Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:04

De hema geeft alleen excuses om van het hele geval af te zijn.
En gelijk hebben ze. Want het is naar mijn idee een zielig opgeblazen verhaaltje van de twee tieners.
En dat is mijn conclusie na alle berichten ook van mensen die wat weten over de waardes en zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:06

Verhalen over discriminatie doen het nou eenmaal goed, dat is een feit...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:09

Joh, bij ons zat een jongen uit Sint-Maarten in de klas.

Niemand had wat tegen die gozer, we werden er alleen helemaal niet goed van dat hij steeds zat te zeiken over racisme.... als hij tijdens de tekenles bvb. een poos liep te kletsen en anderen van het werk af te houden, zij de tekenlerares (lief mens): Mike, schat, hou nou eens even je mond en ga zitten en je werk afmaken :)

Gewoon, wat ze ook tegen ieder ander zou zeggen.

En dan flipte die gozer en begon meteen heel serieus te zeiken dat ze hem aansprak omdat hij ZWART was.
Zo zei die dat. Klojo. En dan niet willen snappen dat hij als enige liep te zemelen en daarom gevraagd werd om even te gaan zitten, zijn klep te houden en te gaan tekenen net als de rest.

En bovendien: zwart....? Komop, lichter bruin zie je ze niet :P

Dat is gewoon zeiken om het zeiken, zieligdoenerij, elke vorm van kritiek of iets dat niet zo leuk is, afschuiven op racisme zodat je vooral maar niet in hoeft te zien dat het kwam door je eigen gedrag -O-

Erg leuk ook voor degenen met een kleurtje die wel gewoon normaal kunnen doen, die plukken ook de zure vruchten van dergelijke zemelende driftkoppen....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:18

Ze bieden de excuses aan dat het meisje zich onbegrepen voelt en dat de Hema het vervelend vind voor de diabtespatienten in Nederland. Zijn die nu ook allemaal beledigt trouwens? het gaat hier toch om ene individueel voorval waarbij ongelukkig gecommuniceerd is?
Nergens excuses over de handelswijze van de beveiligers. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:23

Daarom ;)

Ik denk dat menigeen die onheus behandeld wordt het op deze manier aan zou pakken :j

Je gaat geen excuses aanbieden aan iemand die de boel zo manipuleert dat JIJ de slechterik lijkt, terwijl je niks fout hebt gedaan. Maar als het "domme volk" dat niet wil zien en maar loopt te schreeuwen...tja dan moet je toch iets dus dan maar hopen dat ze net zo dom zijn als het op een excuses aankomt :o

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:24

Ik ben bekent met diabetes en heb het hele stuk op tv gezien.
Meisje sprak goed Nederlands.
Met een hypo (laag suikergehalte) ga je vaag doen en kan je buiten bewustzijn raken.
Bij een hyper ( hoog suikergehalte) merk je als buitenstaander niets bij patiënt. En als patiënt zijnde kan je ook pas weten als je een hyper hebt nadat je je bloedwaarde gemeten hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:28

pmarena schreef:
Daarom ;)

Ik denk dat menigeen die onheus behandeld wordt het op deze manier aan zou pakken :j

Je gaat geen excuses aanbieden aan iemand die de boel zo manipuleert dat JIJ de slechterik lijkt, terwijl je niks fout hebt gedaan. Maar als het "domme volk" dat niet wil zien en maar loopt te schreeuwen...tja dan moet je toch iets dus dan maar hopen dat ze net zo dom zijn als het op een excuses aankomt :o

Dom is het om te geloven dat discriminatie en racisme niet voorkomen in Nederland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:31

Helemaal met je eens :j

Maar wie zegt dat dan, lijkt me sterk dat iemand met meer dan een theelepeltje verstand dat beweert :P

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:32

Niemand die dat beweerd, maar andersom is het ook dom te geloven dat er misbruik wordt gemaakt van het woord discriminatie en ook te snel wordt gebruikt om "de zin" te krijgen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:50

Ik ben zelf diabetes

Ik verbaas me enorm over reacties van mensen die denken te weten hoe een diabetes patiënt zich voelt bij hoog of laag
En dat je nooit zo hoog kan zitten omdat je dan niet goed oplet!!!!

