MH-17 en oorlog Rusland en VS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:40

_San87_ schreef:
Sja, in een oorlog zijn er alleen maar verliezers, uiteindelijk.

Vergeet ff niet dat er werkgelegenheid komt en veel geld verdient wordt. Men moet alles weer opbouwen.

Economisch snijdt het mes aan 2 kanten.( en daar gaat het uiteindelijk om. GELD )

Eerst de economie van de wapenindustrie en het vernietigen en daarna de opbouw.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:07

tamary schreef:
maximee schreef:
Na aanleiding van je post moest ik gelijk denken aan dit artikel @tamary
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/627423-g7 ... de-g8.html

Beangstigend dat itt tot de vorige oorlogen en (potentieel) internationale conflicten er veel minder tot sommigen zeggen zelfs geen echte dialoog tussen USA en Rusland is. Terwijl dat tijdens bv de Cubacrisis wel zo was. Juist het in gesprek blijven voorkomt dat de boel klapt en dat wordt hier aan alle kanten geblokkeerd.

I couldn't agree more!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:36

ceasario schreef:
_San87_ schreef:
Sja, in een oorlog zijn er alleen maar verliezers, uiteindelijk.

Vergeet ff niet dat er werkgelegenheid komt en veel geld verdient wordt. Men moet alles weer opbouwen.

Economisch snijdt het mes aan 2 kanten.( en daar gaat het uiteindelijk om. GELD )

Eerst de economie van de wapenindustrie en het vernietigen en daarna de opbouw.

Wat gebeurde er in Duitsland na W.O. I? En waar resulteerde dat in?

heidy_wilco

Re: MH-17 en oorlog Rusland en VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:44

Er werden zulke hoge sancties op Duitsland gemaakt, dat het land dat niet aankon. Toen kwam Adolf H. met een erg goed idee waar de Duitsers wel wat inzagen. Helaas wist een groot deel van de bevolking niet dat hij nog een oorlogje wou beginnen en grepen de andere landen niet op tijd in... Hoewel dat denk ik ook niet veel uit had gemaakt...

Maar zelfs als Hitler nou wel in de Eerste Wereldoorlog was doodgeschoten (hij zou geloof ik wel gefusilleerd worden), dan was er wel iemand anders opgestaan... Waarschijnlijk niet met zijn ideeën, maar toch. Duitsland is nog steeds aan het afbetalen van de wereldoorlogen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:17

heidy_wilco schreef:
Er werden zulke hoge sancties op Duitsland gemaakt, dat het land dat niet aankon. Toen kwam Adolf H. met een erg goed idee waar de Duitsers wel wat inzagen. Helaas wist een groot deel van de bevolking niet dat hij nog een oorlogje wou beginnen en grepen de andere landen niet op tijd in... Hoewel dat denk ik ook niet veel uit had gemaakt...

Maar zelfs als Hitler nou wel in de Eerste Wereldoorlog was doodgeschoten (hij zou geloof ik wel gefusilleerd worden), dan was er wel iemand anders opgestaan... Waarschijnlijk niet met zijn ideeën, maar toch. Duitsland is nog steeds aan het afbetalen van de wereldoorlogen...

Duitsland heeft uiteindelijk met de oorlogen niks gewonnen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:26

Ik moet zeggen dat ik het alleen maar dom vind van 'ons' om zo achter de VS aan te lopen, naar mijn idee zien mensen niet in dat de VS het liefst de wereld over zou willen nemen, althans, dat idee heb ik de laatste jaren heel erg gekregen. De VS wil zich overal mee bemoeien en het liefst overal als held uitkomen, maar waarom moeten wij ons nu zo voor het karretje van de VS laten spannen?

Wij hebben en gaan veel last krijgen van deze boycot, het is gewoon ontzettend dom en in mijn ogen krijgen we Rusland hier écht niet klein mee. Die vinden wel een ander land dat hun wel van deze producten wil voorzien.

