Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CrazyCat schreef:Ik ben in de Bijlmer opgegroeid en daar hadden we 25 jaar geleden al groene en blauwe pieten. Overigens een idee van de alternatieve blanke Bijlmerbewoners in die tijd. Ik heb er in alle jaren dat ik er gewoond heb nog nooit een neger over horen klagen en ze vieren het net zo hard mee.
Mij maakt het niet uit of we zwarte pieten hebben of gewoon pieten.
Maar traditie!!??
Ik zie geen zwarte pieten in onderstaand filmpje uit 1934.
[ Video ]
SammyFloor schreef:Ik heb een vriend met afrikaanse afkomst, toen we klein waren speelde hij Sinterklaas en ik was zwarte pietZo gingen we heel de school rond
Volgens mij is er geen enkel kind dat zover denkt, aan afrikaanse mensen ofzo. Zwarte piet is zwart van het roet en hoort bij sinterklaas want dat zijn hele goede vrienden. Naar de programma's waar ik vroeger naar keek kwam het toch nooit over (dag sinterklaas)
Je kunt kinderen toch moeilijk gaan uitleggen dat zwarte piet niet meer zwart is op een jaar tijd ofzo. Dan breng je ze in de war, lijkt me.
Shadow0 schreef:s1993 schreef:Maar als we nu alleen witte pieten zouden doen zou er uiteindelijk ook een probleem van gemaakt kunnen worden 'waarom mogen alleen blanken sint helpen? Wil sint geen mensen met een andere huidskleur in dienst nemen?' Kom je weer op hetzelfde probleem uit...
De oplossing die het meest genoemd wordt is dan ook om gewoon allerlei kleuren pieten te nemen.
Maar feitelijk is het afkraken op deze manier gewoon een beetje flauw: het straalt weinig respect uit voor mensen die echt wel een beetje een punt hebben.
Meer dan zwarte piet is dat gebrek aan respect behoorlijk discriminerend: we verwachten respect voor tradities maar zijn niet bereid om met respect te luisteren naar andermans bezwaren. Heel erg tolerant of vriendelijk vind ik dat niet. En ik begrijp nog steeds niet wat de weerstand is tegen begrip tonen, luisteren naar wat men te zeggen heeft, en kijken of er iets mee te doen is?
Veulen84 schreef:Heel veel huizen hebben helemaal geen schoorsteen. Als je zegt dat het rood voor de brievenbus is en blauw voor de gaskachel...Shadow1: Er komt toch geen groen/blauw/rood stof uit de schoorsteen?
Citaat:Kinderen zijn best goedgelovig. Maar ik vermoed dat dit zeker voor de overgangsgroep een brug te ver gaat.
Shadow0 schreef:Veulen84:
1. als het zwart belangrijk is omdat dat realistischer is, is het dus toch zo dat zwarte piet zwart moet zijn van zijn huidskleur?
2. het maakt echt niets uit hoorKinderen die nog in de geloofsfase zitten accepteren het - zoals ze de Disneylandfiguren en dergelijke accepteren. En de verschillende sinterklazen met verschillende kostuums. En de pieten die bij gebrek aan schoorsteen door de brievenbus komen.
(Als voorbeeld: wij hebben altijd een -overigens toch zwartgeschminkte- piet die komt bij onze beperkte ruiters, grotendeels met een verstandelijke beperking. Daar zitten er heel wat bij die behoorlijk goed gebekt zijn, je de details van sinterklaas haarfijn kunnen uitleggen, en vooraf beginnen met dat ze er toch niet in geloven, en dat ze heus wel weten dat piet gewoon geschminkt is. En piet is meestal een gewone vrijwilliger, die ze kennen.
En toch. Als Piet daar staat, met schmink en al, dan IS het Piet, ook voor hun. Ze proberen er wel tegenin te gaan.. maar dat Piet voor ze staat, dat is echt. En als je piet blauw zou schminken, dan zullen ze best weten dat blauwe mensen niet bestaan, maar dat doet er niet toe: ze zien een echte blauwe piet.)
Zodra kinderen kritische vragen gaan stellen valt het hele sintsprookje toch wel snel uit elkaar - tot die tijd geloven kinderen gewoon, punt uit, en nemen de dingen zonder oordeel. (Wel kunnen ze allerlei dingen vragen en observeren dat je denk: 'oei, die trappen er nooit meer in'... maar als je dan zegt 'zo is het' dan accepteren ze dat zonder meer.)
D_Desteny: de traditie van zwarte piet is belangrijker dan vrijheid van geloof en meningsuiting, en wat respect voor elkaar? Tsja, het is in elk geval niet wat ik belangrijk vind voor Nederland. Ik vind sinterklaas een leuk feest, maar ik vind dat we best wat meer begrip kunnen tonen. Daar doe je namelijk helemaal niemand kwaad mee.
D_Desteny schreef:Wat meer begrip? Ik geloof dat wij als land heel veel begrip en respect tonen. Teveel als je het mij vraagt!
savieralover schreef:als er 21 blanke nederlanders een bezwaarschrift inleveren worden ze nog net niet meteen bij het oud papier gegooit maar zodra er iemand van een ander kleurtje der 21 inleverd is het opeens groot nieuws en moet er iets veranderen. Serieus wat gebeurt er hier met dit land? honderden jaren traditie veranderen of zelfs weggooien omdat er klein groepje mensen het rasistisch vind? Waar is de democratie van die land gebleven? Waar kunnen we hier voor stemmen? Want wil er mijn salaris wel om verwedden dat de meerderheid gewoon zwarte piet wil houden.