Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:11

Dat is ook zo. Het zou je een worst moeten wezen wat een ander vindt,je moet doen wat je zelf goeddunkt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:54

Wendybrian schreef:
ik houd mijn zoon de eerste 2 jaar vegatarier, Ik ben zelf van mening dat hij het niet nodig heeft, en als mijn zoon wel vlees krijgt geef ik hem geen Ah vlees, maar van de boer.
Dat lijkt mij een stuk gezonder.

Wij eten zelf 3x per week vlees, ook van de boer:)

Wat bijzonder dat je als vleeseter je zoontje vega opvoed eerst, waarom eet je zelf niet vega of hij geen vlees?

Geweldig filmpje trouwens!

Mij boeit het niet wat een ander van mij vindt, stomme reden ook om een beslissing te maken daarom.
Vroeger zei iemand een keer tegen me dat ze in een tijdschrift had gelezen dat Op haar 1e date de jongen voor dat meisje had gekookt, niet wetende dat ze vega was. Het meisje had het gewoon opgegeten. Ze vond dat romantisch zei ze, ik kon dat vegameisje niet begrijpen en vind dat niet romantisch. Ik zou mijn date eerlijk vertellen hoe of wat, sowieso van tevoren al, wat hij ervan zou denken zou me niet kunnen schelen. Iets om hopelijk later als stel op terug te kijken met humor, toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:56

Helaas werkt het volgens mij niet zo met kinderen :+

Zo zag ik laatst op mijn FB iemand die heel blij een foto postte van haar zojuist aangeschafte kinderwagen voor het kindje dat op komst is. Gelijk als reactie "Maar jij hebt dat helemaal niet nodig, je gaat je kind toch zeker wel in een draagdoek dragen?" Terwijl de aanstaande moeder, weet ik toevallig, een zwakke rug heeft :\ tja, je moet zeer zeker doen wat je zelf goeddunkt maar het wordt je als ouder(s) toch knap lastig gemaakt soms heb ik het idee. Dat gaat met alles op, van het commentaar op flessenvoeders tot inderdaad de voedingskeuze voor je kind. Ik heb al mogen aanschouwen hoe een kind van vegetarisch etende ouders (kind at zelf ook 99% vegetarisch) een plakje worst toegestopt kreeg op een verjaardag, want het was me toch zielig dat dat arme kind nooit vlees kreeg! :n Kan ik echt niet bij met m'n hoofd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:58

Fiffill schreef:
Dat je je daar druk over kunt maken Damned :=

Ik heb mij misschien een beetje verkeerd uitgedrukt, maar ik bedoel eerder dat ik geen keuze wil maken voor mijn kinderen, ze dus niet compleet vegetarisch wil opvoeden, maar dat ik ze ook gen 7/7 vlees wil geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:59

Als iemand dat zou doen zou ik geen stap meer over de vloer zetten, ongeacht waar het over gaat je hoort de normen en waarden van ouders niet opzettelijk te ondermijnen.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:59

In vlees zitten belangrijke vitamines die nodig zijn voor de groei.
Ik zou wel vlees geven, maar met mate. 3 keer per week bijvoorbeeld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:00

Ben jij vleeseter of vega, drenterxx ?

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:02

Ikzelf eet om de dag vlees, omdat de vitamines voor mij nog belangrijk zijn aangezien ik nog in de groei ben :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:05

Ah oke. Omdat je zegt dat die vitamines nodig zijn ivm de groei maar dat is hier al vaker gezegd dat dit niet het geval is., kun je in principe ook uit andere voedingsstoffen halen.

Ik vertelde op stage in het basis onderwijs nooit dat ik vega was, was toen Veel minder bekend dan nu en wou geen boze ouders op mn dak :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:12

drenterxx schreef:
In vlees zitten belangrijke vitamines die nodig zijn voor de groei.
Ik zou wel vlees geven, maar met mate. 3 keer per week bijvoorbeeld.

Er zit niets in vlees wat je nergens anders uit kan halen :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:16

sommige mensen zullen wellicht wel baat hebben bij vlees :)

best intressant om zo te lezen hoe iedereen het anders doet. Ik eet niet dagelijks vlees,gewoon af en toe

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:45

idd, vlees is in zijn geheel NIET noodzakelijk voor gezond opgroeien, dat kan ook prima zonder vlees :)
bakken vol vega kindjes groeien gewoon gezond groot zonder tekorten of wat dan ook .
tis alleen een kwestie van zorgen voor ene goed gevarieerd eetpatroon, maar dat is ook noodzakelijk als je wel vlees eet.
maar die vitamientjes die je zogezegd alleen uit vlees zou kunnen halen, kun je ruimschoots uit andere zaken halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:54

opisop_shop schreef:
Als iemand dat zou doen zou ik geen stap meer over de vloer zetten, ongeacht waar het over gaat je hoort de normen en waarden van ouders niet opzettelijk te ondermijnen.

