GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:38

Het is alleen maar goed dat de GGD een onderzoek gaat starten, en de leidsters zijn geschorst hopelijk krijgen ze eventueel nog een straf.

Alleen als ik zoiets zou zien, zou ik i.p.v. te gaan filmen erop af gaan maar tegelijkertijd ook een telefoontje naar de GGD doen.

Ook mijn kinderen hoeven niet hard te worden, vind het vele malen belangrijker dat ze weten dat ''thuis'' hun veilige plek is en ze alles tegen ons kunnen zeggen wat er gebeurd is.

Onze oudste van nu bijna 4 jaar heeft al best een heel zacht karakter, maar nu al enigszins komt ie dan eindelijk naar ons toe als pietje bijv. op school hem weer heeft lopen plagen. Wij gaan de volgende dag dan even een gesprekje met de juf aan, en zijn we altijd blij te horen dat beide juffen het ook zo goed in de gaten houden en grijpen dan al snel in.

Maar er zijn dan denk ook ik ook wel 2 verschillen in het hard zijn/worden :o. Onze oudste bijv. mag wel iets wat leren door terug van zich af te bijten (bedoel ik mee dat ie wat te makkelijk over zich heen laat lopen), maar dan niet door te gaan slaan of schoppen enz. maar door te zeggen van ''Hou op, stop dat wil ik niet''.

En onze jongste die moet ik juist wat meer tegen houden, want die mept zo van zich af als iets of iemand hem niet zint :+ .

Maar dan nog is dit alles wel heel wat anders dan kind(eren) buiten in de tuin op te sluiten en welgeteld ruim 8 min lang. Wat er precies daarvan de exacte reden voor was of is geweest kunnen wij niet zeggen. Ja het is slecht heel slecht hoe ze die kinderen zo buiten gesloten hebben zonder toezicht, of weet niet of het echt helemaal zonder toezicht is geweest misschien hadden ze wel zicht op de kinderen van binnenuit dat weet ik niet, weet niemand niet.

Onze kinderen spelen ook wel zelf in de achtertuin maar dan heb ik de tuindeuren ook open staan. Zodra ik die al open gooi vliegen ze naar buiten, en doe ik soms wel is ff gauw de boel binnen of haal de was uit de wasmachine van zolder.

benangelique

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:59

Fiemo, heb je mijn reactie op jouw twijfels over Hersenschade door laten huilen nog gelezen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:30

benangelique schreef:
Fiemo, heb je mijn reactie op jouw twijfels over Hersenschade door laten huilen nog gelezen?

Even als aanvulling en voor de volledigheid: huilen en laten huilen zijn 2 totaal verschillende dingen. Elk kind (mens) huilt wel eens, het is een belangrijke uiting van emoties die er zeker mag zijn. We weten allemaal hoe fijn huilen ook kan zijn.
Jonge kinderen voelen geen emoties, zij zijn emoties. Ze hebben anderen nodig om ermee te leren omgaan, ze te laten zien hoe je ze kunt beleven en kunt reguleren. Je kindje laten huilen is -als je dat weet- haast barbaars. En zoals in de links te lezen is, heeft het wel degelijk fysieke gevolgen.

Sommige kinderen kunnen hun redenen om te huilen niet onder woorden brengen of anderszins uitleggen. Dat betekent niet dat hun verdriet minder oprecht is. Het kan een ouder/verzorger ook heel machteloos doen staan. Er simpelweg zijn voor zo'n kindje, je troostende aanwezigheid is dan al wat je kunt. En als je het zelf niet aankunt, is het je taak voor back up te zorgen, niet om het kindje het dan alsnog zelf uit te laten zoeken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:31

_/-\o_

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:43

Er zit wel verschil in huilen of hysterisch krijsen.
Een kind wat huilt ga je troosten ja.Het hysterisch krijsen is om hun zin te krijgen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:50

Mwoah, als je het huilen niet troost gaat het over in hysterisch verdriet. Incl kokhalzen, overgeven, etc. Dat is inderdaad om hun zin te krijgen "help mij alsjeblieft!".

