Boeing 777-200 van Malaysia Airlines vermist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:12

Duurt echt wel even voordat je verbinding hebt aan boord. Ik heb afgelopen jaar zelf gevlogen als stewardess en hem ook wel illegaal voor de landing van vliegtuigstand afgehaald. 9/11 hebben ze een tijd zo laag gevlogen dat het bij hun inderdaad gelukt is om verbinding te krijgen. Vlieg je niet laag genoeg, dan krijg je geen verbinding met je netwerk.......

En trouwens, tijdens start en landing moet hij uit óf op vliegtuigstand. Bij sommige maatschappijen zijn die regels al veranderd maar grotendeels hanteerd iedereen nog de regel vliegtuigstand.

Ibbel

Berichten: 51227
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:13

RoosG schreef:
Misschien een rare redenatie, maar als de mobieltjes van inzittenden het nog doen/deden, konden ze die dan niet opsporen met GPS of iets dergelijks? Of heb ik nu te veel CSI gekeken?


Als je bij een vaste telefoon de stekker er uit trekt, krijg je ook gewoon een oproeptoon. Je uitgaande signaal gaat gewoon het net op, het komt alleen niet aan bij het toestel. Dat zal bij GSM niet anders zijn. Als iemands telefoon kapot is, of leeg, krijg je als beller toch ook gewoon een oproeptoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:15

Ibbel schreef:
RoosG schreef:
Misschien een rare redenatie, maar als de mobieltjes van inzittenden het nog doen/deden, konden ze die dan niet opsporen met GPS of iets dergelijks? Of heb ik nu te veel CSI gekeken?


Als je bij een vaste telefoon de stekker er uit trekt, krijg je ook gewoon een oproeptoon. Je uitgaande signaal gaat gewoon het net op, het komt alleen niet aan bij het toestel. Dat zal bij GSM niet anders zijn. Als iemands telefoon kapot is, of leeg, krijg je als beller toch ook gewoon een oproeptoon?

Maar volgensmij gaan de geruchten toch dat de telefoon nog over gingen? Toen mijn telefoon verzopen was in een meer hier ging die niet meer over als je belde maar kreeg je direct de voicemail.

JorisDy

Berichten: 8420
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:16

Ik zit in mijn hoofd allemaal logische verklaringen te bedenken, maar is dit geen optie?
Vliegtuig wordt gekaapt, paniek in de cockpit en geen kans om alarm te slaan. Piloten krijgen instructies om te keren richting stad X. Piloten realiseren zich dat daar veel meer gewonden doden gaan vallen en besluiten het vliegtuig in zee te storten.? Kapers hebben een bom met afstandsbediening merken dat de piloten niet luisteren en laten de boel ontploffen.

frappante is dat de mobieltjes dus nog schijnen te werken? Dan zou je denken dat ze toch op het land zijn neer gestort..

N0a
Berichten: 4794
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Boeing 777-200 van Malaysia Airlines vermist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:20

De telefoon ging inderdaad over. Als ik mijn telefoon uit heb staan krijg je een voicemail of krijg je dit nummer is niet beschikbaar. Maargoed, 60 uur later zou mijn batterij al dood zijn. Dus dat signaal kunnen ze ook niet meer opvangen.

friendly
Berichten: 8457
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:20

Zoiets had ik ook bedacht. Een kaping is ook best realistisch denk ik. Ondanks dat het niet is opgeëist. Het kan namelijk gaan om een mislukte kaping. Soms hoor je toch wel eens van piloten die actie willen ondernemen tegen kapers. Voorbeeld daarvan is United 93 (is ook een film van). Die hebben waarschijnlijk het leven van velen gered door hun zelf op te offeren. Wellicht is dat hier ook gebeurd. Maar dit blijven allemaal maar speculaties tot ze het vliegtuig gevonden hebben. Dan kunnen er gerichtere speculaties gedaan worden tot het onderzoek klaar is we weten wat er écht gebeurt is..