Ja precies... Maar het wordt wel lastig als het je ouders zijn natuurlijk. Als ik kinderen zou krijgen (wat niet gaat gebeuren, maar stel :+ ) denk ik dat mijn moeder ook zo zou denken. "Eén plakje worst kan toch wel joh..."
Heel jammer is dat

Sonja_vR schreef:
idd, vlees is in zijn geheel NIET noodzakelijk voor gezond opgroeien, dat kan ook prima zonder vlees :)
bakken vol vega kindjes groeien gewoon gezond groot zonder tekorten of wat dan ook .
tis alleen een kwestie van zorgen voor ene goed gevarieerd eetpatroon, maar dat is ook noodzakelijk als je wel vlees eet.
maar die vitamientjes die je zogezegd alleen uit vlees zou kunnen halen, kun je ruimschoots uit andere zaken halen.

Ja precies... En ik vind het altijd zo mooi dat degenen die zeggen dat er zoveel voedingsstoffen in vlees zitten vaak geen idee hebben wat die voedingstoffen dan precies zijn en hoeveel je kind ervan nodig heeft. Ook hebben maar weinig mensen de afweging gemaakt "zal ik mijn kind een vegetarisch, vlees of gecombineerd dieet geven?", in het algemeen is het al snel "we doen het altijd al zo dus het zal wel goed zijn".
Dat je ineens niet meer op gevarieerde gezonde voeding hoeft te letten als het kind vlees eet is natuurlijk onzin :)
Mijn vriend zegt nog regelmatig dat hij zoveel gevarieerder eet sinds hij mij kent en ik vaak voor hem kook :) (en we dan allebei vega eten omdat hij te lui is om apart vlees klaar te maken :+ )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:08

Tja zo kan je het blijven omkeren,ook veel vega's die beweren dat je diezelfde voedingsstoffen ook prima ergens anders uit kan halen weten vaak ook niet waar ze het over hebben.

Als je maar doet wat je zelf goeddunkt.

Ik heb wel het idee dat sommige vegetariers iets meer bewust zijn van wat ze eten dan mensen die gewoon vlees eten.

Ik zou het overigens ook zeker niet waarderen dat mensen jouw kind een stukje vlees geven terwijl jij ze vegetarisch voedt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:11

Snoevie schreef:
Tja zo kan je het blijven omkeren,ook veel vega's die beweren dat je diezelfde voedingsstoffen ook prima ergens anders uit kan halen weten vaak ook niet waar ze het over hebben.

Als je maar doet wat je zelf goeddunkt.

Ik heb wel het idee dat sommige vegetariers iets meer bewust zijn van wat ze eten dan mensen die gewoon vlees eten.

Valt wel mee hoor. Als je gewend bent vlees te eten en dan vegetariër wordt is het even zoeken hoe je nu moet gaan leven. Stel je krijgt een kind met notenallergie, dan is het verstandig om helemaal geen notenproducten meer in huis te hebben ivm de heftige reactie. Dan moet je ook de eerste paar keer boodschappen doen even kijken welke producten je wel/niet kunt kopen. Maar even later sjees je net zo snel de supermarkt door als eerst :)

Ik ken trouwens meer niet-vegetariërs die geen idee hebben van hun voeding dan vegetariërs hoor... Vraag maar wat je wil ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:18

Sonja_vR schreef:

Daar ben ik een voorbeeld van, ik ben vegetarische vanaf mijn 5/6 jaar. Niet vanwege mijn ouders want die aten beide vlees. Maar ik was gek van varkentjes en toen ik der achter kwam dat die in mijn frikadelletje zaten weigerde ik vlees en dat sloeg door naar eieren/vis. Nu inmiddels 21 jaar verder nog steeds kerngezond en vegetariër

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:21

Ja ik zou mijn kind vlees laten eten. Zou het vervelend voor hem/haar vinden als hij bijvoorbeeld niet uitgenodigd wordt voor een kinderfeestje omdat ie van mama niet naar McDonalds mag.

