Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:41

Selka schreef:
Op beide reacties heb ik prima argumenten, maar wederom het blijft ongepast in dit topic.

Graag wil ik weten door wie mijn geld goed besteed wordt. Wie biedt? :)

Misschien moet je eens onder aan pagina 7 kijken na de reactie van InekeN (laatste bericht op pagina 7)
Geeft geen zekerheid dat dat wel in de haak is, maar dergelijke kleine acties geven mij al heel wat meer vertrouwen dan dat wat 555 in het verleden heeft neergezet.

Het is dus ongepast om de realiteit te benoemen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:42

gemma92 schreef:
Ik heb het toch nergens over giro 555

Even wakker worden, wáár gaat het NU gestorte geld ook alweer heen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:43

Winged schreef:
gemma92 schreef:
Ik heb het toch nergens over giro 555

Even wakker worden, wáár gaat het NU gestorte geld ook alweer heen?

Dat zou ik ook weleens willen weten.
Iniedergeval niet naar de slachtoffers in de filipijnen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:44

Ik vind zo'n ramp in de Fillipijnen en Nederland in de crisis een vreselijke kromme vergelijking. Zij hebben daar helemaal niks meer; geen huis, geen eten, geen schoon drinkwater, geen (schone!) sanitaire voorzieningen en zijn compleet afhankelijk van de hulp uit de (rijkere) westerse landen. Ik wil en kan mijn steentje daaraan bijdragen en heb daarom ook een mooi bedrag overgemaakt. :) (niet op Giro 555 trouwens)

Ik schrik trouwens wel van de (egoïstische) reacties hier in het topic..

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:46

Er zijn toch meer organisaties anders dan 555 zoals eerder benoemd door anderen hier...
Edit: dus weet niet waar je me wakker voor wilde maken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:49

Ik krijg maandelijks minder loon dan iemand in de bijstand, maar zolang ik hier niet in een kapot hutje van golfplaat moet leven, weet ik wel waar meer armoede is.
Verder: de berooide bijstandmoeders hier hoeven zich niet aangesproken te voelen,
als je niets kunt geven kun je niets geven.

Alleen dat strijkstoksmoesje... ja, laten we eens wekenlang gaan bakkeleien om een waterdicht geefsysteem... na 6 weken zijn we eruit, weg met de strijkstok, en kunnen we eindelijk hulp bieden...
Om ter plekke te constateren dat iedereen al dood is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:49

gemma92 schreef:
Er zijn toch meer organisaties anders dan 555 zoals eerder benoemd door anderen hier...
Edit: dus weet niet waar je me wakker voor wilde maken?

Heel verstandig dan krijgen die misschien mensen toch nog de hulp die ze zo dringend nodig hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:50

Gemma: De meeste reacties hier zijn op de actie van giro555. Hier en daar wordt inderdaad een ander fonds genoemd. Daarom wakker worden. Het gaat niet puur om het 'ik wil niet geven want het is hier al slecht' maar meer 'het is Giro555 en daar heb ik geen vertrouwen in.'

Zelf stort ik liever geld bij het rode kruis dan bij giro 555. Niet omdat ik geen geld wil doneren, maar ik wil niet dat mijn geld wordt verspild.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:52

Winged schreef:
Gemma: De meeste reacties hier zijn op de actie van giro555. Hier en daar wordt inderdaad een ander fonds genoemd. Daarom wakker worden. Het gaat niet puur om het 'ik wil niet geven want het is hier al slecht' maar meer 'het is Giro555 en daar heb ik geen vertrouwen in.'

Zelf stort ik liever geld bij het rode kruis dan bij giro 555. Niet omdat ik geen geld wil doneren, maar ik wil niet dat mijn geld wordt verspild.

als je gelezen had waar ik op gereageerd heb, dan had je ook gelezen dat het er dus wel om ging dat ze niet willen geven.. er werd niks gezegd over 555..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:53

Marjolein29 schreef:
De ramp daar is heel erg en dat vind ik ook echt MAAR ik ben 1 van die mensen die niet naar een huisarts gaat omdat ik mijn eigen risico in de zorg niet kan betalen.

Ik kan je vertellen dat is zwaar kl*ote, vooral omdat je dan in dit prachtige rijke land te horen krijgt dat je maar moet gaan werken....
Er is geen werk en mijn lichamelijke conditie is dermate slecht dat er geen werkgever is die mij wil hebben.