Er zijn ook kinderen die stoppen met huilen. Als ze merken dat er niemand is die ze hoort. Die stompen af, voelen zich verlaten.

Er is onderzoek gedaan naar de status van slaap na vredig inslapen en na in slaap huilen. De hersenen van in slaap gehuilde kindjes vertonen verhoogde levels van stresshormonen. Deze hersenen komen niet "tot rust" tijdens die slaap en kunnen minder neurologische verbindingen aanmaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:53

XFiemoX schreef:
Alleen als ik zoiets zou zien, zou ik i.p.v. te gaan filmen erop af gaan maar tegelijkertijd ook een telefoontje naar de GGD doen.

Er is ook iemand op af gegaan.

Maar verder denk ik dat filmen de betrouwbaarste manier is eigenlijk. De GGD kan er niet binnen 8 minuten zijn, en dan is het lastig om nog iets te constateren.

Chubby: helemaal mee eens!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:55

Overigens vind ik persoonlijk oa vasthoudendheid, een sterke eigen wil en doorzettingsvermogen wel heel mooie karaktereigenschappen in een mens. Als je dat er als ouder uit wil "opvoeden" bij je kind, zullen de kinderen meer moeite hebben dergelijke karakters te tonen als volwassenen. Volgzame kinderen in de tijd dat jij -als ouder- hun referentie bent, is best handig. Het wordt minder handig als ze zich gaan losmaken van de ouders in de puberteit en (foute) vriendjes als referentiekader gaan zien ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:15

Als je een kind niet mag laten huilen/krijsen dan mogen ze sommige ziekenhuizen ook wel aanklagen.
Mijn dochter was 1 jaar oud en lag met lederen riemen vast gebonden in bed.Waarom? ze trok het infuus steeds uit haar handje.Ze lag daar duidelijk in paniek te huilen,niet hysterisch,maar je zag in de ogen wel de angst en paniek.Niemand daar die haar kwam troosten,was blijkbaar 'normaal' daar?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:22

_/-\o_ voor Chubby m.b.t. het huilen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:27

gohya schreef:
Als je een kind niet mag laten huilen/krijsen dan mogen ze sommige ziekenhuizen ook wel aanklagen.
Mijn dochter was 1 jaar oud en lag met lederen riemen vast gebonden in bed.Waarom? ze trok het infuus steeds uit haar handje.Ze lag daar duidelijk in paniek te huilen,niet hysterisch,maar je zag in de ogen wel de angst en paniek.Niemand daar die haar kwam troosten,was blijkbaar 'normaal' daar?

Bij babietjes en kleine kindjes die in het ziekenhuis moeten verblijven is inderdaad te vaak sprake van hechtingsproblematiek. Niet voor niets mogen ouders in steeds meer ziekenhuizen altijd bij hun kindje blijven en is buidelen zo belangrijk voor couveusekindjes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:29

Maar een baby vastbinden in bed,dat is normaal? dat mag in een ziekenhuis?
Baby's en kinderen laten huilen/krijsen mag daar ook? genoeg ouders die niet de hele dag bij hun kindje kunnen zijn,hoe graag ze het ook willen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:33

Bij mij op m'n werk op de kraamafdeling bestaat er nog iets als de babykamer. Pasgeboren babies die daar worden neergelegd wanneer mama slaapt. De ruimte is geluiddicht dus wanneer er een kindje huilt hoort niemand dat, tenzij je er toevallig bent.

Ze zijn nu bezig met de bouw van een nieuw ziekenhuis en daarin krijgt iedere kamer standaard een co-sleeper en blijft het kind bij mama op de kamer.

De ontwikkeling is er, gelukkig, maar het heeft tijd nodig.

