nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Activeer jij de nieuwe bonuskaart?

nee, ik blijf anoniem hem gebruiken
89 (31%)
ja
136 (48%)
misschien
36 (12%)
ik gebruik hem helemaal niet.
17 (6%)
anders
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 281

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:57

Ik activeer m wel.. van mij mogen ze wel weten wat ik koop.. t is geen staatsgeheim dat ik vanavond aardappeltjes met schnitzel en bloemkool eet.. :p

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:13

_San87_ schreef:
Is waarschuwen voorzichtig te zijn met privacy weggeven nu ook al angst inboezemen?

Nou er is een vershil tussen waarschuwen in voorzichtig zijn en allemaal nare voorbeelden vanuit het verleden aanhalen en een doemscenario voor de toekomst schetsen.. me dunkt.. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:17

Cer schreef:
_San87_ schreef:
Is waarschuwen voorzichtig te zijn met privacy weggeven nu ook al angst inboezemen?

Nou er is een vershil tussen waarschuwen in voorzichtig zijn en allemaal nare voorbeelden vanuit het verleden aanhalen en een doemscenario voor de toekomst schetsen.. me dunkt.. :)
Word je er bang van, dan? Het is toch allemaal paranoia, als ik het gros hier moet geloven? Dus waar angst inboezemen? Alles wat gezegd wordt wordt weggewuifd.

Bomba

Re: nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:25

Ik heb de nieuwe bonuskaart niet, maar heb er geen problemen mee om 'm te activeren.

Als je de oude bonuskaart aanvroeg moest je ook op een formuliertje je gegevens invullen en als de bonuskaart aan de airmiles gekoppeld was, dan stonden je gegevens sowieso geregistreerd. Nu kan je kiezen of je je gegevens wilt invullen of niet, dus voor mensen die dat niet willen is dit een uitkomst.

Echter zou ik er niks op tegen hebben als mijn gegevens op de bonuskaart geregistreerd staan. Het is absoluut niet zo dat ze gaan kijken wat je allemaal koopt en dat als je vervolgens door de winkel loopt ze je nawijzen en lachen dat je vorige keer wel twee zakken pepernoten hebt gekocht!
Nee. Wat ik koop komt ook uit de winkel en dat is dus niks om je voor te hoeven schamen, dus waarom zouden ze niet mogen weten dat ik bijvoorbeeld iedere week twee pakken yoghurt en wc papier meeneem?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:39

Omdat : stel je op een dag ligt er voor de winkel een "bom" van yoghurt omwikkelt met wc papier ze dan precies "weten" dat jij dat was, en gaat de volgende keer dat jij dat weer loopt het rode alarmlicht af bij de handscanner.

Oke dat is zo`n beetje waarom je het niet moet doen volgens de mensen die je vertellen dat al je privacy dingen op straat ligt zodra je de kaart activeert.

Nee hoor, ik denk dat dat allemaal wel meevalt. wat doen ze dan met zorgverzekeringen als iemand de kaart activeert, maar niet gebruikt? O een gevalletje uit de verzekering gooien, die eet niet dus is dood?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:44

_San87_ schreef:
Word je er bang van, dan? Het is toch allemaal paranoia, als ik het gros hier moet geloven? Dus waar angst inboezemen? Alles wat gezegd wordt wordt weggewuifd.

Ikke niet hoor, dus mak an.. :D

Dit vind ik toch wel pittig:
Citaat:
Dat jij het goed vindt dat de overheid en zorgverzekeraars zich gaan bemoeien met jouw persoonlijke keuzes, met jouw leven, vind ik onbegrijpelijk

Citaat:
Straks krijgen we een systeem waarin je maximaal 2x per maand een chocoladereep mag kopen en anders gaat de premie van je verzekering omhoog oid
.

Citaat:
Stel, je bent een groot vleesliefhebber: niets om anno 2013 geheimzinnig over te doen. Maar het is niet ondenkbaar dat over dertig jaar vlees eten net zo taboe is geworden als, zeg, pedoseksualiteit nu.

Citaat:
En die zaken zijn reeel. Mensen zijn afgekamd omdat ze drugs gebruikten in de jaren 70. Dat was toen geen probleem, maar jaren later werd het tegen ze gebruikt

Citaat:
Stel dat de PVV aan de macht komt tesamen met een nog engere club. Heb je dan de halal-frikandellen op je bonus staan, dan heb je wat uit te leggen. Of stel dat er een monsterverbond komt van de SGP met enkele fundamentele moslimgroeperingen, die seks voor het huwelijk, abortus, anticonceptie en homoseksualiteit verwerpelijk vinden. Maar ondertussen staan wel die zwangerschapstesten of condooms op je kaart.
Wat in Nederland bovendien gewoon aanvaard wordt als regelmatig een wijntje bij het eten, maakt je in Amerika al een halve alcoholist. En dat kan nadelen opleveren voor je werk, ook al doe je het in eigen tijd en functioneer je prima en ben je nog nooit met een druppel alcohol op op je werk verschenen.

