Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Anoniem

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 00:42

Hier gaat de overgang van enkel op stal met kuil en mais naar weidegang met kuil en mais geleidelijk. We beginnen met 1 uur per dag naar buiten en bouwen dit in een maand uit naar 8/9 uur per dag.
Maar toch zijn de koeien vaak ineens veel dunner op de mest. Ook is de mest veel groener.

Kistkalveren zijn verboden inderdaad. Kalfjes worden nu in eenlingboxjes gehouden, daarna in een (stro)groepshok. Ik vergelijk eenlingboxjes altijd met de wieg van een baby. Een pasgeboren baby leg je toch ook niet in een groot bed, maar juist in een kleine wieg, zodat de baby lekker warm blijft? In een groot bed gaat de warmte sneller weg, als je een pasgeboren kalf in een groot strohok legt is dat imo precies hetzelfde.
Het kalf weg halen bij de moeder vinden sommigen zielig, maar lopen jullie ponys en paarden dan nog allemaal bij de moeder? Die zijn toch ook afgespeend op een gegeven moment?
En hoe langer men wacht met het weghalen, hoe groter het drama word.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:05

Maura, nope, kisten waren echt smaller ;(. Ik vind het überhaupt drie keer niks dat een kalf na de geboorte 8 weken lang geïsoleerd wordt ook al is de box 12m2. Zo'n kalf is eigenlijk gewoon een vondeling om nog maar niet te spreken over de koe. En ja, ik heb ongetwijfeld een niet realistisch beeld van hoe het zou moeten. Daarom stuiten steeds meer producten afkomstig van dieren me ook tegen de borst :o. Gelukkig zijn dieren niet zo ver ontwikkeld om emoties te benoemen...

Amoj, jij vergelijkt echt appels met peren. Ten eerste ligt een baby niet 8 weken lang 24/7 in een wieg en heeft het gewoon nog de warmte en liefde van vader en moeder. Ten tweede lopen veulens toch echt de 1e 4 - 8 maanden gewoon bij moeders aan de voet. Absoluut niet te vergelijken met de kalveren dus :n.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:13

Moeder en melkkoe: toch kan het. :) https://twitter.com/Eyes_on_Animals/sta ... 04/photo/1

Ik zou willen dat daar een keurmerk voor kwam. Melk geef ik niks om, ik drink geen melk, alleen heel soms om te verwerken. Maar ik heb best wat centen extra over voor een stuk kaas waarvan moeder en kalf niet gescheiden zijn :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:17

Magrathea schreef:
Moeder en melkkoe: toch kan het. :) https://twitter.com/Eyes_on_Animals/sta ... 04/photo/1

Ik zou willen dat daar een keurmerk voor kwam. Melk geef ik niks om, ik drink geen melk, alleen heel soms om te verwerken. Maar ik heb best wat centen extra over voor een stuk kaas waarvan moeder en kalf niet gescheiden zijn :)

Helaas zijn er veel meer mensen die dat dus niet hebben...
Ik ben het zeker met je eens, een van de boeren hier de in de buurt vertelde dat hij zijn kalveren 24 uur bij de moeder laat, omdat het anders te lastig wordt voor beide. Natuurlijk zou het zo fijn zijn als mama en kalf gewoon samen konden zijn... Bij vleeskoeien gebeurd dit wel toch?
Gelukkig is er een groot deel van hun kalfjes-leven wel groepshuisvesting. Hier is het wel de schuld van de consument, omdat ze niet meer voor melk willen betalen. Níet de schuld van de boer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:18

Wat leuk dat jullie (Juval en Amoi) willen vertellen hoe jullie werken. Dat bij Amoj's koeien de mest toch ook ineens veel dunner is (en blijft?) bij de start van het weideseizoen betekent naar mijn idee dat er kennelijk iets in vers gras zit waar koeiendarmen op reageren. De vraag blijft of ze daar last van hebben. Het lijkt mij in elk geval niet waarschijnlijk dat ze er veel last van hebben, voor zover ik weet gaan koeien niet steeds langzamer of minder ver lopen in het weideseizoen en ze worden er ook niet magerder van.

Volgens mij is er best veel onderzoek gedaan naar het 'beste' moment om kalfjes van de koe te scheiden. In de gangbare praktijk is het volgens mij zo dat kalfjes direct worden weggehaald, in de biologische melkveehouderij komt het ook voor dat ze helemaal niet worden gescheiden. Ik vond deze site wel leuk:
http://www.familiekuddes.nl/3-de-ene-ku ... ij-de-koe/

Feit is dat melk (en yoghurt, kaas en andere producten) duurder worden als alle kalveren bij de moeder worden gehouden. Dat kan dus economisch niet uit voor de hele sector en ook niet voor de Nederlandse economie. Ik vind dat het de vrije keuze is van de consument of hij melk wil kopen van koeien waar de kalfjes bij blijven lopen of van koeien waar de kalfjes meteen bij worden weggehaald. Een tussenoplossing, waarbij de kalfjes een korte periode bij de moeder blijven, levert voor zover ik weet niets op omdat scheiden na een korte periode heel veel meer stress oplevert voor zowel moeder als kalf. Ik vind ook dat het aan de boer is om te kiezen of de kalfjes direct worden weggehaald of niet. Dat is in mijn ogen vrijheid van ondernemen en daar moet de overheid zich niet mee bemoeien.

