Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 00:10

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:34

Tiggs schreef:
Als IK maar goedkoop kan eten.
Als IK m'n mening maar kan geven.

Ik zie een overeenkomst.

Hoe bedoel je bevooroordeeld :? En ja, ook ik mag mijn mening geven net als JIJ :) :

Citaat:
Ik neem aan dat de bokkers die hier toegeven dat ze plofkip etc. eten, niet in andere topics reageren dat ze het zielig vinden als een paard 23 uur per dag op stal staat of een hond 8 uur per dag alleen thuis is?

Waarvoor zou ik dat niet zielig vinden en andere mensen er niet op mogen wijzen dat ze dingen kunnen verbeteren???? Alleen maar omdat ik hier toegeef goedkoop vlees te eten (2 á 3 keer per week)zodat ik niet meer uitgeef als dat er binnenkomt?

Citaat:
Hoezo? Jij zegt hier keihard 'het welzijn van die dieren interesseert me niet', hoe kan je dan in een ander topic wel iemand anders aanspreken op dierenwelzijn?
Dat is net zoiets als wanneer ik geen vrijwilligerswerk zou doen (doe ik overigens wel) en tegen jou zou zeggen dat je nog maar wat meer vrijwilligerswerk moet gaan doen.

Ik kan toch niet vanachter een monitor bepalen of het dierenwelzijn wel in orde is. Dat kan alleen maar door het ter plekke te gaan bekijken.
Het vetgedrukte is wat jij er van maakt en niet wat er geschreven is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:39

ogidni schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen want na 1 pagina gingen mijn haren al overeind staan. Wil ook niet alles goed praten van de supermarkten maar kom op mensen.........

Wij als klant bepalen het inkoop beleid van de supers. Als nu iedereen die nu commentaar heeft op de de "plofkip" van de supermarkten eens biologische/vrije uitloop kip (en ander vlees) koopt dan wordt het biologische vlees een stuk goedkoper en verdwijnt de "plofkip", heel simpel een kwestie van vraag en aanbod.

Ik eet zelf ook het goedkope vlees uit de supers. Alleen als het biologische vlees in de aanbieding is koop ik dat.

Ben het niet helemaal met je eens hoor. Als ik in de supermarkt kom dan zie ik 80% foute kip, 10% minder fout en 10% verantwoorde kip in het schap. En eigenlijk zou dat heel anders moeten zijn. De biologische kip op ooghoogte voor minstens 2/3 van het assortiment.
De psychologische manipulatie in de supermarkt is enorm.

yvje86

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:07

Wij kopen vlees van kippen die echt vrij rond hebben gelopen net als het rundvlees van een koe die bij een boer heeft gelopen.
En dat vlees is echt stukken lekkerder dan het vlees van de supermarkt, ook weten we wat er met het vlees gebeurd is qua hormonen en antibiotica ect.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:00

ogidni schreef:
Tiggs schreef:
Als IK maar goedkoop kan eten.
Als IK m'n mening maar kan geven.

Ik zie een overeenkomst.

Hoe bedoel je bevooroordeeld :? En ja, ook ik mag mijn mening geven net als JIJ :) :

Citaat:
Ik neem aan dat de bokkers die hier toegeven dat ze plofkip etc. eten, niet in andere topics reageren dat ze het zielig vinden als een paard 23 uur per dag op stal staat of een hond 8 uur per dag alleen thuis is?

Waarvoor zou ik dat niet zielig vinden en andere mensen er niet op mogen wijzen dat ze dingen kunnen verbeteren???? Alleen maar omdat ik hier toegeef goedkoop vlees te eten (2 á 3 keer per week)zodat ik niet meer uitgeef als dat er binnenkomt?

Citaat:
Hoezo? Jij zegt hier keihard 'het welzijn van die dieren interesseert me niet', hoe kan je dan in een ander topic wel iemand anders aanspreken op dierenwelzijn?
Dat is net zoiets als wanneer ik geen vrijwilligerswerk zou doen (doe ik overigens wel) en tegen jou zou zeggen dat je nog maar wat meer vrijwilligerswerk moet gaan doen.

Ik kan toch niet vanachter een monitor bepalen of het dierenwelzijn wel in orde is. Dat kan alleen maar door het ter plekke te gaan bekijken.
Het vetgedrukte is wat jij er van maakt en niet wat er geschreven is.

