spoekie schreef:Shadow.. Heb jij wel enige ervaring met jeugdzorg?
Ik heb bij bureau jeugdzorg stage gelopen.. Die hebben absoluut niet de insteek 'better safe than sorry'. Juist het tegenovergestelde: Zolang het kan en niet onveilig is, moet en zal het kind thuis blijven wonen.
Dit verhaal is weer een van de honderdduizenden.. Ouders willen niet inzien dat het zo niet kan, ouders willen niet meewerken en het kan NIET dat ouders niet op de hoogte waren van de zitting.
De rechtbank stuurt namelijk een oproep naar de ouders zelf. Dus als zij het niet wisten, is dat eigen verantwoordelijkheid (of gebrek aan...)
BJZ plaatst geen kinderen uit huis, omdat ze daar een kick van krijgen hoor... Ik zou eerst het hele hulpverleningsplan weleens willen weten en ik zou weleens willen weten hoe lang dit alles al loopt, voor Hans uit huis geplaatst werd.
Ja BJZ maakt ook weleens fouten, maar dat is hier niet per definitie aan de orde. Als ouders gewoon eens eerlijk zouden zijn en open kaart zouden willen spelen. Eens écht alles voor hun kind over hadden en dus ook alle kansen zouden aangrijpen om hun opvoeding te verbeteren... DAT zou pas veel uithuisplaatsingen schelen.
Een kind wil nooit weg van zijn ouders, ook niet als zij hem fysiek mishandeld of verwaarloosd. Dat is basis instinct en zegt dus niets.
De reden waarom moeder het kind zelf moet afgeven, is juist een teken aan het kind dat het goed en veilig is. Dus voor het kind beter en niet om moeder te pesten ofzo.
Waarom denkt een hele menigte op basis van 1 filmpje meteen het beter te weten en te weten dat er fouten gemaakt zijn, terwijl ze alle ins en outs niet kennen én de professionele kennis niet hebben om dit te beoordelen.
Hetzelfde met rechters die te veel afgaan op de rapporten van BJZ. Dat is achterhaalt en mijn ervaring is dat BJZ zich juist ontzettend goed moet kunnen onderbouwen. Er zijn niet voor niets zelfs zittingen voor uithuisplaatsingen van kinderen waar de ouders het mee eens zijn!