Daarnaast vind ik het een erg kwalijke zaak dat het ongeluk met de MH-17 wordt gebruikt, beter gezegd misbruikt, om zo Rusland te pakken. Daar heb ik gewoon geen woorden voor hoe erg ik dat vind en zeer respectloos tegenover de slachtoffers en hun nabestaanden.

Ik hoop dat er geen oorlog gaat komen, want dan krijgen ook wij er veel last van.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:35

Brr ik krijg echt de kriebels van zulke berichten... Ik kan me daar echt enorm zorgen over maken. Ik blijf even meelezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:47

_San87_ schreef:
[

Is altijd de sterkste economie geweest.

Dankzij de oorlog leef je nu in " welvaart."

Oorlog is afbreken om daarna weer op te bouwen...en dat heet Economie. :(:)

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 21:14

Ik hoor er nu helemaal niks meer over, dus ik maak me ook minder zorgen, wat wel fijn is.
Ik hoop dat het rustig blijft, als het nu rustig is. :o

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:42

Rusland is nog steeds vrolijk bezig op het oorlogspad:

http://yle.fi/uutiset/finnish_air_force ... gs/7442628

Putin zit óf in een midlife crisis óf hij heeft zijn leger simpelweg helemaal niet onder controle. Als de Russische luchtmacht het Finse luchtruim heeft schendt, hoort feitelijk Rusland daar excuses voor aan te bieden en de piloot openlijk te reprimanderen. Anders is het opzet van de Russische staat.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:55

_San87_ schreef:

Jawel, een heel sterk bewustzijn dat zoiets nooit meer mag gebeuren en nog steeds een collectief schaamtegevoel. Omdat de Duitssprekende markt behoorlijk groot is (100 Miljoen mensen), hebben ze ook een sterke economie. Niet in het minst omdat ze na de oorlog vooral hun mond hielden en aan het werk gingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 03:27

Wat er aan de andere kant gezegd wordt:
http://nieuwsuur.nl/video/692603-oekrai ... sland.html
1e item gaat over MH17 incl. afspraken over niet gebruiken bewijs in rechtszaak. Vreemd. :
http://nieuwsuur.nl/uitzending/2014-08-29/

http://cluborlov.blogspot.nl/2014/08/pr ... ereof.html
Citaat:
While there is a virtual news blackout with regard to Ukraine in the West, with little being shown beyond pictures of talking heads in Washington and Kiev, the media coverage in Russia is relentless, with daily bulletins describing troop movements, up-to-date maps of the conflict zones, and lots of eye-witness testimony, commentary and analysis.

En wat in de eerste link van nieuwsuur ook al duidelijk wordt : veel russen hebben familie/vrienden in oost-oekraïne waarmee ze bijna dagelijks contact hebben. Zij krijgen daardoor een heel ander beeld van wat er daar aan de hand is dan de verhalen die wij te zien krijgen. Die verhalen komen ook overeen met wat er op de Russische media te zien en te horen is. Dat die gezien de situatie daar geld en goederen over de onbewaakte grens sturen is niet raar.

De Russische overheid steunt de seperatisten niet met wapens, etc. Dat is in strijd met internationaal recht en ook regelrecht pad naar WOIII. Maar ze hebben geen enkele reden om hun burgers tegen te houden als die zelfstandig hulp sturen.

http://www.paulcraigroberts.org/2014/08 ... g-roberts/
Citaat:
"The cumulative effect of lie piled upon lie for most people is to build the view that the Russians are up to no good. Once this view is established, Western governments can take more serious moves against Russia. "

"The only possible conclusion from the facts is that Washington is determined to involve Europe in a war with Russia or at least in an armed standoff in order to break up Europe’s political and economic relations with Russia. "

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:14

tamary: wat ik met je post zie, is dat de regering van Rusland de situatie dus niet onder controle heeft. In Nederland stellen we Jihadisten strafbaar, feitelijk is dit vergelijkbaar (Russen die op eigen houtje gaan helpen in Oost-Oekraine, versus Nederlanders die op eigen houtje gaan meehelpen in de oorlog tegen Syrië en Irak).