Een kind vastbinden in bed omdat het medisch genoodzaakt is ala. Het in paniek laten zijn zonder troosten? Barbaars.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:35

ik vind een baby toch iets anders dan een dreinsende kleuter die het op een schreeuwen zet omdat hij niet naar binnen mag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:36

Dat is niet normaal Nee en zouden ze bij mijn kind niet hoeven te doen. Als mijn kind in het ziekenhuis ligt, dan ben ik daar ook

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:37

Was geen medische noodzaak! In het ziekenhuis in Harderwijk losten ze dit op door gewoon een rekverband over het infuus te draaien.Infuus blijft zitten,kan er niet meer uit getrokken worden.
Het ziekenhuis waar ze vastbinden was in Eindhoven.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:39

Dat is natuurlijk niet goed voor een kind. Absoluut niet, en zoals Chubby ook aangeeft is er na een (langdurige) ziekenhuisopname vaak sprake van hechtingsproblematiek.
Of het ziekenhuis zomaar mag vastbinden, geen idee, denk het niet maar soms moet je ivm. de gezondheid/veiligheid van een kind. Dat wil niet zeggen dat het goed is voor een kind en geen (psychische) schade teweeg brengt, soms is het een keuze uit twee kwaden. Maar wellicht was het ook op een andere manier op te lossen, maar dat weet ik niet. Ik ben er zeker geen voorstander van en zou dat bij mijn kind niet zomaar accepteren.
Maar een kind, zeker wat in paniek is, laten huilen. Nee, dat kan imo niet en kan ook nogal wat gevolgen met zich meebrengen.
Overigens zijn deze verpleegkundige geen opgeleide pedagogisch medewerkers, wat het niet goed maakt, maar wat de situatie op het KDV nog bizarder maakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:45

ik geloof dat jullie de verpleegkundigen nu een beetje te niet doen...er zijn er zoveel die met heel veel liefde en passie hun werk doen,ook voor baby's.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:46

milou123 dit was héél simpel op te lossen,zie mijn bericht boven jou bericht.

Nee hoor Geerke.Het ziekenhuis in Harderwijk is de verpleging vele malen beter.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:51

geerke schreef:
ik geloof dat jullie de verpleegkundigen nu een beetje te niet doen...er zijn er zoveel die met heel veel liefde en passie hun werk doen,ook voor baby's.

Dat geloof ik ook zeker wel, en ik bedoel ook niet dat ze allemaal slecht zijn.
Waarom ik zei dat ze geen opgeleide pedagogisch medewerkers zijn, is omdat dat imo het nog schokkender en absurder maakt wat er op het KDV gebeurd is. Niet ten nadele van de verpleegkundige etc.
En dat er heel veel zijn die met liefde hun vak doen, wil niet zeggen dat er ook rotte appels tussenzitten.
Dat is in elk vakgebied zo, helaas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:01

gohya schreef:

Da's toch vreselijk? Dat kan niet goed zijn voor kinderen. Ziekenhuizen zijn soms zo gefocust op het mechanische betermaken dat ze vergeten wat er aan de emotionele kant speelt. (En het is extra sneu als blijkt dat het heel simpel is te voorkomen.)
Gelukkig komt daar langzaam wel wat verandering in en komt er meer aandacht voor dat soort zaken, vooral bij kinderen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:11

gohya schreef:
milou123 dit was héél simpel op te lossen,zie mijn bericht boven jou bericht.

Nee hoor Geerke.Het ziekenhuis in Harderwijk is de verpleging vele malen beter.

Nou dan heb je je antwoord al helemaal.
Onacceptabel.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:27

Uit eigen ervaring kan ik helaas zeggen dat het niet goed voor je is om genegeerd te worden door je ouders/verzorgers. Het probleem gedrag word daar ook alleen maar groter van.

Deze discussie deed me denken aan dit plaatje

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:46

Als er een kleuter voor je staat en de hele tijd ik wil die,ik,wil die,ik wil die,ik wil die.Dan jengeltoon,ik wiiiiiil dieeeeeee,ikkkkk willllll dieeeee.En dan bijna driftbui huilen,ik wwwwwil diiiiiieee enz enz ,Wordt het kind na gezegt te hebben ophouden en mama wil ook een lief kindje,maar dat heeft mama ook niet gekregen.Dan doe ik ook net alsof het kind er niet is hoor.Als iemand de kinderbescherming wil bellen mag dat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 08:53

:D Er is een verschil tussen negeren en negeren he.
Het lijkt me ook zeer verstandig in jouw geval om het kind te negeren.