Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:06

Ookal keur ik de daden van Israel heel erg af, zou ik alsnog nooit een partij als de Hamas ondersteunen. Sorry hoor, maar ik heb helemaal niks met het moslim geloof op die manier in die landen. Het veroorzaakt zo veel problemen... Dood, verderf, haat, dwang en onderdrukking.

Dat de Hamas een depot in een school verstopt, betekent toch dat eigenlijk de Hamas gewoon een ziekelijk brein heeft? Of het nou wel of niet beschoten wordt, dat is voor de Hamas in beide gevallen een kleine overwinning. Of zij behouden hun depot, of Israel is weer de bad guy en opeens schaart iedereen zich weer achter de Hamas.

En waarom verbreekt de Hamas nou weer een wapenstilstand...?

En dat gezeur in Amsterdam. Gisteren hadden we het er met vrienden nog over en toen vertelde iemand dat akkefietje in die woonwijk: er hingen in een flat (in Amsterdam geloof ik) meerdere Palestijnse vlaggen uit het raam en één woning had een Joodse vlag hangen, daar werd een bom naar binnen gegooid. Dat is toch typisch? Andersom zou dit niet gebeuren... Daarom heb ik zo'n hekel aan de denkwijze van al die verdomde extremisten. En de normale burgers lijden er onder.

Iedereen weet inderdaad dat geweld en onderdrukking niet leiden tot een vredige samenleving, maar ik weet wel zeker dat als we het aan de Hamas over moeten laten, er vroeg of laat alleen maar geweld en onderdrukking is. Het liefst zelfs als deel van de samenleving.

Israël kan zich zeker verstandiger gedragen in heel veel situaties maar ik kan er helemaal niet tegen dat Hamas opeens onschuldig zou zijn nu en Israël alles maar fout doet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:18

Toen ik in 1987 in Israël kwam (ik was 14) was ik ontzettend onder de indruk van al die verschillende mensen daar, ik ben met die joodse mensen nog naar hun Palestijnse vrienden geweest op de Westelijke Jordaanoever. Terwijl ik er was brak de eerste intifada uit en toen was Hamas geboren.
Sindsdien is het gewoon niet meer zoals het toen was, ik ben nog terug gegaan jaren later, maar overal stonden hekken en ik was nog niet koud terug of de sbarro pizzeria werd opgeblazen (daar hadden wij nog zitten eten).
Ik geloof niet dat Hamas ineens een vredelievende organisatie gaat worden, de strijders zijn tot op het bot getraind, gebrainwashed, ik heb al een paar x de docu soldatinnes gottes aangedragen, die kinderen worden van baby af aan opgevoed en getraind dat zij later gaan strijden voor de zaak van Allah, en sterven als martelaren. Zonder Hamas zouden deze vrouwen onzichtbaar zijn, betekenisloos, maar nu zijn ze de helden, want ze brengen jonge strijders ter wereld.
Stop dit maar eens, daar is geen iron dome tegen opgewassen.
Het lijkt er momenteel op dat Israël inderdaad het complete Hamas apparaat van kind tot moeder tot strijder wil... afslachten.
Ik geloof niet dat er ineens *vavavoom!* vrede gaat zijn als Israël stopt, hiervoor moeten beide partijen met onderhandelaars erbij afspraken gaan maken en zodra die geschonden zouden worden zou er dan weer ingegrepen kunnen worden omdat het niet de afspraak was.
De enige manier om Hamas te stoppen is om ze hun bestaansrecht af te nemen. En dat begint met het stoppen met treiteren en achterstellen van de Palestijnen. Het leger moet ophouden met het demoniseren. Joden en moslims hebben eeuwen lang samen geleefd, en pogroms zoals in Europa bestonden niet, omdat joden een beschermde status binnen de islam hebben. Maar sinds het bestaan van Israël is het helemaal mis. Joden mogen ook volgens hun eigen wetten geen eigen land hebben tot de verlosser komt, en vóór wo2 was er helemaal geen draagvlak onder de joden hiervoor.
De bedenkers van Israël als eigen land voor joden, hebben ook aan Madagaskar en Kameroen gedacht, maar het is toch Israël geworden. Als men toen anders had beslist, had het dus misschien wel Madagaskar geweest....
De wereld mag m.i. ook veel harder optreden tegen die kolonisatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:20

