overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:15

Waar zie je dat Ceriadwen? Ik kan het niet vinden. Heb je een link?

Mavantos: Als Ceriadwen gelijk heeft dan hadden de overvallers nog steeds één wapen. Er waren nl 2 wapens gevonden en men wist niet van wie die waren. Als overvallene kun je niet weten of die twee pistolen de enige wapens zijn die de overvallers mee hebben. Je moet op dat moment een beslissing nemen zonder verder onderzoek te kunnen doen.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:16

mavantos schreef:
Ze hadden het wapen al van de overvallers. Dan is doodschieten toch niet meer nodig. Ik bescherm zeker de overvallers niet, maar doodschieten is niet niks.

Er waren als ik het goed gelezen 2 wapens gevonden dus ook al had mevrouw 1 wapen is er nog altijd gevaar.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:18

Iemand een idee wat het mentaal met je doet als je overvallen bent? Dit was niet de eerste keer voor deze mensen.
Deze mensen hebben hun hele leven hard gewerkt om iets op te bouwen, De 2 mannen wilden even snel geld maken, ze vonden blijkbaar dat ze er recht op hadden, 1 van de 2 had al eerder een overval gepleegd, moet hij dan eeuwig een aai over de bol hebben, dat hij dit niet meer mag doen?
Deze mensen zijn willens en weten in een positie geplaatst waar ze denk ik zelf niet voor hebben gekozen.
ik heb medelijden met de juweliers, met de 2 overvallers totaal niet, ze wisten waar ze aan begonnen.
Het boontje komt om zn loontje is bij deze wel van toepassing.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:19

Natuurlijk begrijp ik dat wel. De eigenaren van die winkel hebben in mijn ogen ook niet fout gehandeld. Ze hebben zichzelf verdedigd en dat is logisch!

Maar wij als Nederland moeten na dit nu niet allemaal voor eigen rechter gaan spelen nu dit een keer gebeurd is. Ik Denk namelijk dat het een chaos gaat worden als we Overal maar voor het recht in eigen handen gaan nemen.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:23

Natuurlijk word het een chaos als iedereen voor eigen rechter gaat spelen. Maar zolang de politie z'n werk niet altijd serieus neemt en z'n werk niet gaat doen zullen mensen steeds meer het recht in eigen hand gaan nemen. Nu kunnen inbrekers en overvallers heel makkelijk hun gang gaan niemand die ze voor de voeten loopt.
Laatst bijgewerkt door Zwartje07 op 31-03-14 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:23

Zwartje07 schreef:
Ze hadden het wapen al van de overvallers. Dan is doodschieten toch niet meer nodig. Ik bescherm zeker de overvallers niet, maar doodschieten is niet niks.

Ik betwijfel het. Met name omdat men spreekt over noodweer, ofwel een levensbedreigende situatie, waarbij men "niet anders kon dan... " om het eigen leven, danwel het leven van een ander te redden.

In geval van het 'doodschieten' uit emotie (er was géén levensbedreigende situatie en in deze dus ook geen noodzaak) zal men in dit incident spreken over noodweerexces, ofwel handelen uit een emotie welke voortgekomen is uit angst van bijvoorbeeld hetgeen is voorgevallen tijdens de vorige overval.

Feitelijk is iemand op dat moment verminderd toerekeningsvatbaar en handelt uit pure emotie, wat hem of haar niet geheel kan worden aangerekend. Zij zou dan geschoten hebben uit de angst op herhaling van datgene wat eerder is voorgevallen.

De politie heeft de beelden gezien, dus ik verwacht dat er wel daadwerkelijk sprake is geweest van een noodweersituatie (en dat heb je natuurlijk al snel in een situatie waarin jij je met 2 mogelijk gewapende overvallers in een kleine ruimte bevind.

