Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:08

Andere kant, kinderen zijn niet gek. Die weten heus wel dat blauwe/rode/groene mensen niet bestaan...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:10

Veulen84 schreef:
Andere kant, kinderen zijn niet gek. Die weten heus wel dat blauwe/rode/groene mensen niet bestaan...

Even hierop inhaken, een mens kan ook geen honderden jaren oud worden als de sint, en te paard over de daken, toch gaat dat erin als zoete koek

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:13

Shariell schreef:
het slaat echt werkelijk nergens op :P het is een traditie... hij is tog zwart van het roet.... 8)7

Ook al ben ik zwart als roet, meen het wel goed. Dus niet zo zwart door roet. <<)

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:15

Ik vind het onzin.
Wij accepteren hun cultuur, we bouwen moskees en hun accepteren dit niet.
Ze wisten dit al erg lang en vind het erg zwak.
Laat diekinderen toch de eerste 8a10 jaar vam deze leuke traditie genietem. Al die kindjes die er naaruit kijken..

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:20

Ik heb een vriend met afrikaanse afkomst, toen we klein waren speelde hij Sinterklaas en ik was zwarte piet :D Zo gingen we heel de school rond

Volgens mij is er geen enkel kind dat zover denkt, aan afrikaanse mensen ofzo. Zwarte piet is zwart van het roet en hoort bij sinterklaas want dat zijn hele goede vrienden. Naar de programma's waar ik vroeger naar keek kwam het toch zo over (dag sinterklaas)

Je kunt kinderen toch moeilijk gaan uitleggen dat zwarte piet niet meer zwart is op een jaar tijd ofzo. Dan breng je ze in de war, lijkt me.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:23

Veulen84:
1. als het zwart belangrijk is omdat dat realistischer is, is het dus toch zo dat zwarte piet zwart moet zijn van zijn huidskleur?
2. het maakt echt niets uit hoor :) Kinderen die nog in de geloofsfase zitten accepteren het - zoals ze de Disneylandfiguren en dergelijke accepteren. En de verschillende sinterklazen met verschillende kostuums. En de pieten die bij gebrek aan schoorsteen door de brievenbus komen.

(Als voorbeeld: wij hebben altijd een -overigens toch zwartgeschminkte- piet die komt bij onze beperkte ruiters, grotendeels met een verstandelijke beperking. Daar zitten er heel wat bij die behoorlijk goed gebekt zijn, je de details van sinterklaas haarfijn kunnen uitleggen, en vooraf beginnen met dat ze er toch niet in geloven, en dat ze heus wel weten dat piet gewoon geschminkt is. En piet is meestal een gewone vrijwilliger, die ze kennen.
En toch. Als Piet daar staat, met schmink en al, dan IS het Piet, ook voor hun. Ze proberen er wel tegenin te gaan.. maar dat Piet voor ze staat, dat is echt. En als je piet blauw zou schminken, dan zullen ze best weten dat blauwe mensen niet bestaan, maar dat doet er niet toe: ze zien een echte blauwe piet.)

Zodra kinderen kritische vragen gaan stellen valt het hele sintsprookje toch wel snel uit elkaar - tot die tijd geloven kinderen gewoon, punt uit, en nemen de dingen zonder oordeel. (Wel kunnen ze allerlei dingen vragen en observeren dat je denk: 'oei, die trappen er nooit meer in'... maar als je dan zegt 'zo is het' dan accepteren ze dat zonder meer.)

D_Desteny: de traditie van zwarte piet is belangrijker dan vrijheid van geloof en meningsuiting, en wat respect voor elkaar? Tsja, het is in elk geval niet wat ik belangrijk vind voor Nederland. Ik vind sinterklaas een leuk feest, maar ik vind dat we best wat meer begrip kunnen tonen. Daar doe je namelijk helemaal niemand kwaad mee.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:24

CrazyCat schreef:
Ik ben in de Bijlmer opgegroeid en daar hadden we 25 jaar geleden al groene en blauwe pieten. Overigens een idee van de alternatieve blanke Bijlmerbewoners in die tijd. Ik heb er in alle jaren dat ik er gewoond heb nog nooit een neger over horen klagen en ze vieren het net zo hard mee.

Mij maakt het niet uit of we zwarte pieten hebben of gewoon pieten.

