Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:maar als je "over"/"op" die grens bent ben je volgens commissies waarschijnlijk niet meer helder genoeg om zelf te beslissen.
MPH schreef:Ja en nee. Het gaat denk ik ook om een stukje 'afschrikken'. Als er geen gevolgen meer staan op het vermoorden van mensen, wordt die stap dan niet een stuk kleiner? Ik vermoord iemand, als ik gepakt word en levenslang krijg kan ik 'makkelijk' voor euthanasie kiezen.
Ayasha schreef:Ik meen dat onderzoeken uit wezen dat een dader bij het uitvoeren van de daad zich niet laat "tegen houden"/niet stilstaat door/bij de straf.(anders zou er in Amerika waar de doodstraf nog steeds uitgevoerd wordt, minder criminaliteit moeten zijn ook trouwens.)
EskeGirl schreef:Ayasha schreef:maar als je "over"/"op" die grens bent ben je volgens commissies waarschijnlijk niet meer helder genoeg om zelf te beslissen.
Maar dat kan nu toch ook al van tevoren beslist worden? Helaas is het systeem zo dat het vaak uiteindelijk bij alzheimer toch niet kan (docu gezien), maar er is dus wel mogelijkheid voor
bigone schreef:Jammer genoeg kan dat volgens mij nog niet, al heb je 100 wilsbeschikkingen op het moment dat je geestelijk niet meer voldoet aan de geldende richtlijnen kun je niet meer kiezen voor euthanasie.
sweetheart schreef:[...]
Nu wat de euthanasie betreft. Ik ben voor de keuze vrijheid. Maar denk wel dat het extreem goed getoetst moet worden, want zoals eerder aangehaald, maar het niet zo zjn dat de familie druk bepaald of iemand euthanasie laat plegen.
Ook wil ik nog even een andere noot aanhalen. Zelf heb ik veel met euthanasie te maken... bij dieren. Ik ben dierenarts en het inslapen van dieren die ondraaglijk lijden hoort 'bij mijn baan'. Maar ondanks dat ik weet dat het voor het dier beter is en dat ik er alles aan gedaan heb om het dier te helpen, vloeien bij mij opweg naar huis nog echt wel eens de tranen over mijn wangen. Omdat ik het dier niet kon helpen, omdat ik het dier heb moeten laten inslapen, het verdriet wat achterblijft, het 5 jarig meisje die je moet vertellen dat je haar Fifi echt niet kan redden... Uit principe laat ik dus enkel een dier in slapen als IK er ook achter sta. Gelukkig heb ik hele goede bazen, met wie ik goed kan praten als ik in een situatie kom waarbij het niet 'nodig' is om het dier te euthenaseren en dan proberen we een oplossing te zoeken. Desnoods neemt de praktijk het dier over en proberen we, na het herstel proces, voor het dier een nieuw huisje te vinden.
Maar ik kan met niet voorstellen hoe het moet zijn als ik euthanasie bij een mens zou moeten doen. Ik denk dat dat enorm veel vergt van een arts. Het kan alsnog zijn baan zijn, maar uiteindelijk is hij ook mens, met gevoel, emoties en een geweten. Wat als hij er later achterkomt dat het toch door druk van de familie was? Ik weet niet of ik dat aan zou kunnen. Zijn hier ook doktoren aanwezig die daar een mening op kunnen geven? Zou je het kunnen doen? Ik heb diep respect voor de artsen die zo moedig zij om het te kunnen doen, echt waar.
mick75 schreef:Maar iemand die voedsel en vocht weigert, of dat nou is omdat diegene al stervende is of omdat diegene bewust heeft gekozen te sterven, gaat een lijdensweg door. Het is linksom of rechtsom geen fijne dood.
Waarom zou iemand die toch al stervende is en daardoor geen voedsel/ vocht meer wil opnemen moeten wachten tot de dood eindelijk komt? Een proces wat in een slecht geval weken kan duren? Waarom zou zo iemand, die hoe dan ook niet meer te redden is, niet een korter sterfproces mogen doormaken? Zoals ik het meegemaakt heb was het "versterfproces" zoals ze dat zo klinisch noemden onmenselijk. Dat gun je niemand.
MPH schreef:Is de procedure anders als je ongeneeslijk ziek bent en gewoon op de dood zit te wachten? Of is daar ook een heel traject aan vooraf gegaan? Op tv lijkt het nl zo uit de lucht te vallen.
takkie_muis schreef:Hmm ik weet niet hoor , zoveel mensen beroven zich van het leven.. Ik woon op 2 minuten van flats die berucht zijn voor springers en heb eens na de boodschappen weleens een afgedekt lichaam zien liggen , de impact voor onschuldige bewoners is zo groot. Als mensen geestelijk moe en klaar zijn , waarom zouden ze dan nog moeten lijden..
elenaMM77 schreef:takkie_muis schreef:Hmm ik weet niet hoor , zoveel mensen beroven zich van het leven.. Ik woon op 2 minuten van flats die berucht zijn voor springers en heb eens na de boodschappen weleens een afgedekt lichaam zien liggen , de impact voor onschuldige bewoners is zo groot. Als mensen geestelijk moe en klaar zijn , waarom zouden ze dan nog moeten lijden..
muntflats neem ik aan?
waar die moeder uit die docu ook gesprongen is?
had er gewoon de rillingen van toen ik hoorde hoe die bewoners van die flats ermee omgingen..
en hoe een oudere man de stoep stond schoon te boenen omdat de politie dat niet doet en de kinderen straks er langs moesten als ze uit school kwamen