De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:14

Doanique schreef:
Oh... Maar dan nog heb je WEL iemand doodgemaakt! En dood is dood toch...

voor de wet niet. Doodslag is dat je schuldig bent aan iemand zijn dood maar het niet met opzet is gedaan. Dus bijvoorbeeld een verkeersongeluk of iemand uit zelfverdediging moeten slaan met bijvoorbeeld een stomp voorwerp waardoor hij direct overlijd, dit is ook doodslag voor zover ik weet :) Moord is met voorbedachte raden en de intentie iemand te doden of ernstige te verminken ofzo.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:16

Een 2de kans.. voor mij hoeft een moordenaar, verkrachter, mishandelaar,... geen 2de kans. Elke situatie apart bekeken natuurlijk. Als er echt geen twijfel is dat iemand een moord gepleegd heeft oid, mar die van mij gerust het hoekje om geholpen worden.
Iemand als dutroux of kim de gelder (geïnterneerd of niet, maakt me niet uit), die hoeft voor mij niet meer de maatschappij in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:16

Doanique schreef:

Ja dood is dood en dood wordt niet meer levend inderdaad. Dat heb je wel goed.

De manier waarop maakt een wereld van verschil; door spontane gladheid (en ik rijd netjes en voorzichtig; ben ook wel eens rechtdoor gegleden terwijl ik een bocht wou nemen...) kan mijn auto een zwieper maken en net die fietser aantikken die verkeerd valt en komt te overlijden.
Heel naar. Maar, moet ik dan echt de doodstraf voor iets waar ik niets aan kon doen? Nee, sterker nog... Ik zal niet zwaar gestraft worden of misschien zelfs alleen voorwaardelijk.

Ga ik stomdronken in de auto zitten en rijd een fietser dood is de straf gelijk al heel anders.

Heb ik thuis een heel plan uitgewerkt met de ultieme wraak op de fietser en rijd ik doelbewust op die fietser in, ja... Dan is het wel echt met voorbedachte rade en mag ik lang brommen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-14 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:18

lifaya schreef:
Doanique schreef:

voor de wet niet. Doodslag is dat je schuldig bent aan iemand zijn dood maar het niet met opzet is gedaan. Dus bijvoorbeeld een verkeersongeluk of iemand uit zelfverdediging moeten slaan met bijvoorbeeld een stomp voorwerp waardoor hij direct overlijd, dit is ook doodslag voor zover ik weet :) Moord is met voorbedachte raden en de intentie iemand te doden of ernstige te verminken ofzo.

Is dat wat jij benoemd niet dood door schuld?

Bij doodslag heb je wel degelijk de intentie gehad om iemand te vermoorden, maar heb je dit vooraf niet gepland. Een (bekend) voorbeeld: Een man loopt over straat en ziet een meisje fietsen. Hij trekt haar van haar fiets en wurgt haar met haar eigen bh. De moord was niet gepland, maar het was wel zijn intentie om haar te vermoorden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:19

Dood is dood ja. Maar je maakt niet zomaar iemand dood.. zonder reden..
Je maakt iemand dood die een enorme misdaad gepleegd heeft en nooit meer normaal kan terugkeren in de maatschappij. Vroeg of laat komt dutroux (net zoals martin) vrij. En wat dan? Dan wordt hij misschien wel door 1 van de ouders van de mishandelde, vermoorde en uitgehongerde kinderen vermoord. En die ouder geef ik dan groot gelijk..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:20

De discussie dood door schuld/doodslag speelt volgens mij vaak bij zelfverdediging en zelfs mishandeling. Had jij redelijkerwijs kunnen weten dat jouw actie dodelijk kon zijn, of niet? Een verkeersongeluk zal normaal gesproken inderdaad dood door schuld zijn, doodslag is het alleen als je expres nog even gas geeft of zoiets.

Miekemuis_ schreef:
Een 2de kans.. voor mij hoeft een moordenaar, verkrachter, mishandelaar,... geen 2de kans. Elke situatie apart bekeken natuurlijk. Als er echt geen twijfel is dat iemand een moord gepleegd heeft oid, mar die van mij gerust het hoekje om geholpen worden.
Iemand als dutroux of kim de gelder (geïnterneerd of niet, maakt me niet uit), die hoeft voor mij niet meer de maatschappij in.

