Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:36

Denk dat het niet de minsten zijn die over zulke criminelen moeten oordelen of ze toerekeningsvatbaar zijn :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:38

Je snapt denk ik niet goed wat ik bedoel Magrathea. Ik krijg het ook niet anders uitgelegd. Gewoon mensen die weten wat ze doen, waarom ze het doen en dat allemaal zonder een labeltje waardoor minder schuld hebben aan hun acties. De gemiddelde seriemoordenaar kikt ook op het moorden en kan in extase raken aan het idee alleen al..

Ze manipuleren, ze weten hoe ze mensen moeten bespelen om hun doel te bereiken. Voor de samenleving heb je dan toch echt losse verbindingen in je hoofd. Puur omdat het niet binnen onze samenleving past.. je bent immers een bedreiging met zulke ideeën en acties.

<even los van het feit of dat van toepassing zou zijn op Volkert>

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:45

Ik denk dat iedereen die een moord pleegt wel een beetje verknipt is. Het gaat écht niet goed met je als je denkt dat moord een oplossing voor welk probleem ook is. Dan kan je nog prima toerekeningsvatbaar zijn (beseffen dat moord fout is en niet mag), maar mentaal gezond zou ik een moordenaar toch niet willen noemen. Ook niet als er geen stoornis wordt geconstateerd.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:55

Toerekeningsvatbaarheid spreekt enkel over de mentale gesteldheid op het moment van de daad. Ofwel of de dader zich bewust was van de daad of dat de dader als gevolg van externe omstandigheden de daad minder bewust dan wel onbewust heeft gepleegd. Al naar gelang de bewustheid wordt de toerekeningsvatbaarheid gemeten en de eventuele psychische hulp die noodzakelijk is in de vorm van tbs.

Maar dat de dader op het moment bewust was van zijn daad, betekent nog niet dat de dader mentaal in orde is. Om tot moord over te gaan, moet er in de persoonlijkheid van de dader een "steekje" los zitten.

Er is nu ook een pagina van een rapport op internet verschenen van Volkert (echtheid wordt nog gecontroleerd) waarin staat dat Volkert suïcidaal is en sociaal. Iemand die suïcidaal is, lijkt mij mentaal niet helemaal gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:49

Moord, dat is met voorbedachte rade, een plan van uitvoer bedenken dus, alle alternatieven uitdenken om te kunnen slagen, je artikelen gaan kopen om je doel te bereiken...

Niet alleen voorbereidselen treffen, maar ook ten uit voer brengen....

Als je je dat gaat voorstellen, dan moet je toch wel verknipt zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:51

Ja, maar je kunt alsnog toerekeningsvatbaar zijn.
Bij ontoerekeningsvatbaarheid moet je bijv. denken aan psychoses etc. Dat je eigenlijk niet echt beseft wat je doet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:12

Bizzybijtje schreef:
Ja, maar je kunt alsnog toerekeningsvatbaar zijn.
Bij ontoerekeningsvatbaarheid moet je bijv. denken aan psychoses etc. Dat je eigenlijk niet echt beseft wat je doet.

Precies. Of dingen als stemmen horen die je vertellen wat je moet doen. Dat is van een heel ander kaliber dan een "gezond" persoon die besluit dat hij iemand moet vermoorden.

Want dat is wel wat van der G heeft gedaan. Als ik kijk naar de timing van de moord denk ik dat hij 100% oprecht dacht dat de moord het enige wat hij kon doen om het land van de ondergang te redden. En misschien heeft hij ons land ook wel voor een hoop naars behoed. We zullen het nooit weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:50

Wat een geneuzel. Hij is berecht voor moord en die straf heeft hij uitgezeten. Op het moment van het plegen van de moord waren er geen 'verzachtende omstandigheden' en dus kon moord worden bewezen.
Verknipt of niet verknipt, volgens het Nederlandse onderzoek was er niets mis met m.

