Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
clarence schreef:Ik denk dat er tegenwoordig soms ook teveel beloond wordt. Ik heb het bij onze hond ook gezien. Die doet niets meer tenzij ie een koekje voor z'n neus heeft. Lol.
In het boekje dat ik eerder aanhaalde stond dat je voor klusjes of ander normaal gedrag niet moet belonen. Dus, was in de wasmand of bord leegeten wordt niet beloond want dat is normaal gedrag.
Goyaja schreef:Ik studeer zelf pedagogiek en wordt dood gegooid met: oplossingsgericht werken, positief benaderen, grensoverschrijdend gedrag negeren en goed gedrag positief benoemen. Hier ben ik het compleet mee eens.
Maar een kind dat gedrag laat zien wat niet door de beugel kan (expres op de voet van je zusje staan, hoe kan ik dat nou negeren), geef ik gerust een time-out. Altijd op dezelfde manier, altijd binnen hetzelfde tijdsbestek.
Een kind dat in een woedeaanval bijvoorbeeld op de voet van zijn of haar zusje gaat staan geef je een time-out van de situatie. Het is in eerste instantie niet eens een straf. De gedachte achter dese methode is dat een kind de kans krijgt om zijn of haar woede eruit te laten, even af te koelen, voor je het kind duidelijk maakt dat het gedrag ongewenst is. Jonge kinderen kunnen nu eenmaal niet goed hun emoties controleren, maar ze kennen al wel enkele normen en waarden en weten dus wel wat wel en niet mag.
Ik vind dit artikel dus onvolledig en compleet misplaatst.
Ja, op een inadequate manier de time-out als straf gebruiken kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling. Maar dat is te weinig contact met leeftijdsgenoten ook en teveel televisie kijken ook.
Rumina schreef:http://www.evabronsveld.nl/www.evabrons ... raag..html ik vind dit een heel fijn stuk voor mensen die (nog) niet veel weten over hoe en waarom je kan opvoeden met weinig/geen straf. Probeer het open en zonder vooroordelen te lezen.
chanicha schreef:StalNollie ik vind dat jij heel erg op je uitspraken moet letten. Jij kan niet in mijn gezin kijken maar als ik zo jouw opmerkingen lees zou je daar nog veel van kunnen leren.
Ik tem op je opmerking, jij gaat het nu op de man spelen maar zo erg verlaag ik mij niet maar dit zegt meer over jou dan over mij.
chanicha schreef:Ik vind geslagen en geschopt wel wat anders dan een tik voor de broek. Tegenwoordig moeten de kinderen hun ouders het liefst als vrienden zien en daar krijg je vroeg of laat vaak problemen mee. Ik was een strenge moeder, ze wisten dat ik zielsveel van ze hield maar ga geen 25x waarschuwen. Mijn oudste dochter hoefde ik maar aan te kijken maar mijn jongste bleef constant haar grenzen zoeken en als ik haar dan eens een keer een tik had gegeven, wat echt niet wekelijks of maandelijks voorkwam, dacht ik dat had ik drie weken geleden al moeten doen want dan was het over.
Over liegen zei ik altijd dat ze beter de waarheid konden zeggen en dat ik dan misschien wel boos zou worden maar als ik zou merken dat ze gelogen hadden nog veel bozer.
Ieder kind is anders en dan heb ik het niet over kinderen die iets mankeren maar over gezonde kinderen en ieder kind heeft een andere aanpak nodig maar ik zou me nooit gek laten draaien of laten slaan door een kind.
clarence schreef:Ja, maar als je nog bozer wordt bij liegen dan denk ik dat ze dat heus wel snappen. Give them some credit. Daarbij zei ze ook dat mama misschien boos zou worden, maar bij liegen nog veel bozer.
Ik snap het idee om niet boos te worden best, maar je moet natuurlijk uitkijken dat je in beginsel niet alles toestaat zolang ze het maar netjes opbiechten.
Nou Jantje, het geeft niets dat je de kat hebt onthoofd met een schep, want je hebt het eerlijk verteld. Overdreven, maar je snapt wat ik bedoel.