Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:16

Janneke2 schreef:
nynke55 schreef:
maar dat sommigen hem zien als negerslaaf, zowel zwart als wit, is iets van later tijden, toen de slavernij hier bekend werd, daarvoor was het een gebruik bij allerlei ceremonies en feesten. We kunnen dat toch veranderen? Dat men hem niet meer ziet als negerslaaf?
Hij ziet er toch ook niet uit als een slaaf?

Nou, dat is idd de kern van de zaak.
Dat die baardige oude (Turkse ;) ) man iemand bij zich heeft die compleet anders is - dat is zo.
Dat hij er als een slaaf uit moet zien, dat kan gewoon veranderd worden (maar is wat lastig, want veel Nederlanders zien dat niet, want weten niet hoe een slaaf werd aangekleed. Als zwarte Piet, dus).

Afbeelding

Is dit dan ook een slaaf als je kijkt naar zijn kleding?

Ik denk ook dat jij niet weet hoe een slaaf werd aangekleed...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:17

Citaat:
Ok, jij bent de neger. Jij wordt afgebeeld, nog steeds, volgens verouderde beelden van een vorige eeuw, waarin de neger een domme kroeskop met grote rode lippen was. Iemand die de leiding van de Grote Blanke maar wát nodig had, luie domme zwartbakkes dat je was.

Ik val even midden in de discussie, maar hier moest ik even op reageren. Zwarte Piet is totaal niet de domme luie knecht die de tegenstanders graag willen neerzetten als dat het zou zijn. Sterker nog, Sinterklaas wordt juist steeds meer neergezet als een warrige oude man, die zonder zijn Pieten niets meer gedaan zou krijgen. De Pieten zijn juist de slimme helpende figuren in het Sinterklaasverhaal.

Heel eerlijk begrijp ik de hele discussie niet en heb ik steeds meer het idee dat de discussie helemaal niet draait om Zwarte Piet, van beide kanten niet. De tegenstanders zoeken een stok om mee te slaan en hebben die gevonden in Zwarte Piet en de voorstanders zijn op de tenen getrapt omdat ze voor racist worden uitgemaakt. En doordat de discussie op deze wijze is ingezet, zullen beide partijen nooit dichter bij elkaar komen. Zelf zou ik - hoewel ik nooit een negatieve associatie met Piet en/of donkere mensen in relatie tot elkaar heb gehad - kunnen leven met een aanpassing van Piet. Maar doordat mensen gaan roepen dat "die Hollanders" maar racistisch zijn met Zwarte Piet en het hele feest moet worden afgeschaft, merk ik dat zelf m'n hakken in het zand zet en tegen welke aanpassing dan ook word.

Ik denk eigenlijk ook dat wanneer je Piet ineens allerlei kleuren gaat maken (mag zwart dan als onderdeel van de kleuren trouwens wel?), dat het einde zoek is. Wanneer een Aziatisch meisje voor Dora wordt uitgemaakt, verdwijnt dit dan van de buis? Suske en Wiske strips uit de schappen omdat kale mannen dom worden afgebeeld via Lambiek? Is Super Mario denigrerend voor Italianen? En laten we niet eens beginnen over de gemiddelde muziekclip en hoe vrouwen daarin worden afgebeeld. Maar waar trek je de lijn?

In mijn optiek is Zwarte Piet een fictief figuur, de knecht (= betaalde hulp) van Sinterklaas, die toevallig zwart is. Niet meer en niet minder.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:17

HorseTopShop schreef:
Hmmm.... Zwarte Piet is zwart. Ze zijn zwart, niet bruin. Dus totaal niet te vergelijken met onze donkere medemensen.
Hebben jullie de afbeeldingen op de gouden koets weleens gezien? Dat baart me meer zorgen dat een leuk kinderfeest.

[ Afbeelding ]

Die afbeelding op de gouden koets inderdaad! en bijvoorbeeld in de Efteling:

Afbeelding

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:21

Hier vond ik het allemaal wel goed beschreven. Inclusief open einde, de traditie is gedurende de hele loopbaan van de Sint door de eeuwen heen al vele malen veranderd.

De helper van de Sint heeft vele vormen gehad en de eerste pakweg duizend jaar in Sints bestaan was er nog geen sprake van, waarschijnlijk. Zoals vaak met tradities zijn er vele lezingen over hoe ze zo gekomen zijn, net wie er mee aan de haal wilde. :+

http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieu ... warte-piet

Elise, ik gebruik een stijlfiguur. Die eerste alinea uit mijn gequote stuk kan je niet lezen zonder te beseffen dat dat sarcastisch bedoeld is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:23

Maar.... Nu maakt half NL zich druk om dat hele Zwarte Pieten gedoe. In mijn ogen nog steeds een leuk kinderfeest. Maargoed...