Dat is natuurlijk wel een simpele voorstelling, want hier gaat het dus over Russisch sprekende mensen die in een buurland wonen en zelfs familie zijn van mensen die in Rusland wonen. Dan gaat het over een grote groep stemgerechtigde mensen (de meerderheid?), die wel degelijk invloed hebben bij een volgende verkiezing.

Ik vraag me alleen af hoe dat dan de uitspraak van Putin geïnterpreteerd moet worden dat "de onafhankelijkheid van Finland een historische vergissing" is, gecombineerd met een systematische schending van het Finse luchtruim. Rusland dwingt daarmee het Finse volk tot aansluiting bij de NAVO.

Wel volgt Putin hierin het voorbeeld van de Amerikanen. Was het niet zo dat de Amerikanen ook de rebellen in Libië steunden teneinde Khadaffi ten val te brengen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:36

ANP...Vlucht MH17 vloog op het moment van de vliegramp boven het oosten van Oekraïne op tien kilometer hoogte en dat was één kilometer lager dan de planning van het vluchtplan.

Citaat:
Vlucht MH17 vloog kilometer lager dan gepland

Dat meldt minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans vrijdag in antwoord op Kamervragen.
De lagere hoogte was volgens de minister nodig om voldoende afstand te houden met een ander toestel, dat al op elf kilometer hoogte vloog. Die vlieghoogte werd door de Oekraïense luchtverkeersleiding toegewezen.

Er was toch niets in de lucht op dat moment !! :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:57

joostvangestel schreef:
tamary: wat ik met je post zie, is dat de regering van Rusland de situatie dus niet onder controle heeft. In Nederland stellen we Jihadisten strafbaar, feitelijk is dit vergelijkbaar (Russen die op eigen houtje gaan helpen in Oost-Oekraine, versus Nederlanders die op eigen houtje gaan meehelpen in de oorlog tegen Syrië en Irak).

We stellen de jihadisten strafbaar niet zo zeer omdat ze zich in het buitenland in een conflict mengen, maar omdat het bijbehorende fanatisme ronduit gevaarlijk is voor de rest van de Nederlandse bevolking. Er zijn daarnaast 2 kanten aan elke landsgrens. Oekraïne heeft aan zijn kant geen controle en met zoveel km's kan je daar geen ketting van soldaten neerzetten. Er zitten trouwens net zo goed Amerikaanse ex-militairen aan de kant van Kiev en die moeten een vliegticket kopen. Waarom heeft de USA die niet tegengehouden? Wat op een bewolkte dag in het donker de grens over wandelt is zelfs met de huidige apperatuur slecht te zien en tegen te houden, maar ticket = duidelijk spoor/signaal.

joostvangestel schreef:
Wel volgt Putin hierin het voorbeeld van de Amerikanen. Was het niet zo dat de Amerikanen ook de rebellen in Libië steunden teneinde Khadaffi ten val te brengen?

Khadaffi was bezig met het opzetten van een Afrikaanse handelsmunt op een goudstandaard en wilde daarin ook de olie verhandelen. Dat zou de petrodollar ondermijnen en is de werkelijke reden dat Amerika in Libië is gaan rotzooien. Saddam wilde olie verhandelen in elke munt behalve de petrodollar, met een vergelijkbaar resultaat.