Maar traditie!!??
Ik zie geen zwarte pieten in onderstaand filmpje uit 1934.
[ Video ]

Allemaal witte pieten te paard alleen die zwarte piet die naast het paard van Sinterklaas loopt niet. <<)

SammyFloor schreef:
Ik heb een vriend met afrikaanse afkomst, toen we klein waren speelde hij Sinterklaas en ik was zwarte piet :D Zo gingen we heel de school rond

Volgens mij is er geen enkel kind dat zover denkt, aan afrikaanse mensen ofzo. Zwarte piet is zwart van het roet en hoort bij sinterklaas want dat zijn hele goede vrienden. Naar de programma's waar ik vroeger naar keek kwam het toch nooit over (dag sinterklaas)

Je kunt kinderen toch moeilijk gaan uitleggen dat zwarte piet niet meer zwart is op een jaar tijd ofzo. Dan breng je ze in de war, lijkt me.

Lijkt me juist erg leuk witte en zwarte pieten. Kinderen wennen daar sneller aan dan je denkt. Die witte is niet door de schoorsteen gegaan, maar dan wel ook met van die clownslippen. :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:31

Shadow1: Er komt toch geen groen/blauw/rood stof uit de schoorsteen?

Paar jaar geleden hadden ze ergens gekleurde pieten. Mijn nichtje was verwarring, het klopte niet en ze vond het maar raar. Mijn jongere nichtje was in tranen, want die rode piet had d'r bang gemaakt.

Kinderen zijn best goedgelovig. Maar ik vermoed dat dit zeker voor de overgangsgroep een brug te ver gaat.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:33

Shadow0 schreef:
s1993 schreef:
Maar als we nu alleen witte pieten zouden doen zou er uiteindelijk ook een probleem van gemaakt kunnen worden 'waarom mogen alleen blanken sint helpen? Wil sint geen mensen met een andere huidskleur in dienst nemen?' Kom je weer op hetzelfde probleem uit...

De oplossing die het meest genoemd wordt is dan ook om gewoon allerlei kleuren pieten te nemen. :)

Maar feitelijk is het afkraken op deze manier gewoon een beetje flauw: het straalt weinig respect uit voor mensen die echt wel een beetje een punt hebben.

Meer dan zwarte piet is dat gebrek aan respect behoorlijk discriminerend: we verwachten respect voor tradities maar zijn niet bereid om met respect te luisteren naar andermans bezwaren. Heel erg tolerant of vriendelijk vind ik dat niet. En ik begrijp nog steeds niet wat de weerstand is tegen begrip tonen, luisteren naar wat men te zeggen heeft, en kijken of er iets mee te doen is?

Afkraken? Ik zie mezelf hier niks of niemand afkraken, inhoudelijk ben ik niet eens op de discussie ingegaan, maar ik bedacht me ineens dat dat zo zou kunnen gebeuren.. Misschien dat het verkeerd overkwam maar zo heb ik het niet bedoeld.

Het zou kunnen dat dat in dit topic het meest genoemd wordt, maar ik heb op internet nog wat verder gekeken naar deze discussie (en dan vooral de filmpjes gekeken) en daarin ging het vooral over witte pieten en aan de hand daarvan bedacht ik dat.

Zwarte piet, witte piet, blauwe piet, groene piet, paarse piet maakt mij allemaal niks uit, het enige wat ik hoop is dat de sinterklaastraditie wel kan blijven bestaan! Want ik vind dit één van de leukste feesten die we jaarlijks vieren, de gezelligheid, de liedjes, de kou en het donker buiten en de warmte binnen, en ja voor mij zal zwarte piet daar voor altijd bij horen omdat ik daarmee ben opgegroeid maar als dit verandert vind ik het ook geen probleem.

Waar ik vooral bang voor ben is dat het een last-minute besluit wordt dat zwarte piet niet mag en dat er dan geen tijd is om een goeie verhaallijn te bedenken waarmee uitgelegd kan worden dat zwarte piet geen zwarte piet meer is.

