Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:10

Ik denk dat de na delen zijn dat de discotheken ook naar 18+ gaan ipv 16+ Zo ook 1 bij ons in de buurt waar ik en mijn vriendinnen elke zaterdag wel heen gaan. Alleen er zijn een paar onder ons die geen 18 zijn wat dus betekend dat wij gewoon niet meer samen op stap kunnen.

Maar aan de andere kant ik het ook gewoon wel weer goed dat het naar 18+ gaat. Maar natuurlijk hou je het niet altijd tegen dan straks 18- niet gaat drinken. Geld het zelfde voor de rokers onder de 18 die gaan vast ook niet meteen stoppen. Die zoeken ook gewoon 18+ mensen op die voor hun sigaretten/drank willen halen.

Zelf ben ik 18 dus heb nergens last van dit. Maar ik snap prima de mensen die er natuurlijk erg van balen.

verootjoo

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:11

Maar euhm... Niet om het een of ander... Je word toch vanzelf weer 18? :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:21

Ibbel schreef:
Ik zou zeggen, reken eens uit hoeveel geld het je scheelt. Kan je leuk bij je rijbewijs leggen. En als je dat hebt mag je ook niet drinken, en daar ben je dan mooi al aan gewend.

_/-\o_

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:22

Klopt, ik word begin augustus 18. Maar tot die tijd mag ik dus niet stappen met mijn vrienden, erg jammer natuurlijk.. Die alcohol interesseert me echt niet, maar m'n stapavonden wel :=

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:27

verootjoo schreef:
Waarom leg jij de grens bij 13 terwijl onomstotelijk bewijs geleverd is dat alcohol drinken door mensen van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn (dus <21!) een vergrote kans op hersenschade brengt?

Ik zou mijn kind never nooit willens en wetens hersenschade toe willen brengen. Weet jij eigenlijk wel hóe slecht het daadwerkelijk is voor mensen onder de 18?

13 was een voorbeeld, ik bedoel helemaal niet dat ik daar de grens leg. Ik weet heel goed dat het slecht voor je is, ik heb daar uitgebreid lessen over gehad en ik ben intelligent genoeg om daar zelf over na te kunnen denken. Alcohol is slecht voor je hersenen, doordat je cellen permeabel zijn voor alcohol. Je reactievermogen wordt minder, je evenwicht wordt slecht, je spraak wordt slecht, etc. Hersencellen sterven af. Ook raak je uitgedroogd van alcohol, door de grote hoeveelheid OH-groepen die je binnenkrijgt (daarom vind ik het altijd erg bijzonder dat mensen zeggen dat ze een biertje drinken omdat ze dorst hebben :+), je osmotische waarden gaan dan raar doen. Alcoholische dranken bevatten ook veel 'slecht' cholesterol, waardoor je aderen dichtslibben. Hiervan kan je infarcten krijgen en dan wordt je niet blij :') Ook zitten er erg veel koolhydraten en calorieën in waardoor je meer kans hebt op overgewicht. Je lever kan bij overmatig drankgebruik overbelast raken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg kennis, toch?
Ik drink zelf ook helemaal niet, maar moeten mensen niet zelf kunnen bepalen wat ze met hun leven doen? Ik denk dat je op je 16e zelf wel kan nadenken over de risico's, daarom vind ik dat een goede grens.
Het is niet zo dat ik voor comazuipen ben, ik ben voor minder betuttelen door de overheid. Voorlichting geven op scholen en een leeftijdsgrens van 16 jaar vind ik goed. Een alcoholleeftijdgrens van 18 jaar vind ik ook nog niet zo'n probleem, 21 zelfs niet, maar dat mensen van 16 en 17 nu niet meer uit kunnen wel.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 19-11-13 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:28

Ik snap echt NIET waar jullie je toch zo druk om maken. In landen als de VS en Canada is het niet meer dan normaal dat je pas vanaf je 21e mag drinken... En ook die feesten er flink op los hoor :=

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:29

Marjoow schreef:
Ik snap echt NIET waar jullie je toch zo druk om maken. In landen als de VS en Canada is het niet meer dan normaal dat je pas vanaf je 21e mag drinken... En ook die feesten er flink op los hoor :=

Máár... daar kan je wel uitgaan!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:29

StableDoor schreef:
Marjoow schreef:

Nou nee hoor :')

Daar is het dichtsbijzijnde dorp/stad waar je uit zou kunnen gaan een eindje verder weg :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:36

StableDoor schreef:
verootjoo schreef:
Waarom leg jij de grens bij 13 terwijl onomstotelijk bewijs geleverd is dat alcohol drinken door mensen van wie de hersenen nog niet volgroeid zijn (dus <21!) een vergrote kans op hersenschade brengt?