Het zou dus racistisch zijn, omdat de pieten zwart zijn...

Deze pieten doen niemand kwaad. Het hele verhaal achter sinterklaas duidt niet op slavernij. Belgie lacht ons vierkant uit. Daar blijven ze het wel gewoon vieren met zwarte pieten.

Waar ik mij echt zorgen over maak, is dat we dus in NL deze hele discussie hebben, terwijl er in Afrika nog steeds jaarlijks honderden blanke boeren afgeslacht worden door de Afrikaanse bevolking.
De media houd dit stil. Waarom?

Vorige week nog is een blank gezin in Afrika afgeslacht.
Eerst moesten vader en moeder toekijken hoe de kinderen (4) gemarteld werden waarna de kelen doorgesneden werden. Daarna werd de vrouw verkracht en vermoord terwijl de man toe moest kijken en uiteindelijk hebben ze zijn buik open gesneden en dood laten bloeden.

Schoolbussen met blanke kinderen worden opgeblazen.... Boerderijen van blanke mensen worden in de fik gestoken.

Honderden blanke mensen per jaar worden er in Afrika vermoord!!!!
En dan zitten er hier een stelletje te miepen over een feest?!?!?
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-10-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:23

De gouden koets en bovenstaande afbeeldingen uit de Efteling mogen van mij ook direct de prullenbak in.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:24

Ja maar dat is minder makkelijk in te passen als racistisch standpunt door een hoge miep die racisme terug op de politieke agenda wil.
Daar gaat mijn kont tegen de krib.
Het gaat ook niet meer om zwarte piet, maar om het idee dat iemand opeens niet meer gehoord wordt.
Daar draait het imo om, beide kanten vinden dat de ander zich niet inleeft in de andere groep.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:26

randalinpony schreef:
Elise, ik gebruik een stijlfiguur. Die eerste alinea uit mijn gequote stuk kan je niet lezen zonder te beseffen dat dat sarcastisch bedoeld is.

Ik gok even dat je het tegen mij hebt. ;) Dat kan wellicht sarcastisch bedoeld zijn, maar dat wel degelijk hoe er juist door de tegenstanders tegen Piet aangekeken wordt. Als de domme slaaf van de blanke man, terwijl dit totaal niet is hoe Piet wordt neergezet. Dàt was wat ik bedoelde te zeggen. :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:28

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:29

HorseTopShop schreef:
Maar.... Nu maakt half NL zich druk om dat hele Zwarte Pieten gedoe. In mijn ogen nog steeds een leuk kinderfeest. Maargoed...

Deze pieten doen niemand kwaad. Het hele verhaal achter sinterklaas duidt niet op slavernij. Belgie lacht ons vierkant uit. Daar blijven ze het wel gewoon vieren met zwarte pieten.

Waar ik mij echt zorgen over maak, is dat we dus in NL deze hele discussie hebben, terwijl er in Afrika nog steeds jaarlijks honderden blanke boeren afgeslacht worden door de Afrikaanse bevolking.

Eerst moesten vader en moeder toekijken hoe de kinderen (4) gemarteld werden waarna de kelen doorgesneden werden. Daarna werd de vrouw verkracht en vermoord terwijl de man toe moest kijken en uiteindelijk hebben ze zijn buik open gesneden en dood laten bloeden.

Schoolbussen met blanke kinderen worden opgeblazen.... Boerderijen van blanke mensen worden in de fik gestoken.

Ja maar die hebben geen slavernijverleden. :Y)
Ben het helemaal met je eens.
Radio 1 had laatst een heel programma erover, verschrikkelijk wat daar allemaal gebeurt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:34

mylittlejoy schreef:
randalinpony schreef:

Ik gok even dat je het tegen mij hebt. ;) Dat kan wellicht sarcastisch bedoeld zijn, maar dat wel degelijk hoe er juist door de tegenstanders tegen Piet aangekeken wordt. Als de domme slaaf van de blanke man, terwijl dit totaal niet is hoe Piet wordt neergezet. Dàt was wat ik bedoelde te zeggen. :D

Nee, tegen degene die zich Elise O.o noemt.