Constant wordt er geroepen op tv hoe goed wij het wel niet hebben en dat iedereen maar moet doneren.... heel frustrerend in mijn situatie.
Maar OK ik heb wel tv e.d en dat hebben ze daar niet.

Nu maar hopen dat ik niet nog zieker word want in dit land kan ik dan gewoon doodvallen.

Dikke knuffel :(:)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:54

Gemma: Ik heb het hele topic gelezen, dus ook meer dan alleen de reacties waar jij op hebt gereageerd. (en dus ook alle reacties van wat die mensen geplaatst hebben).

Daarnaast: Die 13 miljoen komt van de actie Giro555.

gemma92

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:58

fijn dat je alles zo goed gelezen hebt en ook al komt die 13 miljoen van 555, dan nog vind ik het belachelijk dat sommige mensen hier het liever in Nederland willen houden. als er maar iets van bij de juiste mensen daar komt dan is het al meer dan als je die 13 miljoen hier zou houden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:03

Ik vind het belachelijk dat jij die mensen belachelijk noemt. Laat iedereen lekker in de waarde voor de keuze die ze maken.
Ik houd het ook liever in mn eigen zak hoor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:05

Gemma: Lees het topic eens door, velen met mij doneren niet omdat bij voorgaande acties van Giro 555 het geld niet of juist erg langzaam bij de slachtoffers terecht is gekomen. Er is NU hulp nodig. Niet over een half jaar. En dat is wat er met giro555 gebeurd en daar wringt de schoen.

Verder: Mensen die het zwaar hebben, die in de schulden zitten, problemen hebben met zélf goed te kunnen eten. Moeten die dan doneren? Je kan niet iemand verplichten dat hij/zij geld moet geven aan een ander.

En laten we wel wezen, 95% van de mensen stopt de zwerver om de hoek ook geen euro toe. 'Want die zou het er wel naar gemaakt hebben.'

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:05

Prima dat jij je geld in je eigen zak houd, maar om te zeggen dat anderen ook niks moeten geven maar het beter in Nederland moeten stoppen vind in inderdaad belachelijk. Want dat is wat er dus eigenlijk gezegd werd. Die mensen worden met zulke opmerkingen ook niet in hun waarde gelaten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:06

gemma92 schreef:
Prima dat jij je geld in je eigen zak houd, maar om te zeggen dat anderen ook niks moeten geven maar het beter in Nederland moeten stoppen vind in inderdaad belachelijk. Want dat is wat er dus eigenlijk gezegd werd. Die mensen worden met zulke opmerkingen ook niet in hun waarde gelaten.

Prima dat je wilt doneren, maar doe dat dan aan een instantie die niks met giro555 te maken heeft maar rechtstreeks hulp kan bieden. Nogmaals: De meeste kritiek zit hier op giro555.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:12

kimmie261 schreef:

Het spijt me zeer, maar dit artikel bevestigt vooral mijn vermoeden dat die bron niet zo goed in staat is om de inhoud van alle aangeboden artikelen op juistheid te controleren. In de eerste zin staan al twee enorme inhoudelijke fouten.

@Loretta, het is zelden ongepast om de realiteit te benoemen. Het probleem is dat jij niet de realiteit benoemt, maar ongegronde leugens plaatst.

Wat wel realiteit is: kleine hulpinitiatieven zijn vaak efficiënter dan grote organisaties. Alleen ze zijn niet effectiever. Op de Filipijnen zijn naar schatting 650.000 mensen dakloos geworden. Om die te voorzien van tijdelijk onderdak zul je op korte termijn tenten ter plaatse moeten kunnen krijgen. Dat vergt een bijna militaire operatie. Wil je op grote schaal iets voor elkaar krijgen dan moet je beschikken over een organisatie die groot genoeg is om vliegtuigen te charteren en die vol te gooien met tenten en de transportmiddelen om die tenten ook naar het rampgebied te brengen. Dat ga je niet redden met enkel lokale initiatieven die enkel tientallen tot hooguit een paar duizend mensen kunnen bereiken, hoe belangrijk en waardevol die kleine(re) initiatieven ook zijn.

