Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:25

@xTweetyx ik bedankt gelukkig altijd de meiden bij de kassa en wens ze een fijn weekend. Maar dat komt meer als zij aardig tegen mij zijn ben ik dat ook terug, een vanzelfsprekendheid dus.

Zo werkt het ook met opstaan in de bus ongeacht de persoon. Want als je als zwangere aankomt en je hoopt dat de persoon in de volle bus opstaat kunt je aan de buitenkant niet zien of die persoon misschien wel een kunstbeen heeft en daardoor lastig kan staan in de bus. Jouw buik is zichtbaar maar de handicap van een ander misschien niet.

Zit jij als sprankelend persoon fris en fruitig in een volle bus en komt er een ouder iemand aan die moeilijk kan lopen, dan sta ik zonder twijfel mijn plek af. Of is er een hoogzwanger iemand die moeite heeft om te blijven staan zal ik zeker ook mijn plek afstaan. Misschien heeft het ook met mijn opvoeding te maken. Als wij vroeger ergens heen gingen dan had mijn moeder ons al van het bankje gelift voordat iemand hoefde te twijfelen om op te staan. Wij stonden al. En ja, wat baalde ik soms als kind als ik mijn mooie plek bij het raam op moest geven omdat er "oude tang" moest zitten. Maar mijn moeder duldde geen tegenspraak en voegde er subtiel aan toe: Verplaats jij jezelf eens in die oudere dame/heer en daarna praten wij wel weer verder.

Gewoon een beetje voor elkaar zorgen in deze maatschappij is niets mis mee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:26

Toen ik scholier was ging ik elke dag met de bus, en die keer dat er eens iemand zonder abbo opstapte was het doodnormaal dat iedereen gewoon al doorging hoor :+ . Werd ook niemand raar op aangekeken. Waarom zoveel tijd verspillen (en ja, als er een volle bus moet wachten tot er twee of drie hebben afgerekend kan dat echt wel wat schelen, zeker als de chauffeur al niet veel te vroeg is gekomen) als het ook gewoon vlot kan gaan? Het is maar net in welke perspectie je dat "asociaal zijn" bekijkt.
Verder sta ik mijn plaats wel af, maar ik kijk wel uit. Ik werd ook wel eens boos bekeken omdat mevrouw dus van zichzelf vond dat ze helemaal niet "bejaard" was _O- .

Ik las ook iets van mensen die vlug voor sluitingstijd nog de winkel in willen. Dat kan nog erger hoor. Toppunt van asociaal gedraag hierin vergeet ik nooit meer. Mijn ouders hebben een eigen bedrijfje een tiental kilometer van hun woonplaats. Op een avond rond half zeven, toen mijn ouders beide waren thuisgekomen en moeder volop in de keuken aan de kookpotten stond, ging de bel. Stond daar een mevrouw die graag wilde kopen en nog een hoop vragen had. Ze had gezien dat het gesloten was, had gewoon bij de buren gebeld en gevraagd naar ons privéadres en was maar naar ons toe gereden. Het was een zaak die ze niet dringend nodig had, ze woonde op nog geen vijf kilometer van het bedrijf. Voor mensen die van de andere kant van het land komen en door pech net te laat arriveren heb ik nog wel begrip, maar dit? Vader is onder het motto elke klant is er eentje maar teruggetrokken in de woonkamer met haar en heeft zijn eten maar koud laten worden. Echt, het is niet omdat iemand zelfstandig is dat je moet denken dat die geen recht heeft op zijn eigen tijd hoor 8)7 .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:26

phormicola schreef:
Sammie schreef:
Als we al moeten gaan staan voor zwangere vrouwen, dan moeten we ook maar gaan staan voor hele dikke mensen. Die hebben ook moeite met staan en hun evenwicht te bewaren.

Aso, dus. Ik sta wel op voor mensen die slecht ter been zijn om wat voor reden dan ook. Dat de rest van de wereld alleen aan zichzelf denkt moet de wereld zelf weten :+

Beter lezen dus :+
lieveli schreef:
Ik ook en ik ben ook zo'n kreng dat jongeren sommeert op te staan als ik al sta en er komen mensen de bus binnen die slecht ter been zijn. Erg hé?
Weet je.. ik denk dat we eens meer van dit soort mensen moeten hebben. Wat meer sociale controle in z'n geheel ipv het van alles te verwachten en te 'eisen', maar te bang zijn om er wat van te zeggen want stel je voor dat.. om vervolgens te gaan mopperen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-08-14 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:27

lieveli schreef:
kimz_angel schreef:
Ik heb het niet op de dikkere mensen maar op de zwangere vrouwen als je weet dat alles echt te zwaar is.En je tegen het einde loopt om dan nog het risico te pakken met het ov.
Omdat hier meerdere mensen zeggen van als zij valt dan vallen ze met 2.
Misschien is het dan een gedacht om.niet op de spitsuren te reizen :) ?