Maar ik blijf het lastig te begrijpen vinden dat mensen de laatste tijd zoveel dingen racistisch vinden die in mijn ogen helemaal niet zo bedoeld zijn, en dat er nieuwe termen moeten komen zodat mensen zich niet gediscrimineerd voelen (zo ook bijvoorbeeld de 'nieuwe Nederlanders')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:33

Ik ben dit gezeik serieus zo zat, al die zeik mensen die een oude traditie dan weer moeten verpesten, walgelijk.
Op deze manier wil je niet eens meer sinterklaas vieren, alle gezelligheid is er wel vanaf met al die discussies.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:39

Veulen84 schreef:
Shadow1: Er komt toch geen groen/blauw/rood stof uit de schoorsteen?
Heel veel huizen hebben helemaal geen schoorsteen. Als je zegt dat het rood voor de brievenbus is en blauw voor de gaskachel... :P

Citaat:
Kinderen zijn best goedgelovig. Maar ik vermoed dat dit zeker voor de overgangsgroep een brug te ver gaat.

Als het netjes vooraf in het sinterklaasjournaal komt en niet gesaboteerd wordt door ouders is er volgens mij echt niks aan de hand.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:41

Volgens mij wordt er groter probleem van gemaakt door mensen die voor zwarte pieten zijn, dan die er tegen zijn.

Ken genoeg 'gekleurde' mensen die Sinterklaas als elk ander gezin vieren!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:45

Ik lees dat de meeste hier het afschaffen van Zwarte Piet onzin vinden. Ik heb zelf helemaal niks met alles rondom 5 December, maar ik moet toegeven toen deze discussie jaren geleden op kwam ik dacht dat het allemaal wel los zou lopen en dat het gewoon een traditie is, maar inmiddels ben ik er wel achter dat de herkomst van Zwarte Piet dubieus te noemen is (ja, ze komen uit Italie en maken de schoorsteen schoon en daaaarom hebben ze van die dikke rode lippen en kroeshaar, zo zien Italianen er toch uit? Looogisch).
Als mensen er aanstoot aan nemen dat het zo wordt voorgesteld, lijkt het me juist een kleine moeite om gewoon met je eigen huidskleur Piet te spelen. Alsof kinderen van 0 tot Sinterklaas-bestaat-niet-leeftijd er iets om geven welke huidskleur je hebt en dat het een 'Zwarte' Piet moet zijn. Het zijn juist de ouderen die vinden dat "de traditie" moet blijven. Noem de helper gewoon Piet, simpel en klaar.
En hou je hart maar vast: ik ken niemand uit Spanje die niet beledigd is dat slechte kinderen uit Nederland naar Spanje (...oh nee...Turkije oh nee toch Spanje, want dat is de traditie) worden ontvoerd. Dat is de volgende stap; alle Spanjaarden tegen Sinterklaas _O-

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:55

Shadow0 schreef:
Veulen84:
1. als het zwart belangrijk is omdat dat realistischer is, is het dus toch zo dat zwarte piet zwart moet zijn van zijn huidskleur?
2. het maakt echt niets uit hoor :) Kinderen die nog in de geloofsfase zitten accepteren het - zoals ze de Disneylandfiguren en dergelijke accepteren. En de verschillende sinterklazen met verschillende kostuums. En de pieten die bij gebrek aan schoorsteen door de brievenbus komen.

(Als voorbeeld: wij hebben altijd een -overigens toch zwartgeschminkte- piet die komt bij onze beperkte ruiters, grotendeels met een verstandelijke beperking. Daar zitten er heel wat bij die behoorlijk goed gebekt zijn, je de details van sinterklaas haarfijn kunnen uitleggen, en vooraf beginnen met dat ze er toch niet in geloven, en dat ze heus wel weten dat piet gewoon geschminkt is. En piet is meestal een gewone vrijwilliger, die ze kennen.
En toch. Als Piet daar staat, met schmink en al, dan IS het Piet, ook voor hun. Ze proberen er wel tegenin te gaan.. maar dat Piet voor ze staat, dat is echt. En als je piet blauw zou schminken, dan zullen ze best weten dat blauwe mensen niet bestaan, maar dat doet er niet toe: ze zien een echte blauwe piet.)

Zodra kinderen kritische vragen gaan stellen valt het hele sintsprookje toch wel snel uit elkaar - tot die tijd geloven kinderen gewoon, punt uit, en nemen de dingen zonder oordeel. (Wel kunnen ze allerlei dingen vragen en observeren dat je denk: 'oei, die trappen er nooit meer in'... maar als je dan zegt 'zo is het' dan accepteren ze dat zonder meer.)