Voor wie denkt dat je met 111 miljoen een compleet land opnieuw kunt opbouwen: wij hebben in 2012 31 miljard extra staatsschuld opgebouwd. Terwijl we niets hoefden op te bouwen, alleen maar te onderhouden. 111 miljoen is heel erg veel geld, maar een land opnieuw opbouwen na een allesvernietigende natuurramp is nog best lastig. Nederland heeft na WOII ruim tien jaar nodig gehad om weer een beetje zelfstandig te kunnen functioneren en heeft daarbij miljarden hulp uit de VS gekregen en heeft zich nog eens miljarden minder vrijwillige hulp uit Indonesië toegeëigend.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:12

Winged: Nogmaals: het ging mij om de opmerkingen in de trant van 'het geld kan beter in Nederland gebruikt worden'

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:15

Ongegronde leugens?

Het eerste woord "zwendel" in jou link is al 1 van de waarheden die ik benoem.
Je kunt mij hooguit betichten dat ik het op een vrij groffe toon benoem.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:31

maura,jij schijnt het allemaal dus wel heel goed te weten??waar blijft al dat geld dan..als ik zie wat dit jaar al vanuit nederland naar ontwikkelingshulp gaat ( waar wij allemaal als belastingbetaler al aan betalen) :

ODA naar 0,68%
Het budget voor ontwikkelingssamenwerking, ook wel bekend als het ODA-budget, is sinds 2010 afgenomen van 0,8% van het nationaal inkomen naar 0,7% in 2012. In 2013 bedragen de beoogde overheidsuitgaven voor ontwikkelingssamenwerking ruim 4,3 miljard euro, wat neerkomt op 0,68% van het nationaal inkomen. Ondanks een lichte economische groei blijft hiermee het budget nagenoeg gelijk aan het budget dat in 2012 is uitgetrokken en is het nog steeds ruim 1 miljard minder dan het vorige kabinet Balkenende IV had gepland voor 2013.

( bron: http://www.ncdo.nl/artikel/miljoenennota-2013)

4,3 miljard dus dit jaar,en dat is al minder als de jaren ervoor,vraag ik me af in welke bodemloze put we jaarlijks zoveel geld doneren,want echt...in heel afrika is er nog geen steek minder honger als jaren geleden...

nee hoor met die 4,3 miljard kunnen ze al een hele plons richting fillipijnen sturen,hebben ze mijn 10 eurie niet voor nodig...wellicht dat er iets gedaan voor gaat worden voor de bevolking met dat geld,ik hoop het te hopen voor ze.....

nogmaals ik wil best een actie steunen die daad werkelijk op plaats van bestemming aankomt,maar geld geven ,nee dat doe ik niet meer..

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:13

Nederland heeft al goed gegeven in tegenstelling tot België (2.4 miljoen)
Ik twijfelde ook altijd aan welke organisatie ik moest geven, Unicef, Artsen zonder Grenzen, 11-11-11, etc.
Na een gesprek met een arts die voor Artsen zonder grenzen werkt ben ik overtuigd. Artsen zonder grenzen is een organisatie waarvan 'het weinigste aan de vingers blijft plakken' van de giften die ze krijgen.
Zelf zijn we met enkele collega's een benefiet aan op oprichten. Een van onze collega's is van de Filipijnen. Haar familie is alles kwijt. Zij gaat alles aan haar familie bezorgen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:15

Kimmie, ik beweer nergens dat ik het allemaal heel goed weet. Ik beweer wel dat het artikel dat jij eerder aanhaalde inhoudelijk onjuist is. Daarmee beweer ik hooguit dat ik denk dat ik meer van ontwikkelingssamenwerking denk af weet dan de auteur van dat artikel. Dat is iets heel anders dan het allemaal weten.

Er is door de jaren heen heel veel misgegaan in ontwikkelingssamenwerking maar nog meer goed gegaan. Ontwikkelingssamenwerking heeft het Afrikaanse continent niet gered, maar zonder dat geld was ten eerste de ellende daar vandaag nog vele malen erger en ten tweede zouden de organisaties en individuele mensen (zowel vanuit hier als daar lokaal) heel veel kennis niet hebben opgedaan. 'Al doende leert men' gaat zeker op voor dingen die zo enorm complex en ambities zijn en dat kost tijd en geld. Maar in dit geval is niets doen gewoon geen optie.

Dat er ruimte is voor verbetering is zeker waar. Dat er nog heel veel dingen moeten veranderen ook, maar daarvoor zijn ook veranderingen hier nodig. Zolang de Westerse landbouw bijvoorbeeld aan subsidies een veelvoud ontvangt van het bedrag dat wordt besteed aan ontwikkelingssamenwerking, gaat het niet lukken om de veelal op landbouw gebaseerde economieën van DerdeWereldlanden verder te ontwikkelen.