Ik vind het wel belangrijk dat consumenten weten hoe hun voedsel wordt geproduceerd, zodat ze bewuste keuzes maken. Daarom vind ik het belangrijk dat er groepen als Wakker Dier zijn, maar óók dat boeren zélf laten zien wat ze doen (hiep hiep hoera voor de open dagen op steeds meer boerenbedrijven). Wat dat betreft zie ik boeren dan ook gewoon als ondernemers, net als elk ander bedrijf. Elk bedrijf heeft te maken met steeds verder ontwikkelende wet- en regelgeving en elk bedrijf wordt door de maatschappij op de vingers getikt als de manier van produceren niet (meer) acceptabel is. Dat gold voor Ikea bij het kinderarbeidschandaal, voor het gedonder van Shell in Nigeria (en langer geleden in Zuid-Afrika), voor alle vuurwerkverkopers na de ramp in Enschede en dus ook voor kistkalveren, legbatterijen en nertsenfokkers.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:20

Magrathea, bij melk gaat het om héél veel meer producten. Van pharmaceutica tot cosmetica en van koekjes tot broodbeleg, er wordt ongelooflijk veel meer melk verwerkt in andere producten dan direct geconsumeerd als melk of kaas of boter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:24

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:25

EskeGirl schreef:
Magrathea schreef:

Helaas zijn er veel meer mensen die dat dus niet hebben...
Ik ben het zeker met je eens, een van de boeren hier de in de buurt vertelde dat hij zijn kalveren 24 uur bij de moeder laat, omdat het anders te lastig wordt voor beide. Natuurlijk zou het zo fijn zijn als mama en kalf gewoon samen konden zijn... Bij vleeskoeien gebeurd dit wel toch?
Gelukkig is er een groot deel van hun kalfjes-leven wel groepshuisvesting. Hier is het wel de schuld van de consument, omdat ze niet meer voor melk willen betalen. Níet de schuld van de boer.

Hangt ervan af. Bij drie sterren rundvlees weet je zeker dat de kalfjes bij de moeder blijven, minstens een halfjaar als het goed is.

Als boeren voldoen aan de beter leven sterren van de Dierenbescherming kunnen ze hen vragen om langs te komen en dan krijgen ze een keurmerk voor het aantal sterren. Dat heeft dan ook te maken met oa transportafstand tot het slachthuis, het kappen van snavels bij kippen, het al dan niet verrijken van het hok voor kippen en varkens, het wel of niet bij de moeder blijven etc etc.

Wbt het bij de moeder laten van melkkalven trouwens, ik vind het een beetje verdrietig om te zeggen dat ze gelijk weggehaald worden omdat het anders teveel moeite kost. Ik hoef hier niet op Bokt te posten dat ik een veulen gelijk bij de merrie weg heb gehaald omdat het spenen anders te moeilijk wordt, dan heb ik de dierenpolitie op mijn dak. Mijn verzorgpaard loopt niet bij zijn moeder aan de voet, nee, hij is opgegroeid in een natuurgebied en ik ga ervan uit dat zijn moeder hem op een goeie dag een rotschop heeft verkocht en dat hij toen zijn eigen weg is gaan vinden :')

Maura, ik snap dat er in meer producten melk zit dan in zuivel alleen. Je zal het echter met me eens zijn dat ik de meeste melk die ik binnenkrijg (als ik het al binnenkrijg) via zuivel zal zijn en niet via medicatie. Ik heb toevallig een vriendin die lactose-intolerant is dus ik weet behoorlijk veel over waar het wel en niet in zit. Ik kijk eigenlijk altijd naar een melkvrij (en eivrij, for that matter) alternatief als dat er is en beperk mijn zuivelproductie zo veel mogelijk.
En ik heb inderdaad ook al gelezen over de biologische houderij die de kalfjes niet scheidt. Maar dat bedoel ik dus, daar is geen keurmerk voor, dus zeker weten doe je het niet. En dat wil ik juist wel graag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:26

Bij onze koeien is er geen geleidelijke overgang van kuil/mais naar gras, als de kalfjes geboren worden en het weer is gunstig (kou geeft niet, maar regen is voor die hele kleintjes niet fijn) dan gaan ze direct 24/7 naar buiten. Ze blijven tot eind oktober bij hun moeders in de wei lopen. Daarna worden ze van elkaar gescheiden, de kalfjes gaan bij ons op de deel en de koeien blijven een aantal dagen in de stal tot de rust weergekeerd is. Wij hebben geen melkkoeien dus dat is een stuk eenvoudiger.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:58

Interessante discussie.

