Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:32

En wat als ik mij gepasseerd en gediscrimineerd voel omdat ze zwarte piet willen afschaffen? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:33

WildWings schreef:
Urielle schrijft over de kinderen: "Als je denkt dat die niet zien dat de voorheen pikzwarte Piet ineens blank met vegen is dan onderschat je ze nogal." Nou, sorry Urielle, maar hoe dom denken we eigenlijk dat kinderen zijn, als we zeggen dat je zo'n Zwarte Pieten uiterlijk krijgt van door de (in veel huizen niet eens meer aanwezige) schoonsteen roetsjen :') ? Ik zou wel een klein praktijkonderzoek willen doen, maar denk dat ik er NIET zo uit kom te zien als onze huidige Zwarte Piet, van een retourtje schoorsteen hoor. Maar gezien we de kinderen dat toch echt wijsmaken, en ze het nog lijken te geloven ook, kunnen we ze dus ook prima een verhaal wijsmaken waarom Zwarte Piet er nu ineens wél daadwerkelijk uit ziet alsof hij gewoon door de schoorsteen komt. Bijvoorbeeld omdat de schoorstenen nu vaak buiten gebruik, en dus een stuk schoner zijn dan vroeger ;) Je liegt toch al jaren tegen je kind over het bestaan van Sinterklaas en de Pieten, dat leugen kan prima aangepast. Dat verpest echt hun jeugdherinneringen niet, dát vind ik pas gezever.

Het gaat om de plotselinge overgang. Maak ze dan gaandeweg steeds iets anders. Ik zou hetzelfde zeggen als Piet ineens in een Hawaï outfit zou gaan, of in Brabants bont. Ik doe niet aan de kerstman maar stel je maakt daar ineens een roodharige Viking met vlechten en horens van, dat krijg je toch niet verkocht?
Ik heb trouwens al teveel verzonnen rond de schoorsteen om daar nog mee te kunnen goochelen nu denk ik.

Overigens heb ik ondertussen foto's gezien van kleurtjespieten en pieten met vegen maar het camoufleert voor geen meter het echte gezicht. Kunnen ze dan niks bedenken met maskers ofzo? Of zou dat afgetrokken worden?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:32

Ik las laatst, op de fb van 'Tatta's be like' dat Turkijke helemaal geweldig is en dat daar zo'n grote economische groei is. En als wij ons niet zouden aanpassen dat er nog veel meer culturele veranderingen gaan komen.
Beetje aan elkaar aanpassen, leven en laten leven, mij best. Maar hieraan stoot ik echt mijn hoofd. Als je hier niet tevreden bent, dan emigreer je toch? (Niet oprotten, emigreren). Waarom cultuur zo erg aanpassen aan mensen die hier niet oorspronkelijk vandaan komen rn daardoor met 2 culturen leven?

Kleurenpiet, mij best (naast zwarte piet, zwart is óók een kleur, heel geleidelijk via sinterklaadjournaal ofzo), maar verwachten dat heel NL zich aanpast aan een kleine minderheid vind ik belachelijk.
Bij Opsporing verzocht wordt ook al geen 'lichtgetint uiterlijk' meer gezegd.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:17

minikatje schreef:
En wat als ik mij gepasseerd en gediscrimineerd voel omdat ze zwarte piet willen afschaffen? :)

Het mag logisch zijn dat een blank persoon zich niet gediscrimineerd hoort te voelen omdat een etnische minderheid voor zijn rechten opstaat. Die hebben voor jou altijd al bestaan namelijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:25

Ik heb het filmpje even niet gekeken, maar meen je dat echt?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:09

110%

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:30

Niniane schreef:
minikatje schreef:

Het mag logisch zijn dat een blank persoon zich niet gediscrimineerd hoort te voelen omdat een etnische minderheid voor zijn rechten opstaat. Die hebben voor jou altijd al bestaan namelijk.

[ Video ]

Als blank mens kan je je wel gediscrimineerd voelen, maar niet om het blank zijn. Althans, dat maak ik er op uit. Blanke homo's. Blanke vrouwen in de prostitutie etc. Maar dat heeft dus niks met de huidskleur zelf te maken.