En dat laat ik helemaal niet zien. Ik laat zien hoe een zwarte in het verleden werd gezien door ONS, en hoe dat kwetsend is voor de zwarte van nu, die nog steeds met een Icoon uit dat verleden wordt geconfronteerd: zwarte piet.

Jij kunt ervan maken wat je wilt, feit blijft dat Piet een Morenknechtje was, en dat dat beeld in de loop der jaren heel halfhartig is bijgesteld. Dat wij dat er dan niet meer in willen zien, maar hem niet willen aanpassen, zegt wel wat over ONS. :)

Elise_0.0, wat wil je nu eigenlijk laten zien met die afbeelding van Willem?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:35

mylittlejoy schreef:
Zwarte Piet is totaal niet de domme luie knecht die de tegenstanders graag willen neerzetten als dat het zou zijn. Sterker nog, Sinterklaas wordt juist steeds meer neergezet als een warrige oude man, die zonder zijn Pieten niets meer gedaan zou krijgen. De Pieten zijn juist de slimme helpende figuren in het Sinterklaasverhaal.

Ja, die grappige wending zie ik ook in het Sinterklaas journaal.

Citaat:
Heel eerlijk begrijp ik de hele discussie niet en heb ik steeds meer het idee dat de discussie helemaal niet draait om Zwarte Piet, van beide kanten niet. De tegenstanders zoeken een stok om mee te slaan en hebben die gevonden in Zwarte Piet en de voorstanders zijn op de tenen getrapt omdat ze voor racist worden uitgemaakt.

Gosh, waardoor ben je dat gaan denken?

Citaat:
Doordat de discussie op deze wijze is ingezet, zullen beide partijen nooit dichter bij elkaar komen.

Ik denk dat er een aantal goede oplossingen mogelijk zijn.
Citaat:
Zelf zou ik - hoewel ik nooit een negatieve associatie met Piet en/of donkere mensen in relatie tot elkaar heb gehad - kunnen leven met een aanpassing van Piet.

.....maar hier begrijp ik dat een en ander voor jou heel erg lastig is!

Citaat:
Maar doordat mensen gaan roepen dat "die Hollanders" maar racistisch zijn met Zwarte Piet en het hele feest moet worden afgeschaft, merk ik dat zelf m'n hakken in het zand zet en tegen welke aanpassing dan ook word.

Ja, dat was dat malle mens uit een land ver weg die al meteen iets riep voor ze van toeten of blazen wist - daar werd ik ook booos van! ! (We moesten maar Santa Claus gaan vieren - ja, mijn hoela. Let ook op de woorden, trouwens. )

Citaat:
ik denk eigenlijk ook dat wanneer je Piet ineens allerlei kleuren gaat maken (mag zwart dan als onderdeel van de kleuren trouwens wel?), dat het einde zoek is. Wanneer een Aziatisch meisje voor Dora wordt uitgemaakt, verdwijnt dit dan van de buis? Suske en Wiske strips uit de schappen omdat kale mannen dom worden afgebeeld via Lambiek? Is Super Mario denigrerend voor Italianen? En laten we niet eens beginnen over de gemiddelde muziekclip en hoe vrouwen daarin worden afgebeeld. Maar waar trek je de lijn?

Ja - goede vraag.
Waar die lijn precies loopt, is ingewikkeld, maar hij hoort er wel te zijn!

Citaat:
mijn optiek is Zwarte Piet een fictief figuur, de knecht (= betaalde hulp) van Sinterklaas, die toevallig zwart is. Niet meer en niet minder.
...en in mijn optiek ligt dit totaal anders.
Hoezo: betaalde hulp?
Momenteel is/was het gebruik om ZP als negerslaaf af te beelden.
Noch betaald, dus - en wel een beetje meer dan alleen maar een knecht.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:36

Tussen 1991 en 2001 zijn er 1.600 Afrikaner Boeren (blanke boeren in Afrika) vermoord. Het ANC heeft weinig gedaan om dit te stoppen. Na 2001 werden private burgerwachten verboden, waarna het aantal moorden tot 2011 toenam met nog eens 3.000 doden. In perspectief: de totale Boerenpopulatie bestaat ongeveer uit 34/38.000 mensen. Tegenover elke vermoorde Boer staan tevens acht aanvallen/pogingen tot moord op boerderijen. Dit komt neer op alleen al 24.000 (!) aanvallen op een zeer kleine minderheid.

