Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:52

Omdat ik geen borstvoeding geef om andere mensen mijn borsten te laten zien maar om mijn kind te voeden.

Nuanceverschil. ;)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:53

Wat ik interessant vind in dit soort discussies is de felheid waarmee bv-mama's in kunnen gaan op mensen die (in meer of mindere mate subtiel) aangeven dat ze het niet prettig vinden om in het openbaar naar een mama te kijken die haar baby aan het voeden is. Borstvoeding moet door iedereen maar normaal gevonden worden. En natuurlijk zit daar een stukje evolutietheorie achter, we hebben ze tenslotte niet voor niks gekregen, net als alle andere vrouwelijke zoogdieren. Maar ik mag hopen dat we ons inmiddels toch wat verder ontwikkeld hebben dan het gemiddelde zoogdier...

Ik mag graag denken dat we tegenwoordig in een redelijk beschaafde wereld leven, waarin we allemaal in meer of mindere mate rekening met elkaar houden. En natuurlijk is dat niet overal en evenveel te zien, maar mijn mening is dan vooral: behandel de ander zoals je zelf behandeld zou willen worden. In mijn optiek is dat een stukje discretie in het openbaar. En dat draagt voor mij verder dan alleen borstvoeding geven. Dat geldt voor mij ook voor openbare dronkenschap, topless zonnen, shirtjes of rokje waar meer wel te zien is dan niet, uitgebreide kussessies of kauwen met je mond open. En natuurlijk kun je een andere kant op kijken, en natuurlijk zijn er ook moeders die subtiel voeden maar net zo goed als dat een mama het prettig vindt om haar kind borstvoeding te geven, ook in het openbaar, mogen er toch ook mensen zijn die dat niet prettig vinden? Dat hoeft toch niet perse wetenschappelijk onderbouwd te worden? De keus voor borstvoeding is een (deels) gevoelsmatige keus, gebaseerd op de informatie en meningen die beschikbaar zijn. Laat dan de mening van iemand die dat niet prettig vindt om te zien, ook een gevoelsmatige mening zijn zonder dat die ondergeschoffeld hoeft te worden 'omdat het maar normaal gevonden moet worden'. Iedereen zijn keus, je kunt best een andere kant op kijken en ik zeg helemaal niet dat moeders massaal aan de flesvoeding moeten, ik realiseer me echt wel dat het niet altijd zal lukken om ergens afgezonderd borstvoeding te geven, maar toch blijft mijn mening dat het niet perse iets is wat open en bloot in het openbaar hoeft plaats te vinden :) Leven en laten leven denk ik dan, ik hoef niemand te overtuigen van mijn gelijk en sta weliswaar open voor discussie, maar hoef ook niet tot in den treuren overtuigd te worden van mijn ongelijk :) En dat is iets wat ik wel zie ontstaan in dit soort discussies.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:55

conejo_ schreef:
Liever een ff een tepel in beeld dan zo'n huilend ''pokkejong''(wat gewoon een schattig kindje zou zijn met zijn borstvoeding)

Ik ben geen moeder en verwacht het ook niet te worden maar ik zie helemaal geen probleem in het voeden van een kindje in het openbaar, zolang(als het ff lukt) een beetje bedekt gebeurt, heb ik er helemaal geen problemen mee.

Ooit welis een vrouw tegenover me in de trein gehad, kindje wilde drinken, dus kind ging aan de borst. Nou alle respect ervoor hoor, goed voor kindje, werd gedaan dat er niks te zien was en kindje gelukkig, moeder gelukkig, ik de medepassagiers(die denk ik niks hebben gemerkt) gelukkig want kindje was zoet en stil, top :D :D

Maar goed, stel dat die vrouw tegenover mij zou zitten.... Zeg ik er wat van,ben ik respectloos, loop ik weg, ben ik respectloos... Dus ik moet maar blijven zitten en ongemakkelijk om me heen kijken oid?

