Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:23

Ik vraag me toch wel wat af. Als Nederland zo graag een stok achter de deur heeft om zijn studenten mee te slaan en dan vooral die die zogezegd veel te veel van opleiding veranderen en niet weten wat ze willen en zogezegd geen doordachte keuze maken en er te lang over doen, staat daar dan ook meer voorlichting, begeleiding en informatie over mogelijke jobs waar je terecht kan als je een bepaalde studie doet tegenover? En eerlijke informatie, niet het commercieel geblaat van de scholen zelf.. Of dat dan toch weer niet? Moeten ze het nog steeds zelf uitzoeken zoals nu maar dan met de kans dat als ze iets verkeerd kiezen ze een flink schuldje erbij opbouwen? :+
Ik vind het namelijk heel makkelijk om te roepen, 'studenten moeten maar dit en dat, en ze moeten maar weten wat ze willen doen, en het zal wel motiveren om beter te kiezen', maar is er dan ook een oplossing voor studenten die het wel serieus menen maar het gewoon werkelijk moeilijk hebben om een juiste keuze te maken vanaf de eerste keer? Ik ben er 99% zeker van dat ik het antwoord al weet maar ik vind het wel iets om over na te denken.

En voor jullie denken, wat komt die rare Belg hier nou tussen rennen, ik heb een Nederlandse vriend die toevallig binnenkort zal gaan studeren. Ik heb dat hele stufi-verhaal dus wel een beetje gevolgd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:27

Veel scholen bieden hiervoor een test aan! Ik heb zo'n test gedaan, bestaande uit 3 dagen van toetsen en gesprekken. Aan de hand hiervan heb ik mijn opleiding gekozen :) . Wat mij betreft is dat (ook) niet de verantwoordelijkheid van de overheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:32

Ik ken genoeg mensen die er echt niet uit kwamen direct na de middelbare, en eerst een jaar zijn gaan werken of reizen. Vooral een jaartje werken is dan een goede optie, zo kun je direct al een groot deel van de studie betalen.
Maar inderdaad, je wordt haast doodgegooid met alle tests en gesprekken en reclames voor opleidingen en open dagen. En nu ze zo veel meer in de kwaliteit van het onderwijs willen investeren zullen ze ook zeker hiermee aan de slag gaan.

Wat me wel opviel.. Zie je een aantal van die meiden klagen over hoe veel het wel niet gaat kosten en dat ze niet willen lenen.. maar ze lopen wel allemaal met de nieuwste iPhone en dure merkkleding rond := Het is maar waar je prioriteiten liggen..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-06-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:34

Amandavd schreef:
Zwerte, het is allemaal niet zo zwart wit als jij het ziet. Als jij een torenhoge schuld heb, kun jij inderdaad niks met een hypotheek straks, sterker, die krijg je niet eens. En hoe wil jij die torenhoge schuld betalen als je geen baan ksn vinden straks?

Het ontbreekt mensen niet aan motivatie, die hebben echter wel een gezond verstand en realiseren zich dat het allemaal niet zo makkelijk is als jij het afschildert.

Bovendien krijgen we straks met die leningen een enorme langslepende staatsschuld.

Voor alles is er een eerste keer! Ik ben volgens mij nog nooit beschuldigd van zwartwit en te makkelijk denken en dan ook nog de belediging krijgen dat ik geen gezond verstand heb. Wauw.
Kan je mij even uitleggen waar ik precies te zwart wit denk en waar mn gezonde verstand ontbreekt? Of is dat puur omdat ik dat rare iets, eigen verantwoordelijkheid, heel belangrijk vind?

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat het makkelijk is, dat maak jij er van. Ik vind wel dat mensen het onnodig ingewikkeld maken omdat ze gewoon niet willen inzien dat de kansen er nog steeds zijn, je zal alleen zelf meer moeten investeren. Ik vind de keus idd makkelijk, het leven en de consequenties van je keuzes echter.....daar heb ik geen woord over gezegd.