Zowel Khadaffi als Saddam als Assad hielden/houden de status quo in stand in de Islamitische wereld en voorkwamen de opkomst van groepen als IS, niet op een manier die wij acceptabel vinden, maar wel noodzakelijk zoals inmiddels blijkt. En ongeacht de interne keuzes van die leiders had Amerika geen enkele grond onder internationaal recht om daar binnen te vallen of zich anderszins met een interne aangelegenheid te bemoeien.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:43

Tamary: daarmee bevestig je dat Putin zijn voorbeeld uit Amerika haalt. Vanuit propaganda oogpunt is het gemakkelijk om de regering in Kiev als fout te bestempelen en volgens dezelfde logica als in Irak en Libië de regering te wippen.

Qua Jihadisten gaat de vergelijking idd scheef, maar in het algemeen moeten landen inmenging van hun staatsburgers en al helemaal van hun eigen militairen in andermans burgeroorlog ontmoedigen en/of straffen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:58

Rusland blijft consequent hameren op internationaal recht en dat verbied zo'n actie. Het past ook niet in hun buitenlandse politiek zoals we die al deze jaren gezien hebben.

Het uitsluiten echter van Rusland uit bv de G8 (nu dus weer G7), het torpederen van de Russische motie voor "immediate and unconditional ceasefire” as well as the beginning of a dialogue “based on the Geneva Declaration of 17 April 2014 and the Joint Berlin Declaration of July 2, 2014.” in de VN-raad echter getuigd nu niet bepaald van de wens voor vrede vanuit de westerse wereld :
http://rt.com/news/183512-security-coun ... ne-russia/

Ondertussen scharen steeds meer Europese burgers zich aan de kant van de seperatisten :
http://rt.com/news/183864-ukraine-europ ... -fighting/

Wordt er wel gehoor gegeven door de seperatisten aan de oproep om de klem gezette Oekraïense militairen die niet willen vechten vrije doorgang te geven naar Rusland:
http://rt.com/news/183520-ukraine-russia-putin-militia/

Hoewel ik niet meteen pro rusland ben is het mij inmiddels duidelijk waar de oorlogsdreiging vandaan komt en van welke kant de berichtgeving met een vrachtwagen zout genomen mag worden. Amerika/NAVO/EU wil oorlog, het krijgt alleen tot nu toe de bevolking niet mee. Internet biedt tegenwoordig teveel onafhankelijk nieuws en met veel fora, etc. zijn er persoonlijke banden met mensen in vrijwel alle landen. Dat maakt dat er nieuws beschikbaar is dat de westerse bevolking geloofwaardiger acht dan de berichten uit de landelijke pers.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:54

Alsof RT geen gekleurd beeld weergeeft van het nieuws...
Met alle respect, tamary, ik vind de toon van jouw berichten af & toe best wel 'propagandistisch' overkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:40

Ann schreef:
Alsof RT geen gekleurd beeld weergeeft van het nieuws...
Met alle respect, tamary, ik vind de toon van jouw berichten af & toe best wel 'propagandistisch' overkomen.

En de landelijke dagbladen van NL niet? Propaganda krijg je altijd in oorlogstijd en dat is het feitelijk al. Lees je die van beide kanten zie je dat de waarheid lang niet zo zwart wit is en mag je je afvragen of je eigenlijk wel de waarheid te lezen krijgt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:01

Waarom geef jij dan een eenzijdige (en in mijn ogen gekleurde) bron om je mening te onderbouwen?
Dat maakt jouw bericht dan toch net zo 'bevooroordeeld' als de berichtgeving in de Nederlandse nieuwsbladen waarop je afgeeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:57

Omdat 1 kant een gekleurde mening geeft is de andere kant automatisch ook schuldig?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda ... nicatie%29
Propaganda zoals in de wikipedia staat kent vele vormen. Deze is hier herkenbaar (Rusland = slecht)
Citaat:
Bangmakerij
Een andere partij afschilderen als boeman, een totale slechtheid waarbij als die de macht in handen krijgt, er oorlog uitbreekt of de wereld vergaat.

