Magrathea schreef:Sammy_xxs schreef:Ik steun 89 goede doelenBij de postcodeloterij
ben jij effe goed bezig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marsu schreef:
Cer schreef:Marsu schreef:
Daar zou ik nou wel beeldmateriaal ook van willen zien
De journalisten die een beetje sneu staan te doen bij slachtoffers heb ik persoonlijk wel gezien. Ik zou graag dezelfde slachtoffers de spullen willen zien ontvangen..
net zoals ik heel benieuwd ben of de Tsunami slachtoffers, of de mensen op Haiti of in New Orleans al wat opgeschoten zijn met de hulp die geboden is
Als ze dat tonen kweek je denk ik ook alweer wat meer vertrouwen. Maar het is nu zo dat op het moment van de ramp wordt je overstroomd (slechte woordkeus) met beelden, en daarna *pfoeff* hoor je er nooit meer wat van, terwijl het voor die mensen echt niet *pfoeff* opgelost is
Citaat:'Trijntje Oosterhuis verzamelt likes voor giro 555'
van onze redactie
AMSTERDAM -
Trijntje Oosterhuis heeft haar fans opgeroepen een Facebookbericht te liken om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de tyfoon op de Fillipijnen. Voor elke like doneert de zangeres 1 euro.
Zangeres en 'Voice of Holland'-jurylid Trijntje Oosterhuis.
"Voor elke like op mijn social media betaal ik €1! Aan giro 555. Dus like like like!!! #giro555 #like #geefgul #tvoh #ladiesofsoul", schrijft de brunette op haar persoonlijke pagina.
De 40-jarige zangeres verzamelde in een paar uur tijd al meer dan 216.000 likes. En de likes blijven binnenstromen. "Duur geintje", schrijft Wesley van den Bos in een reactie. Facebookvriend Melvin Dijk roept iedereen op om het bericht van Trijntje te liken. "Kunnen we er met z'n allen niet voor zorgen dat deze "goed bedoelde" actie van haar niet zo'n 10/15 miljoen x geliked word? Wat lijkt me dat mooie televisie."
De actie had succes. Na het behalen van 200.000 'likes' heeft de zangeres haar bericht van Facebook verwijderd.
maura schreef:Bij iedere ramp is het weer hetzelfde liedje. Mensen geven geld of mensen geven geen geld, dat maakt mij niets uit. Maar de mensen die geen geld geven vinden het nodig om rond te gaan toeteren waarom ze geen geld geven. En dat is dan altijd vanwege strijkstokken, verkeerde bestemmingen of nooit uitgevoerde bestedingen. Dus eigenlijk zijn zij niet vrekkig of onverschillig voor het leed van anderen, maar ze zijn gewoon slimmer dan dat domme volk dat maar gedwee hun zuurverdiende euro’s wil verspillen aan medemensen die zelf de keuze hebben gemaakt om te gaan wonen in een gebied waar zo af en toe vulkanen uitbarsten, vloedgolven langskomen, jarenlang geen regen valt of een gewelddadige machtswellusteling met grootheidswaanzin de scepter zwaait. Mensen die om het hardst roepen dat alle goede doelen worden gerund door strijkstokcriminelen baseren zich nooit op een serieuze bron, hun wijsheid over al die misstanden halen ze uit kwaliteitspleepapier zoals de Televaag of gratis krantjes waar uitsluitend tekst in wordt afgedrukt omdat het zo raar staat om ’s morgens in de trein naar een blanco pakketje papier te zitten staren. Een jaarverslag van een goed doel hebben ze nog nooit gelezen, ze weten niet eens dat die goede doelen verplicht zijn om jaarverslagen op te stellen en openbaar te maken. Dat op internet uitstekend te vinden is waar het geld voor bijvoorbeeld Haïti aan is uitgegeven, dat die uitgaven zijn gecontroleerd door onder meer de algemene rekenkamer en dat die van oordeel was dat het allemaal heel behoorlijk is gegaan weten ze niet en willen ze niet weten.
Geld doneren is per definitie een privé-actie. Je doet het omdat je het doel een warm hart toedraagt, om karmapunten te verdienen of om jezelf eens even fijn een goed mens te voelen. Je gaat niet rondbazuinen hoeveel je waaraan hebt gegeven, want dat gaat helemaal niemand iets aan. Geef je geen geld, dan gaat dat evenmin iemand iets aan. Dus eigenlijk vind ik elke discussie over geven aan goede doelen geen discussie, maar opdringerige bemoeizucht die wordt vermomd als interesse in andermans ethische drijfveren. Als je echt wilt weten waar gedoneerd geld terecht komt moet je gewoon even de moeite nemen om jaarverslagen en externe beoordeling van het goede doel dat je interesse heeft op te zoeken. Als je eigenlijk helemaal niet echt wilt weten waar gedoneerd geld terecht komt, maar een smoes wilt hebben om voor jezelf en de mensen om je heen te goed te praten dat je geen geld overhebt voor anderen dan moet je daar geen andere mensen mee gaan lastig vallen. Dan moet je voor de spiegel gaan staan en jezelf uitleggen dat je blijkbaar iemand bent die het uiteindelijk geen flikker kan schelen of andere mensen of dieren nou wel of niet creperen. Kun je daarna nog lekker slapen, dan kun je de volgende keer dat je een paar mooie laarzen in de etalage ziet staan de winkel binnenhuppelen en die laarzen kopen. Kun je niet meer lekker slapen, dan loop je de volgende keer de winkel voorbij en doneer je het geld voor die laarzen aan een goed doel.