Het is een goed idee om dat niet te doen, maar helaas heb je op sommige afspraken geen invloed of je moet plotseling ergens heen, verzin het maar.

Je kind kan ook plotseling komen :')

Urbanus

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:29

Klopt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:31

Ik kan prima lezen, je insinueert dat je niet opstaat voor dikke mensen en dus ook niet voor zwangere vrouwen, ookal heb je het in een iets andere vorm gegoten, de boodschap is duidelijk.
Wordt erg leuk nog als al onze acties alleen nog maar gebaseerd gaan worden op kille logica en we van fatsoensregels geen kaas meer hebben gegeten. Dan zullen we zien of het leven nog zo leuk zal zijn :')
Maar doe vooral wat je niet laten kunt, ik zal voor je opstaan als je het niet al te makkelijk hebt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:33

Nou dat staat er dus nu juist net niet :+ Of laat ik het zo zeggen. Dat poog ik niet te insinueren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:47

Sammie schreef:
Nou ik wel :D Ik stel ‘m niet voor niks. En ja hij zal best wat provoceren overkomen, maar dat is omdat ik eigenlijk hoop dat jullie nadenken waarom je voor een zwangere vrouw op zou moeten staan. Voor oudere mensen snap ik, maar waarom zou je voor een zwangere vrouw op moeten staan? Waarom wordt er moeilijk gedaan dat iemand voor dringt bij een zwangere vrouw, dat is toch bij niemand netjes of normaal. Iemand anders zei het al zwanger zijn is geen ziekte. Als je vervolgens zegt moeite met evenwicht, ik kan vallen. Dat kunnen hele dikke mensen ook. En dan heb ik écht over heel dik, evenals mensen die dus moeilijk te been zijn. Zou men ook voor op moeten staan. Dus dan vind ik de opmerking over dan ook opstaan voor hele dikke mensen ook normaal. Maar nee.. dat is not done.. Waarom niet. Die mensen kunnen toch ook moeite hebben met hun evenwicht. Niet alleen zwangere vrouwen.

Nee?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:55

Te zot voor woorden, ik had de politie gewoon gebeld. Dat soort mensen mogen van mij gewoon 5 jaar in de gevangenis zitten.

Tijd geleden toen ik nog op de kappersschool zat ook iets mee gemaakt, ook met een buitenlandse vrouw.

Bij ons op school was een kapsalon waar mensen voor een klein bedrag hun haar konden laten doen. Op een dag kwam er een buitenlandse vrouw en mijn klasgenoot hielp haar. Ze moest geverfd worden toen de verf er eenmaal in zat moest die vrouw naar de toilet, prima dat mag wel maar alles is wel op eigen risico. Nou die vrouw naar de wc, komt ze uit de wc met een plastic zak over haar hoofd en de kapmantel af. Ze liep al naar de uitgang tot ze aangehouden werd door een leraar. Dat mens wilde gewoon met verf en al ontsnappen om niet te hoeven betalen. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:59

phormicola schreef:
Nee?

Als ik aan geef dat hetgeen jij denkt dat ik zei/bedoelde niet klopt, dan heeft het imo weinig zin om mijn post te quoten en daar nee? onder te zetten. Immers is het antwoord dan dus nee. En zijn we eigenlijk nog geen stap verder :) En dat komt dit topic ook niet echt ten goede. Misschien helpt 't als ik zeg dat Purny 'm beter snapte :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-08-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:00

Ik zat eens in een drukke bus. Ik had wat aan mijn knie, kruisbanden ofzo verrekt dus was blij dat ik een plekje had. Komt er een wat ouder iemand binnen en begint mij te commanderen om op te staan. Mijn excuses maar ik ben momenteel ook invalide om het maar zo te noemen, maar nee dan stel ik me aan en krijg je zo'n zuurpruimbek. :') ik ben de beroerdste niet, sta vaak genoeg op voor andere in de bus maar als ik weer eens een blessure heb dan lukt dat gewoon niet (heb vaak blessures xD )