De enige mensen die echt kunnen oordelen zijn de patiënten zelf

33 is echt gevaarlijk hoog en dan voel je je echt niet fijn maar moet je snel handelen
Hoe ze aan die 33 komt maakt dat iets uit?? Of gaan we nu zeggen dat ze niet goed voor haar diabetes Zorgt
Suikers gaan bij ons van hoog naar laag en er is niet altijd een verklaring voor

Je kan nog zoveel met patiënten werken of meemaken een diabetespatient weet alleen hoe het echt is
Je kunt je er een voorstelling van maken maar nooit weten wat het echt is (gelukkig maar zou ik zeggen)

Als ikzelf te hoog zit kan ik zomaar ineens heeeel kwaad worden, ik probeer me in te houden maar Soms word ik dus echt woest
Klinkt raar natuurlijk maar je kunt er echt niets aan doen

Dus voor alle niet patiënten doe niet alsof je alles zo goed weet want je weet niet hoe het echt is

Over het verhaal zal vast wat haken en ogen aan zitten maar in grote lijnen had ze van mij niet naargeestig bureau gehoeven, simpel meten en ze hadden kunnen zien dat ze te hoog zat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:54

little_king schreef:
Niemand die dat beweerd, maar andersom is het ook dom te geloven dat er misbruik wordt gemaakt van het woord discriminatie en ook te snel wordt gebruikt om "de zin" te krijgen.

Misschien niet eens zo zeer om je zin te krijgen, maar het wordt volgens mij zeker wel heel veel gebruikt door van dat opgeschoten spul dat aangesproken wordt op hun gedrag, maar het dan wegwimpelt met "het komt niet door ons gedrag maar omdat we .... zijn".

Vul maar een nationaliteit, geslacht, beroepsgroep...whatever in :)

Mensen zoeken zo af en toe wel heel graag naar een reden buiten zichzelf...

Of zoals eerder hier in het topic, dat gewoon een heel keurige reactie waarin het woord "blanke" stond, meteen vrij agressief werd besprongen alsof het geschreven was door de ergste racist... dat is gewoon echt belachelijk -O-

Mensen weten zo van gekkigheid toch niet meer hoe ze het beestje bij welke naam moeten noemen om hun verhaal nog duidelijk te krijgen.... je krijgt daardoor JUIST dat hele gewone mensen die eigenlijk geen onderscheid maken, allochtonen (of wat dan ook) anders gaan behandelen omdat ze weten dat ze donders goed uit moeten kijken om geen woorden te gebruiken die verkeerd opgevat kunnen worden...en dat zijn er nogal wat :=

Ik vind het dan ook heerlijk als je een keer te maken hebt met iemand met een kleurtje die zelf gewoon lekker de draak er mee steekt en met een grote grijns een sappige opmerking maakt over "luie negers" ofzo, dat is tenminste gewoon normaal volk waarbij je niet zo op je tenen hoeft te lopen en elk woord eerst van 3 kanten moet bekijken :=

Juist mensen die zo zitten te speuren op vermeend "racisme" plaatsen zich buiten de groep, terwijl degenen die gewoon lekker mee doen met ouwehoeren en die accepteren dat er bij mensen wel eens iets rot hun mond uitkomt (zoals bij iedereen wel eens gebeurt...) er gewoon helemaal bij horen en gewoon "1 van de jongens" zijn :)

Het is toch eigenlijk bizar dat terwijl ik dit schrijf, ik me al lichtelijk verontrust af zit te vragen of op dit stukje tekst nu reacties gaan komen van mensen die menen te lezen dat ik een racist zou zijn :n

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:57

leestmee schreef:
Met een hypo (laag suikergehalte) ga je vaag doen en kan je buiten bewustzijn raken.
Bij een hyper ( hoog suikergehalte) merk je als buitenstaander niets bij patiënt. En als patiënt zijnde kan je ook pas weten als je een hyper hebt nadat je je bloedwaarde gemeten hebt.

Bij een hyper kun je ook in een coma raken!! Dat schijnt niemand te weten
En een hyper merk je wel degelijk aan het gedrag/humeur

Echt wat een onbegrip van sommige
Diabetes is echt al erg genoeg daar ga je geen ophef over maken
Ik prik nog steeds niet graag in het openbaar (vinger ) of bedien mijn pomp
Waar andere bij zijn (ik val liever niemand lastig alleen mensen die het weten)

En ik denk dat wel degelijk de patiënten er een bepaald gevoel bij hebben
Het gaat over jou ziekte en je ziet dingen voorbij komen die helemaal niet waar zijn

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:59

Electra63 schreef:
Dom is het om te geloven dat discriminatie en racisme niet voorkomen in Nederland.