Toe maar. Moordenaar. Verkrachter. Mishandelaar. Je weet dat het technisch gezien ook al verkrachting heet als het om een gedwongen tongzoen gaat? En dat mishandelen ook twee klappen kan zijn? Waar wil je die grens trekken? Oh, en ruim 80% van de enkelvoudige moordenaars pleegt nooit meer een moord of ander ernstig misdrijf. Ze kunnen dus prima terug de maatschappij in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:22

Adamootje schreef:
lifaya schreef:

Is dat wat jij benoemd niet dood door schuld?

Bij doodslag heb je wel degelijk de intentie gehad om iemand te vermoorden, maar heb je dit vooraf niet gepland. Een (bekend) voorbeeld: Een man loopt over straat en ziet een meisje fietsen. Hij trekt haar van haar fiets en wurgt haar met haar eigen bh. De moord was niet gepland, maar het was wel zijn intentie om haar te vermoorden.

Klopt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:23

Citaat:
Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.
Wanneer er wel sprake is van voorbedachten rade, spreekt men van moord.

Citaat:
Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was. Als iemand bijvoorbeeld een stoeptegel van een viaduct gooit, is er sprake van (poging tot) doodslag

Citaat:
Indien de dood van een ander niet opzettelijk is veroorzaakt, maar wel verwijtbaar is, spreekt men van dood door schuld.
Mishandeling met de dood tot gevolg wordt onderscheiden van doodslag en dood door schuld.

Citaat:
Alle rechtssystemen, zowel vroeger als nu, beschouwen moord als een zeer ernstige zaak en leggen daarvoor een zware straf op. Het begrip moord moet worden onderscheiden van:
dood door schuld: als iemand om het leven komt door verwijtbaar gedrag of nalatigheid, waarbij de dader niet bedoelde te doden;
doodslag: het opzettelijk doden van iemand zonder voorbedachten rade;
gekwalificeerde doodslag: dit is doodslag gecombineerd met een ander misdrijf (bijvoorbeeld een beroving);
zelfmoord, suïcide of zelfdoding: als iemand zichzelf van het leven berooft;
het doden uit noodweer (disproportionele noodweer is strafbaar, behalve indien direct volgend op een (poging tot) aanranding van lijf, eerbaarheid of goed, in welk geval de regelgeving omtrent noodweerexces een rol kan spelen);
het doden op wettige wijze, zoals door de politie of door soldaten in een oorlog;
executie, het uitvoeren van de doodstraf.

Het onderscheid tussen, en de reikwijdte van, deze uitzonderingen is niet altijd duidelijk. Zo komt het bij een rechtszaak regelmatig voor dat aanklager en verdediging het oneens zijn over het feit of er sprake was van moord of van doodslag. Het voltrekken van de doodstraf na een rechtszaak waar onvoldoende bewijs geleverd is, zal door veel mensen als moord worden beschouwd

Bron: wikipedia
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 30-01-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:28

Dani schreef:
De discussie dood door schuld/doodslag speelt volgens mij vaak bij zelfverdediging en zelfs mishandeling. Had jij redelijkerwijs kunnen weten dat jouw actie dodelijk kon zijn, of niet? Een verkeersongeluk zal normaal gesproken inderdaad dood door schuld zijn, doodslag is het alleen als je expres nog even gas geeft of zoiets.

Het is afhankelijk van de intentie. Als de intentie puur zelfverdediging is en dat daarbij de aanvaller de dood vindt, is wat anders dan iemand mishandelen en besluiten die persoon ook maar meteen dood te maken.

Wat jij bedoelt is, is er sprake van opzet. Bij zelfverdediging is het in principe niet de opzet om iemand dodelijk te verwonden, de opzet is afweren om eigen lijf te redden. Dus dood door schuld, mocht de aanvaller de dood vinden.

Bijvoorbeeld een tegel van een viaduct gooien is (poging tot) doodslag, omdat men kan wéten dat het gooien van een stoeptegel tot de dood van een passerende automobilist kan leiden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:29

_San87_ schreef:
Dani schreef:

Het is afhankelijk van de intentie. Als de intentie puur zelfverdediging is en dat daarbij de aanvaller de dood vindt, is wat anders dan iemand mishandelen en besluiten die persoon ook maar meteen dood te maken.