Thesserd, Hamas is niet onschuldig, maar er zijn wel 1000 (!!!) onschuldige mensen dood, die geen Hamas zijn. En er leven nog ongeveer een miljoen mensen in een zo goed als onleefbare situatie. Daar heb ik als mens veel moeite mee.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 12:27

@Nic Da's wel een heldere en duidelijke uitleg :) Ook iets eerlijker als je het mij vraagt.
Ben het met je eens wat betreft de kolonisatie.

Dat stukje van dat Joden volgens eigen wetten geen eigen land mogen hebben vind ik overigens wel bijzonder :+ is dat echt zo? De vroegere Joden hadden toch ook al hun 'beloofde land', de wetten zijn sindsdien niet veranderd toch? Er was toen toch ook al geen 'verlosser'?

@Shadow0 ja dat snap ik. En ik heb er ook moeite mee, maar dat maakt de Hamas nog niet goed zoals sommigen hier beweren. Overigens heeft de Hamas er ook schuld aan dat die doden zijn gevallen en hoe de situatie daar nu is. Omdat Israël de directe verantwoordelijkheid heeft voor de doden is Israël voor sommigen de enige boosdoener hier terwijl de Hamas indirect ook zeker een verantwoordelijkheid heeft voor die doden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:45

Het punt is: de situatie is ontzettend ongelijk. Israel is een land, en een rijk, ontwikkeld land met een gigantische strijdmacht. Hamas is een groepje verzetsstrijders. Ongelijkwaardige grootheden. Dat zie je ook terug in de cijfers: Israel doodt ongeveer 100 keer zoveel mensen als Hamas. Wat mij betreft ligt de 'schuld' dus niet zomaar in het midden. Israel kan het conflict veranderen, Hamas eigenlijk nauwelijks. Want als Israel eenzijdig stopt dan komt er ruimte voor iets nieuws, als Hamas eenzijdig stopt, dan blijft de situatie in de Gazastrook nog steeds onleefbaar en gaat het kolonisme door.

En wat mij betreft komt met dergelijke macht ook een grotere verantwoordelijkheid om te kiezen voor een andere weg.

Ik sta niet achter de doelstellingen van religieuze oorlogen, zeker niet achter de strict-religieuze interpretatie van de islamitische groepen daar, en ook beslist niet achter de methode van Hamas, maar ik begrijp wel hun machteloosheid, en waarom ze strijden. Dat maakt ze niet 'goed' maar het is voor mij wel van een andere orde dan het handelen van Israel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:53

Thesserd schreef:
Dat stukje van dat Joden volgens eigen wetten geen eigen land mogen hebben vind ik overigens wel bijzonder :+ is dat echt zo? De vroegere Joden hadden toch ook al hun 'beloofde land', de wetten zijn sindsdien niet veranderd toch? Er was toen toch ook al geen 'verlosser'

De ultra orthodoxe joden hoefden tot voor kort nooit in het leger, omdat zij niet willen vechten voor een land waar zij géén recht op menen te hebben.
Ik weet de halacha wetten niet precies, maar de joden zijn met de dood van Jezus volgens mij uit Israël weggejaagd met de boodschap, jullie mogen pas terug als de verlosser (Jezus, denk ik) terugkomt en zich aandient.

*edit
Het wil niet zeggen dat ze daar niet mogen wonen, ze mogen het alleen niet toe-eigenen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:04

@Nic, het was inderdaad voorzegd dat de joden uit Israël weggejaagd zouden worden. Het daadwerkelijke wegjagen gebeurde in de tijd van de joodse opstanden tegen de Romeinen. Een keizer (Hadrianus) http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=526 joeg ze het land uit en veranderde de naam van het land in "Syria Paleastina' als teken dat ze hun aanspraak op het land Israël voorgoed kwijt waren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:04

