Treinkaartje verandert vanaf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:11

Magrathea schreef:
Er zijn zat speciale kaartjes voor toeristen beschikbaar... In Rotterdam in elk geval wel. 3 dagen onbeperkt bus/tram/metro bijvoorbeeld.

Lekker nuttig als je bijvoorbeeld maar 1x een reis heen en 1x een reis terug moet maken.
In moest 1x van R'dam zuidplein naar CS omdat ik op zuidplein was afgezet met de auto en naar mijn vliegtuig zou gaan. Voor de NS had ik al een kaartje. Toen moest ik dus voor dat rotte stukkie van 6 haltes of zo een kaart van 7,50 kopen -O-

Magrathea

Re: Treinkaartje verandert vanaf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:20

:? ..? Nee dat hoeft helemaal niet, je had een kaartje van €3,50 kunnen kopen (2 uur netkaartje als ik me niet vergis). Ik noemde maar een voorbeeld hè, met die toeristenkaarten ;) . Er is ook een 1 uurs kaartje voor de bus en tram voorr €3,00 geloof ik.

Overigens, die kaart van €7,50 kan je nog 5 jaar gebruiken, of je geeft/verkoopt hem aan iemand anders voor een paar euro oid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:25

Ja fijn dat je hem nog 5 jaar kan gebruiken als je niet hier woont en sporadisch nog met het ov reist.
Heb blijkbaar trouwens ook een tijd een persoonlijke kaart gehad waar vroeger altijd een dalurenkaart op zat. Blijkbaar is dat op den duur veranderd en moest je het activeren of zo. Ik heb daar dus NOOIT een bericht over gehad van de NS en heb dus nog lang een niet geactiveerde (maar wel betaald) kaart gehad. Wat een moeite om even een mailtje of briefje naar je klanten te sturen }:0

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:32

Ja, dan had je dus een eenmalig kaartje moeten kopen ;) die komen gewoon uit de automaten.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:38

Sizzle schreef:
Ja fijn dat je hem nog 5 jaar kan gebruiken als je niet hier woont en sporadisch nog met het ov reist.
Heb blijkbaar trouwens ook een tijd een persoonlijke kaart gehad waar vroeger altijd een dalurenkaart op zat. Blijkbaar is dat op den duur veranderd en moest je het activeren of zo. Ik heb daar dus NOOIT een bericht over gehad van de NS en heb dus nog lang een niet geactiveerde (maar wel betaald) kaart gehad. Wat een moeite om even een mailtje of briefje naar je klanten te sturen }:0

Dit is je als het goed is gewoon gemeld, vanaf het moment dat je abonnement op je ov-chipkaart overging.

Maargoed, 90% van de Nederlanders is nu eenmaal overtuigd van de verachtelijkheid van de NS en wil het ook gewoon allemaal niet weten. Is schijnbaar heel lastig, om je aan de moderne wereld aan te passen ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:05

M'n vlieg ticket zet ik ook op m'n telefoon, houd deze onder de scanner en het is goed.
Doe dit dan ook met treinkaartjes.

En het klinkt wel leuk al die uitleg, maar dat verklaard nog niet waarom ik niet in of uit kon checken bij de metro in denhaag, waardoor ik dus niet het station af kon. Zag iets over het vragen van een kaartje bij een balie, nou die was daar helemaal niet, dus niemand waar je het aan kan vragen.

Het is mij trouwens ook opgevallen dat er bij de ns nauwelijks meer gecontroleerd wordt. In de 4 treinen waar ik heb gezeten, stapte de conducteur na 5 haltes nogsteeds bij de 1e klas uit, of iig bij dezelfde deur.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:07

Dat weet ik ook niet. Misschien dat er een breuk in de kaart is gekomen en dat hij daardoor niet meer werd geaccepteerd. Er staan altijd hulpzuilen naast de poortjes die je kan gebruiken (ook in geval van nood, als er een kind of dier vast zit bijvoorbeeld) en anders kun je het telefoonnummer bellen dat op de zuil staat als ik me niet vergis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:43

XSwanHeart: nee dus!!!
Ik weet heus wel wat voor post ik krijg.
Medeling van NS: we sturen onze buitenlandse klanten niet alle post. Ofwel je mag wel betalen, maar informeren, ho maar.

