48

serieus.als je kijkt naar die tegenstanders bij de rechtbank..dat kun je toch niet serius emen. Ben benieuw naar de bijdrage van dat soort types aan de maatschappij. Behalve dan slachtoffer spelen..

Ik ben daar heel makkelijk in. Het boeit me niets eens wat het verleden is, het is nu een leuk feest dus en ik ben een vooruitkijker

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:50

Neem het sorry voor de slavernij van de politiek. Die willen natuurlijk best sorry zeggen, of ze dat nu menen of niet. Maar ze zijn niet gek: want die mensen zijn niet op sorry uit, maar op geld..als je sorry zegt geef je toe en kun je dokken..te gek voor woorden toch.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:56

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:59

Ik vind het bizar dat dit überhaupt allemaal gebeurt :+ Sinds wanneer worden er zulke beslissingen genomen terwijl minimaal 80% van de Nederlanders tegen is? Als er naar elk zeur groepje geluisterd moet worden mag er nog héél veel veranderd gaan worden in Nederland... Er zijn nog veel meer dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen volgens sommigen, maar waar maar een klein groepje voor op komt. Denk bijv. aan vleesindustrie. 8)7

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:34

Adamootje schreef:
Zahlina schreef:

Ik denk dat je met deze post de spijker op zijn kop slaat. Al die bedreigingen slaan natuurlijk nergens om. Kinderen zijn allang blij als ze snoepgoed krijgen. Of ze dat nu krijgen van een paarse, gele of groene piet. Als zwarte Piet door de schoorsteen komt, waarom zijn roet vegen dan niet voldoende? Er wordt zo omheen gedraaid terwijl de oplossing zo simpel is: zet gewoon een paar zwarte vegen op het gezicht van Piet. Kinderen krijgen hun snoep en cadeautjes wel en zoals bovenstaande poster al zegt: het zal ze werkelijk een worst weten welke kleur Piet heeft.

Onderstaand artikel is wellicht wel interessant om te lezen. Het gaat over historische achtergrond van zwarte piet: http://www.art1.nl/artikel/7219-Histori ... warte_Piet

Als iedereen nou eens goed nadenkt over die zwarte roet strepen...
Dan weet ook iedereen dat dat niet kan...
Met roetvegen wordt een gezicht herkenbaar...
Zelfde als met kleurpieten... Het gezicht wordt herkenbaar...
Met zwart niet...

En het maakt de kinderen wel degelijk uit... Ze zijn slimmer als dat jullie nu suggereren...
Voor hun is zwarte piet een geweldig persoon en zwart door het roet van de schoorsteen...
Met een andere kleur klopt dat verhaal niet meer en dan? Dan moet je ze gaan uitleggen waarom de pieten gekleurd zijn.... Vervolgens herkennen ze een van de gekleurde Pieten en het feest is voorbij voor het kind...
Schaf het feest dan maar gewoon meteen af...

Overigens is sinterklaas niet máár een kinderfeest... Sinterklaas is veel meer dan máár een kinderfeest...
Het is een feest van verwachtingen, van samenhorigheid, van vriendschap, van gekke spelletjes, van blije kinderen, van blije volwassenen en nog zo veel meer... Het is niet máár een kinderfeest... dan sla je de plank volledig mis...
Waarom denk je dat volwassenen nog steeds zo met sinterklaas bezig zijn? Omdat ze willen dat het feest net zo fantastisch wordt voor de nieuwe generatie kinderen als dat het voor hen zelf was...

Overigens.
Ik voel mij persoonlijk gekwetst door de anti zwarte piet groep...
Waarom? Punt 1 omdat gesuggereerd wordt dat ik racistisch ben, 2 omdat gesuggereerd wordt dat mijn familie racistisch is, 3 omdat mijn volk racistisch wordt genoemd, 4 omdat ze een traditie, weer, naar hun eigen hand moeten zetten, 5 omdat ze een kinderfeest verzieken, 6 omdat ze zich gediscrimineerd voelen door, ik zeg het nog maar een keer, een mythe, mythische figuren... Waarom vergelijk je je zelf in godsnaam met mythische figuren?

ik ben mij nooit van een kwaad bewust geweest en ik heb geen enkele buitenlander ooit aangezien voor zwarte piet... natuurlijk niet.. Want afgezien van de zwarte kleur loopt zwarte piet in een pietenpak.
dat is een groot verschil met de gekleurde mensen die in Nederland wonen...

Wij worden onterecht beschuldigd van racisme terwijl die beschuldigingen ongegrond zijn.
Ik beschuldig captain America ook niet van het onderdrukken van de vrouw omdat hij een man is...
Dát is toch van de zotte of niet dan????