Wat jij bedoelt is, is er sprake van opzet. Bij zelfverdediging is het in principe niet de opzet om iemand dodelijk te verwonden, de opzet is afweren om eigen lijf te redden. Dus dood door schuld, mocht de aanvaller de dood vinden.

Bijvoorbeeld een tegel van een viaduct gooien is (poging tot) doodslag, omdat men kan wéten dat het gooien van een stoeptegel tot de dood van een passerende automobilist kan leiden.

Zelfverdediging is dus noodweer (of noodweer exces). Zie mijn eerdere post :)

In Amerika gaat noodweer erg ver voor de wet. Als iemand je huis in komt mag je hem ongestraft doodschieten als je zegt dat hij zich zonder jouw toestemming op jouw eigendom bevond. (Een inbreker bijvoorbeeld)

Rennie89

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:33

In Nederland mag je de inbrekers niet eens slaan :') je moet ze bij wijze van spreken koffie en thee aanbieden als ze bij jou inbreken en de boel leeghalen. :7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:34

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:47

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Zelfverdediging is dus noodweer (of noodweer exces). Zie mijn eerdere post :)

In Amerika gaat noodweer erg ver voor de wet. Als iemand je huis in komt mag je hem ongestraft doodschieten als je zegt dat hij zich zonder jouw toestemming op jouw eigendom bevond. (Een inbreker bijvoorbeeld)

Klopt inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:57

lifaya schreef:
In Nederland mag je de inbrekers niet eens slaan :') je moet ze bij wijze van spreken koffie en thee aanbieden als ze bij jou inbreken en de boel leeghalen. :7

Dat is onzin. In geval van noodweer mag je jezelf wel degelijk verdedigen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:01

Bizzybijtje schreef:
lifaya schreef:

Maar er moet wel uitgezocht worden of het daadwerkelijk noodweer was. En dat kan wel lastig zijn als er geen getuigen zijn. Voorbeeld: als ik per ongeluk de verkeerde tuin in loop als ik eigenlijk mijn eigen tuin in wilde, en mijn buurman slaat me in elkaar omdat hij het bedreigend vond, hoe weet je dan wie er gelijk heeft? Zeker als er geen getuigen zijn. In dit voorbeeld is het vrij makkelijk denk ik, aangezien de buurman geen of weinig wonden over zou hebben gehouden wat impliceert dat ik de enige ben die klappen heeft gekregen, dus ik zal wel gelijk krijgen. Maar het is niet altijd zo makkelijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:03

Myca schreef:
Vanwaar de gedachte dat de doodstraf niet duur is?
De gemiddelde doodstrafzaak kost ongeveer 3 mln dollar.
De gemiddelde levenslang veroordeling ongeveer 1 mln dollar.

Ik ben overigens tegen. "Gij zult niet doden."
Dat heeft ooit iemand op een berg gehoord.

dat is wel heel erg uit de context gehaald.
in de bijbel staan tal van voorbeelden waarbij de doodstraf word geeist. (homofillie bijv.) :)

verwar noodweer niet met overdadig noodweer, je mag je belager uitschakelen maar niet doodmaken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:38

Magrathea schreef:
[quote="Bizzybijtje"

Maar er moet wel uitgezocht worden of het daadwerkelijk noodweer was. En dat kan wel lastig zijn als er geen getuigen zijn. Voorbeeld: als ik per ongeluk de verkeerde tuin in loop als ik eigenlijk mijn eigen tuin in wilde, en mijn buurman slaat me in elkaar omdat hij het bedreigend vond, hoe weet je dan wie er gelijk heeft? Zeker als er geen getuigen zijn. In dit voorbeeld is het vrij makkelijk denk ik, aangezien de buurman geen of weinig wonden over zou hebben gehouden wat impliceert dat ik de enige ben die klappen heeft gekregen, dus ik zal wel gelijk krijgen. Maar het is niet altijd zo makkelijk.[/quote]

Nee, maar als er werkelijk ingebroken wordt zijn daar genoeg aanwijzingen voor. Als je iemand op heterdaad betrapt mag ie die persoon ook zelf aanhouden (eventueel met gepast geweld) en opsluiten als je daarna gelijk de politie belt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:55