Het enige wat discutabel is in deze zaak, is dat zij zich zelf in deze situatie heeft 'gebracht'.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:24

@Mavantos:
Recht in eigen hand nemen is heel iets anders dan jezelf verdedigen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:25

Ja maar er zijn genoeg gekken die nu denken dat het acceptabel is en het verschil niet meer zien

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:30

Zwartje07 schreef:
Natuurlijk word het een chaos als iedereen voor eigen rechter gaat spelen. Maar zolang de politie z'n werk niet altijd serieus neemt en z'n werk niet gaat doen zullen mensen steeds meer het recht in eigen hand gaan nemen. Nu kunnen inbrekers en overvallers heel makkelijk hun gang gaan niemand die ze voor de voeten loopt.

Hoe kun jij dat nou zeggen? Politie en Justitie nemen wel degelijk hun werk serieus, maar heb jij enig idee aan hoeveel regels zij zich hebben te houden?

De Nederlandse Burger klaagt steen en been als ze een verkeerscontrole inrijden, waarbij ze soms een half uur vertraging oplopen, maar staan er niet bij stil dat tijdens die verkeerscontrole mensen worden aangehouden die straalbezopen achter het stuur zitten.

Genoeg inbrekers en overvallers worden wekelijks achter de tralies gezet, alleen als dat iedere x de media zou halen, wordt men ook niet blij. Dat kan natuurlijk ook niet. Dat men niet iedere overval kan tegenhouden, lijkt mij logisch.

Ik kan zo nog wel wat voorbeelden noemen... Dat jij dat idee hebt, wilt niet zeggen dat dit ook de daadwerkelijke feiten zijn. Het zegt alleen maar iets over jouw inzicht in het werken bij een overheidsinstantie.

Je hebt niet altijd de voorkennis dat er iets gaat gebeuren, je kunt ook niet overal tegelijk zijn en je moet het doen met het personeel wat rond loopt... En om meer personeel aan te nemen, moet er meer belasting betaald worden. En dat laatste... dat willen we al helemaal niet :')

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:37

Dat is jouw mening. Ik ken wel een aantal rechercheurs en ook in de praktijk hoor ik er veel van hoor dus jij kunt niet oordelen over wat ik er van weet. Maar nee zo serieus nemen ze hun werk niet meer. Geld verspillen kunnen ze weer wel. Maar genoeg daarover.

Zegt toch ook al voldoende dat een 20 jarige ventje voor de 2 keer zo'n misdrijf pleegt. Hij had nog vast moeten zitten dan had hij nog geleefd. Dus in plaats van de schuld op madam te steken kun je het net zo goed op het rechtssysteem steken. Dat had immers z'n leven kunnen redden nu.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:40

Heb je er zelf gewerkt en zo ja, op welk niveau/rang? Want je kunt pas oordelen, als je ergens binnen bent geweest. Dat je rotte appels hebt, tuurlijk. Die heb je overal. Maar daar mag niet niet een hele organisatie op afrekenen.

Dat is hetzelfde als roepen dat alle Marokkanen jatten.

Dat een jochie van 20 niet meer vastzit, zegt niets over het werk van de politie, maar alles over het Nederlands Rechtssysteem. Iets wat in een democratie door de bevolking cq. vertegenwoordigers van de bevolking, is bepaalt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:41

Er schijnt ook een derde overvaller bij betrokken te zijn geweest.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:42

Ceriadwen schreef:
Er schijnt ook een derde overvaller bij betrokken te zijn geweest.

Zoiets heb ik ook gelezen inderdaad, maar kan er niet veel over terugvinden...

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:47

Je hoeft er niet te werken om daarover te kunnen oordelen. Maar daar gaat het hier niet over dus daar ga ik verder niet meer op in.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:50

Jij doet die uitspraak :') ik zeg enkel dat je niet moet generaliseren (althans, daar komt het op neer :j ).

Afijn, ontopic en bij de 'feiten'.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:52

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:54

kanniet schreef:
Onderzocht feit: Aangifte doen wordt vaak ontmoedigd/bemoeilijkt.