Citaat:
En wat een aantal jaar terug nog een hele gemiddelde saaie middenmening was over een beetje solidariteit, was in de jaren 50/60 in Amerika haast genoeg om gebrandmerkt te worden wegens communistische sympathieen. Het hebben van een huis daarentegen werd in China en Rusland juist als teken gezien dat je een klassevijand was. En nee, niet om een godwin te maken maar toch even ter illustratie, toen de Duitsers hierbinnen vielen vroegen ze om de keurig uitgewerkte administratie, en konden zo zonder al te veel moeite de joden vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:54

Ik heb er nog geen, hier in Belgie hebben ze geen nieuwe (althans vorige week nog niet). Maar doe dit weekend wel in NL boodschappen bij de AH. Zal de oude dan maar niet laten weggooien? Een nieuwe activeer ik wel hoor .. boeiend dat ze zien wat ik koop en waar en wanneer. Kunnen ze misschien eens zorgen dat op bepaalde tijdstippen de vakken beter gevuld zijn omdat het dan altijd druk is :D

Als ik me om zoiets al druk moet gaan maken, kan ik beter ook maar nooit meer op bokt komen en mijn facebook pagina compleet wissen. En misschien maar helemaal niet meer op internet komen, want stel je voor dat ze me in de gaten houden! Ik heb helemaal niks te verbergen, dus ze kijken maar lekker wat ik koop en waar en wanneer. Het is echt niet dat wat ik nu koop over 20 jaar illegaal is ... overdrijven in doemscenario's is ook een vak apart.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:13

Cer schreef:
_San87_ schreef:

Dus je moet er maar altijd vanuit gaan dat de overheid en zorgverzekeraars zich qua privacy en levensstijl niet meer met ons gaan bemoeien dan dat ze nu doen? Je moet nare dingen uit het verleden maar totaal vergeten, omdat onze lieve overheid nu dat nooit zal doen?

Sorry, maar dat vind ik gewoon naïef. Ik ga liever uit van het slechte, en dat het dan blijkt mee te vallen (ik heb tijdens een werkvergadering weleens gezegd: "ik zie alle beren op de weg, ook als het maar konijntjes zijn") dan dat ik uitga van een scenario met bloemetjes en plingelmuziekjes en de goedheid van grote corporaties, en dat ik mezelf straks voor m'n kop sla.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:18

Nou ja, hier wordt ook nog even de jodenvervolging aangehaald bijvoorbeeld.

Overigens, alles is van de Rothschild familie (of hoe heten die lui) dus AH kan wel van alles doen, maar uiteindelijk hebben die het toch niet voor het zeggen..

En ja, ik geniet liever van het leven, want het is al zo kort, dan dat ik me laat beinvloeden door allemaal negatieve gedachten. Maar zo heeft ieder zn ding :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:35

Wie zegt dat ik er niet van geniet?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:39

Lees het volgende stuk tekst eens door als je van mening bent dat de kritische mensen in dit topic allemaal doorslaan naar paranoia.
De kaart heeft meer gevolgen dan alleen het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen, het kan geen kwaad daarvan op de hoogte te zijn.
Ik hoop dat jullie de moeite nemen.

http://www.vrijbit.nl/component/k2/item ... evens.html

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:49

Vjestagirl schreef:

Dat concludeerde ik zelf uit je opmerking "ik ga liever uit van het slechte".. excuus als dat niet zo is :)
Heb je dat ook met mensen trouwens? Dat je altijd het slechtste verwacht, zodat het niet tegen kan vallen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:50

Cer schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat concludeerde ik zelf uit je opmerking "ik ga liever uit van het slechte".. excuus als dat niet zo is :)
Heb je dat ook met mensen trouwens? Dat je altijd het slechtste verwacht, zodat het niet tegen kan vallen?