Veulen84

Berichten: 10887
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:21

Het zou ook zo kunnen:

Vliegtuig heeft technische problemen. Piloot kan niet goed meer navigeren of besluit terug te keren. Door de onverwachtse actie breekt er paniek uit aan boord. Piloot maakt een grote fout en raakt controle kwijt. Vliegtuig gaat in een duikvlucht en komt onder water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:26

NatasjavE schreef:
RoosG schreef:
Misschien een rare redenatie, maar als de mobieltjes van inzittenden het nog doen/deden, konden ze die dan niet opsporen met GPS of iets dergelijks? Of heb ik nu te veel CSI gekeken?


Ik weet niet hoe het met deze luchtvaart maatschappij zit....maar je doorgaans moet je mobiel uitzetten in het vliegtuig.


En hoeveel mensen doen dat ook werkelijk?

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:27

Ibbel schreef:
RoosG schreef:
Misschien een rare redenatie, maar als de mobieltjes van inzittenden het nog doen/deden, konden ze die dan niet opsporen met GPS of iets dergelijks? Of heb ik nu te veel CSI gekeken?


Als je bij een vaste telefoon de stekker er uit trekt, krijg je ook gewoon een oproeptoon. Je uitgaande signaal gaat gewoon het net op, het komt alleen niet aan bij het toestel. Dat zal bij GSM niet anders zijn. Als iemands telefoon kapot is, of leeg, krijg je als beller toch ook gewoon een oproeptoon?


Nee dan krijg je de voicemail.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:27

Anthea schreef:
NatasjavE schreef:

Ik weet niet hoe het met deze luchtvaart maatschappij zit....maar je doorgaans moet je mobiel uitzetten in het vliegtuig.


En hoeveel mensen doen dat ook werkelijk?


Dat is waar.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:28

NatasjavE schreef:
Vorig mocht dat op weg naar Griekenland nog niet.

Bij stijgen en landen helemaal uit en tijdens de vlucht op stand-by.

Zal wel aan het soort vliegtuig/maatschappij liggen.. bij de meesten is het vliegtuigstand en idd ook een keer uit/aan enkel bij opstijgen/landen. Bij de meesten kun je tegenwoordig gewoon bellen tijdens de vlucht. En dat is al enkele jaren zo. :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Boeing 777-200 van Malaysia Airlines vermist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:29

Bij een kaping is het vliegtuig nog steeds te zien op de radar, tenzij ze daar onder kunnen duiken. Dan nog moeten ze ergens landen.

Winged

Berichten: 33942
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:29

Veulen84 schreef:
Het zou ook zo kunnen:

Vliegtuig heeft technische problemen. Piloot kan niet goed meer navigeren of besluit terug te keren. Door de onverwachtse actie breekt er paniek uit aan boord. Piloot maakt een grote fout en raakt controle kwijt. Vliegtuig gaat in een duikvlucht en komt onder water.

Mwah als je vanaf 10 km hoogte komt heb je misschien nog kans op herstel van de koers... Daarnaast zit je met minimaal 3 in zo'n cockpit dacht ik, dus dan zou 1 van die andere twee wellicht ook actie hebben ondernomen als dat mogelijk was. (In ieder geval bij grotere maatschappijen)

Het meest vreemde vind ik dat het vliegtuig gewoon weg is. Zo'n boeing moet toch ergens zijn... Hij is vast niet 'heel' gezonken, er moeten dan hier en daar brokstukken liggen vanwege de klap op het water.

Raineri
Berichten: 6775
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:32

Ik heb wel gister gehoord dat er vier mensen waren ingwcheckt met vals paspoort. Maar met welk doel een kaping? (als ze ergens zijn geland).

N0a
Berichten: 4794
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:33

Veulen84 schreef:
Het zou ook zo kunnen:

Vliegtuig heeft technische problemen. Piloot kan niet goed meer navigeren of besluit terug te keren. Door de onverwachtse actie breekt er paniek uit aan boord. Piloot maakt een grote fout en raakt controle kwijt. Vliegtuig gaat in een duikvlucht en komt onder water.