Wij krijgen weinig tot niks mee van de vele burgerslachtoffers die in oost-oekraïne vallen.
Citaat:
Propaganda kenmerkt zich vaak door het systematisch geven van eenzijdige informatie, die al dan niet (deels) onwaar is, waarbij selectief bepaalde feiten worden benadrukt en andere bewust achterwege worden gelaten.

Als je verder gaat analyseren zal je er aan beide kanten! wel meer tegen komen.
Rusland legt verbanden tussen Kiev-regering en termen als fascisme en neonazi. (al zie ik die termen in blogs, artikelen, etc. vanuit tig verschillende landen terug).

Propaganda is al sinds Goebbels een wetenschap eerst grotendeels gebruikt in de marketing (reclame, en gezondheid vanuit overheid)
zoals :
Citaat:
Regeringen gebruiken vaak propaganda om mensen over te halen om beter op hun gezondheid te letten. In de jaren 80 gebruikten campagnes tegen aids in het Verenigd koninkrijk een grafsteen als symbool voor de dodelijke ziekte. Samen met de slagzin ‘Sterf niet aan onwetendheid’ heeft deze propaganda de houding van jonge mensen ten opzichte van seks enorm veranderd.
, maar nu ook meer en meer om publieke opinie mee te krijgen in zaken waar ze logischerwijs tegen zijn omdat zij de hoogste prijs betalen als het gebeurt (oorlog in welke vorm dan ook).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:38

tamary schreef:
Rusland legt verbanden tussen Kiev-regering en termen als fascisme en neonazi. (al zie ik die termen in blogs, artikelen, etc. vanuit tig verschillende landen terug).

.

Dat is ook zo..Zie de beelden maar eens van het vroege voorjaar..

Maar daar hebben we ineens geen boodschap meer aan..

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 19:57

Poetin zei net: 'Ik vind het heel triest, maar dit vind ik lijken op de WO II.' Niet precies zo, maar dat eerste in elk geval, en dat van vind ik lijken heel netjes ofzo. haha. Maar laten we hopen dat hij het meent en niet doorzet met een oorlog...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:49

Sorry dat ik zo middenin het topic kom binnenvallen, heb ook lang niet alles gelezen maar iedereen die vindt dat Tamary een gekleurde mening heeft kijkt zelf ook niet verder dan zijn/haar neus lang is. Het enige wat diegenen klakkeloos overnemen is de mening van de regularie ('betrouwbare') westerse media, terwijl Tamary tenminste zelf ook nog wat dingen uitzoekt. Ik kan me dan ook helemaal bij Tamary aansluiten.
IMO is Rusland ook niet zo'n grote boeman als dat het land wordt afgeschilderd, en heeft Europa/VS net zoveel schuld als Rusland in dit hele verhaal. Want uiteindelijk, wie begon? Europa wou Oekraïne toch bij de EU laten komen? Gaan wij er niet heen met delegaties enzo? Als Rusland dat zou doen dan zou dat als bedreigend en agressief worden afgeschilderd, maar Europa mag zijn expansiedrift gewoon zo laten zien en dan wordt het gezien als een goede daad - want het arme Oekraïne kan zich dan bij Europa aansluiten en verder ontwikkelen enzo, absoluut niet als buffer bedoelt hoor!
We krijgen hier een ontzettend eenzijdig beeld van het nieuws, en ook ontzettend gekleurd. Hoe vaak is er op tv bijvoorbeeld wel niet gezegd dat minister X van land Y zijn lof heeft geuit over de manier waarop Nederland met vliegramp MH17 omgaat - pure propaganda. En dan dat het nog oneindig in het nieuws moet zijn. Ja natuurlijk is het erg voor de nabestaanden, maar als er geen politieke baat was geweest (EU burgers tegen Rusland stemmen) bij die vliegramp was het nooit zo lang in het nieuws geweest en was die nationale herdenkingsdag maanden later er ook niet zomaar geweest. Over de slachtoffers in Oekraïne zelf wordt overigens ook nooit gesproken, daar zijn allang véél meer doden gevallen dan dat er in die vlucht zaten, en omdat bij het ene meer mensen omkomen dan bij het ander wil het nog niet zeggen dat het ander niet erg is, maar het laat wel zien hoe subjectief er met nieuws wordt omgegaan.
Nog iets wat niet over deze hele Rusland-zaak gaat, maar wel aantoont hoe gekleurd het nieuws is dat wij hier te lezen krijgen: Op Nu.nl was een apart nieuwsbericht omdat er een 4-jarig jongetje was omgekomen in Israël door een bom (http://www.nu.nl/buitenland/3858853/isr ... erbom.html), terwijl er al bijna 2000 Palestijnse doden waren gevallen waaronder vast heel wat 4-jarige jongetjes. Waarom wordt de dood van een Israëlisch jongetje dan zo breed uitgemeten? Vast niet omdat Nederland/Europa/het Westen duidelijk partij voor Israël kiest. :n