Ga aan je zelfbeeld werken als je je vergelijkt met een mythisch figuur want serieus, dan klopt er toch echt iets niet...

Blijf gewoon van zwarte piet af.
Zwarte piet is de meest toffe en geweldige persoon geweest van mijn jeugd... en niet alleen van mijn jeugd, ook van de jeugd van anderen en dat ga je gewoon niet verzieken met je misplaatste gevoel van onderdrukking.
Ik wil dat mijn kinderen straks net zo'n geweldig sinterklaas feest krijgen als dat ik, en nog zoveel anderen, hebben gehad... en als zwarte piet gekleurd wordt verpest je het hele feest voor iedereen... Want alle pieten zijn zo te herkennen... en dat zou erg jammer zijn...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:46

En er is geen kind die zich afvraagd waarom de kleding van de Pieten zo Schoon zijn terwijl Hun Gezicht zwart is van het roet.

Het feit dat kinderen het verschil zien is omdat de volwassenen het verschillende benadrukken, echt niet omdat ze het met eigen ogen zien.
Wij hebben al meerdere jaren gekleurde Pieten rondlopen en echt kan Je verzekeren dat het feest er echt niet minder om is, waarschijnlijk zelfs meer omdat wij er heerlijk weer bij hebben terwijl in Nederland de kans groot is dat Je verregent met de sinterklaas intocht.

Ik blijf er bij, het zijn de volwassenen die momenteel de eigen het feest te verknallen, voor en tegen standers.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:54

Elk land viert sinterklaas en zwarte piet op zijn eigen wijze.
Dus als de tegenstanders zo graag gekleurde Pieten willen... en een zwarte sinterklaas... Moeten ze dan misschien maar naar curaçao verhuizen :)*

Natuurlijk zijn het de volwassenen die het feest nu verpesten...
Voornamelijk natuurlijk die zeurpieten ( :') ) met hun misplaatste gevoel van onderdrukking van een mythisch figuur...
Maar ik snap niet waarom wij alles moeten pikken...
Waarom moeten wij alles aanpassen tot het niet meer van ons is...
Waarom? Niemand heeft er ooit problemen mee gehad... laad het lekker zo...

Overigens zien kinderen wel degelijk uit zichzelf, nogmaals... Ze zijn echt niet dom...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:05

Zahlina schreef:

Precies!
De volwassenen maken er een probleem van.
Ondertussen is de lol van een zwarte zwarte Piet er wat mij betreft af. De voor en tegen schreeuwers en de bedreigingen van beide kampen hebben de onbevangenheid van het kinderfeest wat mij betreft verpest.
Voor mijn part geven ze Piet andere kleurtjes, doet niets af aan het feest.
Tegenwoordig kun je makkelijk andere kleuren schmink gebruiken, dat was 2 eeuwen geleden wel anders, toen was roet het enige dat door arm en rijk te gebruiken was en waarmee je ome Henks gezicht onherkenbaar kon maken voor de kinderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:09

M_D_H schreef:
Dus als de tegenstanders zo graag gekleurde Pieten willen... en een zwarte sinterklaas... Moeten ze dan misschien maar naar curaçao verhuizen :)*

Voornamelijk natuurlijk die zeurpieten ( :') ) met hun misplaatste gevoel van onderdrukking van een mythisch figuur...

Overigens zien kinderen wel degelijk uit zichzelf, nogmaals... Ze zijn echt niet dom...

In Suriname en op de Nederlandse Antillen (en dus ook op Curaçao) vierden de donkere mensen Sinterklaas en Zwarte Piet jarenlang net zo vrolijk mee, en nu nog. Dus met tegenstanders van Zwarte Piet daarnaartoe sturen doe je de Antilliaanse bewoners geen plezier. :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:42

*valt topic binnen*

Op Curacao word Sinterklaas geloof ik ook 'wit' geschminkt. :+

Ik vind het uberhaupt bizar dat er zoveel ophef over een kinderfeest is. Ongeacht of er nou wel of niet 'regenboogpieten' moeten komen.. -O-

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:50

M_D_H schreef:

Née in dat geval zijn het 2 groepen die hard Hun best doen het feest te verpesten, alleen de tegenstanders bieden een in mijn optiek goed alternatief.
De oprmerking, dan moeten ze maar verhuizen is nogal laag, we praten over Mensen die net zo goed nederlander zijn ALS jij en Ik, daarnaast is het geloof Ik ook wel een beetje de standaard opmerkinge geworden met dit soort onderwerpen.

Het zien van een Kleur heeft niets te maken met slim of dom zijn, het heeft te maken met het feit dat de ouders het benadrukken.
Denk Je nu echt dat mijn dochter het verschil ziet tussen donkere, blanke, gele of blauwe Mensen ALS Ik er ALS ouder geen aandacht aangeef?
Dat onder scheid gaan ze pas later maken en Vaak niet in de leeftijd dat ze nog in sinterklaas geloven.