Bizzybijtje schreef:
Magrathea schreef:
[quote="Bizzybijtje"

Maar er moet wel uitgezocht worden of het daadwerkelijk noodweer was. En dat kan wel lastig zijn als er geen getuigen zijn. Voorbeeld: als ik per ongeluk de verkeerde tuin in loop als ik eigenlijk mijn eigen tuin in wilde, en mijn buurman slaat me in elkaar omdat hij het bedreigend vond, hoe weet je dan wie er gelijk heeft? Zeker als er geen getuigen zijn. In dit voorbeeld is het vrij makkelijk denk ik, aangezien de buurman geen of weinig wonden over zou hebben gehouden wat impliceert dat ik de enige ben die klappen heeft gekregen, dus ik zal wel gelijk krijgen. Maar het is niet altijd zo makkelijk.

Nee, maar als er werkelijk ingebroken wordt zijn daar genoeg aanwijzingen voor. Als je iemand op heterdaad betrapt mag ie die persoon ook zelf aanhouden (eventueel met gepast geweld) en opsluiten als je daarna gelijk de politie belt.[/quote]

En dan ga jij de bak, want als de inbreker nog bij kennis is horen ze die eerst aan. Daarna pas ben jij aan de beurt... als de inbreker dan een aanklacht tegen jou indient wegens mishandeling dan ben jij de sjaak.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:54

Ik vind niet dat wij mensen mogen beslissen over de dood van iemand ongeacht wat hij gedaan heeft, sluit ze maar op in een extreem goed beveiligde afdeling zet ze aan het werk en verbied al het contact met de buitenwereld...
Het zijn nog steeds levende wezens maar ze hebben geen recht op normaal sociaal maatschappelijk bestaan, hoe pak je dat aan als overheid, je zit met een overschot en meerdere misdadigers op 1 cel werkt ook niet altijd positief uit...

Er moeten dus meer gevangenissen bijkomen laat ze daar eens geld in stoppen en gooi de wet over strafrecht eens op tafel, strengere straffen vind ik persoonlijk geen probleem. MAAR is dat haalbaar? Hebben ze die capaciteiten om die allemaal uit te voeren? En werkt dat eigenlijk wel?

En de criminaliteit neemt toe maar dat is ook logisch want er zijn steeds meer mensen er is minder werk, we krijgen niet allemaal een uitkering en ja mensen moeten ook eten... Sommige groeien op in een omgeving die ze gemaakt heeft tot wat ze zijn, kan zijn een groep verkeerde vrienden 't kan zijn dat er thuis iets heel verkeerds bezig was... Sommige zijn door een ziekte of een mentale handicap zo geworden en kunnen er eigenlijk niet veel aan doen (vind ik).

Maar ik vind niet dat ik of jij, een rechter of een jury mag bepalen wanneer een leven ophoudt, ik vind wel dat je mag bepalen hoe het leven van een misdadiger verder verloopt hij heeft zijn recht van spreken immers al verspeeld bij het begaan van een misdaad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:57

rainbow8 schreef:
En dan ga jij de bak, want als de inbreker nog bij kennis is horen ze die eerst aan. Daarna pas ben jij aan de beurt... als de inbreker dan een aanklacht tegen jou indient wegens mishandeling dan ben jij de sjaak.

En dat is natuurlijk toch onzin, want die inbreker is al in het nadeel omdat hij zich op jouw terrein/in jouw huis bevond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:59

rainbow8 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nee, maar als er werkelijk ingebroken wordt zijn daar genoeg aanwijzingen voor. Als je iemand op heterdaad betrapt mag ie die persoon ook zelf aanhouden (eventueel met gepast geweld) en opsluiten als je daarna gelijk de politie belt.

Nee, want je beroept je op noodweer...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:21

Blue_eyes en Bizzybijtje... Toch maar beter het journaal en de kranten lezen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:34

rainbow8 schreef:
Blue_eyes en Bizzybijtje... Toch maar beter het journaal en de kranten lezen....

Juist niet doen want daar staat meestal de grootste bullshit in die je maar kunt verzinnen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:40

Ja joh, geloof vooral wat er in de Telegraaf staat.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:45

Er zijn nog meer kranten hoor :')