mylittlejoy schreef:Zwarte Piet is totaal niet de domme luie knecht die de tegenstanders graag willen neerzetten als dat het zou zijn. Sterker nog, Sinterklaas wordt juist steeds meer neergezet als een warrige oude man, die zonder zijn Pieten niets meer gedaan zou krijgen. De Pieten zijn juist de slimme helpende figuren in het Sinterklaasverhaal.
Ja, die grappige wending zie ik ook in het Sinterklaas journaal.
Citaat:
Heel eerlijk begrijp ik de hele discussie niet en heb ik steeds meer het idee dat de discussie helemaal niet draait om Zwarte Piet, van beide kanten niet. De tegenstanders zoeken een stok om mee te slaan en hebben die gevonden in Zwarte Piet en de voorstanders zijn op de tenen getrapt omdat ze voor racist worden uitgemaakt.
Gosh, waardoor ben je dat gaan denken?
Citaat:
Doordat de discussie op deze wijze is ingezet, zullen beide partijen nooit dichter bij elkaar komen.
Ik denk dat er een aantal goede oplossingen mogelijk zijn.
Citaat:
Zelf zou ik - hoewel ik nooit een negatieve associatie met Piet en/of donkere mensen in relatie tot elkaar heb gehad - kunnen leven met een aanpassing van Piet.
.....maar hier begrijp ik dat een en ander voor jou heel erg lastig is!
Citaat:
Maar doordat mensen gaan roepen dat "die Hollanders" maar racistisch zijn met Zwarte Piet en het hele feest moet worden afgeschaft, merk ik dat zelf m'n hakken in het zand zet en tegen welke aanpassing dan ook word.
Ja, dat was dat malle mens uit een land ver weg die al meteen iets riep voor ze van toeten of blazen wist - daar werd ik ook booos van! ! (We moesten maar Santa Claus gaan vieren - ja, mijn hoela. Let ook op de woorden, trouwens. )
Citaat:
ik denk eigenlijk ook dat wanneer je Piet ineens allerlei kleuren gaat maken (mag zwart dan als onderdeel van de kleuren trouwens wel?), dat het einde zoek is. Wanneer een Aziatisch meisje voor Dora wordt uitgemaakt, verdwijnt dit dan van de buis? Suske en Wiske strips uit de schappen omdat kale mannen dom worden afgebeeld via Lambiek? Is Super Mario denigrerend voor Italianen? En laten we niet eens beginnen over de gemiddelde muziekclip en hoe vrouwen daarin worden afgebeeld. Maar waar trek je de lijn?
Ja - goede vraag.
Waar die lijn precies loopt, is ingewikkeld, maar hij hoort er wel te zijn!
Citaat:
mijn optiek is Zwarte Piet een fictief figuur, de knecht (= betaalde hulp) van Sinterklaas, die toevallig zwart is. Niet meer en niet minder.
...en in mijn optiek ligt dit totaal anders.
Hoezo: betaalde hulp?
Momenteel is/was het gebruik om ZP als negerslaaf af te beelden.
Noch betaald, dus - en wel een beetje meer dan alleen maar een knecht.