Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:29

Fiffill schreef:
Overigens mogen dieren bij halal slachten voor moslims wel verdoofd worden hè :)

Maar gebeurt het ook? Als mensen de dieren levend mee naar huis slepen...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:31

BaileyMix schreef:
Fiffill schreef:
Overigens mogen dieren bij halal slachten voor moslims wel verdoofd worden hè :)

Maar gebeurt het ook? Als mensen de dieren levend mee naar huis slepen...

Nee, dat is namelijk ook verboden. Het slachten moet gedaan worden door een moslim die bekwaam is in ritueel slachten.
Het gaat hier om ritueel slachten wat volgens de regels gebeurd.

Tevens is verdoving niet verplicht.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 22-09-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Om heel eerlijk te zijn denk ik ook niet dat er massaal thuis schapen geslacht worden tijdens het offerfeest.

inochiyo

TinekeHorses schreef:
Tevens vind ik dat je hallal slachten niet kunt verbieden.
Joden mogen bijvoorbeeld alleen koosjer vlees eten, waarvan het slachtdier bij bewustzijn is op het moment dat het in de hals wordt gesneden.
Zo iets is hun geloof. Als dit verboden zou worden zullen er miljoenen mensen onderdrukt worden. :n

Het geloof is gemaakt om mensen te onderdrukken. Als je niet wilt dat er mensen onderdrukt worden zul je dit ook moeten afschaffen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:33

inochiyo schreef:
TinekeHorses schreef:
Tevens vind ik dat je hallal slachten niet kunt verbieden.
Joden mogen bijvoorbeeld alleen koosjer vlees eten, waarvan het slachtdier bij bewustzijn is op het moment dat het in de hals wordt gesneden.
Zo iets is hun geloof. Als dit verboden zou worden zullen er miljoenen mensen onderdrukt worden. :n

Het geloof is gemaakt om mensen te onderdrukken. Als je niet wilt dat er mensen onderdrukt worden zul je dit ook moeten afschaffen

Ik denk dat jij wat dingen door elkaar haalt hier :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:35

BaileyMix schreef:
Daarbij -en dan spreek ik puur voor mezelf want ik weet niet hoe Geryon hierin staat- durf ik zeker wel te zeggen dat het lijden van dieren hoger staat dan het geloof van mensen.
Dat ze geloven moeten ze zelf weten, maar daarbij is het echt not-done om anderen te schaden. Jij kiest er immers voor om te geloven, daar hoeven anderen (ongeacht of dit mensen of andere dieren zijn) geen last van te hebben.

Ben ik met je eens hoor. Met je geloof moet je anderen niet schaden inderdaad, en ik vind dat dat net zo goed voor dieren geld.

Fiffill schreef:

Inderdaad, officieel mag het wel, volgens de regels van de koran, alleen staat dat er niet letterlijk. Daarom zijn de meningen van moslims of het wel of niet 'mag' zijn hierover sterk verdeeld.. Ik snap dat ook wel, want met het onverdoofde halal slachten weet je zéker dat je het goed doet voor god. Maar ja vind het toch wel even anders als het dierwelzijn erbij komt kijken. :o

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:35

Ik ben het er anders aardig mee eens Fiffill. Geloof breng tniets dan ellende en onderdrukking, voor zowel mens als dier. Als mensen hun ogen eens zouden openen en ná zouden durven denken werd er een hoop leed in deze wereld voorkomen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:36

Nessah schreef:
safina schreef:
Ik denk dat alle schapen ons intens dankbaar zullen zijn als het slachtfeest een dag eerder of een dag later wordt gehouden. Je kunt toch geen schapen gaan slachten op dierendag?!? Het idee al! Schandalig gewoon! Ze kijken het hele jaar uit naar dierendag. Onze schapen hebben zelfs al een verlanglijstje gemaakt. Wolliebollie wil graag dat ik een worteltaart voor hem bak en Koteletta wil van die leuke roze oormerkjes met een gouden randje. Dierendag is echt het feest van het jaar voor onze schapen. Kinderen hebben Sinterklaas, schapen hebben dierendag.

Als ik ze zou vertellen dat offerfeest dit jaar op dierendag is, dan komen ze daar niet meer overheen. De gedachte dat hun soortgenootjes geofferd worden: dan is hun hele feestdag verziekt. Arme schapen. Ik ga het ze niet vertellen hoor, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

:+

Het gaat om de ironie dat ik met mijn nieuwe mand loop en mijn buurman met een dood schaap.

Als je dat niet serieus kan nemen of niet snapt, plaats dan geen bericht ipv zo'n kinderachtig bericht.

De ene dag is er voor de dieren gekomen en de ander zorgt ervoor dat er dieren geofferd worden. Dat precies die 2 dagen op 1 dag vallen, ik blijf het apart vinden.

Ja, want de islam heeft het precies zo uitgerekend dat dit jaar deze 2 dagen op elkaar vallen. aan dit zinnetje kan ik me zo irriteren! Zodra er ook iemand is die iets anders leest dan jij, word je kwaad, maar je wil er wel een discussietopic van maken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:37

Zijn de slachthuizen dan op zaterdag open?