Ik heb er al sinds de invoer enkel gelazer mee (toen ik nog in Nl woonde dus) aangezien toen mijn abbo alongeveer 3x per week blokkeerde door verkeerd afgestelde apparaten in de bus. Ik weiger dat soort gedoe te sponseren.
Leuk dat het bij een ander probleemloos gaat, maar ik ben er klaar mee (al een tijdje). De enige stad waar het allemaal echt lekker loopt voor mijn gevoel is A'dam. Daar kun je dat ding ten minste ook nog opladen. Probeer dat maar eens in een dorpje in de achterhoek op zondag als je hem niet aan een nederlandse bankrekening hebt gekoppeld.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:49

Wat fijn Szan, dat overzicht! :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:22

Jans schreef:
Ik vind die 20 euro heel begrijpelijk. De spoorwegen maken een hoop verlies als ze hetzelfde basisbedrag hanteren als de bus (4 euro) omdat je dan van Groningen naar Rotterdam kan reizen, in Rotterdam niet uitcheckt. Na x uur is dat 'vergeten uit te checken' en dan zou je maar 4 euro kwijt zijn. En dan kan je voor 4 euro ook weer terug naar Groningen..

Maar als ze met die poortjes gaan werken kan dat bedrag dus wel weer flink naar beneden, aangezien je dan het perron niet af komt zonder uit te checken...?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:11

Magrathea schreef:
Dat weet ik ook niet. Misschien dat er een breuk in de kaart is gekomen en dat hij daardoor niet meer werd geaccepteerd. Er staan altijd hulpzuilen naast de poortjes die je kan gebruiken (ook in geval van nood, als er een kind of dier vast zit bijvoorbeeld) en anders kun je het telefoonnummer bellen dat op de zuil staat als ik me niet vergis.

Die kaart was gloed nieuw, lijkt me sterk dat hij stuk uit het apparaat komt.

En je moet voor de grap eens naar een rustig station gaan, waar geen mensen lopen om je te helpen, en haast hebben omdat je bus al staat te wachten. Oja, en ga natuurlijk niet voor €1 per minuut via Frankrijk naar de ns bellen omdat hun de zaakjes niet op orde hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:30

Je kunt niet eens naar de internationale (!) trein helpdesk (hi speed) van de NS bellen vanuit het buitenland, ze hebben alleen een 0900 nummer 8)7
Kwam ik een keer achter toen ik een vertrekdatum wilde wijzigen. :')

Voortaan koop ik dus enkel nog via de DB internationale kaartjes.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 11:43

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:56

Kan iemand mij toevallig even uitleggen wat er veranderd en hoe/wat je moet doen? ik ga maar af en toe met de trein en ik schijt peuken van dit bericht :') (ben geen fan van de trein)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:00

Gaan ze dat niet dan? Het lijkt me juist meer verwarrend als je gewoon nog steeds door de poortjes kan lopen zonder uit te checken :')

Overigens zijn de poortjes niet een service voor de reizigers, maar een middel om zwartrijders en overlast op het station tegen te gaan. Er zijn veel stations zonder poortjes omdat je daar als je op het station wil komen ook nog gewoon op het perron kunt klimmen via het spoor (stations op straatniveau heb ik het dan over)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:03

hoi schreef:
Nu schijnt het ook dat de poortjes voor het in en uitchecken van OV chipkaart ook schijnt dicht te gaan vanaf augustus?

Vanwege dat mensen het vergeten in en uit te checken?

http://www.nu.nl/binnenland/3819514/eer ... dicht.html

Nee, om veiligheid te vergroten. Het idee is dat dit zwartrijders en mensen die niets op stations te zoeken hebben, tegenhoudt.