Oja, ik werk dus in de horeca en wij sluiten om 02:00. Ik heb serieus gehad dat ik de deuren ging sluiten e nog iemand tussendoor rende. Ik dus van ja meneer we zijn gesloten. Hij werd boos en zei dat die maar een minuutje te laat is en dat wij hem best wel even kunnen helpen :+ nee meneer dat kunnen wij niet. Wij willen ook graag naar huis. Hij snapte echt niet dat als hij nog 'even'. Iets kon bestellen we alweer 5 minuten verder zijn eer hij de bestelling heeft ontvangen omdat we niets meer op voorraad hebben liggen. Mensen denken soms echt dat de wereld om hun draait :+

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:13

als je de bus neemt heb je nu eenmaal het risico dat je geen plek hebt, als je dat niet aanstaat pak je maar een ander vervoersmiddel.
Ik heb veel last van mn rug als ik lange tijd moet rechtstaan, maar ik ga ook niet staan janken en aan de mensen vragen of ze willen opstaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:26

inochiyo schreef:
als je de bus neemt heb je nu eenmaal het risico dat je geen plek hebt, als je dat niet aanstaat pak je maar een ander vervoersmiddel.
Ik heb veel last van mn rug als ik lange tijd moet rechtstaan, maar ik ga ook niet staan janken en aan de mensen vragen of ze willen opstaan.

Wat ben jij een held. Goed van je!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:01

lieveli schreef:
inochiyo schreef:

Wat ben jij een held. Goed van je!

Het sarcasme druipt eraf :P
ieder zn mening eh, gebreken zijn niet altijd zichtbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:10

Sommige dingen kan je inderdaad niet zien. Zo moest ik een keer met een zwaargekneusde knie gaan staan in de bus terwijl er een moeder met een kind wilde zitten. Dat sommige medewerkers van het openbaar vervoer geen boodschap hebben aan mensen met onzichtbare dingen is wel gebleken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:11

Ik denk dat het een beetje gaat over 'risico dat je geen plek hebt, pak maar een ander vervoersmiddel'.

Als je 80 jaar bent, denk ik dat de meeste mensen blij zijn als ze uberhaupt nog gebruik kunnen maken van de bus :D En dan kunnen de meeste jonge mensen wel gewoon staan, zonder lichamelijke ongemakken. :)

Overigens zijn de meeste Japanners het met je eens. Het schijnt daar in de bussen, metro's etc écht wie het eerst komt wie het eerst maalt te zijn :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:54

Sammie schreef:
Als je 80 jaar bent, denk ik dat de meeste mensen blij zijn als ze uberhaupt nog gebruik kunnen maken van de bus :D En dan kunnen de meeste jonge mensen wel gewoon staan, zonder lichamelijke ongemakken. :)

:j
Ik heb een omaatje die naar de 90 toegaat. Kan nog zelfstandig wandelen, als ze kwaad is hele kilometers ( :D ), maar staat zeker niet meer stabiel en als ze al ooit een rijbewijs gehad zou hebben ook totaal niet meer verantwoord om auto te rijden.
Heeft wel een bus die stopt pal voor het rusthuis en die aan het shoppingcentrum stopt. En dat zowat het enige wat ze nog kan doen en waarmee je haar het huis uit krijgt. Bus op, kwartiertje verder af, paar meter taffelen naar de shopping en daar een koffietje drinken en kijken naar alle mensen die voorbijkomen.
Ze gaat nu meestal wel op uren dat er weinig volk is in de bus en ze sowieso plaats heeft. Maar zij zou écht niet dat stuk meer kunnen rechtstaan, heeft ze geen evenwicht genoeg meer voor.
Dus als de regel zou gelden dat je maar geen openbaar vervoer moet nemen als je niet kan rechtstaan, dan rest haar alleen maar achter de geraniums zitten en wachten tot eens iemand tijd heeft om haar ergens naar toe te brengen. Net zoals bij vele ouderen. Ik ben blij voor haar dat ze dat vervoersmiddel nog heeft, dan heeft ze nog iets van vrijheid zonder dat ze altijd op anderen moet rekenen.

Citaat:
Overigens zijn de meeste Japanners het met je eens. Het schijnt daar in de bussen, metro's etc écht wie het eerst komt wie het eerst maalt te zijn :=

In Japan heb je zo van die mensen met witte handschoenen aan die iedereen in de trein moeten duwen. Ik geloof dat ik liever met de fiets ga dan :') .