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:03

Loose schreef:
Sorry dat ik zo middenin het topic kom binnenvallen, heb ook lang niet alles gelezen maar iedereen die vindt dat Tamary een gekleurde mening heeft kijkt zelf ook niet verder dan zijn/haar neus lang is. Het enige wat diegenen klakkeloos overnemen is de mening van de regularie ('betrouwbare') westerse media, terwijl Tamary tenminste zelf ook nog wat dingen uitzoekt. Ik kan me dan ook helemaal bij Tamary aansluiten.
IMO is Rusland ook niet zo'n grote boeman als dat het land wordt afgeschilderd, en heeft Europa/VS net zoveel schuld als Rusland in dit hele verhaal. Want uiteindelijk, wie begon? Europa wou Oekraïne toch bij de EU laten komen? Gaan wij er niet heen met delegaties enzo? Als Rusland dat zou doen dan zou dat als bedreigend en agressief worden afgeschilderd, maar Europa mag zijn expansiedrift gewoon zo laten zien en dan wordt het gezien als een goede daad - want het arme Oekraïne kan zich dan bij Europa aansluiten en verder ontwikkelen enzo, absoluut niet als buffer bedoelt hoor!
We krijgen hier een ontzettend eenzijdig beeld van het nieuws, en ook ontzettend gekleurd. Hoe vaak is er op tv bijvoorbeeld wel niet gezegd dat minister X van land Y zijn lof heeft geuit over de manier waarop Nederland met vliegramp MH17 omgaat - pure propaganda. En dan dat het nog oneindig in het nieuws moet zijn. Ja natuurlijk is het erg voor de nabestaanden, maar als er geen politieke baat was geweest (EU burgers tegen Rusland stemmen) bij die vliegramp was het nooit zo lang in het nieuws geweest en was die nationale herdenkingsdag maanden later er ook niet zomaar geweest. Over de slachtoffers in Oekraïne zelf wordt overigens ook nooit gesproken, daar zijn allang véél meer doden gevallen dan dat er in die vlucht zaten, en omdat bij het ene meer mensen omkomen dan bij het ander wil het nog niet zeggen dat het ander niet erg is, maar het laat wel zien hoe subjectief er met nieuws wordt omgegaan.
Nog iets wat niet over deze hele Rusland-zaak gaat, maar wel aantoont hoe gekleurd het nieuws is dat wij hier te lezen krijgen: Op Nu.nl was een apart nieuwsbericht omdat er een 4-jarig jongetje was omgekomen in Israël door een bom (http://www.nu.nl/buitenland/3858853/isr ... erbom.html), terwijl er al bijna 2000 Palestijnse doden waren gevallen waaronder vast heel wat 4-jarige jongetjes. Waarom wordt de dood van een Israëlisch jongetje dan zo breed uitgemeten? Vast niet omdat Nederland/Europa/het Westen duidelijk partij voor Israël kiest. :n

Wat mooi gezegd!
Zo had ik het allemaal niet bekeken.