Dat komt allicht voor, maar dat is nu niet aan de orde.
Elk persoon dat zo had gehandeld en zo had gereageerd kan zo'n behandeling verwachten, daar is niets racistisch aan.
dat de hele discussie nu op racisme wordt gegooid en niet op partijen die elkaar niet snapten is imo een verkeerde zijstraat.

maar ik zal wel graag wat willen leren van de zuidelijke dames, die trekken tenminste hun mond open. :)

@dientje_yara, de enige mensen die hier beweren hoe ze zich zou moeten voelen zijn zelf diabetespatient. En nogmaals, er zijn zo weinig incidenten met diabtespatienten dat het in eerste instantie gewoon niet bij mensen op komt :)
En het ligt niet aan de Hema als er allemaal onwaarheden voorbij komen over diabetes. Ik snap heel goed dat jij je daar druk over kunt maken, mensen gaan gewoon heel anders tegen je aankijken.

minikatje schreef:
de beveiliging wist niet dat het om een diabetespatient ging, die dachten dat het een agressieve junk was (en die gedragen zich ongeveer hetzelfde)

niemand heeft de schuld, behalve dat het een beetje ongelukkige communicatie was waardoor het misverstand alleen maar groter werd.
ik vind wel dat de beveiligers juist hebben gehandeld door het meisje uit de winkel te halen en bij escalatie de politie hebben ingeschakeld.
ze is gewoon standaard behandeld, heeft zich verzet en daarom blauwe plekken gekregen. Ik snap dat ze door haar ziekte niet normaal kon reageren, maar in een pashokje laten zitten in dr eigen urine vind ik ook onmenselijk.

minikatje schreef:
Shadow0 schreef:
De beveiligers zijn professionals. Die zouden getraind horen te worden op goede communicatie in moeilijke situaties lijkt me.

zijn ze ook, maar ergens houdt de communicatie ook op. :)
je kunt 300x een in paniek geraakt persoon rustig toe proberen te spreken, maar ergens is er de grens en dan verwijder je die persoon om de openbare orde weer tot rust te brengen.
het meisje reageerde opstandig door haar ziekte, moest verplaatst worden naar een rustiger plekje waar ze niet zo in het oog springt met een plas urine naast zich (iets met waardigheid). meisje verzet zich in alle verwardheid en krijgt blauwe plekken. dat ze naar een rustiger plekje werd gebracht om tot zichzelf te komen dringt niet door, maar daarom zijn de beveiligers niet fout.

dat het meisje door haar ziekte opstandig en agressief reageert, ok dat kan ik begrijpen.
maar waarom meld die vriendin niets?

helaas krijg ik vanuit mijn werkveld vaak te maken met negatief racisme, waar bepaalde personen denken dat ik persoonlijk handel tegen hen zelf ipv iedereen gelijk. :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:19

Dientje_Yara schreef:
leestmee schreef:

Bij een hyper kun je ook in een coma raken!! Dat schijnt niemand te weten
En een hyper merk je wel degelijk aan het gedrag/humeur

Echt wat een onbegrip van sommige
Diabetes is echt al erg genoeg daar ga je geen ophef over maken
Ik prik nog steeds niet graag in het openbaar (vinger ) of bedien mijn pomp
Waar andere bij zijn (ik val liever niemand lastig alleen mensen die het weten)

Inderdaad bij een hypo voel ik me slecht en weet ik dat ik tegen de valkte kan gaan als ik niet snel suiker binnen krijg maar bij een hypo voelik me ook heel akelig, zweverig, afwezig, duizelig en als mijn waardes heel hoog zijn (zoals toen ze erachetr kwamen dat ik prednison gerelateerd diabetes heb) kan ik ook in coma raken.
Ben tegenwoordig wel zo ver dat ik me wel openbaar durf te meten/spuiten als het echt niet anders kan.
Ook met het nemen van astmamedicatie e.d. heb ik geen moeite meer.

@Dientje Yara, als je zelf diabetespatient bent mag je je wel wat beter laten voorlichten denk ik.