Ik zou mijn kind never nooit willens en wetens hersenschade toe willen brengen. Weet jij eigenlijk wel hóe slecht het daadwerkelijk is voor mensen onder de 18?

13 was een voorbeeld, ik bedoel helemaal niet dat ik daar de grens leg. Ik weet heel goed dat het slecht voor je is, ik heb daar uitgebreid lessen over gehad en ik ben intelligent genoeg om daar zelf over na te kunnen denken. Alcohol is slecht voor je hersenen, doordat je cellen permeabel zijn voor alcohol. Je reactievermogen wordt minder, je evenwicht wordt slecht, je spraak wordt slecht, etc. Hersencellen sterven af. Ook raak je uitgedroogd van alcohol, door de grote hoeveelheid OH-groepen die je binnenkrijgt (daarom vind ik het altijd erg bijzonder dat mensen zeggen dat ze een biertje drinken omdat ze dorst hebben :+), je osmotische waarden gaan dan raar doen. Alcoholische dranken bevatten ook veel 'slecht' cholesterol, waardoor je aderen dichtslibben. Hiervan kan je infarcten krijgen en dan wordt je niet blij :') Ook zitten er erg veel koolhydraten en calorieën in waardoor je meer kans hebt op overgewicht. Je lever kan bij overmatig drankgebruik overbelast raken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg kennis, toch?
Ik drink zelf ook helemaal niet, maar moeten mensen niet zelf kunnen bepalen wat ze met hun leven doen? Ik denk dat je op je 16e zelf wel kan nadenken over de risico's, daarom vind ik dat een goede grens.
Het is niet zo dat ik voor comazuipen ben, ik ben voor minder betuttelen door de overheid. Voorlichting geven op scholen en een leeftijdsgrens van 16 jaar vind ik goed. Een alcoholleeftijdgrens van 18 jaar vind ik ook nog niet zo'n probleem, 21 zelfs niet, maar dat mensen van 16 en 17 nu niet meer uit kunnen wel.

Wat mij betreft mag iedereen met zn eigen leven doen wat ie wil. Feit is alleen dat veel van die jonge drinkers later in een verpleeghuis moeten, en dan wordt het wel ons pakkie-an. Als het zo doorgaat gaat dat de maatschappij veel geld kosten wat er niet is. Er is nu al een duidelijke toename aan alcoholproblematiek en de verwachting is dat dat nog veel erger wordt. Terwijl al massaal bezuinigd moet worden... Daarom kan ik me voorstellen dat er zo'n maatregel ingegooid wordt ;)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:38

Ik vind eigelijk dat het verhoogt moet worden naar 23.
Ik had het erover met mijn scheikunde leraar en tot je 23 groeien je hersenen en worden er banden aangelegt ( en dacht ik ook hersencellen gemaakt maar dat weet ik niet zeker meer) als je voor je 23e drinktworden deze banden flink aangetast en worden deze ook niet goed meer terug gemaakt waardoor je jje hersenen aantast.

Ik vind het niet erg dat het verhoogd is. Iemand is net zo gezellig met of zonder alcohol. Het scheelt een hele hoop geld en hoofdpijn.

