rainbow8 schreef:Alle kids die daaruit geboren werden, daarvan werd voetstoots aangenomen dat de partner van de vrouw (van dat jaar) de vader was. Waarom is het zo dat het geloof, maakt niet uit welke, de preutsheid aanwakkerd en promoot??
Ik weet niet of het 'niet uitmaakt welke' - aangezien jodendom, christendom en islam erg aan elkaar verwant zijn.
Maar de vraag houdt mij ook wel bezig: waarom is het geloof er zo op gericht geweest om een en slechts 1 moraal over relaties/seksualiteit te promoten: een levenslange volstrekt monogame heteroseksuele relatie en niets anders? Ik heb dat eigenlijk nog niet helemaal duidelijk. Waarom is dat zo'n belangrijk item geworden?
Het is in elk geval wel duidelijk dat het geevolueerd is tot een ideaalbeeld waar veel mensen gewoon echt niet aan kunnen voldoen, en het is jammer dat dat gezien wordt als fout van de mensen, en niet een fout van het ideaalbeeld.

leven met gelukkige partner(s) zonder bedrog.
het al 40 jaar zo leef.
) een jaar niet aanmocht raken. Pás daarna wist je of ze rein waren. Da’s punt 1. Punt 2 is dat armoede meebrengt (en ja dat kun je ook in onze tijd zien met vrouwen die met hun kinderen in de bijstand terecht komen). Een vrouw die alleen kinderen groot had te brengen moest in die tijd stevig aan de bak. Dat was mogelijk, maar of het praktisch is voor de kinderen is een tweede (wat dus eigenlijk ook de oorzaak is van de hele discussie vrouw blijft thuis voor de kinderen – dat was in die tijd zeker niet aan de orde).
Twee A4’tjes en dan heb ik nog een hoop punten eruit moeten halen. Antwoord is dus zeker niet volledig. En wrs ook voor interpretatie vatbaar, dus als er iets onduidelijk is.. hoor ik het wel