D_Desteny: de traditie van zwarte piet is belangrijker dan vrijheid van geloof en meningsuiting, en wat respect voor elkaar? Tsja, het is in elk geval niet wat ik belangrijk vind voor Nederland. Ik vind sinterklaas een leuk feest, maar ik vind dat we best wat meer begrip kunnen tonen. Daar doe je namelijk helemaal niemand kwaad mee.

Wat meer begrip? Ik geloof dat wij als land heel veel begrip en respect tonen. Teveel als je het mij vraagt!

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:56

Als zwarte piet racisme is, wat moet het dan worden?. Witte piet?. Dat is dan toch ook racisme?.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:01

D_Desteny schreef:
Wat meer begrip? Ik geloof dat wij als land heel veel begrip en respect tonen. Teveel als je het mij vraagt!

Zoveel begrip zie ik niet hoor. Niet hier en ook niet echt in andere delen van de maatschappij of politiek ofzo. We zeggen het wel heel vaak maar daarmee is dat nog niet meteen waar.

bovendien, kun je uitleggen waarom minder begrip beter is?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:05

Ik zeg niet perse dat minder begrip beter is. Maar meer begrip voor onze cultuur en tradities vind ik zeker opzijn plaats.
Nou ik vind moskeeën, scholen voor bepaalde geloofsovertuigingen en zo kan ik nog wel even door gaan toch echt wel begrip tonen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:07

als er 21 blanke nederlanders een bezwaarschrift inleveren worden ze nog net niet meteen bij het oud papier gegooit maar zodra er iemand van een ander kleurtje der 21 inleverd is het opeens groot nieuws en moet er iets veranderen. Serieus wat gebeurt er hier met dit land? honderden jaren traditie veranderen of zelfs weggooien omdat er klein groepje mensen het rasistisch vind? Waar is de democratie van die land gebleven? Waar kunnen we hier voor stemmen? Want wil er mijn salaris wel om verwedden dat de meerderheid gewoon zwarte piet wil houden.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:11

Waarom maakt niemand stampij over het feit dat een ouwe kerel stoute kinderen ontvoerd in een jute zak en het land uitvlucht?? :')

Serious business!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:11

Staat er ook nog ergens of die 21 mensen die geklaagd hebben een blanke, bruine of pimpelpaarse huidskleur hebben? want dat zie ik nergens terug komen, maar ik zie wel meerdere reacties hier met aannames wat voor afkomst en mogelijke huidskleur die mensen hebben. Dat staat toch nergens?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:12

savieralover schreef:
als er 21 blanke nederlanders een bezwaarschrift inleveren worden ze nog net niet meteen bij het oud papier gegooit maar zodra er iemand van een ander kleurtje der 21 inleverd is het opeens groot nieuws en moet er iets veranderen. Serieus wat gebeurt er hier met dit land? honderden jaren traditie veranderen of zelfs weggooien omdat er klein groepje mensen het rasistisch vind? Waar is de democratie van die land gebleven? Waar kunnen we hier voor stemmen? Want wil er mijn salaris wel om verwedden dat de meerderheid gewoon zwarte piet wil houden.

Helemaal mee eens. Ik vind het echt een belanchelijke discussie, waarom voeren deze uberhaubt. Mensen die over zwarte piet klagen hebben volgens mij echt geen leven, kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:36

Nou dan wil ik vanaf nu alleen Chinese pieten, die maken het speelgoed ook zelf zeker.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:45

Doanique schreef:
Nou dan wil ik vanaf nu alleen Chinese pieten, die maken het speelgoed ook zelf zeker.

_O-

Wat gaaf dat filmpje! Toen al op precies dezelfde manier als nu. :))

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:48

Zwarte Piet verbieden omdat hij zwart is, dat is pas discriminatie.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:50

Maat als ze witte pieten willen waar willen ze die vandaan halen dan? Dan zien kinderen ineens dat hun tante witte piet is? En is witte piet geen racisme?

Soms als zwarte piet herkennen sommige kinderen je nog wat moet het dan wel niet worden als ze geen schmink meer op krijgen?

Daarnaast is het een traditie en een kinderfeest, waarom zouden we die stoppen? Stoppen wij hun tradities ook?
Laatst bijgewerkt door Beau_Myrthe op 19-10-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt