tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

Ayasha
Blogger

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:08

maar als je "over"/"op" die grens bent ben je volgens commissies waarschijnlijk niet meer helder genoeg om zelf te beslissen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:10

Ayasha schreef:
maar als je "over"/"op" die grens bent ben je volgens commissies waarschijnlijk niet meer helder genoeg om zelf te beslissen.

Maar dat kan nu toch ook al van tevoren beslist worden? Helaas is het systeem zo dat het vaak uiteindelijk bij alzheimer toch niet kan (docu gezien), maar er is dus wel mogelijkheid voor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:21

MPH schreef:
Ja en nee. Het gaat denk ik ook om een stukje 'afschrikken'. Als er geen gevolgen meer staan op het vermoorden van mensen, wordt die stap dan niet een stuk kleiner? Ik vermoord iemand, als ik gepakt word en levenslang krijg kan ik 'makkelijk' voor euthanasie kiezen.

Dat is niet helemaal waar het in Belgie over ging - daar zaten mensen al tientallen jaren vast (28 en 30 jaar.)
Zo makkelijk is dat dus niet, en de kans dat dat leidt tot meer moorden lijkt me dan ook nihil. (Ik weet het niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die denkt: '50 jaar is me teveel, maar 30 en doodgaan, oh, dat doen we even.' Sterker nog, als dat zo zou zijn zouden er toch veel meer moordenaars moeten zijn van 60? Want die weten dat ze vermoedelijk niet meer veel langer dan 30 jaar zullen leven.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:28

Ik meen dat onderzoeken uit wezen dat een dader bij het uitvoeren van de daad zich niet laat "tegen houden"/niet stilstaat door/bij de straf. :) (anders zou er in Amerika waar de doodstraf nog steeds uitgevoerd wordt, minder criminaliteit moeten zijn ook trouwens.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:06

Ayasha schreef:
Ik meen dat onderzoeken uit wezen dat een dader bij het uitvoeren van de daad zich niet laat "tegen houden"/niet stilstaat door/bij de straf. :) (anders zou er in Amerika waar de doodstraf nog steeds uitgevoerd wordt, minder criminaliteit moeten zijn ook trouwens.)

De op één na laatste beul van Engeland, Albert Pierrepoint, kwam tot de conclusie dat moorden vaak in een opwelling gepleegd worden, en dat de doodstraf blijkbaar die mensen er niet van weerhoudt.
Daar staat dan wel weer tegenover dat er heel veel mensen zijn (hoeveel zullen we nooit weten) die zich wel bedenken voor ze hun medemens vermoorden, juist vanwege het feit dat ze weten dat ze een straf (jarenlang in de bak zitten of de doodstraf) boven het hoofd hangt als ze een moord plegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:55

EskeGirl schreef:
Ayasha schreef:

Maar dat kan nu toch ook al van tevoren beslist worden? Helaas is het systeem zo dat het vaak uiteindelijk bij alzheimer toch niet kan (docu gezien), maar er is dus wel mogelijkheid voor

Jammer genoeg kan dat volgens mij nog niet, al heb je 100 wilsbeschikkingen op het moment dat je geestelijk niet meer voldoet aan de geldende richtlijnen kun je niet meer kiezen voor euthanasie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:09

bigone schreef:
Jammer genoeg kan dat volgens mij nog niet, al heb je 100 wilsbeschikkingen op het moment dat je geestelijk niet meer voldoet aan de geldende richtlijnen kun je niet meer kiezen voor euthanasie.

Ja en nee. In theorie kan het wel, alleen de meeste artsen (en de artsenorganisatie KNMG als geheel) werken daar niet aan mee. Zelfs al heeft Els Borst nadrukkelijk gezegd dat de wilsbeschikking daar juist voor is, en dat de wet die ruimte ook nadrukkelijk biedt.
http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/e ... ~a3393818/

Toevoeging: een uitvoeriger verhaal van Els Borst: http://wils-verklaring.nl/inleiding-wil ... st-eilers/

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:05

sweetheart schreef:
[...]