Er is wel iets vreemd met mij, ik laat me niet leiden door emoties maar door ratio. Zoals jouw opmerking waar je zonder baan de schuld van wil betalen: nergens van. Dat is nou het mooie, zonder werk hoef je niks te betalen!
En praat me niet over hypotheken.... Die krijg je niet met een hoge schuld? Goh, dan moet ik toch eens met de bank gaan babbelen, misschien hebben mn mooie blauwe ogen hun de schuld doen vergeten? Of zou ik toch de ervaring hebben dat die schuld echt nauwelijks invloed heeft op je hypotheek?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:37

Ik las trouwens gister iets over technische studies. Als deze plannen zo doorgaan, zijn er instellingen die dus beurzen willen gaan geven, om de goede betas te kunnen houden/krijgen. Lijkt mij een zeer goed iets!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:40

Ik baal hier ook heel erg van. Ik zou dit jaar de master in gaan, maar door ziekte word het mogelijk 2015. Nu moet ik dus door ziekte 1000'en euro's moeten lenen. Fijn, heel fijn. Alsof ik ziek ben voor mijn plezier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:44

Studieschuld wordt niet op een manier in het BKR gezet dat je geen lening of hypotheek kan krijgen.. Dat is gewoon overal na te lezen. Ook bij het sociaal leenstelsel zal studieschuld alleen positief geregistreerd worden: je kan dan gewoon een huis kopen met hypotheek.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:25

Ik heb het topic grotendeels doorgelezen en van 1 ding schrik ik nogal.

De meeste hier hebben het over het feit dat ze zonder de studiefinanciering niet meer op kamers kunnen. Daar is je studiefinanciering helemaal niet voor bedoeld?! Deze is bedoeld om je schoolkosten te dekken of grotendeels te dekken. Niet om ervoor te zorgen dat jij een vrije student kan zijn.

De gemiddelde student tegenwoordig is gewoon verwend en te beroerd om te werken naar hun studie. als jij thuis woont en je gaat werken kan je prima je studie bekostigen! Geen probleem, maar je moet prioriteiten gaan stellen.

Daarnaast zij er tegenwoordig ook zat studies die studie en werk combineren.

Ik snap dat het een even een flinke domper is maar om nou zo heftig te gaan reageren? nogmaals, je studiefinanciering is voor STUDEREN, niet om op jezelf te kunnen wonen.

Reken is uit wat je jaarlijks van de overheid binnen krijgt en wat jouw studiekosten nou precies zijn per maand. Over het algemeen krijg je meer binnen als dat de kosten daadwerkelijk zijn. Het is toch niet meer dan normaal dat je investeert in je eigen toekomst?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:33

Als ik niet op kamers kan, kan ik niet studeren. Het is 3.5 uur enkele reis en de bussen vertrekken niet op tijd om het college te halen. (voor stage wel eens gedaan, dat betekent om 5 uur eruit en om 7 uur weer thuis, veel succes met daarnaast nog werken).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:35

Hoe zit het met uitwonende studenten? Volgend school jaar woon ik sowieso nog thuis, maar daarna (2016-2017) ga ik waarschijnlijk samen wonen. Moet je dat bedrag ook terug betalen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:29

Lizzyy schreef:
Hoe zit het met uitwonende studenten? Volgend school jaar woon ik sowieso nog thuis, maar daarna (2016-2017) ga ik waarschijnlijk samen wonen. Moet je dat bedrag ook terug betalen?

Ja. Voor de basisbeurs voor uit- en thuiswonenden gelden dezelfde regels.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:25

Goh. Dan kan ik het samenwonen wel op mijn buik schrijven :n

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:28

Of gewoon gaan werken om voor je woonlasten te betalen?
Ik ben in m'n 2e studiejaar gaan samen wonen, gaat prima hoor. Gewoon een kwestie van elk dubbeltje 300x omdraaien en genoeg geld binnen brengen (wij studeerden overigens allebei & er staat ook een paard op stal).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:34