Deijs schreef:
Kan iemand mij toevallig even uitleggen wat er veranderd en hoe/wat je moet doen? ik ga maar af en toe met de trein en ik schijt peuken van dit bericht :') (ben geen fan van de trein)

Zie mijn bericht op de vorige pagina, en vooral de links naar de NS website daarin.
Echt ALLES staat op hun website stap voor stap uitgelegd, vaak zelfs geillustreerd met filmpjes.]
Het is heus zo moeilijk niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:06

Daarnaast is het natuurlijk wel heel HANDIG dat je het niet kan vergeten omdat de poortjes anders niet opengaan :)* maar niet het hoofddoel

Ik merk zelf trouwens dat ik het eigenlijk nooit vergeet, zeker niet op de wat drukkere tijdstippen, omdat iedereen dan langs het paaltje loopt, dan denk je zelf ook gelijk "ojaa" :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:20

Deijs schreef:

Op de vorige pagina heeft Szan een heel mooi overzicht gemaakt van alles wat er 'veranderd' is ;)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:22

xSwanHeart schreef:
Deijs schreef:

Op de vorige pagina heeft Szan een heel mooi overzicht gemaakt van alles wat er 'veranderd' is ;)

Overigens met uitzondering van alle abonnementen, maar houders daarvan hebben als het goed is allang bericht van NS gehad als daar iets verandert :)

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:24

Ok ze doen dat dus voor zwartrijders.

Maar dan zullen wel meer check in en uit paaltjes moeten worden gemaakt?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:35

nou, niet zo moeilijk ik vind het behoorlijk moeilijk al die regels :+ overigens in spanje kon je ook alleen het station op met je kaartje ( met hulp ervoor zittend ) maar daar kon je papier kopen heel fijn. Alleen hier in nl moet je je kaartje afstempelen? op het station op 1 of andere verstopte paal? lekker vaag....
en die rot chip kaart waar ja altijd saldo op moet hebben... akelige dingen zijn het. best dat er poorten komen maar hou die papieren kaart er gewoon in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:39

Szan schreef:
Omdat er veel onduidelijk is en veel mensen ook niet de moeite nemen om zelf dingen op te zoeken, heb ik hieronder maar even een post gemaakt met de meeste vragen die hier gesteld worden. Hopelijk hoeven we dan niet meer heel vaak in herhaling te vallen :)

Alle informatie staat heel duidelijk op deze website: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/index.html
Neem echt eens de moeite om hier doorheen te surfen. Er staat heel veel informatie, inclusief een demonstratie van de kaartautomaat. Je kunt dus zelfs oefenen met het kopen van allerlei producten in de automaat. En er staan talloze linkjes naar allerlei andere informatie.

Er is nu een actie waarbij je voor €2 ipv €7,50 een persoonlijke OV chipkaart kunt kopen: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... actie.html

Alles over reizen bij NS met de OV chipkaart: opladen, activeren en meer:
[ Video ]

NS schreef:
Eén pas waarmee u bij alle openbaar vervoersbedrijven in Nederland kunt reizen ongeacht bij welke vervoerder u deze heeft aangeschaft: dat is de OV-chipkaart. Zodra u saldo op uw kaart zet, kunt u reizen met bus, tram en metro. Maar wilt u uw OV-chipkaart ook gebruiken bij NS, dan dient u deze in de meeste gevallen nog even te activeren voor het reizen bij NS in de 1e of 2e klasse. Hoe u dit doet, hoe u saldo op uw kaart zet of kunt reizen bij NS, vindt u hier.

Het papieren kaartje (officieel: eenmalige OV-chipkaart)
Je kan, bij een NS automaat, nog gewoon een papieren kaartje kopen. Ook na 9 juli. Wel is het wat veranderd ten opzichte van 'eerst':
- Er zit een toeslag op van €1;
- Het papieren kaartje heeft een chip waarmee je in en uit MOET checken;
- De papieren kaartjes zijn alleen verkrijgbaar in vol tarief. Als je met korting wilt reizen, ben je verplicht om een OV chipkaart te gebruiken. Een anonieme OV chipkaart kun je voor €7,50 in de automaat kopen. Om ermee te reizen moet er tenminste €20 opstaan, anders kun je niet inchecken. Bij abonnementhouders is dit €10. Ook moet de anonieme kaart geactiveerd zijn, zie de video hierboven.