En verknipt blijkende uit z'n dossier dat op straat ligt; ik zou ook gek worden van 12 jaar cel, al die bedreigingen en nog 1/3 van de straf met enkelband te moeten rondlopen. Begrijp me niet verkeerd, dit is de straf die hij verdiept.
Maar ik denk dat veel criminelen na een lange tijd in de bak suïcidaal lijken te zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:58

Cowgirl schreef:
Sababber schreef:
wat was zijn motief?... Ik was toen denk ik nog iets te jong om te kunnen snappen waar het over ging.
Maar t blijft raar dat we dan een straf op leggen en dan eigenlijk iemand vervroegd laten gaan.. Iedereen die vast wordt gezet gaat er al van uit dat ze toch eerder vrij zijn..

Je bent de enige die het toegeeft om destijds te jong te zijn om het te begrijpen.
Zo zitten er wel meer in dit topic die destijds te jong waren om het serieus te begrijpen en dus vrij simpel reageren.

Ik herinner mij de die dag nog als die van gister en kan mij de frustraties van de vrijlating wel voorstellen.
Maar we hebben ons erbij neer te leggen, het recht heeft gesproken al vind ik persoonlijk als iemand een ander van het leven beroofd hij de rest van zijn leven wel mag zitten.

Verder geloof ik niet dat Volkert nu een fijn leventje zal hebben, ik denk dat het nu pas voor hem begint.
Hij zal de rest van zijn leven achterom moeten kijken en ik denk dat dat meer straf is dan dat hij tot nu toe heeft gehad.

Helemaal mee eens. Ik kan het me ook nog als de dag van gisteren herinneren. Weet ook nog precies waar ik was toen ik het op het nieuws in de auto hoorde.

Ik vind ook dat levenslang ook echt levenslang hoort te zijn... en niet na 12 jaar (of 2/3 van je straf uitzitten) weer op straat staan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:00

Maar Volkert heeft geen levenslang gekregen AnneOmie, maar 18 jaar waarvan hij bij 2/3 uitgezeten te hebben vrij is gekomen

In Nederland is levenslang ook levenslang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:03

Douraque schreef:
Om tot moord over te gaan, moet er in de persoonlijkheid van de dader een "steekje" los zitten.

Dat ben ik niet met je eens. Hoewel moordenaars een persoonlijkheidsstoornis kunnen hebben hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Er kunnen ook omstandigheden zijn waarin mensen tot daden komen waarvan niemand ooit gedacht had dat ze er toe in staat waren. Zijzelf ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:07

Ik weet het ook nog, als de dag van gisteren, stond net minn paard te borstelen en hoorde het op de autoradio op stal, dacht eerst dat ik het verkeerd had gehoord.

Weet ook nog hoe hij serieus bang was voor zijn leven, regelmatig werd bedreigd, een kogel met de post kreeg...etc.

Was geen sympathisant, maar kon zijn manier van bewoording soms echt wel heel erg vol met humor waarderen, vond het een markant figuur die ook echt wel belezen over kwam....

Hoor hem nog zeggen, " Ach mens ga koken" en hoe denigrerend het ook was, ik schoot echt heel erg in de lach toen, de tegenstelling van die 2 mensen in dat koken konflikt.

Maar de moord op Pim was echt alleen vanwege zijn bont uitspraken....en dat is te ridicuul voor woorden....een goed voorbeeld waarbij democratie en vrijheid van meningsuiting te grabbel is genomen....

En als je dan gaat moorden dan zit er een stekker los!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:12

Nikass schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Hoewel moordenaars een persoonlijkheidsstoornis kunnen hebben hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Er kunnen ook omstandigheden zijn waarin mensen tot daden komen waarvan niemand ooit gedacht had dat ze er toe in staat waren. Zijzelf ook niet.

Dat lijkt mij eerder het geval te zijn bij doodslag.

Overigens bovenstaande is natuurlijk wel de reden dat levenslang zelden écht gegeven wordt. In een vlaag van verstandsverbijstering is haast iedereen wel geneigd om iets te deen dat hij 'onder normale' omstandigheden nooit zou doen of tenminste 2x overnadenkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:34

Daarom is de wet ook zo uitgebreid en beoordeelt een rechter de mate van .... Hierbij speelt beroiw en inzicht in eigen handelen ook een belangrijke rol en de achtergrond, voedingsbodem, tot het ontstaan van het geweld.