Ik heb ook een, in mijn ogen toch wel bizarre, maar ' aannemelijke ' verklaring voor de kolonisatie gevonden:
Citaat:
Om het probleem op te lossen moet Israël onmiddellijk het hele land bevolken. Overal waar open ruimte is in Judea, Samaria, Gaza en de Golan Hoogvlakte, moeten Joden komen wonen. Er is geen noodzaak de Arabieren te verplaatsen; er is genoeg leeg land. Het idee hier achter is om een realiteit te scheppen. Wanneer Joden zich er vestigen dan is het voor iedereen duidelijk dat Israël Joods land is. Israël moet de balans ten gunste van de Joden maken ten opzichte van de Arabieren. Wanneer er eenmaal voldoende nederzettingen zijn is de klok niet meer terug te draaien. De Arabieren buiten Israël zullen zich realiseren dat de grenzen niet worden verlegd. En de Arabieren binnen Israël zullen begrijpen dat hun toekomst bestaat uit samenleven met de Joden en niet tegen hen te vechten.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/po ... srael.html

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:31

MarvanTom schreef:
Lukraak op alles schieten wat beweegt: vnl. op burgers: kinderen, vrouwen, oude mensen, ziekenhuizen, ambulances, schuilplekken van de VN...
WALGELIJK! :r

Hamas is onstaan door Israel zelf.
Als Israel stopt met bezetten en controleren, verdwijnt Hamas vanzelf.
En dat laatste is iets wat Israel nog nooit heeft geprobeerd: bezet gebied verlaten, netjes de grens aanhouden.
Compleet mesjogge is die regering daar momenteel.

Ik zal een tegeltje opsturen naar Israel :Een goede buur is beter dan een verre vriend.
En nog een: heb uw naaste lief.
En een cd'tje van the Beatles : love is all you need. In repeat stand.

Tsjongejonge ik heb werkelijk nog nooit zo'n onzin gehoord, jij weer er duidelijk geen klap van.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:35

Thesserd schreef:
@
Dat stukje van dat Joden volgens eigen wetten geen eigen land mogen hebben vind ik overigens wel bijzonder :+ is dat echt zo? De vroegere Joden hadden toch ook al hun 'beloofde land', de wetten zijn sindsdien niet veranderd toch? Er was toen toch ook al geen 'verlosser'?

In de Koran staat dat het beloofde land voor de Kinderen van Israel is, tot de dag des oordeels... Maar dat doet er niet toe, want het enige wat Hamas belangrijk vindt is dood. Wapenstilstand, ze beginnen weer te schieten, ik bedoel wat wil je dan... Geen vrede in elk geval.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:37

Shadow0 schreef:
Ongelijkwaardige grootheden. Dat zie je ook terug in de cijfers: Israel doodt ongeveer 100 keer zoveel mensen als Hamas. Wat mij betreft ligt de 'schuld' dus niet zomaar in het midden. Israel kan het conflict veranderen, Hamas eigenlijk nauwelijks. Want als Israel eenzijdig stopt dan komt er ruimte voor iets nieuws, als Hamas eenzijdig stopt, dan blijft de situatie in de Gazastrook nog steeds onleefbaar en gaat het kolonisme door.

Fout... Israel doodt zoveel meer mensen omdat Hamas de mensen gebruikt als menselijk schild, omdat de mensen niet weg mogen als Israel gewaarschuwd heeft dat er een aanval komt. Hamas kan ALLES veranderen, maar dat willen ze niet, ze willen dood.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:06

Met 5000 mensen per vierkante kilometer is het niet de vraag of je iemand raakt, maar eerder wanneer je iemand raakt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:46

hahahatsjoe schreef:
MarvanTom schreef:
Lukraak op alles schieten wat beweegt: vnl. op burgers: kinderen, vrouwen, oude mensen, ziekenhuizen, ambulances, schuilplekken van de VN...
WALGELIJK! :r

Hamas is onstaan door Israel zelf.
Als Israel stopt met bezetten en controleren, verdwijnt Hamas vanzelf.
En dat laatste is iets wat Israel nog nooit heeft geprobeerd: bezet gebied verlaten, netjes de grens aanhouden.
Compleet mesjogge is die regering daar momenteel.