De overheid doet de duizenden moorden op de Boeren af als ‘roofovervallen’ en incidenten. Officiële statistieken van deze zogenaamde Plaasmoorde – aanvallen op boerderijen – worden niet langer bijgehouden. Er wordt inderdaad af en toe een telefoon of portemonnee buitgemaakt. Maar dit staat niet in verhouding tot de beestachtige wijze waarbij vaak hele gezinnen worden afgeslacht. Slachtoffers worden soms urenlang met prikkeldraad vastgebonden, gemarteld, verkracht (ook bejaarden en kinderen) en met tientallen messteken om het leven gebracht. Kokend water wordt door kelen gegoten, oren en neuzen afgesneden en nog levende slachtoffers achter een auto vastgebonden… De misselijkmakende moorden op de jonge slachtoffertjes Willemien Potgieter (2) en Amaro Viana (12) zijn illustratief.

Waarom lezen we hier nooit wat over???
En waarom zijn donkere en Indische boeren geen slachtoffer van zulke misdaden?

En wij maar miepen over zwarte piet. Bah

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:36

minikatje schreef:
HorseTopShop schreef:

Ja maar die hebben geen slavernijverleden. :Y)
Ben het helemaal met je eens.
Radio 1 had laatst een heel programma erover, verschrikkelijk wat daar allemaal gebeurt.

En de VPRO had laatst een vrolijk programma over hoe uitbuiting van zwarte bevolking in Afrika ook nog steeds vrolijk doorgaat.
Dat ging over de mijnbouw in Zaïre.

Maar het had net zo goed over de vuile streken van Shell kunnen gaan.

Die onderdanige negers zullen voorlopig dan ook wel niet van de Gouden koets verdwijnen...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:38

HorseTopShop: dat is natuurlijk ontzettend schokkend, erg en zou nooit mogen gebeuren.
Maar het slaat altijd als een tang op een varken om met dt soort vergelijkingen te komen: "Kijk, dit is veel erger!!!".

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:40

Yucca schreef:
HorseTopShop: dat is natuurlijk ontzettend schokkend, erg en zou nooit mogen gebeuren.
Maar het slaat altijd als een tang op een varken om met dt soort vergelijkingen te komen: "Kijk, dit is veel erger!!!".

De vergelijking is racisme. Hier lopen een paar te zeuren dat zwarte piet (die niemand kwaad doet) racistisch is... Denkend aan wat er in Afrika nog dagelijks echt gebeurd.

Laten we ons daar druk om maken. Laten we dat eens flink in de media melden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-10-14 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:41

Jammer dat dat deels ook in handen is van zwarte medemensen die dus meehelpen aan het uitbuiten van landgenoten.
Dan vergeten we nog even de corrupte regeringen en de zakkenvullers.

Zelfde als met de rode kruisziekenhuizen voor de ebolapatienten, stuk voor stuk overvallen en leeggeroofd. Waterputten die al jaren leegstaan, zijn gegraven door blanken en die moeten dat nu ook maar gaan oplossen.

selflearned helplessness op zijn slechtst.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:41

Janneke2, jouw verhaal klopt ook niet, sinterklaas was geen turk.
Het gebied waar hij zou hebben geleefd werd pas eeuwen na zijn dood door "turken" veroverd.
sinterklaas was van lycie, deel van het romeinse rijk. Hij was dus een lycier en geen turk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:44

HorseTopShop schreef:
Yucca schreef:

De vergelijking is racisme. Hier lopen een paar te zeuren dat zwarte piet (die niemand kwaad doet) racistisch is... Denkend aan wat er in Afrika nog dagelijks echt gebeurd.

Laten we ons daar druk om maken. Laten we dat eens flink in de media melden.

Racisme gebeurd inderdaad nog dagelijks, daar hebben allerlei mensen 'last' van: donkere mannen, blonde vrouwen, homo's, moslims, christenen.

Het ene is niet erger dan het andere, in een ontwikkelt land als Nederland kunnen we ons best druk maken om een verouderd feestje waar een rouwrandje aan zit. Dat er elders in de wereld andere schokkende dingen gebeuren is ook erg, maar maakt niet dat we niet meer naar onze eigen problemen mogen kijken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:46

Yucca schreef:

Het gaat niet om het "Kijk, dit is erger.' maar om "Kijk, dit gebeurt er nu nog."
Zolang er nog vrouwenbesnijdingen zijn, oudjes die meer dan 3 weken niet gewassen worden etc. vind ik deze discussie gewoonweg ongepast.
Het gaat om een kinderfeest dat eenmalig per jaar wordt gevierd en dat nu gebruikt wordt voor politieke machtspelletjes.
Ga asjeblieft die tijd en kosten ergens anders in stoppen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:48

Het hangt eerder samen: zowel hier als daar, vragen mensen om een bijstelling in beeldvorming, die door een koloniaal verleden is ontstaan.