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry als ik iets schrijf wat al gezegd is.
Ik ben het er mee eens dat de beurs wordt afgeschaft. Eerst dacht ik ook belachelijk! Maar dat is toch niet zo. We betalen met zijn allen voor die beurs. Iemand die bakker of loodgieter wordt heeft er echter geen profijt van. Terwijl degene die gaat studeren, bijvoorbeeld advocaat wordt, later een veel hoger salaris gaat verdienen. Waarom moet de bakker betalen voor de advocaat?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:36

Lizzy, je studiebeurs is niet bedoeld voor woonlasten en samenwonen met je vriend? Daar dien je voor te werken om die kosten te kunnen dekken. en nou weet ik dondersgoed dat ik echt niet makkelijk is, ik studeer en werk ook en woon samen met mijn vriend. Maar zoals Doubtless aangeeft elk dubbeltje omdraaien.

Mizora, zo is er voor elke regel wat te zeggen. als die studiebeurs er nooit was geweest had je deze studie ook of nooit gedaan of je had een andere oplossing gezocht. Echter omdat wij nu gewend zijn dat de overheid ons onderhoud staat iedereen ineens op hoge poten.
Bij de pakken neerzitten heeft geen zin, ga opzoek naar een oplossing, ga dan in de buurt van je opleiding opzoek naar een baan. Jammer dan als je veel moet werken en weinig tot geen tijd overhoud voor leuke dingen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:40

_xManadisx_ schreef:
Ik baal hier ook heel erg van. Ik zou dit jaar de master in gaan, maar door ziekte word het mogelijk 2015. Nu moet ik dus door ziekte 1000'en euro's moeten lenen. Fijn, heel fijn. Alsof ik ziek ben voor mijn plezier...

Als je eerst HBO hebt gedaan moet je sowieso zelf al betalen voor je master.

Verder las ik hier en daar 'maar nu kan ik geeneens op kamers'. Ik heb ook 4 jaar lang elke dag heen en weer (uur heen, uur terug) gereisd naar school (Assen-Zwolle). Ik heb tijdens mijn studie ook nog eens 20 uur per week gewerkt om de boel te kunnen bekostigen en ben sinds 2011 afgestudeerd (HBO, in 4 jaar, geen schuld). Sommige mensen hier willen de stufi gebruiken om samen te kunnen wonen. Wake-up-call: Stufi was er om je SCHOOL en BOEKEN mee te bekostigen. Voor de rest moet je zelf je armen maar uit de mouwen steken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:41

Mizora schreef:
Als ik niet op kamers kan, kan ik niet studeren. Het is 3.5 uur enkele reis en de bussen vertrekken niet op tijd om het college te halen. (voor stage wel eens gedaan, dat betekent om 5 uur eruit en om 7 uur weer thuis, veel succes met daarnaast nog werken).

Maar je KUNT toch wel op kamers? Je moet alleen na je studie alles terugbetalen. Daar mag je dertig jaar over doen ofzo. Ik ben het met Nickyyyy eens dat je wel wat mag investeren in je toekomst.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:42

Ik vind het al erg genoeg dat de studenten door de weeks vrij reizen hebben. Als je ziet hoeveel studenten een OV kaart hebben maar studeren in hun eigen stad... Als ze die nou ook eens innemen en daar een traject kaart voor in de plek inzetten halen ze nog meer winst uit het onderwijs.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:49

purny schreef:
Ik vind het al erg genoeg dat de studenten door de weeks vrij reizen hebben. Als je ziet hoeveel studenten een OV kaart hebben maar studeren in hun eigen stad... Als ze die nou ook eens innemen en daar een traject kaart voor in de plek inzetten halen ze nog meer winst uit het onderwijs.

Dat is juist goed, als ik zou gaan studeren in Leeuwarden ben ik of elke dag 10/15 euro aan benzine kwijt of ik moet een buskaart kopen a €90/100 euro. Daarnaast zijn veel opleidingen een eind weg, dan zullen de kosten nog duurder worden. := Nee ben blij dat we die iig wel mogen houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:52

Alleen een gratis rit op het traject van bijvoorbeeld Den haag Utrecht. Dus als je in een andere stad studeert dan je woont de ritten op dat traject gratis maken. Verder betalen of met korting.
Als ik bijvoorbeeld in Amsterdam werk en ik woon in Den haag moet ik ook betalen voor dat traject.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:53

purny schreef:
Alleen een gratis rit op het traject van bijvoorbeeld Den haag Utrecht. Dus als je in een andere stad studeert dan je woont de ritten op dat traject gratis maken. Verder betalen of met korting.
Als ik bijvoorbeeld in Amsterdam werk en ik woon in Den haag moet ik ook betalen voor dat traject.