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:16

Ik sta altijd op voor ouderen, zwangeren en kreupelen als er geen zitplaats meer is in het ov. vind ik normaal.

Soms vind ik het fijner te staan in een volle bus, omdat ik snel misselijk wordt, en ik kan dan staand beter naar buiten kijken. Ik sta soms ook liever als dat ik naast een vreemde zit.

Je hebt ook mensen die hun tas naast het raam zetten, en dan zelf aan de kant van het gangpad gaan zitten, zo van: 'no way, je mag hier niet zitten :') '/.. vind ik altijd zo vervelend. Ik haal altijd mijn tas van de bank af als de bus vol begint te lopen. maar sommige mensen doen gewoon alsof ze je niet zien. dan moet je echt vragen:'mag ik hier zitten?' en dan halen ze geirriteerd hun tas van de bank.

'Heb je ook een kaartje voor je tas gekocht ofzo? :+ '

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:17

Ik moet wel zeggen, als ik een zware tas bij heb zet ik hem wel standaard op de stoel naast me inplaats van op mijn schoot. Ook omdat ik dan makkelijker dingen uit de tas kan pakken. Maar zodra we bij een halte zijn waar mensen instappen haal ik hem inderdaad netjes van de stoel/bank.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:20

Pearlx schreef:
Ik moet wel zeggen, als ik een zware tas bij heb zet ik hem wel standaard op de stoel naast me inplaats van op mijn schoot. Ook omdat ik dan makkelijker dingen uit de tas kan pakken. Maar zodra we bij een halte zijn waar mensen instappen haal ik hem inderdaad netjes van de stoel/bank.

Ja doe ik ook hoor, maar inderdaad wat jij zegt: als er veel mensen instappen haal ik hem eraf.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:31

Dat doet me trouwens denken aan een keer dat ik genoodzaakt was het openbaar vervoer te gebruiken op weg naar een vriendin. Ik had een kado voor haar bij wat wel echt het meest onhandige formaat had (een rechthoekige lompe doos van ongeveer een meter lang, waarvan de inhoud niet rechtop mocht staan, dus ik had het bij in een soort blauwe vuilniszak :+ )

Echt heel onhandig aangezien het stamp en stamp vol was in de trein die dag, maar had ik ander vervoer kunnen pakken had ik het uiteraard gedaan. Ik begon op een stoel in de instaphal van de trein, waar al snel zoveel mensen omheen stonden in de gang dat ik die doos nergens fatsoenlijk kwijt kon. Op de grond kon niet want er zaten mensen voor me met hun benen op de grond direct voor me en in de rest van het halletje stond het ook stampvol. Op mijn schoot stak hij zodanig uit dat er niemand fatsoenlijk langs me kon gaan zitten en ik kon hem gewoon echt niét réchtop houden, de inhoud was breekbaar, (porceleijn etc) zelfs al zat het ingepakt in de doos.

Toen kwam er vervolgens een stokoud koppeltje uit de andere coupé, liepen helemaal krom en te puffen. NIEMAND stond op voor ze of ging ook maar aan de kant. Ik ben dus netjes opgestaan.

Toen heb ik het opgelost door de doos op de ijzeren stang van de deur te leggen en zelf tegen de deur te gaan staan. Zo was ik mensen ook het minste tot last. Los van de smerige blikken en het onbeschoft doordringend staren zelfs als ik vragend terug keek, inplaats van "mag ik zo nieuwsgierig zijn te vragen wat er in zit etc" Dat je alleen al krijgt als je iets van raar formaat bij hebt (alsof ik een bom bij had ofzo) gebeurde er toen toch wel iets waarvan ik uit mijn slof schoot. Een vrouw die blijkbaar geen zin maar had te staan ging zo op mijn tas zitten die in de deurgreep lag! Gewoon uit het niets met haar achterste op mijn spullen, de doos zag ik helemaal indeuken. Ik wil normaal altijd mensen met respect behandelen maar werd toen echt gewoon spontaan woedend en vroeg wat haar bezielde. Ze keek me ook nog aan alsof ik een idioot was terwijl ze heel goed wist waar ze mee bezig was. -O-

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:36

purny schreef:
Hetzelfde is met de ov chipkaart bij mij in de bussen. Ik koop vrij vaak een los kaartje bij de chauffeur omdat ik dan een rondje Den haag doe en hoeveel mensen wel niet even de moeite doen om te wachten... Dat vind ik asociaal, als de chauffeur met mij bezig is dat er dan 5 mensen achter mijn rug om lopen. De mens heeft tegenwoordig geen tijd meer blijkt het wel.