Ik zal een tegeltje opsturen naar Israel :Een goede buur is beter dan een verre vriend.
En nog een: heb uw naaste lief.
En een cd'tje van the Beatles : love is all you need. In repeat stand.

Tsjongejonge ik heb werkelijk nog nooit zo'n onzin gehoord, jij weer er duidelijk geen klap van.

Ik ben deels Joods en ik weet er niks van... :roll:
Dat mag jij vinden, jouw mening is erg pro-Israel en daar stoor ik mij aan.
Ik denk dat wij allemaal dit zo hebben meegekregen in de media, vele jaren lang.
Maar als men verder zou kijken dan de neus lang is en een poging doet om de situatie te begrijpen, dan heb ik alleen maar medelijden met de Palestijnen.

Niet alle Palestijnen zijn Hamas.
Velen willen dat ook helemaal niet zijn: zij willen enkel wonen en leven op dat verrotte stukje land wat hen is toegewezen.
Maar dat wordt enorm bemoeilijkt als je je huis uit wordt gezet, desnoods met geweld en met lede ogen en volledig machteloos aan moet zien dat er Israeliers in jouw huis of op jouw stukje grond gaan zitten.
Ik kan de woede van die Palestijnen wel begrijpen dan.
De een draait om, de ander pakt de wapens op.
En zo maakt Israel zelf nieuwe leden voor Hamas aan...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:09

hahahatsjoe schreef:
Fout... Israel doodt zoveel meer mensen omdat Hamas de mensen gebruikt als menselijk schild, omdat de mensen niet weg mogen als Israel gewaarschuwd heeft dat er een aanval komt. Hamas kan ALLES veranderen, maar dat willen ze niet, ze willen dood.

Brrrr wat een enge eenzijdige kijk heb jij op de hele kwestie.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:14

Een column uit de Telegraaf:

Niets is verleidelijker dan om in een conflict partij te kiezen voor de zwakkere. Maar de zwakkere partij hoeft niet automatisch het gelijk aan de zijde te hebben. Dat er in de Gaza Oorlog 25 keer meer slachtoffers aan Palestijnse zijde dan aan Israëlische kant vallen zegt niets over de schuldvraag, noch over de vraag of Israël te hard zou optreden.

Zelfs als maar 10 procent van de op Israël afgevuurde raketten doel zou hebben getroffen, zou het aantal slachtoffers aan Israëlische zijde een veelvoud van dat in Gaza zijn geweest. Het lijkt er soms op dat Israël zich voor iedere uit de lucht geplukte Hamas-raket tegenover de wereldopinie zou moeten verontschuldigen. Eerst als er duizenden Israëlische doden zouden vallen zou het land kennelijk pas recht van spreken hebben. De huidige oorlog duurt inmiddels al langer dan de Jom Kippoer Oorlog in 1973 die Israël tegen Egypte en Syrië voerde en die ik – evenals de Zesdaagse Oorlog in 1967 – voor deze krant versloeg.

Hoe het mogelijk is dat Israël in 1973 in kortere tijd twee grote legers op de knieën kreeg dan thans in Gaza met Hamas het geval is? Het antwoord is politiek incorrect maar ik aarzel niet het toch te geven: doordat Israël deze oorlog voert met een hand gebonden op de rug. Het zou met een enkel bombardement naar Syrisch of Russisch voorbeeld in Tjetsjenië – als het daar op uit zou zijn – vele malen meer slachtoffers kunnen maken dan thans na drie weken het geval is en de oorlog sneller kunnen beëindigen.

Ter vergelijking: in Afghanistan werden door het Britse leger 20.000 burgers gedood tegenover 447 Engelse soldaten en in Irak telden de Britten en Amerikanen samen 4500 doden tegenover ongeveer 120.000 omgekomen onschuldige burgers.

De voormalig commandant van de Britse troepen in Afghanistan, kolonel Richard Kemp, vindt de soldaten en officieren van het Israëlische leger maar watjes en neemt het Israël kwalijk dat het met deze stadsoorlog in feite de norm zet voor andere legers die in de toekomst in gelijksoortige situaties moeten optreden.