Alleen moet je soms voor studie het hele land door reizen, wat dan? Dus buiten het vaste traject om.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:53

Zwerte schreef:
Ik las trouwens gister iets over technische studies. Als deze plannen zo doorgaan, zijn er instellingen die dus beurzen willen gaan geven, om de goede betas te kunnen houden/krijgen. Lijkt mij een zeer goed iets!

Hm hier ben ik het niet echt mee eens. Op zich snap ik het wel, er is een gebrek aan goed opgeleide mensen in die sector, maar ik kan er ook niks aan doen dat mijn talenten totaal niet op dat vakgebied liggen? Er is ook een enorm gebrek aan goed opgeleide mensen in de Diervoeding industrie, maar die krijgen ook niks? En waar ga je de grens leggen tussen vakgebieden waar wel een groot gebrek is aan opgeleide mensen en waar niet?
'
Het lijkt mij overigens wel weer een goed plan om het vrij reizen te beperken tot een bepaald traject, en als je voor school naar een andere locatie moet, dat dit dan gedeclareerd kan worden oid, ik roep maar even wat. Volgens mij wordt er namelijk behoorlijk wat misbruik van gemaakt, ik ken bijvoorbeeld een aantal mensen die altijd met de bus overal heen gaan, ook al is het maar een paar km want tja, het is toch gratis, dus waarom zou ik gaan fietsen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:57

Wat denk je van mensen die de hele vakantie gratis door NL reizen, ik heb het ook gedaan hoor, maar dat kost me een hoop!

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:00

Nickyyyy schreef:
Ik heb het topic grotendeels doorgelezen en van 1 ding schrik ik nogal.

De meeste hier hebben het over het feit dat ze zonder de studiefinanciering niet meer op kamers kunnen. Daar is je studiefinanciering helemaal niet voor bedoeld?! Deze is bedoeld om je schoolkosten te dekken of grotendeels te dekken. Niet om ervoor te zorgen dat jij een vrije student kan zijn.

Even om recht te zetten: op kamers kunnen is voor sommigen echt wel een voorwaarde om te kunnen studeren. Stel je woont in een gat, of de studie die je wilt doen is gewoon niet beschikbaar in de dichtstbijzijnde stad. Daarom was/is er de uitwonende beurs. Veel studenten maken er idd misbruik van door onnodig op kamers te gaan en er op los feesten, vandaar dat het een veel te duur systeem is geworden.

Ik vind het terecht dat de stufi wordt afgeschaft. Ik ben momenteel student en moet mijn school zelf betalen. Dit is 152 per maand. Met een paar uurtjes werken in de week kun je dat makkelijk betalen en houd je nog geld over. Daarnaast blijft de OV kaart, wat ik ook een hele goede zet vind. OV is echt ziekelijk duur en als je dat nog zelf moest betalen zou het idd een heel anders verhaal worden.

Nu denkt iedereen natuurlijk; ja jij bent nu student en hebt makkelijk praten. De politiek zegt het geld dat ze hiermee besparen deels kunnen investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Dit vind ik een hele goede zet, als student weet ik hoe hard het nodig is. Daarnaast moeten ze wel bezuinigen, en liever zo dan dat ze bezuinigen op zorg of veiligheid.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 16:06

Er wordt inderdaad veel misbruik gemaakt van de OV kaart. (Schuldig..) Dat ze daar een gratis traject-kaart van zouden maken, vind ik een ontzettend goed plan. Al zal dat ook wel weer lastig worden in verband met bijvoorbeeld stages, of studenten journalistiek die het hele land door moeten voor hun opleiding.

Verder worden er hier interessante (en goede) punten aangehaald. +:)+