Dat klopt, dat heeft dezelfde achtergrond als de 100% controles op Schiphol. Overbelasting OM. Dus wederom regels van hoger hand die naar beneden druppelen.

Een strakker regime van boven, zou een hoop goed doen. Geloof mij dat bij veel dienders de handen jeuken en niet vervelender is dan 6 uur tikwerk, terwijl de boef al lang weer buitenloopt.

Lang leve onze Democratie *\o/*

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:10

Willen we meer of minder ? Minder minder Mooi gaan we dat regelen:)

Sjapoo voor deze dame +:)+

Anoniem

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:12

Ja en in de jungle verdwijnt en als ze voor moeten komen, onvindbaar zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:21

Suelza, klopt allemaal, maar de burger wil daar niet aan, is zo makkelijk om zo negatief te zijn...

Als de politie zijn werk serieus neemt en bij een brommer controle ook zo een bokker aanhoudt, gaan ze door het lint, komt er een topic......maar als die bokker zijn/haar brommer kwijt is, dan zijn er ineens niet genoeg comtroles...

Over het wapen Zwartje.

Stel je man wordt onder schot gehouden, jij grijpt je wapen van onder de toonbank, je kunt er mee overweg, dat klopt, de kans dat je dan raak schiet is dan velen malen groter....immers je weet wat een terugslag is, je weet hoe te richten, je hoe je je wapen stil houdt, want een onrustige hand trekt omhoog en in het plafond...enfin je bent ook niet bang voor de knal, want die ken je....

Dit ter zijde, maar niet onbelangrijk!

Nu je man wordt onder schot gehouden, je schat die lui als echte overvallers in, war klopt, want die ene blijkt al eerder er voor te zijn berecht....

Je man....je pakt je wapen en dreigt ook, maar die overvaller denkt, dat wijf die schiet nooit en maakt het nog grimmiger en je voelt je zo in het nauw dat je schiet, stel je man krijgt het wapen op zijn hoofd geidht door die overvaller?

Je wil dat de situatie eindigt, misschien heb je deze scenario al velen malen in je hoofd gehad.

Ik zou voor geen goud..nog juwelier willen zijn in deze maatschappij en zal ook zeker op schietles gaan om mij te verdedigen..liever overvaller dood maar echtgenoot leeft en een paar jaar zitten!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:25

Ik zou denk ik ook gaan zitten en de straf met opgeheven hoofd aanvaarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:28

Ik ook! Getekend voor het leven zijn deze mensen, einde winkel, leven kapot,trauma's, gezondheid kapot...

En stel dat je man ook nog voor je ogen wordt mishandeld, gedreigd met de dood, gewond en mogelijk dood had kunnen worden geschoten...

Men heeft geen idee....

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:37

Suelza schreef:
Jij doet die uitspraak :') ik zeg enkel dat je niet moet generaliseren (althans, daar komt het op neer :j ).

Afijn, ontopic en bij de 'feiten'.

Ja ik doe die uitspraak maar dat wil niet zeggen dat ik daarop verder wil discussiëren vooral omdat het teveel offtopic gaat.
Dat jij het anders ziet dat kan maar dan mag ik nog wel typen zonder daar verder woorden aan vuil te willen maken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:42

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:51

NatasjavE schreef:
Ik vind dit geheel een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Opmaat naar een wapenwetloop onder zowel de overvallers als de potentiële slachtoffers van de overvallers.

De volgende keer schieten de overvallers meteen "raak"
Of vallen er andere gewonden.....
Steeds zwaarder geschut...

Nog even en het is in Nederland net zo onveilig als in de VS.

brrrrr

Inderdaad, als reactie van andere overvallers kun je verwachten dat die nu eerder zèlf beginnen met schieten...

Of die vrouw nu wel of niet terecht schoot. Deze mensen zijn sowieso getraumatiseerd nu.