Ik ben trouwens 14.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:40

StableDoor schreef:
Marjoow schreef:

Helaas moet ik je teleur stellen, uitgaan zit er daar ook niet bij. Zo mochten mijn ouders met mij en mijn broertje ook geen bar binnen voor wat te eten. Als je geen 21 was kwam je er niet in. Autorijden mag daar dan wel weer op jongere leeftijd.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:56

@ verotjoo
Dat is ook wel weer zo, maar de economie wordt er nou ook niet bepaald beter van als 16 en 17-jarigen niet uit kunnen gaan. Ik vind ook dat comazuipers zelf de rekening van het ziekenhuis mogen betalen, en eigenlijk ook dat ze meer moeten meebetalen aan de zorgstaat, omdat anders anderen voor hun domheid moeten betalen. Ik denk dat er gewoon meer sancties moeten zitten aan openbaar dronkenschap en comazuipen, dan denken mensen er wel 3x bij na voordat ze het doen.
Ik vind ook dat ze bij risicogroepen - wil niet generaliseren, maar dat zijn meestal de wat lager opgeleiden - meer voorlichting moeten geven. Wij hadden op de middelbare school geregeld voorlichting over alcohol, maar ook over ongezond eten, roken en drugs. De havo en atheneum leerlingen hebben hier meer les over gehad dan de vmbo-leerlingen (simpelweg omdat vmbo maar 4 jaar is), en havo en atheneumleerlingen hebben denk ik meer biologische en scheikundige kennis om er zelf over na te denken. Juist bij de vmbo-leerlingen zie ik vaker dat ze roken, energydrankverslaving hebben, fastfood eten en zich ieder weekend lamzuipen, simpelweg omdat ze die kennis niet hebben. Daar moeten ze meer voorlichting geven, ik denk dat je dan een groot deel van het probleem oplost. Eigenlijk vind ik stiekem dat ze de leeftijd waarop je tabak mag kopen ook moeten verhogen :+ Op scholen hier in de buurt mag je als je in de tweede klas zit al gewoon roken, dat zijn kinderen van 13/14 jaar... Overigens werd bij mij op school na projecten wel eens een borrel georganiseerd (door de docenten) voor leerlingen en docenten. Daar komt ook gewoon de drank op tafel :+ Op scholen moeten ze het goede voorbeeld geven, en héél véél voorlichten!
Las bijvoorbeeld 1 keer in de maand een les in over ongezond leven, wat de risico's zijn. Nodig ex-verslaafden uit, laat rokerslongen van binnen zien, laat de documentaire 'supersize me' zien, laat een filmpje zien over een meisje dat ging compazuipen en van het gymnasium naar het vmbo is afgestroomd... Ik denk dat dat veel beter werkt dan maar alles gaan verbieden. Jongeren gaan tegen regels in, niet tegen kennis.

Ik vind wel dat je als 16 en 17 jarige gewoon uit moet kunnen gaan, dan maar met een cola. Ik heb het altijd prima naar mijn zin met een cola, evenveel als met een captaincola of een malibucola.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:59

Heeft denk ik niet met voorlichting bij kinderen te maken dat vooral laag opgeleiden veel drinken (hier ook, wil niet beledigen oid) maar meer dat ouders hun kind zelf ook niet verbieden te drinken. Ze eten over het algemeen ook ongezonder omdat vooral ouders gewoon niet weten dat het zo slecht is en het zelf ook veel doen omdat ze dat vroeger ook nooit hebben meegekregen. En dat is erg jammer natuurlijk. Vind het sowieso altijd een afknapper als mensen die ik ken gaan roken. Heb veel klasgenoten die het doen en vind het echt vies..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:02

Komt dat eeuwige "slecht voor de economie" verhaal weer. Weet je wat ook slecht is voor de economie? Korsakov patienten. Mensen die door hersenschade opgelopen door alcohol geen hoge opleiding kunnen genieten en dus minder betaald werk doen. Waar al weinig werk is te vinden.

En die kleine bevolkingsgroep van 16/17 jarigen gaan echt niet zo'n verschil maken dat onze hele economie weer op zn gat ligt hoor.. Wellicht gaan ouderen wel weer meer uit omdat er minder pubertjes tussen lopen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:05

Euhm... Ik denk nou niet dat de 16/17 jarigen de big spenders on de kroegen zijn, helemaal niet als ze alleen cola gaan drinken :=

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:22

StableDoor schreef:
verootjoo schreef:

AMEN _/-\o_

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:48

Ik baal er wel beethe van.
Ik ben 17, dus moet (iets korter dan) een jaar wachten.
Ik drink echt heel weinig, laatste keer alcohol is wel iets van 2 maand geleden. Als ik drink, drink ik meestal weinig en langzaam. Ik vind t ook TOTAAL niet stoer, sterker nog, ik erger me kapot aan mensen die het stoer vinden. Ben nog nooit dronken geweest. 1x heel licht aangeschoten.
Maaar, als ik uitga en ik wil het leuk hebben, moet ik wel wat ophebben. Ben ik heel eerlijk in :) hoeft niet eens veel, misschien zit t wel gewoon tussen mn oren. Maar anders sta ik de hele avond stil en is t voor niemand leuk :') kunnen anderen zeggen dat je het ook leuk kan hebben zonder alcohol, maar helaas geldt dat niet voor iedereen. En ach, als je eens wat drinkt is dar echt zo erg niet. Ik ben geen uitgaanspersoon, dus ga ook niet vaak uot.
Mijn hersens hoeven als bejaarde ook niet meer perfecr te zijn ;) Als je als bejaarde nog helemaal perfect wikt zijn, wens ik je veel succes want dan mag je met zo ongeveer alles stoppen, ergens in the middle of nowhere gaan leven en alleen maar biologische gaan eten :)
Ik kan goed nee zeggen en mn grens aan geven wanneer ik nier meer wil, en dan gebeurt t ook echg niet :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:53

verootjoo schreef:
Euhm... Ik denk nou niet dat de 16/17 jarigen de big spenders on de kroegen zijn, helemaal niet als ze alleen cola gaan drinken :=

16 en 17 jarigen zijn zeker big spenders. Je ziet vaak dat er in die leeftijdscategorie €20-€30 per persoon wordt uitgegeven. In veel dansclubs komen mensen van die leeftijd, en daar betaal je vaak ook entreegeld en voor de garderobe. Als 16 en 17 jarigen niet meer uit gaan, verdienen ze echt veel minder in de uitgaansgelegenheden. Cola is natuurlijk goedkoop, maar ze verdienen er nog wel wat aan.
Maar goed, dat economische aspect vind ik niet zo belangrijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:59

StableDoor schreef:
verootjoo schreef:

16 en 17 jarigen zijn zeker big spenders. Je ziet vaak dat er in die leeftijdscategorie €20-€30 per persoon wordt uitgegeven. In veel dansclubs komen mensen van die leeftijd, en daar betaal je vaak ook entreegeld en voor de garderobe. Als 16 en 17 jarigen niet meer uit gaan, verdienen ze echt veel minder in de uitgaansgelegenheden. Cola is natuurlijk goedkoop, maar ze verdienen er nog wel wat aan.
Maar goed, dat economische aspect vind ik niet zo belangrijk.

Zal wel enorm mee vallen hoor :')
20-30 euro per persoon? waar halen die pubers het geld vandaan? Werken doen ze niet meer tegenwoordig ;)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:45

@marjoow, waar slaat dat nou weer op? Het is echt niet zo dat niemand van 16/17 werkt :s En 20-30 euro op een avond is wat ik in mijn omgeving zie nog niet eens veel. Dat is ongeveer wat ze gemiddeld uitgeven, vaak zelfs nog wel meer.
En waarom zou de overheid de lol van het uitgaan ons ineens af mogen pakken? Ik vind dit gewoon heel raar.
Dat slecht voor de economie verhaal is van beide kanten raar. De economie valt niet opeens om als 16/17 jarigen niet meer uitgaan, maar aan de andere kant leven mensen die veel hebben gedronken over het algemeen toch ook korter? En er zitten toch accijnzen op alcohol?
Ik ben ervan overtuigd dat vele mensen die nu roepen dat dit zo'n goede regel is, vroeger zelf net zo van alcohol/uitgaan hebben genoten als de jeugd van nu. Ik ontken niet dat het aantal comazuipers toeneemt, maar moet dat kleine percentage van de jeugd alles voor de rest mogen verpesten? Ik vind het maar raar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:06

Laat ik je dan uit die droom helpen. ik ben nog nooit uit geweest en drink amper alcohol. en als k zo zie hoe oud het gros is wat hier bij de ah werkt?? Nah ...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:46

Marjoow, Uhmm, beetje over 1 kam scheren he? Die reactie slaat echt serieus nergens op.