Nu wat de euthanasie betreft. Ik ben voor de keuze vrijheid. Maar denk wel dat het extreem goed getoetst moet worden, want zoals eerder aangehaald, maar het niet zo zjn dat de familie druk bepaald of iemand euthanasie laat plegen.

Ook wil ik nog even een andere noot aanhalen. Zelf heb ik veel met euthanasie te maken... bij dieren. Ik ben dierenarts en het inslapen van dieren die ondraaglijk lijden hoort 'bij mijn baan'. Maar ondanks dat ik weet dat het voor het dier beter is en dat ik er alles aan gedaan heb om het dier te helpen, vloeien bij mij opweg naar huis nog echt wel eens de tranen over mijn wangen. Omdat ik het dier niet kon helpen, omdat ik het dier heb moeten laten inslapen, het verdriet wat achterblijft, het 5 jarig meisje die je moet vertellen dat je haar Fifi echt niet kan redden... Uit principe laat ik dus enkel een dier in slapen als IK er ook achter sta. Gelukkig heb ik hele goede bazen, met wie ik goed kan praten als ik in een situatie kom waarbij het niet 'nodig' is om het dier te euthenaseren en dan proberen we een oplossing te zoeken. Desnoods neemt de praktijk het dier over en proberen we, na het herstel proces, voor het dier een nieuw huisje te vinden.

Maar ik kan met niet voorstellen hoe het moet zijn als ik euthanasie bij een mens zou moeten doen. Ik denk dat dat enorm veel vergt van een arts. Het kan alsnog zijn baan zijn, maar uiteindelijk is hij ook mens, met gevoel, emoties en een geweten. Wat als hij er later achterkomt dat het toch door druk van de familie was? Ik weet niet of ik dat aan zou kunnen. Zijn hier ook doktoren aanwezig die daar een mening op kunnen geven? Zou je het kunnen doen? Ik heb diep respect voor de artsen die zo moedig zij om het te kunnen doen, echt waar.

Even een quote uit mijn post van gisteren, wat is jullie mening hierover? Mogen wij van onze artsen (=mensen) vragen en/of eisen dat zij een euthanasie doen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:47

Dat is heel lastig... dat is ook een rede dat ik absoluut geen dierenarts wil worden, ik voel me al schuldig als ik een mug doodmep...

Zou het in de toekomst bij het beroep kunnen horen? Misschien. Of keuze van de arts inderdaad. Ik vind niet dat je het moet verplichten, maar artsen moeten zoveel mogelijk de keus respecteren van patient. Zou er veel verschil zijn tussen dood zien gaan van een uitbehandeld kind/volwassene of deze voor het ergste lijden al kunnen verlossen? Dat kan ik dus niet inschatten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:59

mick75 schreef:
Maar iemand die voedsel en vocht weigert, of dat nou is omdat diegene al stervende is of omdat diegene bewust heeft gekozen te sterven, gaat een lijdensweg door. Het is linksom of rechtsom geen fijne dood.

Waarom zou iemand die toch al stervende is en daardoor geen voedsel/ vocht meer wil opnemen moeten wachten tot de dood eindelijk komt? Een proces wat in een slecht geval weken kan duren? Waarom zou zo iemand, die hoe dan ook niet meer te redden is, niet een korter sterfproces mogen doormaken? Zoals ik het meegemaakt heb was het "versterfproces" zoals ze dat zo klinisch noemden onmenselijk. Dat gun je niemand.

Ik ben absoluut voor euthanasie en vind zelfs dat dit véél makkelijker en al dan niet sneller moet kunnen, want hierboven wordt beschreven. Als die iemand ongeneeselijk is dat deze ervoor kan kiezen dit te doen op zijn of haar moment.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 01:39

Shadow en Aysha, hebben jullie idd ook wel een punt. Denk dat dat sowieso een heel moeilijk vraagstuk blijft. Als ik bijvoorbeeld de reacties op het nieuwsbericht kijk over wat er nu in België gaande is, is er van de 580reacties bijna niemand 'positief' over dat bericht.