Tamara: wat een goede post! +:)+

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:56

Ojajoh schreef:
Wat ik dan niet snap he. voor de fikse voorstanders....waarom lopen we dan niet lekker gewoon onze tieten te laten bungelen?? Waarom pakken we ze in dan? En dubbel ook nog!

en ik las ergens een ouder kind aan de borst openbaar, nou dat vind ik persoonlijk echt helemaal niets :=
heb net als eerder door een ander al gezegd, niet echt beweegredenen, maar krijg er gewoon de rilling van

Eh, ik heb beide kinderen borstvoeding gegeven maar vind het nogal wat anders om "gewoon onze tieten te laten bungelen" of bijv. topless te lopen. (wat ik persoonlijk nooit zou doen) dan discreet mn kind te voeden. :?
Niet iedereen die borstvoeding geeft is een exhibitionist :Y)
Laatst bijgewerkt door Zilkesteyn70 op 13-05-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:58

Weet je, Tamara, waar dat felle vandaan komt? Omdat 'we' steeds weer voor onbeschofte smeerkezen uitgemaakt worden. Jij ziet blijkbaar alleen de felle bv-moeders en de subtiele anti-bv'ers, ik zie toch ook wel aardig wat tamelijk ongenuanceerde reacties van mensen die niet willen dat iemand in het openbaar voedt, en ik zie ook veel genuanceerde reacties van mama's die dat wel doen.

Verder, zoals ik al eerder zei: het is niet anders, en er is geen andere keus dan het maar te accepteren. Er is nou niet bepaald een middenweg, he? Wat betreft dat 'behandel een ander zoals je zelf behandeld zou willen worden' - het interesseert mij echt niets of een ander in het openbaar bv geeft, dus kan ik het ook gewoon doen?(Hypothetisch gezien, mijn jongste wordt bijna 8).

@LM, waarom zou het respectloos zijn als je wegloopt? Daar zou ik dan geen moeite mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-05-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:59

Ojajoh schreef:
Wat ik dan niet snap he. voor de fikse voorstanders....waarom lopen we dan niet lekker gewoon onze tieten te laten bungelen?? Waarom pakken we ze in dan? En dubbel ook nog!

en ik las ergens een ouder kind aan de borst openbaar, nou dat vind ik persoonlijk echt helemaal niets :=
heb net als eerder door een ander al gezegd, niet echt beweegredenen, maar krijg er gewoon de rilling van

Dat vind ik dus een verschil, als er op een agility wedstrijd iemand zonder BH loopt met een cupmaat van dubbel D dan krijg ik spontaan blauwe ogen en plaatsvervangende schaamte. _O- Dat vind ik not-done.. prima als je dat prettig vind maar dat ziet er niet uit. Zou ook een raar gezicht zijn als ik met blote borsten achter de kassa zou zitten, wellicht hebben we dan meer gasten in de winkel maar toch.

Een stukje borst/tepel vind ik iets heel anders als dat de dames los bungelen. _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:00

Ik moet niet voor anderen denken, maar kan me voorstellen dat het niet fijn is dat iemand weg loopt omdat die er dus niets van moet hebben dat jij zit te voeden

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:00

Ojajoh schreef:

Tis zo koud anders he :+

PERSOONLIJK vind ik borstvoeding ook niet heel erg smakelijk of iets. Maar de meeste moeders doen dit wel gewoon heel netjes. Op het strand of op tv zie je veel meer tiet. Dus ondanks dat ik het niet heel prettig vind om ernaar te kijken, vind ik dat het wel gewoon moet kunnen. Ik kijk wel gewoon de andere kant op hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:01

LadyMadonna schreef:
Ik moet niet voor anderen denken, maar kan me voorstellen dat het niet fijn is dat iemand weg loopt omdat die er dus niets van moet hebben dat jij zit te voeden

Mwah, ik weet niet hoe het voor een ander geldt, maar ik zou er geen moeite mee hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:01

Hoe zeer ik het ook eens ben met je betoog, Tamara, ik peins er niet over om mijn kind te bedekken tijdens het voeden of ons af te zonderen op een openbaar toilet (echt, daar wil niemand toch eten?!) of separate ruimte.

Ik heb het recht mijn kind te voeden in het openbaar, ben daar niet preuts over en gelukkig heb ik er ook nooit een negatieve opmerking of vieze blik over ontvangen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:03

Ik spreek denk ik ook namens anderen. Ik word inderdaad fel in een dergelijk gesprek. Althans. .. Ik kán fel worden. Dat gaat er niet om dat mensen niet mijn mening delen, maar om het taalgebruik.
Lurken, zuigen, slobberen etc...

Tamara schreef:
Wat ik interessant vind in dit soort discussies is de felheid waarmee bv-mama's in kunnen gaan op mensen die (in meer of mindere mate subtiel) aangeven dat ze het niet prettig vinden om in het openbaar naar een mama te kijken die haar baby aan het voeden is. Borstvoeding moet door iedereen maar normaal gevonden worden. En natuurlijk zit daar een stukje evolutietheorie achter, we hebben ze tenslotte niet voor niks gekregen, net als alle andere vrouwelijke zoogdieren. Maar ik mag hopen dat we ons inmiddels toch wat verder ontwikkeld hebben dan het gemiddelde zoogdier...

Ik mag graag denken dat we tegenwoordig in een redelijk beschaafde wereld leven, waarin we allemaal in meer of mindere mate rekening met elkaar houden. En natuurlijk is dat niet overal en evenveel te zien, maar mijn mening is dan vooral: behandel de ander zoals je zelf behandeld zou willen worden. In mijn optiek is dat een stukje discretie in het openbaar. En dat draagt voor mij verder dan alleen borstvoeding geven. Dat geldt voor mij ook voor openbare dronkenschap, topless zonnen, shirtjes of rokje waar meer wel te zien is dan niet, uitgebreide kussessies of kauwen met je mond open. En natuurlijk kun je een andere kant op kijken, en natuurlijk zijn er ook moeders die subtiel voeden maar net zo goed als dat een mama het prettig vindt om haar kind borstvoeding te geven, ook in het openbaar, mogen er toch ook mensen zijn die dat niet prettig vinden? Dat hoeft toch niet perse wetenschappelijk onderbouwd te worden? De keus voor borstvoeding is een (deels) gevoelsmatige keus, gebaseerd op de informatie en meningen die beschikbaar zijn. Laat dan de mening van iemand die dat niet prettig vindt om te zien, ook een gevoelsmatige mening zijn zonder dat die ondergeschoffeld hoeft te worden 'omdat het maar normaal gevonden moet worden'. Iedereen zijn keus, je kunt best een andere kant op kijken en ik zeg helemaal niet dat moeders massaal aan de flesvoeding moeten, ik realiseer me echt wel dat het niet altijd zal lukken om ergens afgezonderd borstvoeding te geven, maar toch blijft mijn mening dat het niet perse iets is wat open en bloot in het openbaar hoeft plaats te vinden :) Leven en laten leven denk ik dan, ik hoef niemand te overtuigen van mijn gelijk en sta weliswaar open voor discussie, maar hoef ook niet tot in den treuren overtuigd te worden van mijn ongelijk :) En dat is iets wat ik wel zie ontstaan in dit soort discussies.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:03

Ik heb de eerste 5 pagina's gelezen en heb wel soortgelijke dingen gezien, maar niemand kwam met de opmerking: WAAR ZIJN BORSTEN ANDERS VOOR BEDOELD? Vind je je eigen borsten vies? nee, die van een ander ook niet. Daarnaast is borstvoeding bewezen erg goed voor het opbouwen van de weerstand van een baby, bevat het alle nodige voedingsstoffen en is het inderdaad altijd op de juiste temperatuur. Ikzelf heb er dan ook totaal geen problemen mee om in het openbaar vrouwen te zien voeden. Daarnaast zie ik ze het sowieso nooit midden in de drukte doen, maar altijd een beetje afgeschermd in een hoekje of aan de zijkant en zie je zelden meer dan de bovenkant van het decolleté. De fles vind ik een goede optie voor moeders die bijvoorbeeld niet genoeg melk aanmaken of bij wie een kind de tepel weigert en die geen andere keuze hebben (en ja, er zijn ook moeders die noodgedwongen hun kind de fles moeten geven en daardoor het intieme moeder-kind moment erg missen) dus borstvoedende moeders ga vooral door en interesseer je vooral niet voor de mensen die er last van hebben, ze kijken maar de andere kant op.

Natuurlijk zijn er mensen die er iets op tegen hebben, dat is hun mening en die mag je hebben, dit is mijn mening en die mag ik ook hebben.
Laatst bijgewerkt door MarjoleinvdB op 13-05-14 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:04

Ik zou dus nooit topless zonnen. Maar mij kinderen voed ik in het openbaar, ook mijn driejarige als zij echt wil. Ik denk echt dat mensen minder "last" hebben van een kind dat drinkt aan de borst dan van een kindje dat overstuur is omdat het niet mag drinken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:04

Overigens, geen enkel bezwaar als iemand zijn hoofd wegdraait of elders gaat zitten als hij/zij aanstoot neemt aan mijn voedmoment. Of kind. Of mij.