Ik werk al sinds mn 15e in een supermarkt. Eerst bij de jumbo. Allemaal van mijn leeftijd (15, 16, 17). Nu bij de appie, hetzelfde verhaal. Op je 18e heb je grote kans dat je ontslagen wordt (als je niet super snel bent), want dan ben je te duur. Bij de kassa is de gemiddelde leeftijd wel een stuk hoger, omdat dat 16+ is, meer uren, moeilijkere tijden en zie je een 20+er al vakkenvullen?
Wat je waarschijnlijk ook niet weet is dat een groot deel van de vulploeg voor openingstijd (voor8 uur) en na sluitingstijd (tot ong 11 uur) werkt. Dus dan zie je dat inderdaad nier nee.

Ennuh, (bijna) iedereen die ik ken heeft een baan ;)

Als he uitgaat, geef je zo'n bedrag al snel uit. Al helemaal als je naar een discotheek gaat oid, want dan heb je ook nog entree.

Hou zo'n reactie alsjeblieft voor je als je er niks vanaf weet.

Edit; je werkt zelf bij de ah (wsl kassa?), dan lijkt me dat je toch wel regelmatig jongere werknemers ziet (wel als vakkenvuller dan)? Of is het bij jullie echt zo anders, wat ik moeilijk kan geloven :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 02:14

Woogy schreef:
Ik drink zo goed als nooit(misschien 1-2 keer per jaar) en heb de grootste lol op feestjes en bij vrienden...dus nee dat gaat niet op. Het moment dat je zo'n probleem maakt over het niet meer mogen drinken, klink je toch wel flink afhankelijk...

Helemaal mee eens.

En betuttelend vind ik het niet, er zijn wekelijks berichten in het nieuws waaruit blijkt dat het gewoon nodig is die grens op te schroeven.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 02:34

Unoo schreef:
Als je er aan wilt komen, dan kom je er ook wel aan. Is met alles zo.
Ik zou zelf liever nog zien dat de leeftijd net zoals in Amerika naar 21+ gaat en er betere voorlichting wordt gegeven.
Wat ik zie zijn twee soorten mensen: De één wordt een keer stomdronken en leert er van, de ander wordt een keer stomdronken en vindt het kicken en blijft het doen.

Het is dat de regering er veel geld mee verdient en het daarom niet verbiedt, maar in mijn ogen zou alcohol verboden moeten worden.

Je bent dus duidelijk nog nooit in Amerika geweest.
De grootste onzin regel is hier wel de 21+ regel.

Weet je wat hier gebeurd zodra mensen 'de magische 21' bereiken? Ze zuipen zich letterlijk helemaal klem. Wooptiedoo.
Je mag hier in het leger vanaf 18 jaar. Ik ken zelfs een veteraan die volgende week zijn been geamputeerd krijgt omdat ie met z'n 20e een mortierbom/aanval overleefd heeft maar nee, nee. Dood gaan mag voor je land maar drink vooral geen bier!

Overigens vind ik dat er erg betuttelend wordt gedaan t.o.v. de onder 18-jarige in dit topic.
Alsof iedereen coma zuipt en direct zijn/haar hersenen naar de filistijnen helpt.
Het gaat om een biertje of wijntje hier en daar.

En het is gewoon ontzettend vervelend om geweigerd te worden voor de deur als je niet anders gewend bent dat je toegelaten mag worden.
Ik zie het elke week met mijn 20jarige vriendin uit Oostenrijk hier in Amerika. Denk dat daar het grootste euvel ligt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 05:24

Marjoow schreef:
Komt dat eeuwige "slecht voor de economie" verhaal weer. Weet je wat ook slecht is voor de economie? Korsakov patienten. Mensen die door hersenschade opgelopen door alcohol geen hoge opleiding kunnen genieten en dus minder betaald werk doen. Waar al weinig werk is te vinden.

En die kleine bevolkingsgroep van 16/17 jarigen gaan echt niet zo'n verschil maken dat onze hele economie weer op zn gat ligt hoor.. Wellicht gaan ouderen wel weer meer uit omdat er minder pubertjes tussen lopen...

