TV-reclame voor de kerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:33

Oh, BTW...

Ik ga NU naar de kerk. :D

Kerstviering van school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:37

_San87_ schreef:
Voetbalplaatjes brengen mensen bij elkaar? Ik merk hier vooral veel ergernis juist door die kaartjes, opdringerige kinderen bij de supermarkt die zeuren om kaartjes, bijvoorbeeld.

Zo zie ik de Jehova's en dergelijke, die aan mijn deur komen om hun geloof te verkondigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:41

Mindim schreef:
_San87_ schreef:
Voetbalplaatjes brengen mensen bij elkaar? Ik merk hier vooral veel ergernis juist door die kaartjes, opdringerige kinderen bij de supermarkt die zeuren om kaartjes, bijvoorbeeld.

Zo zie ik de Jehova's en dergelijke, die aan mijn deur komen om hun geloof te verkondigen.

Die vind ik ook vervelend, maar het gaat hier om Protestanten, niet om Jehova's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:44

Blue_Eyes schreef:
Mindim schreef:
Leger des Heils kom ik hier niet tegen. Klassieke muziek is niet per definitie een uiting van geloof. Visjes op auto's, tja men plakt er ook een sticker van de camping naast of een vis van de staatsloterij. Dat bedoel ik niet met het geloof worden geconfronteerd. Met kruizen op je kleding lopen is niet per definitie een uiting van geloof hoor, veel heavy metal mensen hebben ook kruizen op hun shirts, veel zerken zijn ook in die vorm. Bij mijn weten was het kruis ook niet per definitie van het geloof als teken.

Dat is dan toeval, in de meeste steden staan ze wel degelijk met de Kerstpotten.
Klassieke muziek is inderdaad niet per definitie een uiting van geloof, ik zei dus ook al 'sommige stukken'. Rond Pasen gaat half Nederland naar de Mattheus Passion; als dat geen uiting van geloof is... Visjes op auto's zijn bedoeld om aan te geven 'hier rijdt een christen'. En oh ja, het kruis is wel degelijk een uiting van geloof. Het heeft zelfs een naam: 'Christelijk of Latijns kruis'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_(christendom) - en Shenavallie noemt nog een paar duidelijke geloofsuitingen die je in heel veel steden tegenkomt. OsMo noemt een paar goede diensten van een kerk... En hoewel door de week iets minder uitgebreid door gebrek aan ruimte, is onze kerk ook zo. Als we zometeen een groter pand hebben, zullen we ook die activiteiten door de weeks gaan uitbouwen. Heel veel moderne protestantse of charismatische kerken hebben activiteiten van dien aard.

Ik woon niet in de buurt van een grote stad, dus nee dat hebben we hier allemaal niet.
Ik kan klassieke muziek zeer waarderen en geloof hangt daar niet mee samen hoor. Soms ging ik naar de kerk om naar het koor te luisteren, omdat mijn vader daar in zong.
Dat mensen visjes op hun auto plakken is een uiting van henzelf, het zelfde als ik een sticker van de grauwe kiek op mijn auto heb en eentje van de ICS en anderen van een camping of vakantieland.
Het kruis is een uiting van geloof, maar niet alleen het geloof heeft er patent op. Het bestond al voor het christendom, het is vooral bekend van het christendom, dat dan weer wel. Zoals je ook in je eigen link kunt lezen en in andere literatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:46

_San87_ schreef:
Die vind ik ook vervelend, maar het gaat hier om Protestanten, niet om Jehova's.

Misschien, maar ook de Jehova's dragen geloof uit en om geloof ging het toch? Wie dat doet, maakt me dan niet uit. Of er nou een protestant, een gereformeerde, een hervormde, of een katholiek of een jehova voor de deur staat, het is mij om het even. Ze komen allemaal voor het zelfde.

Sammie

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:51

Nee, het ging om reclame gemaakt door de PKN. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:53

Iedere geloofsuiting komt toch van mensen? :') Ik heb inderdaad nog nooit een hond Halleluja horen roepen. Dus ja, mensen uiten zichzelf, en daarbij hun geloof.
Misschien is het toch eens tijd om te gaan luisteren naar de teksten van bepaalde klassieke muziekstukken. Ik noemde al even de Passion, maar bijvoorbeeld Bach heeft heel veel muziek geschreven met het oog op het uiten van het christelijk geloof. En niet alleen Bach, ik kan er veel meer noemen. Dat jij er niet naar luistert om het geloof, wil niet zeggen dat het niet geschreven is om het te uiten - en dat mensen het er niet in kunnen horen. Veel van de teksten die ik bedoel zijn echt heel ondubbelzinnig gelovig hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:57

Mensen die keihard meebleren met U2 en I still haven't found what I'm looking for of Pride (In the Name of Love) weten vaak ook niet wát er nu eigenlijk gezongen wordt :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:58