Ik ben voorstander van afbouw en uiteindelijk afschaffing van het huidige systeem van ontwikkelingssamenwerking, maar wel op voorwaarde dat die afbouw gepaard gaat met internationale afspraken die leiden tot een gelijkwaardiger en duurzamer systeem over de hele linie. Dus niet nu stoppen met ontwikkelingssamenwerking en dan eens een keer rustig gaan kijken of er nog iets te investeren valt in Afrika of dat er misschien nog wat niet helemaal eerlijke handelsbelemmeringen van kracht zijn. Dat vind ik trouwens niet alleen om morele redenen, maar ook omdat de hele wereld (op wapenfabrikanten en huurlingen na misschien) te lijden heeft onder grote instabiele regio's.

Maar goed, dat is allemaal vreselijk off-topic. Meer on-topic is dat alle erkende goede doelen verplicht zijn om bekend te maken hoe zij hun geld besteden. Jaarverslagen en evaluatieverslagen en rapporten van controles daarvan zijn allemaal terug te vinden op internet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:00

Er wonen 98 miljoen mensen op de filipijnen waaronder zeer veel gegoede burgers. Als die mensen allemaal 10 cent geven dan heb je 9.8 miljoen. Denken jullie nu werkelijk dat ze da doen, nee dus. En een gedeelte van de mensen hebben niets meer maar het kromme aan de zaak is dat ze weer op dezelfde plek hun krakkemikkige huizen weer op gaan bouwen, tot de volgende storm. Vervangen wat ze echt kwijt zijn, familie, kun je niet met geld, helaas en voor de rest kan de regering daar prima zorgen. het is niet voor niets één van de meest opkomende economien ter wereld en geen derde wereld land zoals bvb Biafra.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:04

tweebelgen schreef:
Nederland heeft al goed gegeven in tegenstelling tot België (2.4 miljoen)
Ik twijfelde ook altijd aan welke organisatie ik moest geven, Unicef, Artsen zonder Grenzen, 11-11-11, etc.
Na een gesprek met een arts die voor Artsen zonder grenzen werkt ben ik overtuigd. Artsen zonder grenzen is een organisatie waarvan 'het weinigste aan de vingers blijft plakken' van de giften die ze krijgen.
Zelf zijn we met enkele collega's een benefiet aan op oprichten. Een van onze collega's is van de Filipijnen. Haar familie is alles kwijt. Zij gaat alles aan haar familie bezorgen.

Gisteren zat de directeur van Artsen zonder Grenzen aan tafel bij nieuwsuur: bij de tsunami hebben ze toentertijd mensen opgeroepen om géén geld meer aan hun te doneren, omdat ze dat geld gewoonweg niet konden opmaken. Ze doen om deze reden dan nu ook niet mee met deze 555 actie.

Ik stort wel aan 555 omdat ik niet kan inschatten waar en hoe daar hulp nodig is. Er zijn verschillende organisaties bij aangesloten die ieder op hun eigen manier het geld kunnen besteden. Er is NU geld nodig daar, voor noodhulp.

Als je echt iets wil betekenen voor de wederopbouw moet je denk ik een ander, lokaal initiatief zoeken, en over een half jaar of een jaar daar wat aan doneren.

Alle loze kreten over directeuren met nieuwe BMW's, ect allemaal stemmingmakerij waar ik niet in mee wil gaan.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:06

carr_friesje schreef:
Laura01234 schreef:
kan er wel crisis zijn, maar in Nederland is dat een verschil tussen een extra keer uit eten of niet, daar is het een verschil op leven en dood

Pardon?? >;)
Dat kan voor jou misschien het geval zijn..
Maar hier is het wel degelijk een verschil tussen een week wel of geen brood...
Ik zou maar oppassen met dit soort uitspraken.. want ja, er zijn zát nederlanders, waaronder ikzelf, die élk dubbeltje moeten omdraaien...

Acch gut! Wat ben jij zielig zeg! Waar zit jij nou achter om dit te lezen? Mensen in de fillipijnen weten nog niet eens hoe zoiets er uit ziet. En een brood minder in de week is net iets anders dan dagen zonder dak/voedsel etc.