maura schreef:Bij iedere ramp is het weer hetzelfde liedje. Mensen geven geld of mensen geven geen geld, dat maakt mij niets uit. Maar de mensen die geen geld geven vinden het nodig om rond te gaan toeteren waarom ze geen geld geven. En dat is dan altijd vanwege strijkstokken, verkeerde bestemmingen of nooit uitgevoerde bestedingen. Dus eigenlijk zijn zij niet vrekkig of onverschillig voor het leed van anderen, maar ze zijn gewoon slimmer dan dat domme volk dat maar gedwee hun zuurverdiende euro’s wil verspillen aan medemensen die zelf de keuze hebben gemaakt om te gaan wonen in een gebied waar zo af en toe vulkanen uitbarsten, vloedgolven langskomen, jarenlang geen regen valt of een gewelddadige machtswellusteling met grootheidswaanzin de scepter zwaait. Mensen die om het hardst roepen dat alle goede doelen worden gerund door strijkstokcriminelen baseren zich nooit op een serieuze bron, hun wijsheid over al die misstanden halen ze uit kwaliteitspleepapier zoals de Televaag of gratis krantjes waar uitsluitend tekst in wordt afgedrukt omdat het zo raar staat om ’s morgens in de trein naar een blanco pakketje papier te zitten staren. Een jaarverslag van een goed doel hebben ze nog nooit gelezen, ze weten niet eens dat die goede doelen verplicht zijn om jaarverslagen op te stellen en openbaar te maken. Dat op internet uitstekend te vinden is waar het geld voor bijvoorbeeld Haïti aan is uitgegeven, dat die uitgaven zijn gecontroleerd door onder meer de algemene rekenkamer en dat die van oordeel was dat het allemaal heel behoorlijk is gegaan weten ze niet en willen ze niet weten.
Citaat:Wanneer het geschatte vermogen $490.000.000.000.000.000,- (vierhonderdnegentigduizend triljoen dollar) van de bankiersfamilie “De Rothschild” onder de wereldbevolking verdeeld zou worden dan zou iedere wereldburger 70 miljoen dollar ontvangen.
Neon schreef:Nou ts en andere pessimisten ik stel het volgende voor: ga naar een rampgebied en leg de mensen uit dat je geen paar euro wilde geven omdat er een deel aan de strijkstok blijft hangen...
Ik denk dat die mensen je heel raar aan zullen kijken, want ieder klein beetje helpt en kan voor die mensen het verschil tussen leven en dood zijn...
Yucca schreef:Het lijkt wel een trend tegenwoordig om mensen die handelen uit goede intenties tot de grond toe af te maken. En dat vind ik ongelofelijk negatief en zo komt de klaagreputatie van de NLder weer naar boven. Mensen kijk naar jezelf, dat is diegene die je kan veranderen en waarnaar je in de spiegel kijkt en hopelijk een goed, oprecht mens ziet.
Neon schreef:Nou ts en andere pessimisten ik stel het volgende voor: ga naar een rampgebied en leg de mensen uit dat je geen paar euro wilde geven omdat er een deel aan de strijkstok blijft hangen...
Ik denk dat die mensen je heel raar aan zullen kijken, want ieder klein beetje helpt en kan voor die mensen het verschil tussen leven en dood zijn...
Cer schreef:Yucca schreef:Het lijkt wel een trend tegenwoordig om mensen die handelen uit goede intenties tot de grond toe af te maken. En dat vind ik ongelofelijk negatief en zo komt de klaagreputatie van de NLder weer naar boven. Mensen kijk naar jezelf, dat is diegene die je kan veranderen en waarnaar je in de spiegel kijkt en hopelijk een goed, oprecht mens ziet.
Nou ja, dat is soms nog maar de vraag.. als mensen te horen krijgen dat er ergens een paar miljoen is 'vergeten' wat voor een goed doel was ingezameld, dan gaan mensen twijfelen of er uit goede intenties gehandeld wordt.
Als er in de media komt dat directeuren van goede doelen (te?) veel verdienen, terwijl mensen die misschien 5 euro doneren dat net aan kunnen missen, gaan er wenkbrauwen omhoog..
Is dat dan perse 'tot de grond toe afmaken'? Of niet blindelings geloven dat iedereen vanuit goede intenties handeld.. (vooral met alle schandalen die de laatste jaren aan t licht komen)
little_king schreef:Yucca schreef:Maar dat is toch krom? Bij de ene geef je geld uit aan iets wat door veel mensen als nutteloos en 'verderf' wordt gezien (oké heel zwart-wit, haha) en daar maakt het niet uit waar het geld blijft. En bij de andere geef je aan een super goed doel waarmee je de mensheid vooruit helpt en dan wil je dat die beste man daar niet (riant) voor wordt beloond...
Ik zeg niet dat hij niet beloond mag worden, maar de bedragen van nu zijn niet proportie.
En dan vind ik het schandalig dat hij dat opstrijkt ipv dat het gaat voor wie er gegeven word en dat is niet voor de dikke BMW voor de directeur met zijn villa met zwembad.