IVF moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:27

Nessah schreef:
Gillbo schreef:
Dan ook rokers, drugsgebruikers en drinkers extra laten betalen want tja als je niet goed voor je eigen lijf zorgt waarom dan wel de zorg ontvangen

:') Sorry, maar ik vind dit soort reacties zo "knullig".. Drugs is illegaal, dus dat is ook verboden. Rokers meer betalen? Een pakje sigaretten kost eigenlijk 20 cent, maar zij betalen 6-7 euro.. dus kan je nagaan hoeveel belasting rokers betalen.. ;) Drank overigens net zo, een fles Bacardi is de helft "belasting" (accijns)

Sja, lastige maar interessante discussie. de kosten zijn hoog, erg hoog. De 1e 3 keer wordt vergoed vanuit de basisverzekering. ( kostenplaatje: http://www.ivf-site.nl)
Ik vind persoonlijk dat zoiets niet verboden zou moeten worden, maar wel uit de eigen portemonnee. Als je kinderwens zo groot is, wil je er toch ook voor sparen? Dus ja dan zou een kind hebben niet voor iedereen mogelijk zijn, maar als je geen +/- 5.000 euro in je spaarpot hebt, hoe wil je dat dan gaan doen als je kind later op de Uni wilt studeren? Een kind kost sowieso ontzettend veel geld. Maar goed, ik sta dan ook niet voor een keuze als dit. Dus voor mij misschien heel makkelijk praten en praat ik anders als ik wel voor dit dilemma stond, dat denk ik eigenlijk wel. Maar rationeel bekeken sta ik er zo voor. Emotioneel kan ik totaal niet oordelen.

Uit deze reactie blijkt degelijk dat je van heel het ivf gebeuren niet op de hoogte bent.

Jij spreekt is van eenmaalig 5000 euro op te hoesten, dat je daar wel voor moet kunnen sparen. Heb je er bij stil gestaan dat 1 behandeling tussen de 3000 en 5000 euro kost, maar dat het goed kan dat je meerdere beurten nodig hebt om zwanger te geraken? Dus maal 2,3, of meer?

Dat is niet een beetje sparen, en ik denk niet dat veel mensen zonder problemen eventjes tussen de 18 000 en 30 000 euro op de spaarrekening hebben staan (berekend op belgische normen, 6 behandelingen).

orkaan

Re: IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:37

Ik vind het goed dat er een optie is zoals IVF en de 3 behandelingen die je vergoed krijgt is ook ruim voldoende. (want ja anders kun je wel tot in de eeuwigheid bezig blijven met de kostbare behandeling, die medisch heel cru gezegd niet noodzakelijk is).de kans dat het een 4de poging wel lukt is gewoon heel erg laag.

dus van mij mag het in huidige vorm bestaan

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:56

Daar vergis je je in, het is niet omdat het 3 keer mislukt is, dat de kans minder is dat het de 4 keer lukt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:44

Als ik in Belgie kijk zouden de kosten van ivf toch echt 'maar' rond de 1300 euro liggen voor de Patiënt. Dus die 5000 en meer die hier gezegd werd?

Waarom zou je bij de vierde keer niet minder kans op succes hebben? :?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:46

Die getallen, zou je moeten betalen, als je alles zelf zou moeten betalen.

Waarom zou je bij de vierde kans minder kans hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:50

Omdat er een reden is dat de eerste drie niet lukte lijkt me?

En ja, dat weet ik. Dergelijke niet levensnoodzakelijke behandelingen betalen ze wel nagenoeg volledig terug ik Belgie, kwestie van de prioriteiten goed te hebben. :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:55

Ik denk dat jij je is heel goed moet inlezen in verband met deze materie, het blijkt uit je reactie's dat je er niet veel van kent.
Het aantal pogingen dat je nodig hebt, bepaald niet de slaagkans. De slaagkans gaat niet naar beneden, naargelang de pogingen.

Verschil in België is misschien dat zij niet zo hard zijn, en kinderen krijgen als een mensenrecht beschouwen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 28-05-14 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:55

Je hoeft niet minder kans te hebben de 4e keer hoor!

Elke keer als je een poging doet, is je kans in principe gelijk (gevalletje statistiek ;) )
Je kans gaat niet omlaag omdat je vaker IVF hebt gedaan. Dat die keren mislukt zijn, hoeft niet te betekenen dat er meteen iets mis is want een bepaald percentage lukt nu eenmaal niet. Zolang alle tests uitwijzen dat het zou moeten lukken, blijft je kans gelijk per keer.

Ik heb in Engeland op een lab gewerkt dat zich bezighield met de ontwikkeling en implantatie van embryo's. Geloof me, als je daar een tijdje aan werkt vraag je je af dat het überhaupt soms goed gaat met normale zwangerschappen. Er gaat zo veel mis en zo veel verloren om de kleinste dingen en veranderingen. Dus snap ik echt wel dat IVF nodig is voor sommige mensen.

Collega van me had een collaboratie met een IVF kliniek omdat ons onderzoek voor hen heel erg relevant was. Zij vond het fantastisch om daar in aanraking te komen met ontzettend dankbare mensen waar een behandeling succesvol was verlopen. Als onderzoeker zit je nogal in je eigen wereldje met je celletjes, dus is het fijn te zien dat er zo een direct voordeel is. Met name die dankbaarheid is een belangrijke: mensen willen dit echt, hebben dit nodig.
En het is mooi te zien dat ze een muur vol kinderfoto's hadden; ze vroegen alle ouders waar de behandeling succesvol was om een paar jaar later een foto op te sturen. Heel erg leuk :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:57

_/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:59

chanel1985 schreef:
Ik denk dat jij je is heel goed moet inlezen in verband met deze materie, het blijkt uit je reactie's dat je er niet veel van kent.
Het aantal pogingen dat je nodig hebt, bepaald niet de slaagkans. De slaagkans gaat niet naar beneden, naargelang de pogingen.

Verschil in België is misschien dat zij niet zo hard zijn, en kinderen krijgen als een mensenrecht beschouwen.

'Lijkt me' en het vraagteken gaven aan dat ik niet zeker was maar ik begrijp dat je dat anders interpreteerde ( en nee dit is niet sarcastisch).

In belgie heb je zes pogingen, kinderen krijgen is hier idd een recht blijkbaar maar met de foute ziekte is normaal leven dat dan kennelijk niet. :)

Noeskamoos: bedankt voor de uitleg! :) zo is het voor mij ook weer duidelijk! :) weer wat geleerd!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:01

Heb jij daar bewijs van, Ayasha?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:01

Waarvan? :) die zes keer?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:26

NoeskaMoos schreef:
Je hoeft niet minder kans te hebben de 4e keer hoor!

Elke keer als je een poging doet, is je kans in principe gelijk (gevalletje statistiek ;) )
Je kans gaat niet omlaag omdat je vaker IVF hebt gedaan. Dat die keren mislukt zijn, hoeft niet te betekenen dat er meteen iets mis is want een bepaald percentage lukt nu eenmaal niet. Zolang alle tests uitwijzen dat het zou moeten lukken, blijft je kans gelijk per keer.

Ik heb in Engeland op een lab gewerkt dat zich bezighield met de ontwikkeling en implantatie van embryo's. Geloof me, als je daar een tijdje aan werkt vraag je je af dat het überhaupt soms goed gaat met normale zwangerschappen. Er gaat zo veel mis en zo veel verloren om de kleinste dingen en veranderingen. Dus snap ik echt wel dat IVF nodig is voor sommige mensen.

