Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:03

ik heb zojuist de aflevering van Late niight gezien. Ik vind die vrouw totaal niet egoistisch of iets overkomen. Ze geeft aan dat ze tegen die man gezegd heeft dat ze wegging. Hij sliep al vaker bij zijn ouder omdat het niet ging. Ik kan me er zoals zij het verteld er wel in vinden. Het hoeft niet perse de waarheid te zijn maar wel hjoe zij het beleeft heeft. of ik het ook zo zou doen weet ik niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:05

Caesar schreef:
Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...

Verlaten worden door je partner is niet altijd meteen hetzelfde als alleen gelaten worden. Sander was bij zijn ouders, bv.

Of heb je het over avondjes uit ofzo? Ik vind dat je ook die vrijheid moet hebben. Mobieltje mee, als er wat is bel je maar. Je kunt je partner niet gijzelen omdat jij ziek bent. Daar gaat zo iemand geestelijk aan kapot. Er moet enige persoonlijke vrijheid zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:18

Lusitana schreef:
Caesar schreef:
Ergens las ik iemand die haar zieke vriendin alleen liet omdat ze er zelf niet tegen kon. Iedereen zijn eigen keus maar ik hoop toch oprecht dat het jou niet overkomt en dat jij dan alleen gelaten wordt... Voor iedereen is het moeilijk en ik heb ook nachten wakker gelegen, maar alleen laten? Nee...

Verlaten worden door je partner is niet altijd meteen hetzelfde als alleen gelaten worden. Sander was bij zijn ouders, bv.

Of heb je het over avondjes uit ofzo? Ik vind dat je ook die vrijheid moet hebben. Mobieltje mee, als er wat is bel je maar. Je kunt je partner niet gijzelen omdat jij ziek bent. Daar gaat zo iemand geestelijk aan kapot. Er moet enige persoonlijke vrijheid zijn.

Nee dat gaat om deze quote

xSlvna schreef:
Daarbij, je wilt het altijd mooi afsluiten met iemand. Je wilt niet zien dat iemand (negatief) veranderd, je wilt niet zien dat iemand anders pijn heeft.

Ik sluit vaak dingen al af voor mensen zichtbaar gaan verslechteren. Van een hele goede vriendin heb ik afscheid genomen toen ze zichtbaar ziek begon te worden. Erna heeft ze nog maanden geleefd maar ze is telkens slechter uit gaan zien, dit kan ik zelf niet aan dus heb ik het afgesloten nog voor ze weg was, gewoon omdat ik die lijdensweg niet wil zien. Dat betekend niet dat ik niet van haar houd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:30

Ah okee, bedankt weer!
Nou dat snap ik ook wel, ieder gaat anders met dat soort dingen om en het is ook fijner om te kunnen blijven onthouden hoe iemand was toen die nog goed was. Niet iedereen kan "slecht" aan en je hoeft niet de rest van je leven te lijden omdat je ooit van iemand gehouden hebt die toevalllig ziek werd.

En ook daar blijft van toepassing dat het verlaten van een partner niet meteen betekent dat die dan alleen is....of geen goede zorg meer krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:38

Ik heb het filmpje over de uitzending nu ook gezien. Ik vond iedereen best wel netjes reageren. Je merkt wel dat de vrouw in het rood zich echt focust op de kanker en de dood van de man. En dat is ook logisch, want dat is wat voor de buitenwereld het meest prominent aanwezig is. Die man was stervende, punt. Maar het is voornamelijk wat er binnenshuis gebeurde wat opbrak bij Lidewij. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De kanker leefde al 7 jaar als een huisgenoot bij hen in. En uiteraard ga je dat gevecht samen aan. Maar zeven jaar ziekenhuizen, vechten, therapie,...dat breekt je op. Wie weet hoe dikwijls zij ruzie gemaakt hebben? Wie weet hoe dikwijls zij 's nachts wakker is geworden met een krijsende man naast haar "ik wil niet dood, ik ben bang"? Je weet het allemaal niet, dat is het hem juist, dat gebeurt binnenshuis. Misschien heeft het aan haar vrienden vertelt, maar hoe hard die ook meeleven, voor hen zijn het maar woorden, een vreselijk verhaal, maar niets meer dan woorden. Voor Lidewij zijn het gebeurtenissen. Maar ze blijft vechten. Ondanks alle tegenslagen. Maar dan komt dat alcoholisme. Ze belanden weer in het ziekenhuis, maar nu omwille van iets anders. Iets waar ze zelf paranoia van wordt, nog een slag, nog een steek. Kan ze nog blijven vechten? Mogen we van haar verwachten, mogen we haar verplichten dat ze in deze destructieve relatie blijft?

Hoe ik het zie was puur de kanker al lang het grootste probleem niet meer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:11

Wij zien maar 1 kant. Dat is haar kant, nu is Sander ineens een alcoholist omdat zij dat heeft opgeschreven? Zoals ik het heb begrepen komt de familie ook met hun kant naar buiten. Tot die tijd oordeel ik alleen over hoe Lideweij op mij overkomt.