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... kaart.html

Samenreiskorting of meereiskorting (40% korting)
Dit moet op de OV chipkaart geladen worden.
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... rting.html

Reizen naar het buitenland
Reizen naar buitenland met reguliere OV chipkaart (abonnement, studenten OV)
Op deze manier reis je wanneer je recht hebt op korting of vrij reizen binnen Nederland. Je koopt een kaartje van vertrektstation X naar eindstation Y. De OV chipkaart gebruik je hier NIET. Neem deze WEL mee, maar check NIET in of uit. Bij het boeken van een internationaal kaartje kun je aangeven of je binnen Nederland vrij reist of recht hebt op korting - dus zonder het inchecken, wordt dat wel in je kaartje verrekend. Concreet: koop een kaartje van A naar B (bijv. via NS Internationaal of de balie), daarin geef je al aan dat je binnen NL met korting of gratis reist. Daarna nergens in- of uitchecken, maar je ticket + OV chipkaart (die recht geeft op die korting of vrij reizen) wel meenemen.
https://www.nsinternational.nl/nl/ticke ... -chipkaart

M.b.t. dichte poortjes en internationaal reizen: als op grote stations de poortjes dicht gaan, lijkt het alsof je daar niet doorheen komt omdat je immers voor je reis niet moet in- of uitchecken. Daar is de NS nog mee bezig, maar je kunt bij servicemedewerkers een gratis keycard krijgen om door de poortjes te kunnen. Het precieze weet ik hier niet van, dus daarvoor moet je naar een NS medewerker toe, of even de klantenservice bellen. Mensen die met een eenmalige OV chipkaart reizen, hebben hier geen last van.

Reizen naar buitenland met een eenmalige OV chipkaart (à papieren kaartje)
In de automaat koop je een kaartje van je vertrekstation naar je bestemming. Hierop zit géén toeslag! In dit geval moet je met de eenmalige chipkaart wel inchecken bij je vertrek uit NL. Uitchecken in het buitenland kan niet. Bij de terugreis vanuit het buitenland naar NL kun je niet inchecken, maar wordt je wel geacht uit te checken.

Iemand ophalen van het station
Dit wordt alleen een 'probleem' op stations waar de poortjes dicht gaan. Daar heb je een OV chipkaart nodig om iemand op te kunnen halen - immers, je moet kunnen inchecken om op het perron te komen. Je kunt daarvoor een anonieme kaart (eenmalig €7,50 bij aanschaf, en met tenminste €20 saldo) gebruiken, of een persoonlijke OV chipkaart (tenminste €10 saldo). Als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op datzelfde station, worden geen kosten in rekening gebracht.
https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/gebr ... itzwaaien/

Als je iemand van een station haalt waar geen dichte poortjes zijn, verandert er niets. Je kunt dan nog steeds mensen gewoon op het perron ophalen.

E-tickets
Blijven gewoon bestaan. Wanneer alle poortjes dicht gaan, kun je de QR code op het geprinte e-ticket bij een speciaal poortje/paaltje scannen.
https://forum.ns.nl/overige-producten-6 ... staan-2029

Overstappen met de trein (en meerdere vervoerders)
Als je met de trein reist, hoef je tijdens je overstap NIET opnieuw in- en uit te checken als je hele reis met NS is. Voorbeeld: als ik van Middelburg naar Utrecht ga, moet ik in Rotterdam overstappen. Maar de hele reis is met NS, dus ik check in op Middelburg, en uit op Utrecht.

Als je met meerdere treinvervoerders reist, moet je bij de overstap naar de nieuwe vervoerder WEL in- en uitchecken. Voorbeeld: als ik van Middelburg naar Gorinchem ga met de trein, moet ik in Dordrecht overstappen. Van Middelburg tot Dordrecht rijdt er een NS trein, en van Dordrecht naar Gorinchem rijdt Arriva. In dat geval check ik IN op Middelburg, check ik bij een NS paal UIT op Dordrecht en meteen weer IN bij een Arriva paal. Op Gorinchem moet ik bij een Arriva paal opnieuw uitchecken. Beschouw het als een reis die uit 2 delen bestaat.

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... appen.html

_/-\o_

Toch ik ga minder met de trein , ik kan geen 20 euro missen die dan leuk op mijn ov staat bekijk het maar :Y)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:41

nou ja zeg net een chip kaart gekocht maar gewoon voor 7,50 -:(-

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:04

unihorses schreef:
nou ja zeg net een chip kaart gekocht maar gewoon voor 7,50 -:(-

Dat is ook geen wegwerpkaart, maar een kaart die je 5 jaar kunt gebruiken ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:36

En hoe zit dat met uitvallende treinen? Nu stap je gewoon een bus in met je papieren kaartje. Straks inchecken en meer betalen?