Ech geloof me, het feest wordt er echt niet minder om ALS er Pieten die een ander kleurtje hebben, het zijn de volwassenen die het veranderen.

Enne daarnaast, hoeveel Mensen hebben nog een schoorsteen met een werkende houtkachel, vast niet genoeg om alle Pieten zwart te laten zijn.
ALS kinderen dan toch zo oplettend zijn waarom vragen ze zich dan niet af hoe het komt dat in een nieuwbouwwijk er ook zwarte Pieter rondlopen, terwijl er geen kachelpijp te bekennen is.

Klopt sicayes, maar wij hebben ook al wel een sinterklaas gehad die niet wit gemaakt was maar gewoon een donkere huidtint, en ook daar hadden de kinderen geen enkel probleem mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 01:55

Nou deze piet wordt gewoon zwart als het heerlijk avondje is gekomen en gaat heerlijk kinderen de gek aansteken en door de straten huppelen. Andere kleur geeft veel grotere kans op herkenning. Zelfs bruin had dat effect al. Been there, done that.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:47

Zahlina schreef:
M_D_H schreef:

Née in dat geval zijn het 2 groepen die hard Hun best doen het feest te verpesten, alleen de tegenstanders bieden een in mijn optiek goed alternatief.
De oprmerking, dan moeten ze maar verhuizen is nogal laag, we praten over Mensen die net zo goed nederlander zijn ALS jij en Ik, daarnaast is het geloof Ik ook wel een beetje de standaard opmerkinge geworden met dit soort onderwerpen.

Het zien van een Kleur heeft niets te maken met slim of dom zijn, het heeft te maken met het feit dat de ouders het benadrukken.
Denk Je nu echt dat mijn dochter het verschil ziet tussen donkere, blanke, gele of blauwe Mensen ALS Ik er ALS ouder geen aandacht aangeef?
Dat onder scheid gaan ze pas later maken en Vaak niet in de leeftijd dat ze nog in sinterklaas geloven.

Ech geloof me, het feest wordt er echt niet minder om ALS er Pieten die een ander kleurtje hebben, het zijn de volwassenen die het veranderen.

Enne daarnaast, hoeveel Mensen hebben nog een schoorsteen met een werkende houtkachel, vast niet genoeg om alle Pieten zwart te laten zijn.
ALS kinderen dan toch zo oplettend zijn waarom vragen ze zich dan niet af hoe het komt dat in een nieuwbouwwijk er ook zwarte Pieter rondlopen, terwijl er geen kachelpijp te bekennen is.

Klopt sicayes, maar wij hebben ook al wel een sinterklaas gehad die niet wit gemaakt was maar gewoon een donkere huidtint, en ook daar hadden de kinderen geen enkel probleem mee.

Als je goed mijn hele post had gelezen dan had je gezien dat die opmerking een grap was...
Van mij hoeft niemand weg...

Bij mijn schoonfamilie is het oudste nichtje van mijn vriend met helloween jarig. Al jaren maken wij ons onherkenbaar met helloween om de kids goed bang te malen tijdens een speurtocht. Ik kan je vertellen dat de enige kleur waarbij je echt onherkenbaar blijft toch echt zwart is :).
zelfs met bruin ben je idd nog herkenbaar.

Dus waarom dat risico nemen?
Nogmaals zwarte piet is geen discriminatie en je vergelijkt jezelf met een mythisch figuur... waar is dat goed voor?

De tegenstanders komen absoluut niet met goede oplossingen. Naar een psycholoog gaan en daar hun minderwaardigheidsgevoel bespreken, dat zou een oplossing zijn.
Niemand heeft hier ooit mensen minder behandeld als een blanke, sterker nog, soms worden ze nog beter behandeld als een blanke.
Niemand van die personen heeft de slavernij persoonlijk meegemaakt, of ook maar uit de eerste hand gehoord... Dus als je daar nu last van hebt of het idee hebt dat je onderdrukt wordt dan moet je daar naar mijn idee wat aan doen... en de oplossing ligt niet in het veranderen van een kinderfeest.
Absoluut niet, want daarna komt er weer iets anders wat aangepast moet worden.

Zwarte pieten gaan altijd liever door de schoorsteen dus ze zullen dat altijd proberen :))
En als dat niet werkt gaan ze door de voordeur.

Heel wat jaren terug, in mijn kindertijd toen ik 4 of 5 was, was er op tv een witte piet.
Mijn ouders hebben dat programma nooit gezien, want dit werd op schooltv uitgezonden, maar die witte piet heeft er wel voor gezorgd dat ik niet meer in sinterklaas geloofde.