Dit dus.
Ik ging laatst met een hele grote tas op mijn schouder de bus in en, omdat ik mijn OV even niet bij me had kocht ik een kaartje.
De mensen achter me hadden wel een OV, dus die besloten dat het wel oké was om zich langs mijn tas heen te wurmen en me een stuk opzij te duwen, waardoor ik bijna om viel.
Ik heb ook hard op gezegd dat ik dit ontzettend asociaal vond, hoeveel moeite kost het nou om even te wachten als je ziet dat je er echt niet doorheen kan :n.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:17

purny schreef:
Oliiviia schreef:
Sorry, maar ik vind dit echt asociaal.
Een abonnement (hier in België) kost echt wel veel, dus ja dan wil ik ook van dat voordeel kunnen genieten. Gewoon direct binnen kunnen en abonnement laten zien zodat ik misschien nog een plekje kan bemachtigen. Of als het lekker koud is buiten en je wilt zo snel mogelijk binnen, dan staan zulke mensen fijntjes in de weg....

Mag ik je er even op wijzen dat je betaalt voor het gebruik van het Ov en niet voor je zitplaats. Wil je Eem eigen zitplaats dan moet je maar een auto nemen dan heb je altijd een zitplaats.

Als ik kon nam ik de auto hoor...

Maar dit was ook niet HET argument, gewoon een bijargumentje. Zoals al werd gezegd, kan een bus sneller vertrekken als de mensen die een kaartje kopen op de bus de anderen doorlaten of op voorhand een kaartje kopen (in de krantenwinkel, via sms,....) Want ja, als de rest al is ingestapt en jij hebt je kaartje, kan de bus direct doorrijden en moet er niet nog 10 man opstappen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:19

Nou ja, ook het 'er echt niet doorheen kunnen' is iets wat erg afhangt van je ervaring. Ik weet niet of mensen de lijn 12 naar de Uithof kennen? Maar op de aanduwmannetjes na scheelt het niet zo gek veel met het filmpje van Tokio.

Als je daarin of daaruit wilt moet je dringen. Als je dat niet doet sta je 's ochtends anderhalf uur te wachten voor de bussen weer toegankelijk zijn, en kom je niet uit de bus tot het eindpunt.

Maar als je dat dus dagelijks doet, dan schat je dingen heel anders in - je persoonlijke ruimte wordt veel kleiner, en die van een ander ook. Is niet eens bewust asociaal, het is gewoon gewenning.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:15

Sammie schreef:
Nou ik wel :D Ik stel ‘m niet voor niks. En ja hij zal best wat provoceren overkomen, maar dat is omdat ik eigenlijk hoop dat jullie nadenken waarom je voor een zwangere vrouw op zou moeten staan. Voor oudere mensen snap ik, maar waarom zou je voor een zwangere vrouw op moeten staan? Waarom wordt er moeilijk gedaan dat iemand voor dringt bij een zwangere vrouw, dat is toch bij niemand netjes of normaal. Iemand anders zei het al zwanger zijn is geen ziekte. Als je vervolgens zegt moeite met evenwicht, ik kan vallen. Dat kunnen hele dikke mensen ook. En dan heb ik écht over heel dik, evenals mensen die dus moeilijk te been zijn. Zou men ook voor op moeten staan. Dus dan vind ik de opmerking over dan ook opstaan voor hele dikke mensen ook normaal. Maar nee.. dat is not done.. Waarom niet. Die mensen kunnen toch ook moeite hebben met hun evenwicht. Niet alleen zwangere vrouwen.

Dan kan zwangerschap wel geen ziekte zijn, maar je kunt er nog steeds goed last van hebben. Zelf ben ik steeds de volledige zwangerschap hondsberoerd geweest en kreeg al snel ernstige bekkenpijn (ja, ook ik heb reuma - AP - en dat sloeg in die tijd ontzettend op mijn SI-gewrichten), maar ja, je kunt ook geen 9 maanden thuis zitten en in bed liggen he? Het leven moet ook door en er moet ook brood op de plank komen. Dus ik was erg blij als ik kon zitten in de bus. Ik vind dat je erg makkelijk oordeelt als je alleen maar zegt 'ik sta niet op want zwanger is geen ziekte.'
En ik ging echt niet vaak met de bus, maar ik kan nooit de enige zijn met dat soort of andersoortige zwangerschapsgerelateerde klachten.