Ik geniet prima van het leven :), ben alleen erg kritisch

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:51

Overigens, als men uitgaat van het Vrijmetselaarsverhaal, de eerder genoemde Rothschilds, Monsanto etc.. dan bepalen we eigenlijk al niks zelf.. Dus sja...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:57

Ik was te lui om de kaart te activeren, moet ik nog ff doen.
Blijkt in de toekomst de albert heijn een complot te hebben ofzo verhuis ik wel naar een andere supermarkt...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:23

Ik activeer hem misschien wel... Ben er eerder te lui voor als echte bezwaren.

Als het wordt gekoppeld aan je zorgverzekering heb je toch geen keus meer hoor, dan wordt het gewoon verplicht anders kun je nogal makkelijk bij een andere supermarkt je boodschappen doen :+

Ik vind het hier wel erg ver gaan, ik ben het eens met het feit dat je voorzichtig om moet gaan met gegevens, maar hey we hebben het hier maar over een boodschappenkaart ....

Naja als zij het belangrijk vinden te weten wat ik koop waarom dan niet?
Als de overheid plannen heeft kom je er toch niet onderuit, ook niet als je je bonuskaart niet hebt geactiveerd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:56

Als je dan gezond boodschappen doet ... zouden ze dan korting gaan geven op je zorgverzekering? Ik koop altijd bergen groente bij de AH en echt nooit koek/snoep/chocolade/chips/frisdrank (als ik daar behoefte aan heb staat er bij mijn ouders in de kast genoeg :+ ). Want dan ben ik helemaal voor hoor :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:16

Wellicht is het interessant om een aflevering van Tegenlicht terug te kijken over big data.
Deze uitzending is vooral gericht op internet, maar kan ook worden weerlegt in deze discussie.
Hier alvast een klein stuk uit deze aflevering:

http://tegenlicht.vpro.nl/talksinhoud/jaron-lanier.html

Data is geld, data is macht. Wij geven op internet en met bonuskaarten informatie en dus data weg.
Deze data lijkt voor ons niet zo interessant, maar voor de verzamelaars van data wel.
Ons persoonlijke aanbiedingen geven lijkt leuk, maar worden onze (consumenten)blik daardoor niet enorm beperkt?

Voor mij is dat beetje korting niet genoeg: er worden bakken met geld verdient aan mijn data.
Laten ze mij daar maar grof voor betalen....dan heb ik echt de keuze om mijn privacy te verkopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:30

Babsiej schreef:

Als het wordt gekoppeld aan je zorgverzekering heb je toch geen keus meer hoor, dan wordt het gewoon verplicht anders kun je nogal makkelijk bij een andere supermarkt je boodschappen doen :+

Ik vind het hier wel erg ver gaan, ik ben het eens met het feit dat je voorzichtig om moet gaan met gegevens, maar hey we hebben het hier maar over een boodschappenkaart ....

Als de overheid plannen heeft kom je er toch niet onderuit, ook niet als je je bonuskaart niet hebt geactiveerd :')
Ze zien wat je koopt, wanneer, hoeveel, of je pint of contant betaalt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:38

Het kan mij mijn achterwerk oxideren wie weet wat ik wel en niet koop, of wel en niet doe.

Als ik nu rekening moet gaan houden met wat er mogelijk over 10/20/30 jaar gaat gebeuren, dan heb ik geen leven meer.

Ik leef nu, en misschien over 10 jaar wel niet meer.

Ik ben geen crimineel, ben heel braaf, een gewone gemiddelde burger in NL. Niks interessants aan...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:17

_San87_ schreef:
Babsiej schreef:

Nee dat weten ze niet... Ze weten wat ik bij AH koop. En verder niet ... En ze mogen weten wat ik daar koop en ik pin altijd dus dat zal ook geen verrassing zijn...

Ik zie het probleem niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:21

Babsiej schreef:
_San87_ schreef:

Nee dat weten ze niet... Ze weten wat ik bij AH koop. En verder niet ... En ze mogen weten wat ik daar koop en ik pin altijd dus dat zal ook geen verrassing zijn...

Ik zie het probleem niet.

Ja, ze weten wel wanneer je er iets koopt (tijdregistratie), ze weten wat en hoeveel je koopt (productregistratie) en ze weten hoe je betaalt (cash of met pin, wordt geregistreerd).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:57

Ja dat snap ik.. Maar dan wat ??

Dan weten ze dat ik 1x per week op verschillende dagen boodschappen doe dat ik altijd pin (overal) en hoe laat... En wat ik koop.. En dan wat ??

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:59

Die gegevens zijn voor jouw waarschijnlijk niet belangrijk, maar voor heel veel bedrijven zijn die ontzettend waardevol en erg veel geld waard. En geld = macht...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:00

Wat Yucca zegt :).