Collega van me had een collaboratie met een IVF kliniek omdat ons onderzoek voor hen heel erg relevant was. Zij vond het fantastisch om daar in aanraking te komen met ontzettend dankbare mensen waar een behandeling succesvol was verlopen. Als onderzoeker zit je nogal in je eigen wereldje met je celletjes, dus is het fijn te zien dat er zo een direct voordeel is. Met name die dankbaarheid is een belangrijke: mensen willen dit echt, hebben dit nodig.
En het is mooi te zien dat ze een muur vol kinderfoto's hadden; ze vroegen alle ouders waar de behandeling succesvol was om een paar jaar later een foto op te sturen. Heel erg leuk :)

Toch wil ik hier wel op reageren!
Ik heb gewerkt in een IVF kliniek en inderdaad de kans per poging verandert niet, maar het is wel degelijk zo dat iemand bij een eerste ivf poging meer kans heeft dan bij de 6de keer.

Ik heb een stel meegemaakt die uit 1 poging 3 kinderen hebben en nee geen drieling! Maar 3 verschillende zwangerschappen. Maar ook stellen welke 6 ivf behandelingen hebben doorstaan en dus vele terugplaatsingen hebben gehad en nog steeds niet zwanger! Dus de kans op een zwangerschap bij stel 1 is veel hoger dan bij stel 2. Dus de kans dat stel 2 ooit nog zwanger wordt is wel degelijk lager dan toen ze starten met de ivf behandelingen.

En qua cijfers is het ook zo dat 75% van de stellen welke 3 ivf behandelingen hebben gehad een zwangerschap hebben gehad, dit is een zwangerschap welke langer is dan 12 weken. Dit staat in Nederland dus los van het aantal terugplaatsingen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:40

Zouden de slagingskansen niet met heel veel andere dingen te maken kunnen hebben, niet alleen met het feit dat het een ivf terugplaatsing is? Uiteindelijk is er ook een groot percentage natuurlijke zwangerschappen die uitlopen in een miskraam tijdens de eerste 12 weken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:27

tuurlijk snap ik dat % de kans gelijk blijft per poging! (de kans om uit een bak met 50 ballen (waarvan 5 rode en 45 blauwe), een rode te pakken (met teruglegging), is per ronde gelijk. Puur statistisch gezien.
Echter het menselijk lichaam werkt zo nu eenmaal niet.

maar er zijn ook externe factoren die de goede uitkomst beinvloeden.....(kan de IVF nog wel goed gaan) maar dat het lichaam toch"vijandig"blijkt te zijn ten aanzien van de vrucht/embryo en ja als dat gebeurd is de kans wel degelijk groter dat het de volgende x ook gebeurd.

(het menselijk lichaam "onthoud"namelijk dingen, zo werkt immers ook ons afweersysteem) een embryo is namelijk nog steeds voor 50% (klein beetje minder/ als het een vrouwelijke embryo betreft met mitochondriaal DNA is van maternale oorsprong) van vreemd materiaal.

Dus nee tis niet een kwestie van lauter harde statistiek toepassen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:31

Ik vind wel dat mensen eerst eens naar zichzelf moeten kijken.
Niet roken, gezond bmi, gezonde levensstijl, etc.

Ik snap echt niet waarom iemand die niet gezond leeft zoiets vergoed krijgt, ik dacht dat het algemeen bekend was dat bv overgewicht je kansen om zwanger te worden verkleind?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:23

daar wordt echt wel nagekeken voor je mag starten met behandeling.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:38

En dan nog, al die mensen die gewoon zwanger worden, worden die gecontroleerd of ze drugs nemen, roken, alcohol drinken? Ik denk het niet.
Die krijgen maar kinderen aan de lopende band, dat is echt een frustratie van mij, dat wij ons moeten verantwoorden.
Het is al moeilijk genoeg.

