Ik ga NU naar de kerk.

Kerstviering van school.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:_San87_ schreef:Voetbalplaatjes brengen mensen bij elkaar? Ik merk hier vooral veel ergernis juist door die kaartjes, opdringerige kinderen bij de supermarkt die zeuren om kaartjes, bijvoorbeeld.
Zo zie ik de Jehova's en dergelijke, die aan mijn deur komen om hun geloof te verkondigen.
Blue_Eyes schreef:Mindim schreef:Leger des Heils kom ik hier niet tegen. Klassieke muziek is niet per definitie een uiting van geloof. Visjes op auto's, tja men plakt er ook een sticker van de camping naast of een vis van de staatsloterij. Dat bedoel ik niet met het geloof worden geconfronteerd. Met kruizen op je kleding lopen is niet per definitie een uiting van geloof hoor, veel heavy metal mensen hebben ook kruizen op hun shirts, veel zerken zijn ook in die vorm. Bij mijn weten was het kruis ook niet per definitie van het geloof als teken.
Dat is dan toeval, in de meeste steden staan ze wel degelijk met de Kerstpotten.
Klassieke muziek is inderdaad niet per definitie een uiting van geloof, ik zei dus ook al 'sommige stukken'. Rond Pasen gaat half Nederland naar de Mattheus Passion; als dat geen uiting van geloof is... Visjes op auto's zijn bedoeld om aan te geven 'hier rijdt een christen'. En oh ja, het kruis is wel degelijk een uiting van geloof. Het heeft zelfs een naam: 'Christelijk of Latijns kruis'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_(christendom) - en Shenavallie noemt nog een paar duidelijke geloofsuitingen die je in heel veel steden tegenkomt. OsMo noemt een paar goede diensten van een kerk... En hoewel door de week iets minder uitgebreid door gebrek aan ruimte, is onze kerk ook zo. Als we zometeen een groter pand hebben, zullen we ook die activiteiten door de weeks gaan uitbouwen. Heel veel moderne protestantse of charismatische kerken hebben activiteiten van dien aard.
_San87_ schreef:Die vind ik ook vervelend, maar het gaat hier om Protestanten, niet om Jehova's.
lisantjuuh schreef:Aan de ene kant, snap ik wat er hier word bedoeld met ouderwets. Hoe erg ze bij mij ook hun best doen in de kerk, om meer licht en kleur er aan toe te voegen, het blijft toch ouderwets.
Maar dit komt dan ook omdat het over een boek gaat wat al jaren geleden geschreven is. Zoiets blijft gewoon wat meer ouderwets dan elke keer een nieuw boek wat uit komt met nieuwe verhaaltjes.
OsMo schreef:De bijbel is dan wel een boek die flink wat jaren terug is geschreven door verschillende mensen, de rode lijn is of te wel de boodschap van God kan niet veranderd worden.
Dat hoeft niet ouderwets te zijn, de bijbel staat vol met problemen die we vandaag de dag nog steeds tegen komen. En die problemensituaties kun je vertalen naar deze tijd.
Het is dan prettig dat je een dominee hebt die zich ook verdiept in de tijd waarin men toen leefde om het goed te kunnen vertalen naar onze huidige tijd.
Een mooi voorbeeld is het verhaal van Maria.
Je kunt het vertellen zoals in de bijbel staat wat ja ouderwets overkomt maar ook vertalen naar deze tijd waarin je dus verteld dat Maria te maken kreeg met een ongewenste zwangerschap.
Buiten dat je gelooft of ze nu wel of niet zwanger was geraakt van God is de situatie er nu eenmaal dat ze zwanger raakt en eigenlijk niet de planning had om een kindje te krijgen.
Ze was al in ondertrouw en zou gaan trouwen met een man en die kwam er achter dat ze zwanger was en hij wist dat hij geen seks met haar had gehad.
De schaamte en de angst om in de steek gelaten te worden bij Maria kennen ook veel jonge vrouwen die ongewenst zwanger worden vandaag de dag.
En dan het gevoel van bedrogen te zijn wat Jozef ervoer toen hij besloot in stilte van Maria te scheiden. Dat is iets wat vandaag de dag ook mannen ervaren wanneer ze er achter komen dat het kind wat de vrouw draagt of heeft niet van hen blijkt te zijn.
Zo kan een dominee of pastoor het meer vertalen naar deze tijd en dan vind ik maar dat is mijn mening het niet meer ouderwets.
Blue_Eyes schreef:Niet alleen met die twee nummers
Mindim schreef:Iedere geloofsuiting komt idd van mensen. Ik bedoel de confrontatie met het instituut kerk, niet zozeer met elk en een die daar naar toe gaat
Wat mij trouwens tegenstaat in het geloof, is dat je er geen kritische noot bij mag plaatsen schijnbaar, vroeger niet en nu ook niet.
Blue_Eyes schreef:Kritiek vind ik niet zo erg - ongefundeerde kritiek ook niet (want dan weet ik dat je er gewoon niets vanaf weet) - oneerlijke en respectloze kritiek vind ik dan weer niet leuk. Ik zeg toch ook niet tegen jou dat ik je een schaap vind dat je niet gelooft?