Dat zie je ook in landen als India gebeuren hoor, en in meerdere Afrikaanse landen.. Waar o.a. de Islam oprukt, met als een van de verklaringen dat Christendom de godsdienst van 'onderdrukkers' is en de Islam vrijheid.................... (er staan hier niet voor niets zoveel puntjes heh)

Ben eerder blij dat wij niet al die jaren van links en rechts bewapend zijn door allerlei derde partijen die zich met onze zaken bemoeiden, zoals in Afrika wel het geval is (Russen en Amerikanen zijn de hele koude oorlog daar aan het klooien geweest), we hier gewoon praten en er geen verstoorde machtsverhoudingen zijn, waardoor de ene partij de andere afslacht.

Maar dat we gewoon over een simpele traditie praten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:48

minikatje schreef:
Yucca schreef:

Het gaat niet om het "Kijk, dit is erger.' maar om "Kijk, dit gebeurt er nu nog."
Zolang er nog vrouwenbesnijdingen zijn, oudjes die meer dan 3 weken niet gewassen worden etc. vind ik deze discussie gewoonweg ongepast.
Het gaat om een kinderfeest dat eenmalig per jaar wordt gevierd en dat nu gebruikt wordt voor politieke machtspelletjes.
Ga asjeblieft die tijd en kosten ergens anders in stoppen.

Omdat kanker, ALS en Ebola nog niet de wereld uit zijn, mogen we geen behandeling en onderzoek doen naar minder erge aandoeningen?

Het gaat niet om politieke machtspelletjes. Het gaat om mensen die in het dagelijks leven gediscrimineerd worden om hun donkere huidskleur en daarom met een scheef oog kijken naar ons Sinterklaasfeest.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:59

@Yucca, heb je mijn vorige post ook gelezen?

Citaat:
Jammer dat dat deels ook in handen is van zwarte medemensen die dus meehelpen aan het uitbuiten van landgenoten.
Dan vergeten we nog even de corrupte regeringen en de zakkenvullers.

Zelfde als met de rode kruisziekenhuizen voor de ebolapatienten, stuk voor stuk overvallen en leeggeroofd. Waterputten die al jaren leegstaan, zijn gegraven door blanken en die moeten dat nu ook maar gaan oplossen.

selflearned helplessness op zijn slechtst.

Het gaat om mensen die in hun dagelijkse leven gediscrimineerd worden omdat ze wit zijn, zwart zijn, homo zijn. laagopgeleid.
Laten we nu niet onze zwarte medemens zieliger wegzetten dan nodig.
Helemaal niet omdat daar ook goedgebekte tussen zitten die je net zo hard bedreigen als de blanke medemens, ik maak mij daar totaal geen illusies over.

Ik snap niet hoe dat te maken heeft met kankeronderzoek etc.
Racisme is geen ziekte maar een storing in de omgangsnorm.
Persoonlijk vind ik niet dat een ik racist of labradormepper ben. Maar als iemand mij zegt" Als je in mijn thuisland was dan piepte je wel anders." of perse mijn mannelijke collega's wil spreken omdat ik een vrouw ben dan heb je aan mij wel een slechte.
Als je zelf het verschil zo erg aanduidt en blijft hangen in die verschillen dan haal je het je zelf op de hals. Er zijn er ook genoeg die dagelijks worden uitgescholden voor sneeuwpop en witje.
( Of zoals mijn zwarte collega mij altijd liefkozend noemde, Sneeuwwitje ;) Hebben trouwens vaak tijdens onze pauze gezwartepiet maar dat is een ander verhaal. )

Het hele zwarte piet debakel is wel een politiek machtspel, europees om racisme op de agenda te krijgen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 14-10-14 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:59

Boras schreef:
Janneke2, jouw verhaal klopt ook niet, sinterklaas was geen turk.
Het gebied waar hij zou hebben geleefd werd pas eeuwen na zijn dood door "turken" veroverd.
sinterklaas was van lycie, deel van het romeinse rijk. Hij was dus een lycier en geen turk.

De bischop van Mira en waar lag mira ? Juist Turkije

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:04

Daks, je kunt lezen, dus je zou het moeten kunnen begrijpen. Nog een keer dan.
Myra lag in de tijd van klaas niet in turkije. En sinterklaas had geen turks bloed.