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:54

AnneOmie schreef:
Helemaal mee eens. Ik kan het me ook nog als de dag van gisteren herinneren. Weet ook nog precies waar ik was toen ik het op het nieuws in de auto hoorde.

Ik vind ook dat levenslang ook echt levenslang hoort te zijn... en niet na 12 jaar (of 2/3 van je straf uitzitten) weer op straat staan.

Lees er eens een wetboek op na. Levenslang is in Nederland ook werkelijk tot de dood...

Er is niets mis met het vrijlaten van van der G. Juridisch gezien dan. Hij heeft zijn straf uitgezeten (de rest van de straf is voorwaardelijk) en wordt nu goed in de gaten gehouden. Het is heel hard voor de familieleden, maar zij wisten na de uitspraak al dat er een dag aan zat te komen dat hij weer vrijgelaten zou worden. Heel Nederland wist dat.. Het feit dat hij namelijk een tijdelijke gevangenisstraf heeft gekregen, betekende dat hij ooit (na 2/3e meestal) weer vrijgelaten zou worden.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:58

russel schreef:
Maar de moord op Pim was echt alleen vanwege zijn bont uitspraken....en dat is te ridicuul voor woorden....een goed voorbeeld waarbij democratie en vrijheid van meningsuiting te grabbel is genomen....

Ik heb dit in dit topic al eerder gelezen dat Pim (alleen) vanwege zijn mening over bont is vermoord, heb je daar voor mij een bron bij? Naar mijn weten is tijdens het proces tegen Volkert daarover het volgende gezegd:

"Het ging daarbij voor de verdachte om de combinatie van de algemene stigmatiserende politieke denkbeelden van Fortuyn, de polariserende wijze waarop Fortuyn die voor het voetlicht bracht en de grote politieke macht die Fortuyn dreigde te krijgen. Hij zag voor zichzelf geen andere mogelijkheid om dat gevaar te stoppen dan door Fortuyn om het leven te brengen."

Dat lijkt toch op een moord uit politiek oogpunt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:40

Magrathea schreef:
Sammie18, misschien moet je inderdaad eerst even het topic lezen :+

Als iemand bedreigd wordt heeft hij recht op bescherming, punt. Of dat nou Pietje Klaassen of Volkert van der G is. Zou wat zijn: dus jij wordt door een grote groep met de dood bedreigd? Momentje, even je strafblad inkijken, want als je wat uit hebt gevroten mag dat niet natuurlijk!

Inmiddels helemaal bijgelezen, zoals ik al aangaf dat ik zou doen. Ik vind het zorgwekkend dat als ik de politie bel dat ik in het trapportaal van mijn huis bedreigd werd door mensen die daar niet zouden mogen zijn, dat ze dan zeggen dan moet u er maar vanuit gaan dat ze er morgen niet meer zijn. En ze komen niet. Is werkelijk gebeurd een aantal jaar terug. En hij krijgt beveiliging als hij doelwit zou zijn. Hoe krom is dat. Als hij doelwit is trekt hij zich maar terug en gaat hij maar leven als kluizenaar.

Als het correct is wat Douraque schreef over dat hij suïcidaal zou zijn, denk ik dat dat hem nog gevaarlijker maakt. Als je toch een doodwens hebt kun je eerst nog wel doen wat je wilt, consequenties hoeven er immers niet te zijn als je na de daad je van het leven zou beroven.

De vergelijking van pedofielen en moordenaar vond ik een beetje scheef. Het is allebei verschrikkelijk erg maar voor de slachtoffers en/of nabestaanden een wezenlijk verschil.