Wel vind ik sommige opmerkingen gewoon niet netjes zijn en gewoon asociaal en ongegrond.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:24

@ niniane, Welk recht? :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:55

Zullen we het dan maar niet over de blanke slaven hebben :') (die er nog steeds zijn btw)
Aangezien dat niets te maken heeft met de Bisschop van Myra (zoals trouwens veel andere dingen die hier ter verdediging of blabla aangekaart worden om maar om het hele geschiedenis verhaal heen te draaien :+ ).

Maar ik laat deze wel even hier, aangezien er toch YT filmpjes gedeeld worden O:)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:02

Als de media geen groot media circus had gemaakt van het Zwarte Piet verhaal dan was het zeer waarschijnlijk gewoon over gewaaid. Via de media wordt het mega opgeblazen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:12

Er word tegenwoordig overal wel wat achter gezocht. En waarom? Want voor wie word alles nou verpest en veranderd? Voor de kinderen...denk je echt dat een kind, zonder invloed van de ouders etc, van 5-10 denkt "zwarte piet is disciminatie" ? Kom op...dat is zo'n onzin. Ook t feit dat ze over negerzoenen,zwarte pieten etc beginnen en niemand heeft de ballen gehad als ze zo "zwart-wit" zijn om over de gouden koets te beginnen. Waar dus ook plaatjes op staan.... Benieuwd wanneer dat komt...

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:23

Dan kunnen de joden zich ook wel aangesproken voelen vanwege de jodekoeken of eisen dat er geen duitse auto meer op gas mag rijden omdat dat herrinnert aan... ...
En zo verder

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:35

Nou daarom leestmee. Ik vind het 1 grote onzin. Zwarte piet komt al eeuwen in t land, en nu is t in ene een probleem ? en niet eens voor de kinderen,waar t feest voor is, maar voor volwassenen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:00

Dames even vreselijk off topic.
maar ik ben een post kwijt.???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:04

Verexcuseer :o?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:05

minikatje schreef:

Het recht om niet gediscrimineerd en achtergesteld te worden op je huidskleur.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:09

Niniane schreef:
minikatje schreef:

Het recht om niet gediscrimineerd en achtergesteld te worden op je huidskleur.

Hoe komt dat tot stand in betrekking met zwarte piet?
(ben gewoon nieuwsgierig, misschien zie ik dingen over het hoofd :) )

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:34

Een blanke verkleedt zich als zwarte met alle stereotype uiterlijke kenmerken die daarbij horen en Zwarte Piet is de slaaf van een blanke man. Imo is zwart van roet vegen en compleet zwart geschminkt om eruit te zien als een zwart iemand twee totaal verschillende dingen.

Hier wat achtergrond informatie over blackface en artikelen die het beter kunnen verwoorden dan mijzelf
http://black-face.com/
http://www.thedailybeast.com/articles/2 ... nally.html\
http://www.women24.com/Wellness/BodyAnd ... e-20140806

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:41

Ja joh, laten we vooral vergeten dat de Bisschop van Myra (Sint Nicolaas) kindslaven bevrijdde etc, heel goed idee :roll: +:)+

Ik moet echt ophouden met deze onzin te volgen denk ik, algemene kennis lijkt ver te zoeken met dit soort onderwerpen. Best triest :\

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:43

Wat is er dan zo erg aan blackface? :)
Was dat niet bedoeld als toneelmake-up?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:51

Sommige kunnen er lang en ver doordraven.

Black and White Minstrel Show was een parodie.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:03

En een parodie? Deze shows komen uit een tijd waarin blanke Amerikanen zich voordeden als zwart mensen en racistische en beledigende stereotypen deden uitbeelden.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:07

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:35

Dat gedoe met Pippi kwam dus uit een ander land, maar Nederland zou Nederland niet zijn als ze dit niet zouden gebruiken om alle koeien uit de sloot te vissen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:59

Een oud voorbeeld, maar geeft duidelijk aan wat discriminatie en rassenhaat tot gevolg heeft.
Star Trek: Let that be your last battlefield.