Dat er kritisch gekeken wordt is alleen maar goed. Dat het dan dmv populistische propaganda gebeurt is niet helemaal correct.
En afgeven op de Nederlandse/west-europese veehouderij is niet verstandig, zoals eerder gezegd verhuis je het probleem alleen maar naar landen met minder strenge wetgeving.
Argentijnse paarden, zoek maar eens naar braziliaanse kippenhouderij etc.

Ik blijf het bizar vinden dat het goedkoper is om met vlees de halve wereld rond te zeulen ipv gewoon lokaal te produceren.

Over het poepverhaal. Misschien ook rekening houden met anatomie? Een koe heeft grote magen maar de darmen daarna zijn redelijk kort in vergelijking. Eenmaal uit de maag is het 'rechtdoor naar de uitgang' so to speak. Krijg je geen mooi gedraaide drollen van. Paarden hebben een kleine maag en lange darmen, geeft een ander eindresultaat.

Melkkalveren scheiden, er zijn er niet veel die het niet doen (ken er persoonlijk geen) dus kan er geen vergelijking over maken.
Feit is wel dat er veel melk geconsumeerd wordt en dat er ook meer dan genoeg geproduceerd wordt. Maar als ik hier in de omgeving zie hoeveel melkboeren er de brui aan geven, zal er in die productie wel verandering komen. Tenzij er uit verwegistan geimporteerd wordt.
Paard met koeienvlaai en koe met paardendrol hebben beiden een probleem, slechte voeding om te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 00:58

De verwachting is dat er alleen maar meer vraag naar melk komt :). Vooral uit China, omdat daar het eenkindsbeleid word afgeschaft. En Chinezen weten ondertussen wel dat ze veel na kunnen maken, maar melk niet.
Dat er veel boeren de brui aan geven komt volgens mij door de steeds strengere regels (vooral mbt mest mais/gras verhouding) en de hoge prijs van voer. Wat mij opvalt is dat veel boeren het voer op hebben, en dus nieuw moeten kopen bij collega boeren/ akkerbouwers (wat erg duur is).

Onze buurman bijvoorbeeld heeft het voer ook op, en heeft noodgedwongen alles 24 uur per dag buiten lopen. Het weiland waarin zijn koeien/pinken lopen staat niet veel gras meer, en is ook erg nat van de afgelopen week(en) regen. Niet ideaal dus. Hij heeft vorig jaar al erg veel verkocht (zit nu op zo'n 40 koeien, 80 vorig jaar). Ik weet zeker dat hij dit gaat merken in zijn aantal liters melk, = minder opbrengst.
Het voer verhaal gaat denk ik heel veel boeren de kop kosten. Ook omdat er nu al zoveel regen is gevallen, mais is net ingezaaid, maar veel akkers staan (gedeeltelijk) onder water. Gevolg, maiskorrels gaan rotten. Dus er moet opnieuw gezaaid worden, dubbele kosten. Of men zaait niet over en hoopt op een goede opbrengst, wat dan waarschijnlijk tegen valt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:35

Mais kan nog wel bijtrekken. Die is vorig jaar ook triest begonnen en oogst was uiteindelijk wel redelijk.
Maar idd, als ze voer moeten inkopen wordt het duur. Melkprijs is wel iets gestegen maar graanprijs daalt nog niet echt.
In 2015 gaat de quota eraf, 2016 nieuwe normaanpassing. Er zijn boeren die de vorige normaanpassing nog aan het verteren zijn, die halen 2017 niet.

Verder is het ook wel regioafhankelijk en maakt het veel uit welke grond je hebt. Je kan en mag niet elke lap grond tot akker ombouwen.

Betwijfel trouwens of China hier echt veel gaat inkopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:30

zeker met de nieuwe derogatieregels is het ook weer aan banden gelegd hoeveel mais je mag verbouwen heb ik begrepen.

vorig jaar hadden we supermais, onze grond is niet geschikt om zelf te verbouwen... maar daar betaal je dan ook wel voor ja. Voerkosten zijn denk ik zowiezo de grootste kostenposten op een melkveebedrijf.

Zolang China nog geen veilige babymelk kan produceren zullen ze het hier vandaan willen halen. Dus daar ligt nog wel een markt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:41

Klopt, eerst was het 70% gras en 30% mais, nu is het 80% gras en 20% mais.