Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Caesar schreef:Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...
Lusitana schreef:Caesar schreef:Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...
Verlaten worden door je partner is niet altijd meteen hetzelfde als alleen gelaten worden. Sander was bij zijn ouders, bv.
Of heb je het over avondjes uit ofzo? Ik vind dat je ook die vrijheid moet hebben. Mobieltje mee, als er wat is bel je maar. Je kunt je partner niet gijzelen omdat jij ziek bent. Daar gaat zo iemand geestelijk aan kapot. Er moet enige persoonlijke vrijheid zijn.
xSlvna schreef:Daarbij, je wilt het altijd mooi afsluiten met iemand. Je wilt niet zien dat iemand (negatief) veranderd, je wilt niet zien dat iemand anders pijn heeft.
Ik sluit vaak dingen al af voor mensen zichtbaar gaan verslechteren. Van een hele goede vriendin heb ik afscheid genomen toen ze zichtbaar ziek begon te worden. Erna heeft ze nog maanden geleefd maar ze is telkens slechter uit gaan zien, dit kan ik zelf niet aan dus heb ik het afgesloten nog voor ze weg was, gewoon omdat ik die lijdensweg niet wil zien. Dat betekend niet dat ik niet van haar houd.
lieveli schreef:En verdomme ja, als mijn vriend ziek wordt dan blijf ik bij hem. Natuurlijk. En ja ik heb van dichtbij gezien hoe kanker werkt maar jezus, wat is er ooit gebeurd met 'in voor- en tegenspoed'?
Caesar schreef:Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...
xSlvna schreef:Caesar schreef:Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...
Er is "alleen laten" en afscheid nemen, ik was echt niet haar enige vriendin. Stelletje idioten, alsof ik iemand in de goot laat wegrotten omdat ik het niet wil zien.
xSlvna schreef:Caesar schreef:Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...
Er is "alleen laten" en afscheid nemen, ik was echt niet haar enige vriendin. Stelletje idioten, alsof ik iemand in de goot laat wegrotten omdat ik het niet wil zien.
Lusitana schreef:Afscheid nemen is in eerste instantie een wederzijds iets. Het kan ook een emotioneel persoonlijk iets zijn. In elk geval heb je er zelf ook pijn van. Dumpen is vertrekken (meestal zonder aankondiging) omdat je geen zin meer hebt en daar doe je alleen de andere partij pijn mee.
Heel groot verschil.
Lusitana schreef:Dat is niet de esssentie van de boodschap, of wel? Er is gewoon verschil.
Al is het maar de toon hoe mensen het brengen en de minachting die daar achter verscholen zit:"Ik heb die chick gedumped" is toch wat anders als "ik heb afscheid genomen van mijn lief". In elk geval in mijn boekje.
Maar het gaat niet echt om betekenissen van uitdrukkingen hier, toch? Laten we niet te flauw daarover doen. Het onderwerp is op zich interessant genoeg om daar een normale discussie over te hebben.
lieveli schreef:En verdomme ja, als mijn vriend ziek wordt dan blijf ik bij hem. Natuurlijk. En ja ik heb van dichtbij gezien hoe kanker werkt maar jezus, wat is er ooit gebeurd met 'in voor- en tegenspoed'?
rapido schreef:Helemaal met jou eens!!
Heeft ook met normen en waarden te maken! Goed fatsoen en respect!!
Ver te zoeken tegenwoordig.
Lusitana schreef:Als ze vooraf om raad had gevraagd om een forum en had gezegd dat ze radeloos was en geen rust kreeg, hij haar helemaal opeiste en voorloog, dat ze helemaal doordraaide en het niet meer zag zitten, dat de therapeut al had gezegd dat er ook een andere weg is, maar dat ze eigenlijk niet weg wil omdat ze zoveel van hem hield en hij stervende was, dan zou ze waarschijnlijk als advies krijgen om hem te verlaten.
Nu heeft ze precies dat gedaan en is ze slecht. Gaat er bij mij niet in.
Fatsoen, resepct, etc... Deze mensen hebben het tussen hen twee besproken. Dat is dus met voldoende fatsoen en respect gegaan.
Ze is niet zomaar plots weggegaan omdat ze geen zin meer had. Ze kon niet meer. Dit duurde al jaren. Ze waren al in therapie en alles.