Een jaar geleden vlogen er 2 loslopende herders op mij en m'n pony af.
Eentje liep al om richting flank van m'n pony en ik heb uitgehaald met m'n zweep.
Hond schiet geschrokken terug naar zijn baasje die tegen me tekeer gaat dat ik geslagen heb.
Ik was enorm geschrokken en door die adrenaline ben ik ook niet zo beleefd naar die mevrouw geweest.
Dus pony thuis gebracht en later terug gegaan naar die mevrouw, want ik wou rustig mijn reactie uitleggen.
Die mevrouw kon dat waarderen, ze gaf aan dat haar honden niets naar paarden doen, maar ze begreep ook dat ik dat niet kon weten en dat ik niet ging afwachten tot m'n pony gebeten zou worden.
Je zal die agent zijn in die situatie

Ik kan goed begrijpen dat ie schoot, hij werd op dat moment misschien niet direct aangevallen, maar je kunt ook niet voorspellen waar die honden heen gaan en wie ze op hun pad tegen komen.
Een agent moet zorgen dat mensen veilig over straat kunnen, je zal daar nietsvermoedend met je kinderen de bocht omlopen.
Verder kun je ook niet verwachten dat agenten opleidingen in dierengedrag gaan volgen.
Dus hun benadering van honden, paarden, katten, slangen, koala's (

) en wat al niet meer, zal niet altijd juist zijn.
De opleiding tot agent zou dan helemaal onbetaalbaar worden, ik zie de verontwaardiging al voor me als in de kranten staat dat de staat van ons belastinggeld agenten voor opleiding naar Cesar Milan stuurt.
De eigenaar van een dier is verantwoordelijk voor wat het dier doet (verantwoordelijk zijn is iets anders dan schuldig zijn), als het goed is doe je er als eigenaar alles aan om te voorkomen dat je dier in zo'n situatie komt.
Dat het dan toch fout kan gaan is een risico wat je aan gaat op het moment dat je een dier neemt. Ze kunnen nu eenmaal onvoorspelbaar zijn en onbedoeld op straat komen.