Daarnaast wordt er veel gesproken over de strafmaat in Nederland en na de straf weer bijdragen aan de maatschappij. Over de strafmaten wil ik niet te veel zeggen, heb ik me niet echt in verdiept. Al moet ik wel zeggen dat je af en toe hoort dat mensen die vreselijke dingen(lees moord of verkrachting) hebben gedaan, wegkomen met een paar uit taakstraf. En dan hoor je later dat je je uit een taakstraf kunt kopen, meubels mag maken voor jezelf of vakken mag vullen bij de supermarkt. Dat vind ik wel vreemd. Maar 18 jaar voor moord vind ik niet zoveel mis mee en na 12 jaar de cel uit ook niet. Vind het wel zuur voor de nabestaanden, maar voor de veroordeelde is het ook best een tijd geweest.
Anderzijds denk ik dat deze mensen vervolgens weinig bij gaan dragen aan de maatschappij, na 12 jaar uit de maatschappij te zijn geweest. Lijkt me een hele klus om een baan te krijgen als je twaalf jaar blanco hebt op je CV, en dan heb je je naam niet eens tegen, wat de bekendere moordenaars wel hebben. En gaat hij hetgeen wat hij in de cel heeft gekost ooit nog opbrengen, twaalf jaar cel kost zo'n 4,5 ton. Niet dat dat direct relevant is maar dan weet je wat het heeft gekost. Een eigen bijdrage aan je celstraf vind ik daarom wel wat, maar het heeft ook wel tegens.

En of straf ook straf is in de Nederlandse gevangenis, ik denk dat het qua zwaarte straf niet vergelijkbaar is met Thailand ofzo. Maar het lijkt me ook niet de bedoeling dat je een grote kans hebt je celstraf niet te overleven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:41

Nikass schreef:
Douraque schreef:
Om tot moord over te gaan, moet er in de persoonlijkheid van de dader een "steekje" los zitten.

Dat is eerder, zoals sammie aangeeft, doodslag. Daar zit geen vooropgezet plan aan vast zoals dat bij moord wel het geval is. Bij moord zit er gewoon een "steekje" los in iemand

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:45

Nou Sammie18, ik denk niet dat er moordenaars met een taakstraf vanaf komen hoor :n
Dan moet je dus goed verschil gaan maken tussen dood door schuld, doodslag etc.

Verder maakt het voor de nabestaanden volgens mij ook niet uit of een veroordeelde na 10 of na 30 jaar vrijkomt. Ik denk dat als het je eigen familie betreft je altijd het liefste ziet dat diegene levenslang zit. En daarom is het zo goed dat de rechters in NL niet betrokken mogen zijn bij het slachtoffer of de dader :)*

Edit voor de facebookerts: https://www.facebook.com/photo.php?v=815864315091250
Ironisch dat het volk roept dat van der G dood mag vallen, terwijl Simon Fortuyn en Hans Smolders juist zeggen dat dat geen goed idee is :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:03

Nou ja, 'het volk'...een select groepje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:05

russel schreef:
Hij schijnt behoorlijk berekenend te zijn...

Hij vormde met wat gelijkgestemden een "club" die procedeerde wanneer er bijvoorbeeld iemand een agrarisch bedrijf wilde starten of uitbreiden, dat niet naar hun zin was.
Daarbij gingen ze uiterst gewiekst te werk.

In feite waren er gevangenen die best wel blij waren met Volkert want hij kon hun zo goed helpen met juridische zaken... geen wonder, hij had ervaring zat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:05

Dani schreef:
Nou ja, 'het volk'...een select groepje.

Nee dat snap ik, maar die mensen in dat filmpje zijn echt niet de enigen die er zo over denken. Überhaupt al wat je gewoon tussen neus en lippen door hoort op straat of op de radio. "Tja, heel erg zou het niet zijn als iemand hem afknalt." "Je kunt erop wachten dat iemand hem doodschiet"

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:23

Magrathea schreef:
Sammie18, misschien moet je inderdaad eerst even het topic lezen :+

Als iemand bedreigd wordt heeft hij recht op bescherming, punt. Of dat nou Pietje Klaassen of Volkert van der G is. Zou wat zijn: dus jij wordt door een grote groep met de dood bedreigd? Momentje, even je strafblad inkijken, want als je wat uit hebt gevroten mag dat niet natuurlijk!

Hier in het lab van scheikunde en biologie vind je ook chemicaliën om bommen te maken, drugs, noem maar op. Weet jij veel.
Weet nou even niet meer hoe het bij van der G zat. Dat zoeken we even op! :)*

Edit: voor het chemicaliënverhaal is hij niet verder veroordeeld.

Pim Fortuin wilde bescherming, maar kreeg dit niet! dat heeft de regering destijds stelselmatig geweigerd.