Zeer ten onrechte wordt de Gaza Oorlog als de zoveelste oorlog gepresenteerd die Israël voert. Israël voert sinds 1948 nog steeds dezelfde oorlog die de naam Israëlische Onafhankelijkheidsoorlog draagt.

In 1947 ging de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties akkoord met de verdeling van Palestina in een Joodse en een Palestijns-Arabische staat. De Joden accepteerden die resolutie; de Arabische staten en Palestijnen verwierpen hem en startten op de dag waarop de staat Israël werd uitgeroepen een oorlog die in verschillende afleveringen tot op de dag van vandaag voortduurt.

In een interview midden jaren zestig met deze krant stak de toenmalige Israëlische premier Levi Esjkol zijn hand uit: „Als de buren willen, hebben we morgen vrede”, luidde zijn boodschap. Let wel, Israël wilde vrede sluiten ver voordat het de Westelijke Jordaanoever, Golanhoogvlakte, Oost-Jeruzalem, Sinai-woestijn en Gaza had bezet.

Als antwoord op dat vredesaanbod bleef het oorverdovend stil tot in 1967 de Arabische staten en de voorganger van de PLO de tijd rijp achtten Israël de zee in te drijven en de Zesdaagse Oorlog uitbrak die de Joodse staat op glorieuze wijze opnieuw won. Daarna volgde in 1973 de Jom Kippoeroorlog, de Libanon Oorlog en een reeks oorlogen in Gaza. De huidige strijd in Gaza is niet anders dan de zoveelste editie van die eerste oorlog in 1948.

Hamas wenst een islamitisch kalifaat in de regio en Israël te vernietigen. Joden dienen – aldus het Hamas-handvest – te worden vermoord en dat niet alleen in Israël maar overal ter wereld.

Dat is de kern van het conflict waar het ook thans om gaat.

Niet om de bezette gebieden, niet om – hoe omstreden en onverstandig die ook mogen zijn – Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Die zijn het gevolg van het conflict en niet de oorzaak.

Israël is pas tot kolonisatie van die gebieden overgegaan toen na de Zesdaagse Oorlog de Arabische staten met een keihard NEE op de Conferentie van Khartoem reageerden op het hernieuwde aanbod van Israël om in ruil voor vrede terug te keren naar de grenzen van voor de Zesdaagse Oorlog. De weigering van Hamas de staat Israël in het gebied te dulden (binnen welke grenzen dan ook) en het streven van Hamas om dood en verderf onder Joden te zaaien is de oorzaak van het lijden van de eigen bevolking.

Israël heeft op de grens bij Gaza een groot veldhospitaal opgetrokken speciaal voor het verlenen van medische hulp aan gewonde Gazaanse burgers. De Israëlische militaire artsen raken er niet overspannen van het vele werk. De burgers in Gaza durven zich er niet te laten behandelen uit angst voor wraak van Hamas dat wel raketten via de tunnels heeft binnen gesmokkeld maar heeft verzuimd ook aan geneesmiddelen voor de bevolking te denken.

Er is inderdaad reden voor medelijden met de Gazanen. Niet voor wat hen wordt aangedaan door Israël, maar door Hamas waarvan de leider Khaled Mashal in Qatar in wanstaltige weelde baadt. Zijn vermogen wordt getaxeerd op enkele miljarden dollars die hij heeft gestolen van zijn creperende bevolking. Compassie met de Gazanen is gewenst, maar om de schuld van hun lijden Israël in de schoenen te schuiven is niet alleen te gemakkelijk maar bovenal volstrekt ongerijmd en onterecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:41

Brrrrr, de telegraaf, die stookt wel weer lekker. Zelf heb ik wel gewoon medelijden met de Palestijen door wat hun wordt aangedaan door Israel.
Rijke machthebbers die zelf geen nadeel ondervinden van wat ze ook uitrichten heb je overal. Daar hebben de gewone mensen die in de Palestijnse gebieden wonen weinig mee te maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:46