Amen _/-\o_

T zijn voornamelijk de 16 jarigen wat hier zo 'opstandig' reageren en excuses blijven zoeken.. 'o dan kan ik niet meer uitgaan'.. Nou dan wacht je nog maar even een paar jaartjes..
Alsof je leven ervan af hangt of je wel of niet uit kunt gaan. Je kunt ook op andere manieren je weekenden leuk maken, door in kleinere kringen gewoon bij iemand thuis een gezellig avondje te organiseren bv. Snap echt het probleem niet dat ook kroegen etc. 18+ worden. Snap heel goed dat ook de kroegen het risico niet willen lopen. Snap ook best dat het frustrerend is als je oudere vrienden hebt van 18+, maar zoals ik zeg, er is overal wel een mouw aan te passen.. dan moet je gewoon op een andere manier je weekend gaan invullen als naar een kroeg of discotheek.. Eerlijk gezegd ga ik ook niet snel meer uit.. Als er een hoop 16jarige rondrennen in de kroegjes is voor mij de lol er snel vanaf hoor.. Met name jongens zijn dan altijd nog zo kinderachtig en menen stoer te willen doen etc.. dat is met 18+ ers toch al een stuk minder, zijn dan toch net al even iets meer volwassener. Zeg dit niet om alle 15/16 jarige etc aan te vallen, maar da's mijn ervaring en mening. Er gebeurt in de kringen van 18+ ook genoeg en er lopen ook genoeg rond wat ook niet met alcohol om kunnen gaan, maar ik denk als ze de leeftijdsgrens opschroeven dat misschien toch voor veel jongeren de lol er al af is straks en ze er misschien alsnog dan vanaf blijven.. Denk niet dat het hier zo extreem wordt dat iedereen zich met 18+ opeens klem gaat zuipen, zou wel erg zijn overigens als dat wel zo zou zijn..

21+ vind ik dan misschien wel overdreven. Dat ze dat voor alcohol doen in amerika etc. Ok(is gewoon echt heel slecht omdat je hersens dan gewoon nog niet uitgegroeid zijn tot je 21ste) , maar dat je dan nog steeds ook 21+ moet zijn om een kroeg in te mogen vind ik wel wat extreem. En snap dat daar dan veel mensen zijn wat zich opeens klem gaan zuipen, maar is toch nog steeds een verschil voor je lichaam of je dan 21 bent en je drinkt of 16/17 bent en drinkt(daarbij zijn toch de 21 jarige normaler wijze toch wel Iets verstandiger als een 16 jarige). En helaas is het volgens mij niet zomaar een wijntje of biertje.. Juist de 16 jarigen drinken gemiddeld toch wel behoorlijk wat meer, omdat je op die leeftijd vaak (voornamelijk bij de jongens vind ik dan, maar ook de meiden gedragen zich af en toe behoorlijk fout) toch niet goed genoeg erover nadenkt.. Iedereen zegt wel hier dat ze weten dat het slecht is, maar het is inderdaad echt onderzocht en bewezen dat het bij regelmatig gebruik van zelfs een paar drankjes het gewoon al grote schade kan aanbrengen dus snap de voorzichtigheid van de overheid wel.
Daarbij drinkt de gemiddelde 16 jarige niet meer alleen n wijntje of bier, maar veelal cocktails en sterke dranken(wat eigenlijk dan ook niet verkocht mag worden, maar ze wel makkelijk aankomen en dat is straks dan misschien wel gewoon minder als de kroegen etc ook 18+ worden. dan komen de jongeren toch al iets minder snel aan alcohol). En ik val hier bv. ook niet over degenen wat af en toe n wijntje of biertje willen, maar voornamelijk over het feit dat jongeren gewoon elkaar gek maken en zich willen bewijzen of wat dan ook voor n ander waardoor ze over gaan naar sterke drank of gewoon te veel drinken op zo'n avond en dat dan ook bijna elk weekend doen. 'Het gaat erbij horen' op een gegeven moment. Zo gaf iemand al aan hier dat ze bij haar in de klas zag dat iedereen het deed om stoer te zijn. Dat was dus 1 persoon op 1 school hier in NL.. Als je echt dan zou kunnen zien om hoeveel jongeren het dan daadwerkelijk zou gaan die er zo mee omgaan, zou je schrikken denk ik.
Dan liever deze aanpak, dat het 18+ wordt en er toch wat meer risico uitgesloten wordt.
Als iemand echt wil, komen ze tuurlijk toch gewoon overal aan, maar als in kroegen etc. al niet meer geschonken wordt aan <18 denk ik dat ze wel al veel kunnen voorkomen