Vliegtuig heeft meerdere backup systemen, daarnaast kunnen ze als ze geen noodoproep meer kunnen doen een soort sms versturen. Als dat niet lukt gaan de automatische alarmen knipperen en krijgt de luchthaven ook een automatisch signaal binnen (net als bij de air france). Wanneer het vliegtuig het water raakt gaat er een sensor af zodat hulptroepen meteen tot actie kunnen overgaan. Als dat nog niet werkt, dan zend de blackbox en de Cockpit recorder nog een signaal uit. Als die ook niet wordt opgevangen is het toch vrij onwaarschijnlijk dat het vliegtuig 'heel' het water in is gedoken.

Eigenlijk blijven er dan maar twee opties over:
1. Vliegtuig is ontploft, maar dan zouden er veel brokstukken gezien moeten zijn/ontploffing oid.
2. Vliegtuig is gekaapt, maar dan waarschijnlijk was de aanslag of kaping al opgeeist.

Het blijft echt bizar. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Een ander commercieel vliegtuig heeft brokstukken zien liggen, maar omdat het nu donker wordt of begint te worden gaan ze morgenvroeg kijken.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:33

@ Dannique Kaping lijkt mij niet. Tot op heden is er niets opgeëist. Dan heeft een kaping ook niet veel nut lijkt mij.

Raineri
Berichten: 6775
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Boeing 777-200 van Malaysia Airlines vermist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:35

Maarja een kaping hoeft niet per defenitie van een grote groepering te zijn. Een geniale/gestoorde gek kan alleen al veel aanrichten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 114087
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:36

NatasjavE schreef:
@ Dannique Kaping lijkt mij niet. Tot op heden is er niets opgeëist. Dan heeft een kaping ook niet veel nut lijkt mij.


Tenzij het een zelfmoordactie was, maar goed, dat is speculatie en nog niet van toepassing.

Iris82

Berichten: 40343
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:37

N0a schreef:
Eigenlijk blijven er dan maar twee opties over:
1. Vliegtuig is ontploft, maar dan zouden er veel brokstukken gezien moeten zijn/ontploffing oid.


Ik kijk misschien teveel Discovery maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat er allerlei malfuncties in de cockpit waren waardoor ze totaal niet meer op koers lagen en de reddingsploegen nu gewoon een te groot gebied af moeten zoeken en ze daarom nog niet gevonden zijn?

Winged

Berichten: 33942
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Boeing 777-200 van Malaysia Airlines vermist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:39

Maar waarom zou het vliegtuig dan van de koers zijn afgeweken? Bedoeling is om zo snel mogelijk van A naar B te gaan en er was bij mijn weten geen weersstoring vermeld?

Hollyleaves
Berichten: 1971
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Boeing 777-200 van Malaysia Airlines vermist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:43

Klopt Winged, en dat maakt het naast dat er geen wrakstukken iig gevonden zijn, allemaal zo raar. Het is geen passend plaatje. Erg vreemd allemaal, hopelijk weten ze snel meer.

Bedankt voor de opheldering Splash_, nooit rekening mee gehouden dat er op dusdanige hoogte geen verbinding mogelijk is en dat met 9/11 ze veel lager vlogen.

N0a
Berichten: 4794
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:44

Iris82 schreef:
N0a schreef:
Eigenlijk blijven er dan maar twee opties over:
1. Vliegtuig is ontploft, maar dan zouden er veel brokstukken gezien moeten zijn/ontploffing oid.


Ik kijk misschien teveel Discovery maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat er allerlei malfuncties in de cockpit waren waardoor ze totaal niet meer op koers lagen en de reddingsploegen nu gewoon een te groot gebied af moeten zoeken en ze daarom nog niet gevonden zijn?


Dat kan mogelijk zijn. Tot nu toe zijn ze iets naar links afgeweken met zoeken. Maar als het vliegtuig omgedraait is (wat gezegd wordt) zouden ze juist meer richting kuala lumpur weer moeten zoeken. Ze zoeken nu in de buurt van Vietnam, maar misschien is Bangkok dan een betere optie. Maar ik neem aan dat iedereen die nu dezelfde route moet vliegen ook uit het raampje kijkt op zoek naar bewijs.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:57

Ik snap eerlijk gezegd niet dat zoveel mensen hier kaping als serieuze optie zien eigenlijk. De cockpits zijn tegenwoordig extreem goed beveiligd. Waar ik als hummeltje bijna 30 jaar geleden tijdens het vliegen bij de piloot mocht kijken is dat tegenwoordig toch echt geen optie meer. Je komt niet zomaar de cockpit in, onder dreiging misschien wel maar in de reactietijd van een dreiging kan er tegelijkertijd ook een mayday of ander signaal zijn uitgezonden.

Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon (alle mensen die de financiele middelen hebben om te vliegen iig wel), tijdens een kaping was er dan echt wel minimaal 1 persoon geweest die het risico genomen had een noodsignaal uit te zenden.

Dat telefoons nog overgaan kan ook zijn dat die mensen hun telefoon gewoon thuis hebben laten liggen, het is maar eenmalig in het nieuws geweest en er is niet bekend hoeveel telefoons 'overgaan', als het er enkele zijn ipv 'bijna allemaal' is bovenstaande een plausibele verklaring, echter dat werd in dat nieuws niet vermeld dus heeft weinig zin om daar ook over te gaan speculeren.

Zelf ga ik dus uit van een ongeluk.
Verschrikkelijk voor de nabestaanden, ik hoop voor hen dat er snel meer duidelijk wordt, dat de lichamen geborgen kunnen worden zodat ze ergens afscheid van kunnen nemen en dat, nadat het wrak gevonden is, er duidelijkheid gaat komen wat er nu gebeurd is.

Ik ga uit van iets van het plotseling wegvallen van de luchtdruk of een explosie, zeker omdat er poging is gedaan om om te keren.

Veulen84

Berichten: 10887
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:12

N0a schreef:
Vliegtuig heeft meerdere backup systemen, daarnaast kunnen ze als ze geen noodoproep meer kunnen doen een soort sms versturen. Als dat niet lukt gaan de automatische alarmen knipperen en krijgt de luchthaven ook een automatisch signaal binnen (net als bij de air france). Wanneer het vliegtuig het water raakt gaat er een sensor af zodat hulptroepen meteen tot actie kunnen overgaan. Als dat nog niet werkt, dan zend de blackbox en de Cockpit recorder nog een signaal uit. Als die ook niet wordt opgevangen is het toch vrij onwaarschijnlijk dat het vliegtuig 'heel' het water in is gedoken.

Eigenlijk blijven er dan maar twee opties over:
1. Vliegtuig is ontploft, maar dan zouden er veel brokstukken gezien moeten zijn/ontploffing oid.
2. Vliegtuig is gekaapt, maar dan waarschijnlijk was de aanslag of kaping al opgeeist.

Het blijft echt bizar. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Een ander commercieel vliegtuig heeft brokstukken zien liggen, maar omdat het nu donker wordt of begint te worden gaan ze morgenvroeg kijken.


Er is een paar jaar geleden een ongeluk gebeurd met een vliegtuig van adam air. Kleiner vliegtuig. Maar de verdwijning lijkt er erg op. Vliegtuig verdween zonder enige tekenen van de radar. Na een week werden er wrakstukken gevonden op 1km diepte. Pas na 10 dagen kwamen er wrakstukken zichtbaar bovendrijven.

Uit het onderzoek bleek dat een fout in het traagheidsnavigatiesysteem de aanleiding was tot het ongeval. De automatische piloot viel hierdoor uit. Beide piloten waren bezig met het oplossen van het probleem en verloren controle over het vliegtuig. Het vliegtuig rolde naar rechts en ging in een duikvlucht. De piloten kregen het vliegtuig niet onder controle en brak in stukken vlak boven het wateroppervlak.

Dat het vliegtuig op grote hoogte in stukken is gebroken is onwaarschijnlijk. Dan ontstaan er veel kleinere brokstukken. Die verspreiden zich over een grotere afstand en zinken minder snel.

pluisje88

Berichten: 8487
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:15

Annemiek80 schreef:
Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon (alle mensen die de financiele middelen hebben om te vliegen iig wel), tijdens een kaping was er dan echt wel minimaal 1 persoon geweest die het risico genomen had een noodsignaal uit te zenden.


Ik heb nog nooit in een vliegtuig gezeten waar bereik was met een moblieltje...