Nog even over dat waarschuwen.....met volgas op een druk zebrapad afrijden,en roepen...ik kom eraan....lekker makkelijk!
Nee Israël is en blijft verantwoordelijk voor de slachtoffers die het maakt.
Dit geldt natuurllijk ook voor de andere kant.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:18

Alle ellende in de hele wereld ontstaat maar uit 1 ding en dat is Apartheid! Dit is al zo zolang de mensheid bestaat en zal altijd zo blijven helaas.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:25

janderegelaa schreef:
Een column uit de Telegraaf:

Niets is verleidelijker dan om in een conflict partij te kiezen voor de zwakkere. Maar de zwakkere partij hoeft niet automatisch het gelijk aan de zijde te hebben. Dat er in de Gaza Oorlog 25 keer meer slachtoffers aan Palestijnse zijde dan aan Israëlische kant vallen zegt niets over de schuldvraag, noch over de vraag of Israël te hard zou optreden.

Zelfs als maar 10 procent van de op Israël afgevuurde raketten doel zou hebben getroffen, zou het aantal slachtoffers aan Israëlische zijde een veelvoud van dat in Gaza zijn geweest. Het lijkt er soms op dat Israël zich voor iedere uit de lucht geplukte Hamas-raket tegenover de wereldopinie zou moeten verontschuldigen. Eerst als er duizenden Israëlische doden zouden vallen zou het land kennelijk pas recht van spreken hebben. De huidige oorlog duurt inmiddels al langer dan de Jom Kippoer Oorlog in 1973 die Israël tegen Egypte en Syrië voerde en die ik – evenals de Zesdaagse Oorlog in 1967 – voor deze krant versloeg.

Hoe het mogelijk is dat Israël in 1973 in kortere tijd twee grote legers op de knieën kreeg dan thans in Gaza met Hamas het geval is? Het antwoord is politiek incorrect maar ik aarzel niet het toch te geven: doordat Israël deze oorlog voert met een hand gebonden op de rug. Het zou met een enkel bombardement naar Syrisch of Russisch voorbeeld in Tjetsjenië – als het daar op uit zou zijn – vele malen meer slachtoffers kunnen maken dan thans na drie weken het geval is en de oorlog sneller kunnen beëindigen.

Ter vergelijking: in Afghanistan werden door het Britse leger 20.000 burgers gedood tegenover 447 Engelse soldaten en in Irak telden de Britten en Amerikanen samen 4500 doden tegenover ongeveer 120.000 omgekomen onschuldige burgers.

De voormalig commandant van de Britse troepen in Afghanistan, kolonel Richard Kemp, vindt de soldaten en officieren van het Israëlische leger maar watjes en neemt het Israël kwalijk dat het met deze stadsoorlog in feite de norm zet voor andere legers die in de toekomst in gelijksoortige situaties moeten optreden.

Zeer ten onrechte wordt de Gaza Oorlog als de zoveelste oorlog gepresenteerd die Israël voert. Israël voert sinds 1948 nog steeds dezelfde oorlog die de naam Israëlische Onafhankelijkheidsoorlog draagt.

In 1947 ging de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties akkoord met de verdeling van Palestina in een Joodse en een Palestijns-Arabische staat. De Joden accepteerden die resolutie; de Arabische staten en Palestijnen verwierpen hem en startten op de dag waarop de staat Israël werd uitgeroepen een oorlog die in verschillende afleveringen tot op de dag van vandaag voortduurt.

In een interview midden jaren zestig met deze krant stak de toenmalige Israëlische premier Levi Esjkol zijn hand uit: „Als de buren willen, hebben we morgen vrede”, luidde zijn boodschap. Let wel, Israël wilde vrede sluiten ver voordat het de Westelijke Jordaanoever, Golanhoogvlakte, Oost-Jeruzalem, Sinai-woestijn en Gaza had bezet.

Als antwoord op dat vredesaanbod bleef het oorverdovend stil tot in 1967 de Arabische staten en de voorganger van de PLO de tijd rijp achtten Israël de zee in te drijven en de Zesdaagse Oorlog uitbrak die de Joodse staat op glorieuze wijze opnieuw won. Daarna volgde in 1973 de Jom Kippoeroorlog, de Libanon Oorlog en een reeks oorlogen in Gaza. De huidige strijd in Gaza is niet anders dan de zoveelste editie van die eerste oorlog in 1948.