Niet alleen met die twee nummers :D

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:11

Aan de ene kant, snap ik wat er hier word bedoeld met ouderwets. Hoe erg ze bij mij ook hun best doen in de kerk, om meer licht en kleur er aan toe te voegen, het blijft toch ouderwets.
Maar dit komt dan ook omdat het over een boek gaat wat al jaren geleden geschreven is. Zoiets blijft gewoon wat meer ouderwets dan elke keer een nieuw boek wat uit komt met nieuwe verhaaltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:07

lisantjuuh schreef:
Aan de ene kant, snap ik wat er hier word bedoeld met ouderwets. Hoe erg ze bij mij ook hun best doen in de kerk, om meer licht en kleur er aan toe te voegen, het blijft toch ouderwets.
Maar dit komt dan ook omdat het over een boek gaat wat al jaren geleden geschreven is. Zoiets blijft gewoon wat meer ouderwets dan elke keer een nieuw boek wat uit komt met nieuwe verhaaltjes.

De bijbel is dan wel een boek die flink wat jaren terug is geschreven door verschillende mensen, de rode lijn is of te wel de boodschap van God kan niet veranderd worden.
Dat hoeft niet ouderwets te zijn, de bijbel staat vol met problemen die we vandaag de dag nog steeds tegen komen. En die problemensituaties kun je vertalen naar deze tijd.
Het is dan prettig dat je een dominee hebt die zich ook verdiept in de tijd waarin men toen leefde om het goed te kunnen vertalen naar onze huidige tijd.

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Maria.
Je kunt het vertellen zoals in de bijbel staat wat ja ouderwets overkomt maar ook vertalen naar deze tijd waarin je dus verteld dat Maria te maken kreeg met een ongewenste zwangerschap.
Buiten dat je gelooft of ze nu wel of niet zwanger was geraakt van God is de situatie er nu eenmaal dat ze zwanger raakt en eigenlijk niet de planning had om een kindje te krijgen.
Ze was al in ondertrouw en zou gaan trouwen met een man en die kwam er achter dat ze zwanger was en hij wist dat hij geen seks met haar had gehad.
De schaamte en de angst om in de steek gelaten te worden bij Maria kennen ook veel jonge vrouwen die ongewenst zwanger worden vandaag de dag.
En dan het gevoel van bedrogen te zijn wat Jozef ervoer toen hij besloot in stilte van Maria te scheiden. Dat is iets wat vandaag de dag ook mannen ervaren wanneer ze er achter komen dat het kind wat de vrouw draagt of heeft niet van hen blijkt te zijn.
Zo kan een dominee of pastoor het meer vertalen naar deze tijd en dan vind ik maar dat is mijn mening het niet meer ouderwets.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:23

Dat klopt ja, Maar als ze dat niet doen kan het alsnog ouderwets overkomen. En dat is wel het jammere.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:28

OsMo schreef:
De bijbel is dan wel een boek die flink wat jaren terug is geschreven door verschillende mensen, de rode lijn is of te wel de boodschap van God kan niet veranderd worden.
Dat hoeft niet ouderwets te zijn, de bijbel staat vol met problemen die we vandaag de dag nog steeds tegen komen. En die problemensituaties kun je vertalen naar deze tijd.
Het is dan prettig dat je een dominee hebt die zich ook verdiept in de tijd waarin men toen leefde om het goed te kunnen vertalen naar onze huidige tijd.

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Maria.
Je kunt het vertellen zoals in de bijbel staat wat ja ouderwets overkomt maar ook vertalen naar deze tijd waarin je dus verteld dat Maria te maken kreeg met een ongewenste zwangerschap.
Buiten dat je gelooft of ze nu wel of niet zwanger was geraakt van God is de situatie er nu eenmaal dat ze zwanger raakt en eigenlijk niet de planning had om een kindje te krijgen.
Ze was al in ondertrouw en zou gaan trouwen met een man en die kwam er achter dat ze zwanger was en hij wist dat hij geen seks met haar had gehad.
De schaamte en de angst om in de steek gelaten te worden bij Maria kennen ook veel jonge vrouwen die ongewenst zwanger worden vandaag de dag.
En dan het gevoel van bedrogen te zijn wat Jozef ervoer toen hij besloot in stilte van Maria te scheiden. Dat is iets wat vandaag de dag ook mannen ervaren wanneer ze er achter komen dat het kind wat de vrouw draagt of heeft niet van hen blijkt te zijn.
Zo kan een dominee of pastoor het meer vertalen naar deze tijd en dan vind ik maar dat is mijn mening het niet meer ouderwets.