Sorry, maar als jij niet de moeite neemt het topic te lezen, neem ik niet de moeite om uitgebreid op je bericht te reageren.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:24

yvje86 schreef:
Wij kopen vlees van kippen die echt vrij rond hebben gelopen net als het rundvlees van een koe die bij een boer heeft gelopen.
En dat vlees is echt stukken lekkerder dan het vlees van de supermarkt, ook weten we wat er met het vlees gebeurd is qua hormonen en antibiotica ect.

Daar ben ik het wel mee eens! Mijn ouders krijgen wel eens vlees van een kennis. Waar het vandaan komt weet ik zo niet precies maar het vlees is wel lekkerder dan de supermarkt. Dat vind ik ook al bij een gewone slager.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:34

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
Te goedkoop bestaat imo echt niet in deze crisistijden.

Te goedkoop = beneden de kostprijs / redelijke prijs.

En daar hebben we nogal wat van: te goedkoop omdat de prijzen gedrukt worden door kinderarbeid en uitbuiting (dat laatste bv ook dichter bij huis in distributiecentra), door schade aan het milieu niet mee te berekenen, door dierenleed dus, ook doordat grote concerns hun leveranciers dwingen beneden kostprijs te leveren waardoor bedrijfjes failliet gaan (met alle leed voor de betrokken gezinnen), etc.

't Is niet heel makkelijk om daar helemaal ethisch in te staan, maar als je daar helemaal niets van wilt zien en alleen maar naar je eigen voordeeltjes kijkt, dan is dat wel heel erg beperkt.

Dus jij staat te springen van geluk in de winkel als de koffie weer een euro is verhoogd en alles wat je nodig hebt niet in de aanbieding is? Jij koopt van alle producten die je nodig hebt de duurste die er te vinden is?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:40

Tiggs schreef:

Ik eet heel weinig vlees, een van de belangrijkste redenen daarvoor is het dierenwelzijn. Want als je alle berichten zo hoort is scharrel of biologisch ook niet zaligmakend. Anderzijds is het natuurlijk altijd beter dan vlees uit de bio-industrie en geeft het kopen van scharrrel of biologisch vlees hopelijk ook een teken af naar de producenten/supermarkten.

Andersom zullen er hier ook mensen zijn die het hardste roepen dat plofkip echt niet kan en wél hun paard 23 uur per dag in een stal hebben staan of op manegepaarden rijden die dat doen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat zou ik kunnen doen door alleen maar bio-kip te eten. Maar dat doe ik door mijn eigen beesten het beste te geven, en daar geef ik dan liever meer geld aan uit dan de bio-kip, de plofkip blijft toch wel in de winkel en anders is hii voor niks geslacht, net als al dat vlees van paardenschandalen in rundvlees. Plak er een ander etiketje op en dan kan je het alsnog eten. Zonde dat dat weggaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:47

xFioon schreef:
Dus jij staat te springen van geluk in de winkel als de koffie weer een euro is verhoogd en alles wat je nodig hebt niet in de aanbieding is? Jij koopt van alle producten die je nodig hebt de duurste die er te vinden is?

Dat zei ik natuurlijk niet ;)

Maar mijn maaltijden de afgelopen dagen bestonden toch uit biovlees, biobonen, fairtrade kruidenmix, fairtrade kokosmelk, fairtrade hagelslag op mijn bio-rijstewafels...

Dat zijn niet de goedkoopste varianten. Ik sta er niet om te springen dat alles duurder is, want zo rijk ben ik echt niet, maar ik kies regelmatig voor duurdere opties omdat die meer in overeenstemming zijn met mijn geweten.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:49

Jennyj01 schreef:
ogidni schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen want na 1 pagina gingen mijn haren al overeind staan. Wil ook niet alles goed praten van de supermarkten maar kom op mensen.........

Wij als klant bepalen het inkoop beleid van de supers. Als nu iedereen die nu commentaar heeft op de de "plofkip" van de supermarkten eens biologische/vrije uitloop kip (en ander vlees) koopt dan wordt het biologische vlees een stuk goedkoper en verdwijnt de "plofkip", heel simpel een kwestie van vraag en aanbod.

Ik eet zelf ook het goedkope vlees uit de supers. Alleen als het biologische vlees in de aanbieding is koop ik dat.