En verdomme ja, als mijn vriend ziek wordt dan blijf ik bij hem. Natuurlijk. En ja ik heb van dichtbij gezien hoe kanker werkt maar jezus, wat is er ooit gebeurd met 'in voor- en tegenspoed'?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:57

lieveli schreef:
En verdomme ja, als mijn vriend ziek wordt dan blijf ik bij hem. Natuurlijk. En ja ik heb van dichtbij gezien hoe kanker werkt maar jezus, wat is er ooit gebeurd met 'in voor- en tegenspoed'?

Ook als het 7 jaar tegenspoed is?
Ik weet niet of ik bij mijn vriend zou blijven, ik weet niet of ik dat zou trekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:01

Dan vergeet je even dat Lidewij wel gevochten heeft, jarenlang. Het is niet zo dat ze zei: 'oh, je hebt kanker, nou doei.'
Plus het feit dat het eigenlijk niet de kanker is die hen uit elkaar gedreven heeft.

'In voor- en tegenspoed', niet te hard hangen aan dat dogma. Het is datzelfde dogma dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat mishandelde vrouwen bij hun man blijven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:10

Caesar schreef:

Er is "alleen laten" en afscheid nemen, ik was echt niet haar enige vriendin. Stelletje idioten, alsof ik iemand in de goot laat wegrotten omdat ik het niet wil zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:38

Waarom zou hij geen alcoholist/alcoholmisbruiker zijn geweest? Het klinkt heel plausibel...
Natuurlijk wil de familie hem alleen als heilige zien, dat snap ik ook wel, maar van moordenaars hoor je ook heel vaak van "het was zo´n aardige man".
Je ziet wat voor jou belangrijk is. De rest merk je niet op.

Maar hoe dan ook, al zou ze de hele boel bij elkaar fantaseren in een boek, dat heet dan artestieke vrijheid en daar doe je niets tegen. Het gaat om haar proces, haar verhaal, haar waarheid, het is geen biografie over Sander ofzo.
De mensen die echt het meeste weten over dit stel, hebben zwijgplicht.

En ja natuurlijk blijf je bij iemand...zolang je kunt. Maar je hoeft niet kapot te gaan voor een ander als je dat niet wilt.

Als Sander haar los heeft gelaten uit liefde, is dat iets heel moois en het is onnodig om dan achteraf te proberen schuldgevoel aan te praten bij haar of te doen alsof ze hem plots heeft laten vallen.

De tijd de hij ziek was,was aanzienlijk. We hebben het niet over een paar maandjes. Dat maakt voor mij ook wel een groot verschil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:40

xSlvna schreef:
Caesar schreef:

Er is "alleen laten" en afscheid nemen, ik was echt niet haar enige vriendin. Stelletje idioten, alsof ik iemand in de goot laat wegrotten omdat ik het niet wil zien.

Eh wegrotten zullen ze niet maar uiteindelijk 'dump' je ze wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:45

Afscheid nemen is in eerste instantie een wederzijds iets. Het kan ook een emotioneel persoonlijk iets zijn. In elk geval heb je er zelf ook pijn van. Dumpen is vertrekken (meestal zonder aankondiging) omdat je geen zin meer hebt en daar doe je alleen de andere partij pijn mee.
Heel groot verschil.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:38

xSlvna schreef:
Caesar schreef:

Je kunt wel gaan schelden maar het zijn je eigen woorden :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:01

Lusitana schreef:
Afscheid nemen is in eerste instantie een wederzijds iets. Het kan ook een emotioneel persoonlijk iets zijn. In elk geval heb je er zelf ook pijn van. Dumpen is vertrekken (meestal zonder aankondiging) omdat je geen zin meer hebt en daar doe je alleen de andere partij pijn mee.
Heel groot verschil.

Nee hoor, wanneer je bij een relatie iemand dumpt kan je daar ook best zelf pijn van hebben. Maar het blijft dumpen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:46

Dat is niet de esssentie van de boodschap, of wel? Er is gewoon verschil.
Al is het maar de toon hoe mensen het brengen en de minachting die daar achter verscholen zit:"Ik heb die chick gedumped" is toch wat anders als "ik heb afscheid genomen van mijn lief". In elk geval in mijn boekje.

Maar het gaat niet echt om betekenissen van uitdrukkingen hier, toch? Laten we niet te flauw daarover doen. Het onderwerp is op zich interessant genoeg om daar een normale discussie over te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:38

Lusitana schreef:
Dat is niet de esssentie van de boodschap, of wel? Er is gewoon verschil.
Al is het maar de toon hoe mensen het brengen en de minachting die daar achter verscholen zit:"Ik heb die chick gedumped" is toch wat anders als "ik heb afscheid genomen van mijn lief". In elk geval in mijn boekje.

Maar het gaat niet echt om betekenissen van uitdrukkingen hier, toch? Laten we niet te flauw daarover doen. Het onderwerp is op zich interessant genoeg om daar een normale discussie over te hebben.