En als jullie dat willen weten, ik rook niet, drink, niet, neem geen drugs, heb een beetje overgewicht maar ben al ettelijke kilo's kwijt, heb een eigen woonst, helemaal afbetaald, een vaste job, mijn vriend werkt ook voltijds., auto, genoeg spaargeld,....
Is dat genoeg kwa verantwoording?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:45

ik heb mijn bundeltje geluk zelf door de natuur verkregen, maar als het je niet gegeven is...kun je hoog of laag springen maar dan is er voor je gekozen! natuurlijk is het je recht een kind te hebben maar een blinde wil ook graag kunnen zien.

ik begrijp de wens echt maar waar stopt het recht hebben op? hoeveel kinderen zitten er in tehuizen?
Ja dan heb je het niet van jezelf maar iemand een echt thuis geven is toch net zo goed buiten het gevoel dat je over was!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:46

Eerlijk gezegd vind ik dat men gewoon moet accepteren als men niet zwanger kan raken.

Dan is er gewoon iets niet helemaal goed waardoor het niet via de natuurlijke weg lukt en dan moet je het gewoon laten rusten.

Je verneemt steeds vaker dat er steeds meer vrouwen en mannen verminderd vruchtbaar zijn en of geen kinderen kunnen krijgen.

Misschien ook wel iets van moeder natuur? dat het een bedoeling heeft, want er zijn veel te veel mensen op de aarde ....................

Maar helaas is een mens te slim en heeft allerlei manieren bedacht/ ontwikkeld om het toch proberen kindjes te kunnen laten krijgen..........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:46

kwita schreef:
ik heb mijn bundeltje geluk zelf door de natuur verkregen, maar als het je niet gegeven is...kun je hoog of laag springen maar dan is er voor je gekozen! natuurlijk is het je recht een kind te hebben maar een blinde wil ook graag kunnen zien.

ik begrijp de wens echt maar waar stopt het recht hebben op? hoeveel kinderen zitten er in tehuizen?
Ja dan heb je het niet van jezelf maar iemand een echt thuis geven is toch net zo goed buiten het gevoel dat je over was!

Mooi gezegd! Zo denk ik er ook over..........

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:53

Er is voor je gekozen?... Wie kiest er dan? We leven toch in de tijd dat er "een handje geholpen" KAN worden. Hier mogen we dan toch heel blij mee zijn? Als er een operatie gedaan kan worden waardoor een blinde weer kan zien, dan wordt dat toch ook gedaan? IVF is een ingreep waardoor mensen die ontzettend graag zwanger willen worden en waarbij het geen vanzelfsprekendheid is een kindje kunnen (proberen te) krijgen. Een kindje van jezelf is iets heel anders dan een kindje adopteren.

Ik vind dan ook zeker niet dat dit verboden moet worden en wat al gezegd wordt, je kan echt niet "zomaar" IVF krijgen er zijn genoeg voorwaarden aan verbonden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:58

Misschien zijn er ook dingen waardoor je niet onvruchtbaar bent, maar waar er juist een probleem is in de verbinding?

Het is allemaal heel makkelijk praten, als je zelf dit probleem niet hebt en je zo kinderen kunt krijgen. Zo'n mensen gaan dit nooit kunnen begrijpen en gaan dicteren en uitvluchten zoeken in de zin van " het moet zo zijn", "het heeft een reden".

Maar ze vergeten dat door zo'n kwetsende uitspraken te doen, die dan nog niet eens kloppen, echt wel kwetsend zijn.
Maar, zolang het hun zelf niet gebeurd, is het een ver van mijn bedshow.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:06

Ik.heb niet alles meegelezen maar mijn mening is:

Ivf zou opgeschort moeten worden tot er geen tehuizen voor kinderen meer zijn. De mens is biologisch gezien een plaag die de wereld kapot maakt. Eerst alle al bestaande kiendjes helpen en dan paa weer zelf gaan doen...

Even ter info: hier spreekt iemand die zowel bewust als gedwongen kinderloos blijft.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:08

Laten we dan maar een regel invoeren dat niemand meer zwanger mag worden, maar eerst alle bestaande kindjes moet helpen....Wat een onzin!