Niet meer ouderwets nee. Én het heeft geen fluit meer te maken met de oorspronkelijke betekenis van het verhaal.
(Waar ik overigens niet in geloof, maar dat is niet relevant).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:05

Ik bedoelde uiteraard ongeplande zwangerschap.
Met ongewenst krijg je idd een vervormd verhaal wat niet meer klopt.
Bij ongepland klopt het verhaal nog steeds, de zwangerschap kwam voor Maria ongepland.
De dominee zal nog steeds benoemen dat Maria zwanger is geraakt van God en dat ze op God vertrouwt dat het goed komt.
Daarmee veranderd het verhaal niet maar wordt het wel vertaald naar deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:29

Blue_Eyes schreef:
Niet alleen met die twee nummers :D

Nah, ik luister klassieke muziek vooral om de muziek, vaak wordt daar helemaal niet in gezongen of het moeten operastukken zijn, maar ik vind instrumentaal fijner. Juist omdat je bij opera niet kunt verstaan wat ze zeggen.

Veel mensen luisteren naar nummers zonder de betekenis te kennen. U2 weet ik prima, mijn zwager komt uit Noord Ierland en dat is me dan ook flink uitgelegd :D Maar sowieso vind ik teksten prachtig, Bob Dylan is ook zo'n fijne o.a. with god on their side ;).

Iedere geloofsuiting komt idd van mensen. Ik bedoel de confrontatie met het instituut kerk, niet zozeer met elk en een die daar naar toe gaat ;)

Wat mij trouwens tegenstaat in het geloof, is dat je er geen kritische noot bij mag plaatsen schijnbaar, vroeger niet en nu ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:29

Ik lees hier anders genoeg kritische noten, tegen de SGP, CU en CDA idemdito (zelfs zodanig dat er beveiliging geregeld moet worden voor een lijsttrekker) en binnen de kerk zijn ook zat kritische noten die geuit worden. Zodanig dat het soms tot, de al eerder genoemde, scheuringen lijdt :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:32

Idd.. Ook christenen kunnen kritisch zijn, er zijn hele afsplitsingen van kerkgemeenten nav beoaalde kritische discussies :) en discussie moet ook altijd gevoerd kunnen worden m.i. Ook binnen het christendom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:21

Ik bedoel in het algemeen kritiek van niet gelovigen op de kerk. Niet onder elkaar binnen de kerk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:07

Mag je van mij ook best kritiek op geven, alleen over het algemeen hoor ik dan ongefundeerde kritiek, onwaarheden of regelrechte beledigingen. Ben ik persoonlijk niet zo weg van...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:18

Kritiek vind ik niet zo erg - ongefundeerde kritiek ook niet (want dan weet ik dat je er gewoon niets vanaf weet) - oneerlijke en respectloze kritiek vind ik dan weer niet leuk. Ik zeg toch ook niet tegen jou dat ik je een schaap vind dat je niet gelooft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:09

Mindim schreef:
Iedere geloofsuiting komt idd van mensen. Ik bedoel de confrontatie met het instituut kerk, niet zozeer met elk en een die daar naar toe gaat ;)

Wat mij trouwens tegenstaat in het geloof, is dat je er geen kritische noot bij mag plaatsen schijnbaar, vroeger niet en nu ook niet.

De confrontatie met het instituut kerk is niet veel anders als de confrontatie met een groep mensen die gezamenlijk de regie regelen.

En w.b.t de kritische noot.......

Die kritische noot kun je eigenlijk nergens plaatsen, of je nu wel of niet gelovig bent.
Die kritische nood die mensen soms willen plaatsen en dat er mensen zijn die zich aangesproken voelen heeft niks te maken met wel of niet achter een kerk staan.
Dat heeft gewoon te maken met het verdedigingsdrang wat sommige mensen heel sterk hebben.
Dat zie je ook hier op het forum terug bij discussies over allerlei zaken die niks te maken hebben met kerk of geloof.

Dat heeft alles te maken met dat de mens denkt dat die iets goeds doet, daar in gelooft en niet graag hoort dat het misschien wel niet goed is, vooral als de kritiek wat hard over komt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:12

Kritiek op geloven op zich is vrij zinloos, het is irrationeel, en staat dus buiten invloedssfeer van rationele argumentatie (god is ondoorgrondelijk enzovoorts).

Aan de andere kant is er prima kritiek te leveren op bijvoorbeeld kerkpolitiek, en andere zaken die mensen uit naam van hun geloof doen. Voorbeelden heirvan, de reactie van de katholieke kerk op kindermisbruik door hun personeel, de reactie van luthers evangelische dominee´s op het stoppen met een interessante wet op de Faroeeen die het legaal maakte homofielen te mishandelen (dit is recente historie...), sharia wetgeving, de rare positie van creationisme in scholen in de US etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:23

Blue_Eyes schreef:
Kritiek vind ik niet zo erg - ongefundeerde kritiek ook niet (want dan weet ik dat je er gewoon niets vanaf weet) - oneerlijke en respectloze kritiek vind ik dan weer niet leuk. Ik zeg toch ook niet tegen jou dat ik je een schaap vind dat je niet gelooft?

Waar ben ik dan oneerlijk en respectloos?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:39

Wie zegt dat ik het over jou heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:40

Nou, het was duidelijk een reactie op mijn opmerking en het woordje 'jou' daar bij opgeteld, geeft toch te denken ;)