Ben het niet helemaal met je eens hoor. Als ik in de supermarkt kom dan zie ik 80% foute kip, 10% minder fout en 10% verantwoorde kip in het schap. En eigenlijk zou dat heel anders moeten zijn. De biologische kip op ooghoogte voor minstens 2/3 van het assortiment.
De psychologische manipulatie in de supermarkt is enorm.

Dan heb ik bij ons in de super waarschijnlijk mazzel. Hier is de verhouding 50/50. En het biologische vlees ligt naast het goedkope vlees.
Wat betreft die psychologisch manipulatie betreft ben ik het helemaal met je eens, ze veranderen ook niet voor niets ieder jaar de hele indeling van de winkel. Zo wordt je als klant gedwongen andere routes te lopen door de winkel en neem je ook vaak weer dingen mee die je normaal niet koopt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:44

Ooghoogte? Bij ons ligt al het vlees in van die lage koelingen. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:50

xFioon schreef:
Tiggs schreef:

Ik eet heel weinig vlees, een van de belangrijkste redenen daarvoor is het dierenwelzijn. Want als je alle berichten zo hoort is scharrel of biologisch ook niet zaligmakend. Anderzijds is het natuurlijk altijd beter dan vlees uit de bio-industrie en geeft het kopen van scharrrel of biologisch vlees hopelijk ook een teken af naar de producenten/supermarkten.

Andersom zullen er hier ook mensen zijn die het hardste roepen dat plofkip echt niet kan en wél hun paard 23 uur per dag in een stal hebben staan of op manegepaarden rijden die dat doen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat zou ik kunnen doen door alleen maar bio-kip te eten. Maar dat doe ik door mijn eigen beesten het beste te geven, en daar geef ik dan liever meer geld aan uit dan de bio-kip, de plofkip blijft toch wel in de winkel en anders is hii voor niks geslacht, net als al dat vlees van paardenschandalen in rundvlees. Plak er een ander etiketje op en dan kan je het alsnog eten. Zonde dat dat weggaat.

Snap jij hoe marktwerking werkt? Denk je dat er echt geen plofkip minder geslacht wordt als de verkoop ervan met 90% zou verminderen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:57

Als ik deze discussie ook weer lees denk ik dat er gewoon nog een generatie overheen moet, voordat we hier in het westen écht beseffen dat we op te grote voet hebben geleefd, ten koste van:
- dieren
- mensen in andere delen van de wereld
- milieu.

Veel producten die wij gebruiken (voedsel, kleding) betalen we simpelweg te weinig voor. En dat praten we goed met argumenten als dat we elke dag vlees nodig hebben, dat we toch wel voor die gelegenheid nieuwe kleding nodig hebben, dat we dat vestje toch echt niet meer aan kunnen (ondanks dat het nog lang niet versleten is) omdat het niet meer in de mode is....
Ondanks de zogenaamde "crisis" is ons idee van wat de minimale levensstandaard zou moeten zijn, eigenlijk totaal onrealistisch. En dat blijkt ook wel doordat maar weinig mensen bereid zijn om een eerlijke prijs te betalen voor bijvoorbeeld voedsel.
Blijkbaar is de urgentie nog niet groot genoeg....

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:58

Eleionomae schreef:
Zolang de prijs van biologisch vlees zo hoog blijft, blijf ik de 'gewone' kip wel kopen, en met mij gok ik nog vele anderen, want niet iedereen heeft het maandelijks budget zo hoog om volledig biologisch te gaan eten :n :j

Dit is eigenlijk de kern van de discussie. Wij zijn er met z'n allen aan gewend geraakt dat voedsel in zo'n overvloed (en daarmee goedkoop) aanwezig is, dat we eisen zijn gaan stellen aan wat we eten.

De generatie van mijn ouders zegt in zo'n geval nog: "dan eet ik dus niet elke dag een stukje vlees"

De bio-industrie is ontstaan doordat er goedkoper geproduceerd moest worden. Bij biologische landbouw zijn de productiekosten hoger. Het lijkt me zinvol om te bekijken hoe je zo goedkoop mogelijk biologisch kunt produceren, maar er zal een ondergrens aan zitten. Biologische kip zal nooit zo goedkoop worden als bio-industrie kip. Het vereist ook een bepaalde omslag in de manier van denken van de consument.