Het verhaal ging dat het een Nederlandse jongen was die mee was gegaan met de stoomboot omdat hij graag piet wilde worden...
Verder een heel leuk verhaal... maar nadat hij door schoorstenen was geklommen bleef die jongen wit...
En toen begon ik mij af te vragen waarom hij nog steeds wit was...
En ik stopte met geloven. Met mij vele andere kinderen en het jaar daarop is dat programma niet meer uitgezonden.

Het veranderen van het feest vanwege een misplaatst gevoel van onderdrukking en discriminatie zorgt er voor dat we het feest straks niet meer hoeven te vieren, aangezien niemand dan meer geloofd.
Daarnaast is het belachelijk dat wij alles moeten aanpassen vanwege een minderheid die over zich zelf een minderwaardigheidsgevoel ervaart...
Nogmaals, werk daar eerst aan... Want de pieten veranderen veranderd hum minderwaardigheidsgevoel nog niet :)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:06

Ik ben pro zwarte piet, stukje nostalgie en gewoon leuk!

Maar in de discussie schaam ik me wel voor de racistische uitlatingen om pro-zwarte Piet kracht bij te zetten met; andere rotten ze maar op etc etc. Dat vind ik dan ook weer niet nodig.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:28

Hoe zeer verander Je een feest wanneer Je een Piet een ander kleurtjes geeft?

Momenteel lijkt heel sinterklaas samen te draaien om het feit dat de Piet zwart is, volgens mij is het veel meer dan alleen dat.
Voor de gelovige kinderen is het de spanning wat sinterklaas allemaal in zijn grote boek heeft staan, de Kadootjes, het samen zijn met familie, liedjes zingen, Je helemaal misselijk eten aan snoepgoed ect ect.
Voor de niet gelovige het zelfde maar dan ook nog Je hoofd Breken over gedichten, maken van surprises ect ect.

Al bovenstaande dingen veranderen echt niet ALS Piet een ander kleurtje heeft, heel Misschien dat een gedeelte van de huidige gelovige vragen gaan stellen maar ALS we een paar jaar kleurtjes Pieten hebben is er niemand meer die er wat van zegt.

Nog steeds vraag Ik me af hoe het kan dat men denkt dat het feest samenhangt aan de Kleur van een van de karakters die er bij hoort, sinterklaas is zoveel meer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:44

Maar als de kleur niet uitmaakt kan hij net zo goed zwart blijven :)* :Y)

Nogmaals, met gekleurde schmink ga je gezichten herkennen.
Waarom zouden we dat willen?
Er is niks mis met het feest.
En je veranderd het feest omdat je een traditie veranderd.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:46

gwn zwart houden dus pure chocolade piet of drop piet :D

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:58

ALS de Kleur niet uitmaakt kan een Piet net zo goed alle kleuren van de regenboog hebben.
En née Ik geloof er niet in dat de Pieten herkenbaar worden door een andere Kleur, doe een blanke man een sinterklaas pak aan met baard en er zijn maar weinig kinderen die enig idee hebben wie het is behalve dan sinterklaas.
Zelfde voor Kleur, kinderen zien dit niet, het zijn de volwassenen die het onder scheid benadrukken waardoor het gaat op vallen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:02

Zahlina schreef:
ALS de Kleur niet uitmaakt kan een Piet net zo goed alle kleuren van de regenboog hebben.
En née Ik geloof er niet in dat de Pieten herkenbaar worden door een andere Kleur, doe een blanke man een sinterklaas pak aan met baard en er zijn maar weinig kinderen die enig idee hebben wie het is behalve dan sinterklaas.
Zelfde voor Kleur, kinderen zien dit niet, het zijn de volwassenen die het onder scheid benadrukken waardoor het gaat op vallen.

Hmm...
Jij bent echt nog nooit in een schminklokaal tijdens sinterklaas geweest...

Sinterklaas krijgt niet alleen een pak aan en een paard...
Zijn hele gezicht wordt vervormd en geschminkt. Dat is een hels karwei en totaal onmogelijk omdat bij alle pieten te doen.
Maar het feit dat je dit zo maar beweert maakt wel duidelijk dat je er geen verstand van hebt, je er niet in verdiept hebt en je er dus veels te makkelijk over denkt...

En als de kleur niet uit maakt hoeft zwarte piet niet gekleurd te worden want dan is dit hele gedoe om niks begonnen... Oh wacht... dat is ook zo :+

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:07

Née Ik heb echt geen idee wat ze met de sint doen.
En fijn dat Je mij gaat vertellen dat Ik er geen verstand van heb, Misschien moet Je eens proberen minder op de man te spelen. Maar ALS dat het enige is war Je mee kan komen tja laat dan maar.