Hamas wenst een islamitisch kalifaat in de regio en Israël te vernietigen. Joden dienen – aldus het Hamas-handvest – te worden vermoord en dat niet alleen in Israël maar overal ter wereld.

Dat is de kern van het conflict waar het ook thans om gaat.

Niet om de bezette gebieden, niet om – hoe omstreden en onverstandig die ook mogen zijn – Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Die zijn het gevolg van het conflict en niet de oorzaak.

Israël is pas tot kolonisatie van die gebieden overgegaan toen na de Zesdaagse Oorlog de Arabische staten met een keihard NEE op de Conferentie van Khartoem reageerden op het hernieuwde aanbod van Israël om in ruil voor vrede terug te keren naar de grenzen van voor de Zesdaagse Oorlog. De weigering van Hamas de staat Israël in het gebied te dulden (binnen welke grenzen dan ook) en het streven van Hamas om dood en verderf onder Joden te zaaien is de oorzaak van het lijden van de eigen bevolking.

Israël heeft op de grens bij Gaza een groot veldhospitaal opgetrokken speciaal voor het verlenen van medische hulp aan gewonde Gazaanse burgers. De Israëlische militaire artsen raken er niet overspannen van het vele werk. De burgers in Gaza durven zich er niet te laten behandelen uit angst voor wraak van Hamas dat wel raketten via de tunnels heeft binnen gesmokkeld maar heeft verzuimd ook aan geneesmiddelen voor de bevolking te denken.

Er is inderdaad reden voor medelijden met de Gazanen. Niet voor wat hen wordt aangedaan door Israël, maar door Hamas waarvan de leider Khaled Mashal in Qatar in wanstaltige weelde baadt. Zijn vermogen wordt getaxeerd op enkele miljarden dollars die hij heeft gestolen van zijn creperende bevolking. Compassie met de Gazanen is gewenst, maar om de schuld van hun lijden Israël in de schoenen te schuiven is niet alleen te gemakkelijk maar bovenal volstrekt ongerijmd en onterecht.

Goed stuk!
Het nieuws is zo gekleurd. Allemaal slachtoffers aan Palesteinse kant laten zien en de kijkers laten het zich lekker aanleunen.
Er is er maar Eén die vrede kan brengen daar en dat is Jezus. Ik zie uit naar Zijn wederkomst!
(maar goed dat is mijn mening, ik weet dat vele anderen daar anders over denken. :+ )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:33

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:38

Coloured schreef:
Goed stuk!
Het nieuws is zo gekleurd. Allemaal slachtoffers aan Palesteinse kant laten zien en de kijkers laten het zich lekker aanleunen.

Ik heb eigenlijk het idee dat het nieuws veel vaker de Israelische kant laat zien, alleen, de aantallen zijn nu zo gigantisch (meer dan 1000 onschuldige mensen dood) dat er toch wat medeleven voor de andere kant komt.

Overigens, de column komt met een aantal statements die niet allemaal makkelijk te controleren zijn op oorsprong, hoe gekleurd zijn die wel/niet? En klopt de verklaring? Neem dit:
Citaat:
Israël heeft op de grens bij Gaza een groot veldhospitaal opgetrokken speciaal voor het verlenen van medische hulp aan gewonde Gazaanse burgers. De Israëlische militaire artsen raken er niet overspannen van het vele werk. De burgers in Gaza durven zich er niet te laten behandelen uit angst voor wraak van Hamas

Dat laatste - hoe weet men dat? Is dat de werkelijke verklaring? Ik kan het niet zeggen. Maar persoonlijk kan ik me ook voorstellen dat een Israelisch veldhospitaal niet de eerste plek is waar ik naartoe zou willen als het een Israelische raket is die een familielid heeft gedood, voor mijn verwondingen heeft gezorgd en zojuist mijn huis in puin heeft gelegd. Eerst een bloedbad aanrichten en dan goede sier maken met zorg?
Maar goed - dat is mijn gevoel. Ik ben niet in die situatie en ik heb de mensen daar niet gesproken, ik weet dus niet of dat hun motivatie is. Het punt is: weet de columnist dat wel? En hoe dan? Heeft hij zelf uitvoerig gesproken met mensen die het hospitaal niet bezoeken?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:57