Ik ben zelf al 7 jaar vegetarisch, mijn vriend is slager van beroep. Ik ben degene die bij ons thuis kookt want mijn moeder kan dat niet zogoed, maat ik maak dus voor anderen gewoon vlees/vis klaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:51

Litilaura, ik zou van buitenshuis eens vlees eten ook geen enkel probleem maken , maar ik ben geen principieel vegetariër, dat scheelt
maar ik heb jaren vegetarisch gegeten en was daar heel simpel in, ik kook, dus ik kies, wil je vlees?
je weet hoe het gasfornuis werkt, succes :D
(met vriend van toen)
met een kind zou ik thuis ook gewoon vega koken etc en als kind bij een ander eens vlees binnenkrijgt, best hoor, maar kind krijgt wel gewoon de feiten...die hamburger was een koe en dat sateetje was een kip... kinderen kunnen van af vrij jong zelf prima beslissen of ze dat wel of niet willen eten. (ik zou dus wel eerlijke info geven , dus niet al direct er bij gaan vermelden hoe zielig dat allemaal wel niet is , wel een beetje aanpassen aan de leeftijd )

en daarnaast, moet eerlijk zeggen dat de vega kindjes in mijn omgeving geen enkel probleem hebben om sociaal mee te komen in de zin van feestjes etc en traktaties, ken ouders die een speciaal trommeltje bij de juf hebben staan , dat als er getrakteerd word ze daar wat uit mogen(ook allergie kindjes die eigen traktaties in de klas hebben) ,maar ook kinders die gewoon met de traktaties mee mogen en zullen snoepen
en feestjes is meestal ook wel een mouw aan te passen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:34

litilaura schreef:
Ja ik zou mijn kind vlees laten eten. Zou het vervelend voor hem/haar vinden als hij bijvoorbeeld niet uitgenodigd wordt voor een kinderfeestje omdat ie van mama niet naar McDonalds mag.

Ik ben zelf al 7 jaar vegetarisch, mijn vriend is slager van beroep. Ik ben degene die bij ons thuis kookt want mijn moeder kan dat niet zogoed, maat ik maak dus voor anderen gewoon vlees/vis klaar.

Dat een kind niet mee naar MCD kan (want ik denk toch wel dat de meeste ouders het niet angstvallig verbieden maar gewoon eerlijk erover zijn) is niet zozeer het probleem van het vegetariër-kind maar m.i. meer van de MCD.

Dit staat op de MacDonalds site:
Citaat:
Waar kan ik nu allemaal uit kiezen als ik een Happy Meal bestel?

Een Happy Meal bestaat altijd uit vier producten. Op dit moment kan men kiezen uit:
1. Hamburger, Cheeseburger, Chicken McNuggets of de nieuwe Iglo Vissticks
2. Franse Frietjes of Wortelfrietjes
3. Een drankje, zoals water of een Smoothie
4. Appelpartjes, een Danoontje of Wortelfrietjes

Ofwel: geen vegetarische optie bij 1. Vind ik een beetje raar. Alsof je vlees/vis moet eten om lekker te eten...

Sowieso zou ik niet zo snel naar de Mac gaan voor een kinderfeestje eigenlijk := ga dan appels plukken ofzo, gezonder en leuker, ben je tenminste lekker buiten en in beweging :D

Leuke pagina trouwens, die vraagbaak. Bij veel vragen over kwaliteit wordt er nogal om het antwoord heen gedraaid :=
"Hebben de koeien een goed leven gehad voor ze een hamburger worden?"
"De koeien zijn afkomstig uit Nederland, Duitsland en Italië. Ze worden 4,5 tot 6 jaar oud"
:')

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:44

Ja jullie hebben gelijk, krom van de mac dat vega niet tot de opties hoort. Ik ben ooit als kind vega geworden omdat ik het zielig vond voor de dieren nadat we een project hierover op school hadden ik was toen 10 jaar. Nu ben ik vega omdat ik denk dat vlees niet perse nodig is. Ik zou het kind ook gewoon de waarheid vertellen en dan laten kiezen per dag of ie met mama of met papa mee wil eten. Papa eet dan 7 dagen per week vlees, en mama altijd vegetarisch. Dus de keus is aan het kind want ik moet toch al een stukje vlees voor de papa klaarmaken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:00

Ik dacht altijd dat de Mac een vegaburger had,is dat niet meer zo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:03

Snoevie schreef:
Ik dacht altijd dat de Mac een vegaburger had,is dat niet meer zo?

Jawel, maar kan me voorstellen dat dat te groot is voor een kind. Bovendien: wel één hele vegaburger :oo nounou, de vegetariërs boffen maar :+
Overigens staat op de MCD site dat hij niet overal verkrijgbaar is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:24

ach, dat je perse vlees moet eten om gezond te blijven gaat allang niet meer op ;)
dankzij mn vleesloze dieet kan ik juist nog alles, anders verzuur ik ontzettend snel en verkramp dan.
aanleg voor reuma zit nml in de familie.
er zijn vega's en vleeso's die niet weten hoe een goed dieet eruitziet.
vlees is niet nodig,gezond verstand wel :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:42

De groenteburger van de MCD is wél erg lekker :)) :D Maar hij is inderdaad niet overal te krijgen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:40

Ik zou het wss erger vinden als iemand met een kinderfeestje naar de MCD gaat dan dat je kind een keertje gezond vlees eet :')