En ik denk dat wel degelijk de patiënten er een bepaald gevoel bij hebben
Het gaat over jou ziekte en je ziet dingen voorbij komen die helemaal niet waar zijn

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:43

Dientje_Yara schreef:
Ik ben zelf diabetes

33 is echt gevaarlijk hoog en dan voel je je echt niet fijn maar moet je snel handelen
Hoe ze aan die 33 komt maakt dat iets uit?? Of gaan we nu zeggen dat ze niet goed voor haar diabetes Zorgt
Suikers gaan bij ons van hoog naar laag en er is niet altijd een verklaring voor

Misschien heb je het verkeerd opgevat, maar er werd niet bedoelt dat haar zelfregulatie niet goed is of dat zij niet goed voor zichzelf zou en haar diabetes zou zorgen. Naar mijn idee werd bedoelt dat je niet zomaar op een waarde van 33 komt als je al enige tijd een regulatieschema hebt voor de insuline. Dan zal je toch aardig wat koolhydraten hebben moeten innemen (zonder insuline gebruik) of een combi met griepje/ontsteking etc. (want daar stijgt de bls ook van) om zo hoog te komen. Dat "onze" suikers onvoorspelbaar zijn klopt helemaal. Zat vannacht nog op een 2, geen idee hoe het kan.
En een hyper kan inderdaad ook een moodswing veroorzaken. Mijn collega bijvoorbeeld herkent het als ik een hyper heb. Ik krijg hele rode moeie ogen en wordt heel druk.

Ben het overigens wel met je eens dat veel mensen denken hoe de vork in de steel steekt en dat is inderdaad helaas niet altijd zo. Wat mij betreft mogen ze dan ook hun mond houden want ik vind het heel dom overkomen naar diabeten, maar dit geldt niet voor iedereen.
Daarbij verloopt de ziekte per diabeet ook nog eens anders. Wat jij ervaart hoef ik niet te ervaren en andersom.

Ik vind persoonlijk het een heel apart verhaal. Wil niet beweren dat ze liegt, maar beweer ook niet dat het de volle waarheid is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 10:37

Er zijn bloemen bezorgd maar die accepteerd ze niet. Vind dat ze nu wel begint te overdrijven.

Sorrybloemen HEMA verwelken bij Omroep West
DEN HAAG - 'Het excuus heeft er alle schijn van dat het niet gemeend is', schrijft de 17-jarige Yosra in een persverklaring. De HEMA bezorgde vrijdag een bos bloemen met excuusbrief voor de diabetespatiënte bij Omroep West omdat de eenheidsprijzenmaatschappij zelf de contactgegevens niet zou hebben.
HEMA biedt excuses aan voor het feit dat Yosra in een kleedhokje van het filiaal in de Grote Marktstraat in Den Haag werd aangezien voor een junk, toen ze insuline spoot. Ze werd door de beveiliging overgedragen aan de politie.

'Ik heb het slappe excuus van de HEMA via de media vernomen', schrijft Yosra. 'Ik zal goed moeten nadenken of ik dit excuus zal aanvaarden'.

De bos bloemen die bij Omroep West is bezorgd staan inmiddels te verwelken achter de balie. Yosra wil ze vooralsnog niet aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:48

Heb het gevoel dat een fijne advocaat hier een pracht van een rel van gaat maken.
Zou zo prettig zijn als dat soort slimmeriken eens echt datgene gaan doen waarvoor ze zijn opgeleid, ipv alles en iedereen tegen elkaar op te zetten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:48

pmarena schreef:
little_king schreef:

Misschien niet eens zo zeer om je zin te krijgen, maar het wordt volgens mij zeker wel heel veel gebruikt door van dat opgeschoten spul dat aangesproken wordt op hun gedrag, maar het dan wegwimpelt met "het komt niet door ons gedrag maar omdat we .... zijn".

Vul maar een nationaliteit, geslacht, beroepsgroep...whatever in :)

Mensen zoeken zo af en toe wel heel graag naar een reden buiten zichzelf...

