Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bizzybijtje schreef:Ja, maar je kunt alsnog toerekeningsvatbaar zijn.
Bij ontoerekeningsvatbaarheid moet je bijv. denken aan psychoses etc. Dat je eigenlijk niet echt beseft wat je doet.
Cowgirl schreef:Sababber schreef:wat was zijn motief?... Ik was toen denk ik nog iets te jong om te kunnen snappen waar het over ging.
Maar t blijft raar dat we dan een straf op leggen en dan eigenlijk iemand vervroegd laten gaan.. Iedereen die vast wordt gezet gaat er al van uit dat ze toch eerder vrij zijn..
Je bent de enige die het toegeeft om destijds te jong te zijn om het te begrijpen.
Zo zitten er wel meer in dit topic die destijds te jong waren om het serieus te begrijpen en dus vrij simpel reageren.
Ik herinner mij de die dag nog als die van gister en kan mij de frustraties van de vrijlating wel voorstellen.
Maar we hebben ons erbij neer te leggen, het recht heeft gesproken al vind ik persoonlijk als iemand een ander van het leven beroofd hij de rest van zijn leven wel mag zitten.
Verder geloof ik niet dat Volkert nu een fijn leventje zal hebben, ik denk dat het nu pas voor hem begint.
Hij zal de rest van zijn leven achterom moeten kijken en ik denk dat dat meer straf is dan dat hij tot nu toe heeft gehad.
Douraque schreef:Om tot moord over te gaan, moet er in de persoonlijkheid van de dader een "steekje" los zitten.
Nikass schreef:Dat ben ik niet met je eens. Hoewel moordenaars een persoonlijkheidsstoornis kunnen hebben hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Er kunnen ook omstandigheden zijn waarin mensen tot daden komen waarvan niemand ooit gedacht had dat ze er toe in staat waren. Zijzelf ook niet.
AnneOmie schreef:Helemaal mee eens. Ik kan het me ook nog als de dag van gisteren herinneren. Weet ook nog precies waar ik was toen ik het op het nieuws in de auto hoorde.
Ik vind ook dat levenslang ook echt levenslang hoort te zijn... en niet na 12 jaar (of 2/3 van je straf uitzitten) weer op straat staan.
russel schreef:Maar de moord op Pim was echt alleen vanwege zijn bont uitspraken....en dat is te ridicuul voor woorden....een goed voorbeeld waarbij democratie en vrijheid van meningsuiting te grabbel is genomen....
Magrathea schreef:Sammie18, misschien moet je inderdaad eerst even het topic lezen![]()
Als iemand bedreigd wordt heeft hij recht op bescherming, punt. Of dat nou Pietje Klaassen of Volkert van der G is. Zou wat zijn: dus jij wordt door een grote groep met de dood bedreigd? Momentje, even je strafblad inkijken, want als je wat uit hebt gevroten mag dat niet natuurlijk!
Nikass schreef:Douraque schreef:Om tot moord over te gaan, moet er in de persoonlijkheid van de dader een "steekje" los zitten.
Dat ben ik niet met je eens. Hoewel moordenaars een persoonlijkheidsstoornis kunnen hebben hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Er kunnen ook omstandigheden zijn waarin mensen tot daden komen waarvan niemand ooit gedacht had dat ze er toe in staat waren. Zijzelf ook niet.
russel schreef:Hij schijnt behoorlijk berekenend te zijn...
Dani schreef:Nou ja, 'het volk'...een select groepje.
Magrathea schreef:Sammie18, misschien moet je inderdaad eerst even het topic lezen![]()
Als iemand bedreigd wordt heeft hij recht op bescherming, punt. Of dat nou Pietje Klaassen of Volkert van der G is. Zou wat zijn: dus jij wordt door een grote groep met de dood bedreigd? Momentje, even je strafblad inkijken, want als je wat uit hebt gevroten mag dat niet natuurlijk!
Hier in het lab van scheikunde en biologie vind je ook chemicaliën om bommen te maken, drugs, noem maar op. Weet jij veel.
Weet nou even niet meer hoe het bij van der G zat. Dat zoeken we even op!
Edit: voor het chemicaliënverhaal is hij niet verder veroordeeld.
Magrathea schreef:Nou Sammie18, ik denk niet dat er moordenaars met een taakstraf vanaf komen hoor![]()
Dan moet je dus goed verschil gaan maken tussen dood door schuld, doodslag etc.
Verder maakt het voor de nabestaanden volgens mij ook niet uit of een veroordeelde na 10 of na 30 jaar vrijkomt. Ik denk dat als het je eigen familie betreft je altijd het liefste ziet dat diegene levenslang zit. En daarom is het zo goed dat de rechters in NL niet betrokken mogen zijn bij het slachtoffer of de dader
Edit voor de facebookerts: https://www.facebook.com/photo.php?v=815864315091250
Ironisch dat het volk roept dat van der G dood mag vallen, terwijl Simon Fortuyn en Hans Smolders juist zeggen dat dat geen goed idee is