Ik denk dat niemand weet hoe het precies zit, zelfs al maak je zelf deel uit van die oorlog.
Net als met de MH 17, wie weet daar wat er precies gebeurd is? Wie hem uit de lucht heeft geschoten, zal dat nog wel weten, tenzij hij zo gehersenspoeld is dat hij dat ook al niet meer weet. Maar wat voor spelletjes er allemaal achter zitten? Wie weet dat precies?

Ik kijk er vanuit een bepaalde visie tegenaan en heb er dan een bepaalde mening over.
Israel en met name Jeruzalem zijn in mijn ogen het brandpunt, letterlijk en figuurlijk, van de wereld.
Voor mij dan ook weer een bevestiging dat het daar uiteindelijk allemaal en alleen maar om draait.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-08-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:57

ik snap niet dat er mensen zijn die geloven dat als Israël vandaag de wapens neerlegt Hamas daarmee akkoord gaat..ik zou het nogal naief willen noemen.

Topic zo een beetje doorgelezen en kan er eigenlijk wel om lachen. Net de echte wereld. Hoop sterke verhalen, weinig kennis.

Vind het wel grappig dat een vrij feitelijk een dus ook controleerbaar stuk van (het mag een wonder heten) de telegraaf als brrrrr wordt afgedaan. (alles voorstellen en reacties kun je zo terug vinden)

Overig ben ik ondanks mijn grote interesse voor het gebeuren daar nog steeds van mening dat ik er veel te weinig van begrijp en dom een kant kiezen omdat ik ze zielig vind alleen maar meer ellende brengt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:07

gekvanfleur schreef:
ik snap niet dat er mensen zijn die geloven dat als Israël vandaag de wapens neerlegt Hamas daarmee akkoord gaat..ik zou het nogal naief willen noemen.

Volgens mij is het niet zo relevant of Hamas daarmee 'akkoord' gaat. Als je bedoelt dat het meteen en onmiddellijk de problemen stopt als Israel stopt met beschieten van Gaza, dan nee, zo naief ben ik niet en dat is zeker ook niet wat ik stel.

Maar de huidige situatie is duidelijk een patstelling. Hamas kan die niet doorbreken, omdat het stoppen met de aanvallen van hun kant ze eigenlijk niets oplevert, want de onaanvaardbare omstandigheden in Gaza gaan door, en ook tijdens de periodes van relatieve vrede heeft dat niet geleid tot verbetering van de omstandigheden.

Israel kan die wel doorbreken. Daarmee stopt Hamas niet, maar het kan op termijn wel leiden tot het wegvallen van de steun onder de bevolking - mensen die niet principieel achter Hamas staan maar eerst en vooral gewoon een normaal leven willen hebben en dat al jaren niet kunnen omdat het gebied zo goed als onleefbaar is.

Citaat:
Vind het wel grappig dat een vrij feitelijk een dus ook controleerbaar stuk van (het mag een wonder heten) de telegraaf als brrrrr wordt afgedaan. (alles voorstellen en reacties kun je zo terug vinden)

Ik heb alvast een dingetje eruit gehaald waarom ik het helemaal niet zo controleerbaar vind. Het is verder zeer zeker geen objectief analyserend stuk, het is een column, met een duidelijke stellingname. En met een aantal aannames die ik in elk geval niet vind kloppen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:09

Toch maar een klein voorbeeldje. Iedereen heeft het over de 1000 burgerdoden die onder de palestijnen gevallen zijn. Als het raketschild van Israël niet zo goed zou functioneren, dan zouden die 1000 doden aan de palestijnse kant een schijntje zijn vergeleken bij de doden in Israël. of dachten jullie dat Hamas wel keek waar ze mikte wat burgers betreft.