Of zoals eerder hier in het topic, dat gewoon een heel keurige reactie waarin het woord "blanke" stond, meteen vrij agressief werd besprongen alsof het geschreven was door de ergste racist... dat is gewoon echt belachelijk -O-

Mensen weten zo van gekkigheid toch niet meer hoe ze het beestje bij welke naam moeten noemen om hun verhaal nog duidelijk te krijgen.... je krijgt daardoor JUIST dat hele gewone mensen die eigenlijk geen onderscheid maken, allochtonen (of wat dan ook) anders gaan behandelen omdat ze weten dat ze donders goed uit moeten kijken om geen woorden te gebruiken die verkeerd opgevat kunnen worden...en dat zijn er nogal wat :=

Ik vind het dan ook heerlijk als je een keer te maken hebt met iemand met een kleurtje die zelf gewoon lekker de draak er mee steekt en met een grote grijns een sappige opmerking maakt over "luie negers" ofzo, dat is tenminste gewoon normaal volk waarbij je niet zo op je tenen hoeft te lopen en elk woord eerst van 3 kanten moet bekijken :=

Juist mensen die zo zitten te speuren op vermeend "racisme" plaatsen zich buiten de groep, terwijl degenen die gewoon lekker mee doen met ouwehoeren en die accepteren dat er bij mensen wel eens iets rot hun mond uitkomt (zoals bij iedereen wel eens gebeurt...) er gewoon helemaal bij horen en gewoon "1 van de jongens" zijn :)

Het is toch eigenlijk bizar dat terwijl ik dit schrijf, ik me al lichtelijk verontrust af zit te vragen of op dit stukje tekst nu reacties gaan komen van mensen die menen te lezen dat ik een racist zou zijn :n

Zal ik dan even... :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als ze nou gewoon eens stoppen met zeuren en wat gaan doen met hun leven hoor je niemand.

En dat meisje is gewoon triest bezig.. ga verder met je leven zeg..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 10:58

Waar ik nu aan liep te denken... stel dat dat meisje niet goed is geworden. Vriendin heeft aan beveiliging doorgegeven dat ze niet goed werd. Dan doe je niet zachtjes het gordijn open.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:07

Dat staat nergens in een artikel dus ga daar niet van uit.

Dat ze de bloemen niet aanneemt zegt mij genoeg.
Wat een aansteller.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 11:23

Ik zeg ook niet dat het zo is... maar wat als het wel zo is?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:30

Dat betwijfel ik ook idd, het had een goede vriendin geweest als ze dat wel had gedaan :+

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:44

leestmee schreef:

En ook ik ben het hier geheel mee oneens. Als een diabeet een hyper krijgt is het in de naaste omgeving vaak wel merkbaar. Natuurlijk is het bij elke diabeet weer anders, en de een krijgt pas bij een hogere bloedsuikerwaarde een hyper dan de ander, maar bij 9 van de 10 gevallen is het wel duidelijk merkbaar dat iemand een hyper heeft. De diabeet kan zelfs flauwvallen en in de ernstigste gevallen zelfs in coma raken.
En de patiënt kan zelf ook voelen of hij een hypo en hyper krijgt. De een voelt het eerder aan dan de ander, maar vaak ga je het op ten duur wel voelen. Bij een hyper bijvoorbeeld ga je veel plassen en drinken, kan je vaag gaan zien en er zijn nog een aantal symptomen. Bij een Hypo kan het zijn dat de patiënt kan gaan trillen, vaag zien, licht voelen in zijn of haar hoofd etc. Bij een hyper is het noodzakelijk snelwerkende insuline in te spuiten, anders kunnen er rare ongelukken gebeuren. Bij een Hypo is het verstandig om wat snelwerkende suikers te nemen, zoals limonade, een snoepje of iets in die richting.
En daarom ben ik ook een voorstander voor het (draadloze) pompje, je hebt veel meer vrijheid in wat je eet, omdat je lichaam gewoon de gehele dag door kleine porties insuline binnen krijgt, en zodra je wat eet kun je bij bolussen en houd het je bloedsuikerwaarde in evenwicht. Zit je extreem laag kan je de pomp uitzetten en wat eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:58

Pomp kan pas als je stabiel bent en goed in te stellen. Je weet niet of dat voor haar zo is.
Desalniettemin, een bloedsuiker van 33 ontstaat niet zomaar. Of ze heeft een zootje gemaakt van haar voeding, of ze heeft niet voldoende gespoten. 33 is ziek hoog...

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:30

Maakt het iets uit waarom hij zo hoog is dan?
12 is ook te hoog en moet je ook bijspuiten dus de waarde maakt in dot gevalt geen bal uit