Het klinkt leuker. De essentie is hetzelfde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:42

lieveli schreef:

Helemaal met jou eens!!
Heeft ook met normen en waarden te maken! Goed fatsoen en respect!!
Ver te zoeken tegenwoordig.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 17:44

xSlvna schreef:
Caesar schreef:

Ik reageer toch ook normaal op jouw mening? Is het zo moeilijk om dan in ieder geval niet te gaan schelden? Wat als al haar vriendinnen zoals jou waren dan? Feitelijk zijn dit je eigen woorden. Je laat iemand "bewust" achter omdat je het niet wilt zien. Hoef ik niet voor idioot uitgemaakt te worden toch?

Is deze persoon wel 7 jaar alcoholist geweest trouwens? Ik dacht uit het artikel op te maken dat het juist de laatste keer, toen de chemo niet meer aansloeg na het terugkomen van de kanker pas de verkeerde kant op ging...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:50

Degenen die 'afscheid' namen van mij toen ik ziel was vond ik helemaal prima, das een keuze die ze mogen maken, maar toen ze weer af kwamen toen ik aan de betere hand was heb ik ze gemeld dat ze nu ook maar bij hun keuze moesten blijven. :) prima dat je gaat maar is wel een one way ticket dan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:50

rapido schreef:
Helemaal met jou eens!!
Heeft ook met normen en waarden te maken! Goed fatsoen en respect!!
Ver te zoeken tegenwoordig.

Daar zou ik je (en met jou ook anderen) graag nog eens over willen horen na bijvoorbeeld een half jaar nauwelijks slapen en continu ruzie. Ik denk eigenlijk niet dat je dat dan nog zo makkelijk zegt.
Hoe respectloos is het eigenlijk om omwille van een ziekte bij iemand te blijven terwijl de liefde en het (wederzijds) respect allang over is?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:14

Heb het interview gezien en ik vond die vrouw wel degelijk egoistisch en enorm ook, iemand die terminaal ziek is en bang laat je niet alleen, als hij er straks niet meer is kan je weer opladen, tuurlijk is het zwaar, mijn vader is 5 jaar geleden overleden na een half jaar kanker wat ie voor de 3de keer terug had en mn vader was ook bang en dronk zn angst weg, maar niemand ook mn moeder niet heeft hem laten vallen, terwijl we echt wel eens gek van hem werden of moedeloos van de situatie en dat ze dan ook niet voor zn sterven is gekomen vind ik nogmaals schande, dat ze dat niet eens kon opbrengen en de reactie op de familie vond ik ook respectloos, alles draaide om wat zij wilde, je trouwt in voor EN tegenspoed!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:00

sommige vergeten wel dat deze vrouw niet hem heeft verlaten door zijn ziekte, maar door de verslaving.
dus als de titel zou zijn vrouw heeft man verlaten voor alcohol dan zou het meerendeel het anders bekijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:14

Als ze vooraf om raad had gevraagd om een forum en had gezegd dat ze radeloos was en geen rust kreeg, hij haar helemaal opeiste en voorloog, dat ze helemaal doordraaide en het niet meer zag zitten, dat de therapeut al had gezegd dat er ook een andere weg is, maar dat ze eigenlijk niet weg wil omdat ze zoveel van hem hield en hij stervende was, dan zou ze waarschijnlijk als advies krijgen om hem te verlaten.
Nu heeft ze precies dat gedaan en is ze slecht. Gaat er bij mij niet in.

Fatsoen, resepct, etc... Deze mensen hebben het tussen hen twee besproken. Dat is dus met voldoende fatsoen en respect gegaan.
Ze is niet zomaar plots weggegaan omdat ze geen zin meer had. Ze kon niet meer. Dit duurde al jaren. Ze waren al in therapie en alles.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:30

Dan had ze het ook tussen hen twee moeten houden mi.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:32

Lusitana schreef:
Als ze vooraf om raad had gevraagd om een forum en had gezegd dat ze radeloos was en geen rust kreeg, hij haar helemaal opeiste en voorloog, dat ze helemaal doordraaide en het niet meer zag zitten, dat de therapeut al had gezegd dat er ook een andere weg is, maar dat ze eigenlijk niet weg wil omdat ze zoveel van hem hield en hij stervende was, dan zou ze waarschijnlijk als advies krijgen om hem te verlaten.
Nu heeft ze precies dat gedaan en is ze slecht. Gaat er bij mij niet in.

Fatsoen, resepct, etc... Deze mensen hebben het tussen hen twee besproken. Dat is dus met voldoende fatsoen en respect gegaan.
Ze is niet zomaar plots weggegaan omdat ze geen zin meer had. Ze kon niet meer. Dit duurde al jaren. Ze waren al in therapie en alles.

Ik denk dat de meeste mensen die mening delen, omdat zij blijkbaar niet helemaal eerlijk is geweest. Daarbij is het wat mij betreft niet dat ze de relatie heeft verbroken, maar dat ze hem de deur uitzette en vervolgens haar koffer pakte om naar de andere kant van de wereld te vertrekken.
En jaren, dat betwijfel ik. Kort daarvoor hebben ze nog een mooie reis gemaakt (wat zij ook beschrijft in haar boek) en heeft hij haar ten huwelijk gevraagd.