Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Waarom leg jij de grens bij 13 terwijl onomstotelijk bewijs geleverd is dat alcohol drinken door mensen van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn (dus <21!) een vergrote kans op hersenschade brengt?
Ik zou mijn kind never nooit willens en wetens hersenschade toe willen brengen. Weet jij eigenlijk wel hóe slecht het daadwerkelijk is voor mensen onder de 18?
StableDoor schreef:Marjoow schreef:Ik snap echt NIET waar jullie je toch zo druk om maken. In landen als de VS en Canada is het niet meer dan normaal dat je pas vanaf je 21e mag drinken... En ook die feesten er flink op los hoor
Máár... daar kan je wel uitgaan!
StableDoor schreef:verootjoo schreef:Waarom leg jij de grens bij 13 terwijl onomstotelijk bewijs geleverd is dat alcohol drinken door mensen van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn (dus <21!) een vergrote kans op hersenschade brengt?
Ik zou mijn kind never nooit willens en wetens hersenschade toe willen brengen. Weet jij eigenlijk wel hóe slecht het daadwerkelijk is voor mensen onder de 18?
13 was een voorbeeld, ik bedoel helemaal niet dat ik daar de grens leg. Ik weet heel goed dat het slecht voor je is, ik heb daar uitgebreid lessen over gehad en ik ben intelligent genoeg om daar zelf over na te kunnen denken. Alcohol is slecht voor je hersenen, doordat je cellen permeabel zijn voor alcohol. Je reactievermogen wordt minder, je evenwicht wordt slecht, je spraak wordt slecht, etc. Hersencellen sterven af. Ook raak je uitgedroogd van alcohol, door de grote hoeveelheid OH-groepen die je binnenkrijgt (daarom vind ik het altijd erg bijzonder dat mensen zeggen dat ze een biertje drinken omdat ze dorst hebben), je osmotische waarden gaan dan raar doen. Alcoholische dranken bevatten ook veel 'slecht' cholesterol, waardoor je aderen dichtslibben. Hiervan kan je infarcten krijgen en dan wordt je niet blij
Ook zitten er erg veel koolhydraten en calorieën in waardoor je meer kans hebt op overgewicht. Je lever kan bij overmatig drankgebruik overbelast raken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg kennis, toch?
Ik drink zelf ook helemaal niet, maar moeten mensen niet zelf kunnen bepalen wat ze met hun leven doen? Ik denk dat je op je 16e zelf wel kan nadenken over de risico's, daarom vind ik dat een goede grens.
Het is niet zo dat ik voor comazuipen ben, ik ben voor minder betuttelen door de overheid. Voorlichting geven op scholen en een leeftijdsgrens van 16 jaar vind ik goed. Een alcoholleeftijdgrens van 18 jaar vind ik ook nog niet zo'n probleem, 21 zelfs niet, maar dat mensen van 16 en 17 nu niet meer uit kunnen wel.
StableDoor schreef:Marjoow schreef:Ik snap echt NIET waar jullie je toch zo druk om maken. In landen als de VS en Canada is het niet meer dan normaal dat je pas vanaf je 21e mag drinken... En ook die feesten er flink op los hoor
Máár... daar kan je wel uitgaan!
StableDoor schreef:verootjoo schreef:Waarom leg jij de grens bij 13 terwijl onomstotelijk bewijs geleverd is dat alcohol drinken door mensen van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn (dus <21!) een vergrote kans op hersenschade brengt?
13 was een voorbeeld, ik bedoel helemaal niet dat ik daar de grens leg. Ik weet heel goed dat het slecht voor je is, ik heb daar uitgebreid lessen over gehad en ik ben intelligent genoeg om daar zelf over na te kunnen denken. Alcohol is slecht voor je hersenen, doordat je cellen permeabel zijn voor alcohol. Je reactievermogen wordt minder, je evenwicht wordt slecht, je spraak wordt slecht, etc. Hersencellen sterven af. Ook raak je uitgedroogd van alcohol, door de grote hoeveelheid OH-groepen die je binnenkrijgt (daarom vind ik het altijd erg bijzonder dat mensen zeggen dat ze een biertje drinken omdat ze dorst hebben), je osmotische waarden gaan dan raar doen. Alcoholische dranken bevatten ook veel 'slecht' cholesterol, waardoor je aderen dichtslibben. Hiervan kan je infarcten krijgen en dan wordt je niet blij
Ook zitten er erg veel koolhydraten en calorieën in waardoor je meer kans hebt op overgewicht. Je lever kan bij overmatig drankgebruik overbelast raken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg kennis, toch?
Ik drink zelf ook helemaal niet, maar moeten mensen niet zelf kunnen bepalen wat ze met hun leven doen? Ik denk dat je op je 16e zelf wel kan nadenken over de risico's, daarom vind ik dat een goede grens.
Het is niet zo dat ik voor comazuipen ben, ik ben voor minder betuttelen door de overheid. Voorlichting geven op scholen en een leeftijdsgrens van 16 jaar vind ik goed. Een alcoholleeftijdgrens van 18 jaar vind ik ook nog niet zo'n probleem, 21 zelfs niet, maar dat mensen van 16 en 17 nu niet meer uit kunnen wel.
verootjoo schreef:Euhm... Ik denk nou niet dat de 16/17 jarigen de big spenders on de kroegen zijn, helemaal niet als ze alleen cola gaan drinken
StableDoor schreef:verootjoo schreef:Euhm... Ik denk nou niet dat de 16/17 jarigen de big spenders on de kroegen zijn, helemaal niet als ze alleen cola gaan drinken
16 en 17 jarigen zijn zeker big spenders. Je ziet vaak dat er in die leeftijdscategorie €20-€30 per persoon wordt uitgegeven. In veel dansclubs komen mensen van die leeftijd, en daar betaal je vaak ook entreegeld en voor de garderobe. Als 16 en 17 jarigen niet meer uit gaan, verdienen ze echt veel minder in de uitgaansgelegenheden. Cola is natuurlijk goedkoop, maar ze verdienen er nog wel wat aan.
Maar goed, dat economische aspect vind ik niet zo belangrijk.
Woogy schreef:Ik drink zo goed als nooit(misschien 1-2 keer per jaar) en heb de grootste lol op feestjes en bij vrienden...dus nee dat gaat niet op. Het moment dat je zo'n probleem maakt over het niet meer mogen drinken, klink je toch wel flink afhankelijk...
Unoo schreef:Als je er aan wilt komen, dan kom je er ook wel aan. Is met alles zo.
Ik zou zelf liever nog zien dat de leeftijd net zoals in Amerika naar 21+ gaat en er betere voorlichting wordt gegeven.
Wat ik zie zijn twee soorten mensen: De één wordt een keer stomdronken en leert er van, de ander wordt een keer stomdronken en vindt het kicken en blijft het doen.
Het is dat de regering er veel geld mee verdient en het daarom niet verbiedt, maar in mijn ogen zou alcohol verboden moeten worden.
Marjoow schreef:Komt dat eeuwige "slecht voor de economie" verhaal weer. Weet je wat ook slecht is voor de economie? Korsakov patienten. Mensen die door hersenschade opgelopen door alcohol geen hoge opleiding kunnen genieten en dus minder betaald werk doen. Waar al weinig werk is te vinden.
En die kleine bevolkingsgroep van 16/17 jarigen gaan echt niet zo'n verschil maken dat onze hele economie weer op zn gat ligt hoor.. Wellicht gaan ouderen wel weer meer uit omdat er minder pubertjes tussen lopen...