Ik zat gisteren overigens een oude aflevering van 'over mijn lijk' te kijken, eerste seizoen, waarin iemand 's ochtends aangeeft euthanasie te willen en de volgende dag dit krijgt (omdat er toen pas de juiste medicijnen beschikbaar waren anders was ze dezelfde dag nog gegaan) Is de procedure anders als je ongeneeslijk ziek bent en gewoon op de dood zit te wachten? Of is daar ook een heel traject aan vooraf gegaan? Op tv lijkt het nl zo uit de lucht te vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:24

MPH schreef:
Is de procedure anders als je ongeneeslijk ziek bent en gewoon op de dood zit te wachten? Of is daar ook een heel traject aan vooraf gegaan? Op tv lijkt het nl zo uit de lucht te vallen.

Er gaat volgens mij wel een traject aan vooraf: bespreken met je arts en onafhankelijke consultatie. In principe kan dat in een paar dagen. Daarna is het puur praktisch dus vooral een kwestie van de afspraak maken.

In veel situaties is het echter een heel traject omdat zowel de patient als de arts overtuigd moeten zijn van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Dat is veel duidelijker bij terminale kanker - het ernaartoe groeien heb je dan in feite al in de tijd daarvoor gedaan, waarin de arts natuurlijk ook betrokken is. Zelfs als het niet expliciet om euthanasie ging, zijn zowel het '(on)draaglijk' als het 'uitzichtloos' wel uitvoerig aan bod gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:35

Hmm ik weet niet hoor , zoveel mensen beroven zich van het leven.. Ik woon op 2 minuten van flats die berucht zijn voor springers en heb eens na de boodschappen weleens een afgedekt lichaam zien liggen , de impact voor onschuldige bewoners is zo groot. Als mensen geestelijk moe en klaar zijn , waarom zouden ze dan nog moeten lijden..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:50

takkie_muis schreef:
Hmm ik weet niet hoor , zoveel mensen beroven zich van het leven.. Ik woon op 2 minuten van flats die berucht zijn voor springers en heb eens na de boodschappen weleens een afgedekt lichaam zien liggen , de impact voor onschuldige bewoners is zo groot. Als mensen geestelijk moe en klaar zijn , waarom zouden ze dan nog moeten lijden..

muntflats neem ik aan?
waar die moeder uit die docu ook gesprongen is?

had er gewoon de rillingen van toen ik hoorde hoe die bewoners van die flats ermee omgingen..
en hoe een oudere man de stoep stond schoon te boenen omdat de politie dat niet doet en de kinderen straks er langs moesten als ze uit school kwamen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:55

elenaMM77 schreef:
takkie_muis schreef:

muntflats neem ik aan?
waar die moeder uit die docu ook gesprongen is?

had er gewoon de rillingen van toen ik hoorde hoe die bewoners van die flats ermee omgingen..
en hoe een oudere man de stoep stond schoon te boenen omdat de politie dat niet doet en de kinderen straks er langs moesten als ze uit school kwamen

Ja ik kijk erop uit die flats als ik achter in mijn woonkamer sta , ik kijk standaard naar boven als ik erlangs moet. Zo raar ik ging naar de winkel niks aan de hand , ging terug volle tas in mijn hand te stuntelen staat er opeens een agent te gebaren en te zeggen dat ik doorfietsen moet maar zag het al.. Zo snel kan het gaan , ene moment is er niks en dan opeens. Dan denk je meer na en denk je ja maar kon je die niet helpen? , knopje om en niet meer aan denken.

Ja die docu heb ik gezien , ongelovelijk gewoon dat hun konden schrobben. Precies die flat lag toen ook een persoon op de stoep maar aan de andere kant van de flat , niet langs pad naar bruggetje maar bij de ingang

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:29

Iedereen van harte bedankt voor de pb's en interviews, ik heb inmiddels ruim voldoende mensen met wie ik een interview heb gehad of nog op de wachtlijst daarvoor staat. Ik ben helaas vrij druk met school dus excuus voor mijn afwezigheid in dit topic. Ik zal morgen even alles doorlezen en kijken of ik dingen heb gemist :)