Overigens zijn de plofkip-reclames van Wakker Dier zo gekleurd als wat, die organisatie moet je niet al te serieus nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:07

Wendy schreef:
Als ik deze discussie ook weer lees denk ik dat er gewoon nog een generatie overheen moet, voordat we hier in het westen écht beseffen dat we op te grote voet hebben geleefd, ten koste van:
- dieren
- milieu.

Veel producten die wij gebruiken (voedsel, kleding) betalen we simpelweg te weinig voor. En dat praten we goed met argumenten als dat we elke dag vlees nodig hebben, dat we toch wel voor die gelegenheid nieuwe kleding nodig hebben, dat we dat vestje toch echt niet meer aan kunnen (ondanks dat het nog lang niet versleten is) omdat het niet meer in de mode is....
Ondanks de zogenaamde "crisis" is ons idee van wat de minimale levensstandaard zou moeten zijn, eigenlijk totaal onrealistisch. En dat blijkt ook wel doordat maar weinig mensen bereid zijn om een eerlijke prijs te betalen voor bijvoorbeeld voedsel.

+:)+

+1

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:10

Wendy schreef:
. En dat praten we goed met argumenten als dat we elke dag vlees nodig hebben, dat we toch wel voor die gelegenheid nieuwe kleding nodig hebben, dat we dat vestje toch echt niet meer aan kunnen (ondanks dat het nog lang niet versleten is) omdat het niet meer in de mode is....

Kleding vind ik trouwens wel heel moeilijk; wat is onder normale/verantwoorde omstandigheden gemaakt? Want ook bijvoorbeeld mijn jas van The North Face en mijn jurkje van Karen Millen komen uit landen als Indonesië en China. Is dit zoveel beter dan m'n h&m shirtje uit Bangladesh?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:16

Lastig hoor. Denk dat er inderdaad zoveel producten en voedingsmiddelen zijn die erg slecht zijn.
Om eerlijk te zijn koop ik ook wel eens goedkope kleding, of eet ik vlees afkomstig van dieren die een rotleven hebben gehad.
Vind het erg lastig wanneer iets goed is en wanneer niet.
En helaas moet er voor bepaalde mensen gewoon rekening worden gehouden met wat iets kost.
Deze week krijgen we tien kilo scharrel varken, heb ik wel een veel beter gevoel bij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:31

MarisdB schreef:
Dit is eigenlijk de kern van de discussie. Wij zijn er met z'n allen aan gewend geraakt dat voedsel in zo'n overvloed (en daarmee goedkoop) aanwezig is, dat we eisen zijn gaan stellen aan wat we eten.

De generatie van mijn ouders zegt in zo'n geval nog: "dan eet ik dus niet elke dag een stukje vlees"

De bio-industrie is ontstaan doordat er goedkoper geproduceerd moest worden. Bij biologische landbouw zijn de productiekosten hoger. Het lijkt me zinvol om te bekijken hoe je zo goedkoop mogelijk biologisch kunt produceren, maar er zal een ondergrens aan zitten. Biologische kip zal nooit zo goedkoop worden als bio-industrie kip. Het vereist ook een bepaalde omslag in de manier van denken van de consument.

Overigens zijn de plofkip-reclames van Wakker Dier zo gekleurd als wat, die organisatie moet je niet al te serieus nemen.

Vind je hele post fantastisch, buiten het dikgedrukte stukje om. Ik snap nooit dat mensen dat zeggen.
Het is wel vanwege Wakker Dier dat Johma, babyvoedingsfabrikanten en heel veel ziekenhuizen al geen plofkip meer gebruiken. Denk je dat ze dit uit zichzelf waren gaan doen? (Zie ook: http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plof ... ijvenlijst )
Sterker, het hele feit dat we deze discussie voeren, is dankzij Wakker dier. Anders had nog nooit iemand van de plofkip gehoord. En daarin kun je beter een overdrijven, anders zien mensen de ernst er niet van in.
Wat je je ook af kunt vragen is: als dit geaccepteerd wordt, en we doen niks, hoe ziet de bio-industrie er dan over 10 jaar uit?