Kan hoor weet ik niet....

Maar dit jaar is 4 oktober op een zaterdag en zelf slachten mag niet.

Verder , tja een beetje ironisch is het wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:39

Heb niet alle pagina's doorgelezen maar weet iemand hier waarom dierendag juist op 4 oktober valt?

Resfeber

BaileyMix schreef:
Ik ben het er anders aardig mee eens Fiffill. Geloof breng tniets dan ellende en onderdrukking, voor zowel mens als dier. Als mensen hun ogen eens zouden openen en ná zouden durven denken werd er een hoop leed in deze wereld voorkomen.

Als dat zo is, zou niemand meer geloven.
Jij brengt jouw mening nu als een feit.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 22-09-14 23:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Fenrir

BaileyMix schreef:

Geloof wordt gebruikt voor onderdrukking en ellende... dat is imo wat anders. Maar beetje offtopic hier vrees ik. :D

Geryon

Overigens staat me bij dat wij al een teveel aan halal vlees hebben, dus de reacties over dat het extra vlees van het offerfeest niet overbodig is, kloppen eigenlijk niet :o Natuurlijk wordt het overbodige vlees wel geëporteerd, maar dat is ook naar landen waar onverdoofd slachten verboden is en dat vind ik geen goede zaak, omdat op die manier het onverdoofde slachten toch 'groot' blijft ondanks dat het veel verboden is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:41

fransje23 schreef:
Heb niet alle pagina's doorgelezen maar weet iemand hier waarom dierendag juist op 4 oktober valt?

Vanwege Franciscus van Assisi, een heilige. 4 oktober werd hij begraven. De bedenkers van Werelddierendag hebben later deze datum gekozen omdat hij zo'n beetje de beschermheilige der dieren was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:42

Fiffill schreef:
BaileyMix schreef:

Geloof wordt gebruikt voor onderdrukking en ellende... dat is imo wat anders. Maar beetje offtopic hier vrees ik. :D

Geloof brengt daarnaast ook wel heel wat positieve dingen voor de mensen die zelf geloven :D Lijkt me heerlijk om te 'weten' dat er daarboven iemand is die over je waakt en dat je na de dood in de hemel terecht komt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:43

Geloof brengt heel veel positieve dingen met zich mee. Niet alleen voor de gelovigen zelf.

(Nee, ik ben niet gelovig)

Geryon

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:46

Daar ben ik me niet bewust van, of ik denk even niet goed na := Zoals wat dus? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:47

Ik herhaal mezelf even.

Weet iemand of de slachthuizen op zaterdag open zijn?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:49

Fiffill schreef:
Geloof brengt heel veel positieve dingen met zich mee. Niet alleen voor de gelovigen zelf.

(Nee, ik ben niet gelovig)

Helaas staan daar meer negatieve dingen tegen over..

@ NatasjavE
De slachthuizen zijn op zaterdag gewoon open.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:51

Geryon schreef:
Daar ben ik me niet bewust van, of ik denk even niet goed na := Zoals wat dus? :)

Mensen die oprecht geloven hebben de mede mens lief. Zijn vergevingsgezind tegen over vijanden,
behulpzaam, zorgzaam voor armen etc. Lees maar eens de leefregels van het jodendom, christendom, islam, enz.

Beetje offtopic gaan we. :')
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 22-09-14 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:53

NatasjavE schreef:
Ik herhaal mezelf even.

Al googel je op een aantal willekeurige hallal slachterijen zie je dat deze ook op zaterdag geopend zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:54

TinekeHorses schreef:
Geryon schreef:

Mensen die oprecht geloven hebben de mede mens lief. Zijn vergevingsgezind tegen over 'vijanden',
behulpzaam, zorgzaam voor armen etc. Lees maar eens de leefregels van het jodendom, christendom, islam, enz.

Atheïsten ook..... daar heb je geen religie voor nodig.

OK ze zijn op zaterdag open. Dacht dat ze dan wel dicht zouden zijn.
Meestal zijn alleen winkels ed open op zaterdag dacht ik. :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:54

TinekeHorses schreef:
Geryon schreef:

Mensen die oprecht geloven hebben de mede mens lief. Zijn vergevingsgezind tegen over 'vijanden',

Dan zijn er weinig mensen die oprecht geloven..
En brengt het dus meer negativiteit dan positiviteit mee..

Edit: Eens met de reactie hierboven :)
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 22-09-14 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:55

TinekeHorses schreef:
NatasjavE schreef:
Ik herhaal mezelf even.

Al googel je op een aantal willekeurige hallal slachterijen zie je dat deze ook op zaterdag geopend zijn.

Ik zit nu op mijn mobiel. Ik kon zo snel niets vinden.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:56

NatasjavE schreef:
TinekeHorses schreef:

Atheïsten ook..... daar heb je geen religie voor nodig.

OK ze zijn op zaterdag open. Dacht dat ze dan wel dicht zouden zijn.
Meestal zijn alleen winkels ed open op zaterdag dacht ik. :)

Gelovigen 'leven' voor deze regels en hun geloof. Atheïsten hoeven dit niet bij voorkeur als levendoel te hebben.