Doe ik ook als ik iets "onsmakelijks" zie van een ander. Of anderszins last heb van iemand.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:06

Ik heb ook mijn beide kinderen borstvoeding gegeven, weliswaar maar tot 4 en 3 maanden maar nog nooit problemen gehad in bv restaurants, ik ging wel achteraf zitten en hield de boel bedekt, vind het ook niet nodig om alles open en bloot te doen, ben ook nog nooit iemand tegen gekomen die alles bloot gooide om te voeden, negen van de tien keer heb je al makkelijke kleding aan en hoef je je niet " uit te kleden".
Heb je dat niet dan is een dekentje/sjaaltje de oplossing.

Zou toch echt nooit in een wc gaan zitten met mijn kind, dat idee vind ik pas onsmakelijk :(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:06

Jawel hoor. Is meerdere malen aangevers

MarjoleinvdB schreef:
Ik heb de eerste 5 pagina's gelezen en heb wel soortgelijke dingen gezien, maar niemand kwam met de opmerking: WAAR ZIJN BORSTEN ANDERS VOOR BEDOELD? Vind je je eigen borsten vies? nee, die van een ander ook niet. Daarnaast is borstvoeding bewezen erg goed voor het opbouwen van de weerstand van een baby, bevat het alle nodige voedingsstoffen en is het inderdaad altijd op de juiste temperatuur. Ikzelf heb er dan ook totaal geen problemen mee om in het openbaar vrouwen te zien voeden. Daarnaast zie ik ze het sowieso nooit midden in de drukte doen, maar altijd een beetje afgeschermd in een hoekje of aan de zijkant en zie je zelden meer dan de bovenkant van het decolleté. De fles vind ik een goede optie voor moeders die bijvoorbeeld niet genoeg melk aanmaken of bij wie een kind de tepel weigert en die geen andere keuze hebben (en ja, er zijn ook moeders die noodgedwongen hun kind de fles moeten geven en daardoor het intieme moeder-kind moment erg missen) dus borstvoedende moeders ga vooral door en interesseer je vooral niet voor de mensen die er last van hebben, ze kijken maar de andere kant op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:07

Trouwens, even voor de goede orde, van mij hoef je zeker niet op het toilet te gaan zitten, maar ook niet open en bloot naast me.

Chubby, jij hebt het recht je kind te voeden, ik heb het recht dat vies te vinden... Tja, dan kom je er toch niet uit?

Ik ga wat dat betreft zelden uit eten, dus ik maak het niet vaak mee. Toen ik nog in de horeca werkte wel, en ik zag toen vaker "boem, borst op tafel" dan moeders die het discreet deden.

Benangeliek: zo zie ik het nu eenmaal, kan ik ook niks aan, betreft het lurken. Is voor mij echt niets moois of intiems aan...

Blue_Eyes

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:08

Ja, want die moeders die het discreet doen, die vallen niet op :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:08

Je mag het gerust vies vinden hoor. Ik dwing je niet te kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:09

MarjoleinvdB schreef:

Tja... Zal ik hier überhaupt op reageren?
Nah... Vrij kansloos gok ik...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:09

Ik vraag me een beetje af: de dames hier die het zo verafschuwen, hebben die al kinderenen zo ja, kregen die borstvoeding?

:o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:10

Lm, als iemand uit een bierflesje of colafles drinkt, noem je dat dan ook lurken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 23:10

Chubby schreef:
Overigens, geen enkel bezwaar als iemand zijn hoofd wegdraait of elders gaat zitten als hij/zij aanstoot neemt aan mijn voedmoment. Of kind. Of mij.

Doe ik ook als ik iets "onsmakelijks" zie van een ander. Of anderszins last heb van iemand.

Precies, liever dat iemand wegloopt omdat diegene plaatsvervangende schaamte voelt of het onsmakelijk vind als dat iemand je 'verbied' te voeden in het openbaar, of het moeten vragen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:11

Nee, ik ben kindervrij (want bewust kinderloos mag ik ook al niet zeggen ;) )

Mijn biologische klok doet t gewoon niet :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:12

benangelique schreef:
Lm, als iemand uit een bierflesje of colafles drinkt, noem je dat dan ook lurken?

Nee, want dat vind ik niet vies...

Waarom moet ik mezelf zo ontzettend verdedigen tegenover jou eigenlijk?