De boer bij Keuringsdienst van Waarden had het er ook nog over. "Dit is de kip die Wakker dier graag plofkip noemt, wij noemen het gewoon vleeskuikens". Goed, ze kunnen wel een beetje lopen, maar je ziet ze gewoon voorover kukelen onder het gewicht van hun borstvlees. Op het midden van hun borst is te zien dat het verendek daar de groei van het vlees niet meer bij kan benen, je ziet een heel stuk zonder veren daar zitten. "Dat zal in de natuur ook wel zo zijn", aldus de boer :\

Maar goed, een veel voorkomend misverstand is dat Wakker Dier de boeren wil pakken, echter zie je in het bovenstaande linkje (deze dus http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plof ... ijvenlijst ) dat ze juist bedrijven oproepen om te stoppen met plofkip, zodat 1 ster meer kans krijgt en het aantrekkelijk voor andere boeren wordt om 1-sterren-kippen te gaan houden in plaats van plofkip.
Het beste van de 1 ster is alleen al dat er een ander ras gebruikt wordt, eentje die niet zo absurd snel groeit. En de kippetjes krijgen meer tijd om uit te groeien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:55

Wendy schreef:
- dieren
- milieu.

_/-\o_

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:26

MarisdB schreef:
Ik mag toch hopen dat meer mensen hier niet elke dag vlees eten? -O- Of ben ik dan 'ouderwets'?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 17:44

Sabini schreef:
MarisdB schreef:
Ik mag toch hopen dat meer mensen hier niet elke dag vlees eten? -O- Of ben ik dan 'ouderwets'?

:wave:

Nee sorry, ik ben een links-extremistische vegetariër. Het is gek om niet voor jezelf te kiezen maar voor het welzijn van honderden dieren. ;)
Maar ik kan je wel mededelen dat dankzij mij en een aantal andere vegetariërs hier op de gang eigenlijk wel een of twee dagen in de week geen vlees meer eet. (Verder totaal niet gestimuleerd door ons, door wanneer we samen eten een één of andere heerlijke vegetarische schotel neer te zetten waar iedereen zijn bord bij opeet :Y) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:00

Verantwoord leven (verantwoord voedsel, verantwoorde kleding, etc) is voor veel mensen gewoon (nog) te duur.
Ik eet ca 3x per week echt een stukje vlees, bijna altijd vleeswaren op brood, en in een salade if pasta gaat vaak ook wel iets van spekreepjes of ham blokjes oid.
Mijn schoenen komen van de Bristol of Schoenenreus, evenals mijn kleding. Spullen voor t paard: ben blij dat mijn vriendin een tweedehands ruitersport zaakje heeft....
Ik klaag niet, ik heb het niet slecht. Er zijn mensen die het veel slechter hebben.
Maar verantwoord inkopen zoals er hier in dit topic bedoelt wordt, zit er voor mij financieel gewoon niet in.
Nu red ik het, ga ik alles biologisch, ecologisch en weet ik veel wat voor ...logisch ga doen, red ik het niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:46

Sabini schreef:
MarisdB schreef:

Ik doe mijn best om elke dag wat vlees te eten :)

Overigens stammen mijn ouders uit de tijd dat veel huishoudens zelf dieren in de tuin hadden en die aanleverden bij de slager, dus vlees was kostbaar. Hoewel er elke dag vlees op het menu staat, gaat het om hele kleine porties.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:25

vuurneon schreef:
Overigens stammen mijn ouders uit de tijd dat veel huishoudens zelf dieren in de tuin hadden en die aanleverden bij de slager, dus vlees was kostbaar. Hoewel er elke dag vlees op het menu staat, gaat het om hele kleine porties.

Ook dat is goed. Je hebt maar 50-70 gram per dag nodig om aan de voedingsstoffen te komen die erin zitten. (Als in: meer is niet nuttig.)
In principe maakt het niet super veel uit of je dat in een paar maaltijden stopt of uitsmeert over de week.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:57

Ecologisch is NIET duur.
Dat is: eet de groenten van het seizoen; en wel ons eigen seizoen, dus niet de uit Australië of wat dan ook ingevlogen vruchten.
En ipv. allerlei toeters en bellen erwten, linzen, bonen, zelf gekweekte taugé (=bonen laten ontkiemen).
En ben je van het voorjaar in de gelegenheid: paardebloem, rucola, zevenblad, brandnetel etc. zijn gewoon "voor het grijpen" en erg lekker (in de handen van een goede kok).