Destijds was het overigens nog zo dat als je niet meewerkte aan een psychisch onderzoek dat je dan ook geen tbs opgelegd kon krijgen. Tegenwoordig is dit anders en word je geevalueerd ondanks dat je misschien niet meewerkt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:48

Magrathea schreef:
Nou Sammie18, ik denk niet dat er moordenaars met een taakstraf vanaf komen hoor :n
Dan moet je dus goed verschil gaan maken tussen dood door schuld, doodslag etc.

Verder maakt het voor de nabestaanden volgens mij ook niet uit of een veroordeelde na 10 of na 30 jaar vrijkomt. Ik denk dat als het je eigen familie betreft je altijd het liefste ziet dat diegene levenslang zit. En daarom is het zo goed dat de rechters in NL niet betrokken mogen zijn bij het slachtoffer of de dader :)*

Edit voor de facebookerts: https://www.facebook.com/photo.php?v=815864315091250
Ironisch dat het volk roept dat van der G dood mag vallen, terwijl Simon Fortuyn en Hans Smolders juist zeggen dat dat geen goed idee is :+

Voor medeplegen van moord, waarvan ik dan acht dat je daar direct bij betrokken moet zijn, heeft iemand maar liefst 120 uur taakstraf gekregen, met een voorwaardelijke celstraf van 3 maanden. Ook vind ik cijfers over bewezen feiten ( moord, poging moord, doodslag en poging doodslag) waarvoor alleen voorwaardelijke celstraf wordt gegeven en een taakstraf. Op basis van een rapportage van de raad voor de rechtspraak.

Volgens mij mogen tegenwoordig in bepaalde zaken wel de slachtoffers of de nabestaanden iets zeggen in de rechtbank, maar ik weet niet of de rechter dat mag meewegen.

Daarnaast over die beveiliging: Pim Fortuin wilde beveiliging net als Ayaan Hirsi Ali(waarvan de beveiliging werd opgezegd) en volgens mij zijn er nog meer aan die lijst toe te voegen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:42

@magrathea; dat is helemaal niet ironisch, maar logisch. Als de familie van Fortuin dingen zou zeggen als "ik zou blij zijn als ze hem omleggen" dan zouden ze net zo fout bezig zijn als het paarse kabinet destijds was. Die hebben het niet met zoveel woorden gezegd, maar wel heel duidelijk laten blijken, en nogmaals verwijs ik mensen die te jong waren om dit bewust mee te krijgen naar alle beschikbare materiaal op youtube.

Vind het erg triest dat mensen die in die tijd net van de basisschool af waren deze moord bagitaliseren zonder er zich in te verdiepen. Na jarenlang "paars" hence "de puinhopen van paars" had nederland eindelijk weer hoop. Hier stond iemand die de problemen durfde te benoemen, en ja, ook de oplossingen aandroeg. Hij was geen eendagsvlieg, hij circuleerde al jaren in de politieke subcultuur.

Vormde daardoor een enorme bedreiging voor degene die al comfortabel waren in het pluche van de haagse elite. Stel je voor dat ze na de verkiezingen eens echt moesten gaan werken! PF wilde immers snijden in alle "vriendjespolitiek-baantjes" Dus werd hij neergezet als (o.a.) racist; nederland is vol zei hij;en blijkbaar vinden heel veel mensen dat. 2e gedeelte van zijn stelling werd nooit uitgelegd door de linkse media etc. maar wat daarna kwam was de zin "alle vreemdelingen die nu hier zijn legaliseren en ZOVEEL MOGELIJK opvang en ontwikkelingshulp aan landen in de EIGEN REGIO. Politieke vluchtelingen blijven opvangen (maar dat zijn er niet zoveel) en economische vluchtelingen voorkomen door in die landen te investeren.

Er zijn erg veel mensen in het diepst van hun ziel getroffen toen hij doodgeschoten werd. Wat nu ???!
tja, nu hebben we als enig tegengas tegen de haagse elite Wilders. En dat is totaal niet vergelijkbaar, zal het nooit worden ook. Aan de andere kant zal ik ook nooit meer op de gevestigde partijen stemmen, dan liever een blanco stem als protest.