Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:32

little_king schreef:
"in de winter van 2009-2010. zijn in dit natuurgebied 1.093 dieren gestorven.
In de winter van 2010-2011 betrof het 761 gestorven dieren.
In de winter van van 2011-2012 gaat het om totaal 1.481 gestorven dieren."

Het grootste gedeelte daarvan is door afschot, maar wel is de conditie van de dieren slecht wanneer ze afgeschoten worden.
Op een score van 1 tot 5, waar 5 een goede conditie is zijn de meeste afgeschoten bij een score 1 of 2.

Dus ja ze zijn verbeterd, nu schieten ze 2 dagen eerder dood dan wat ze natuurlijk dood gingen en kunnen nu pronken met dat ze wel ingrijpen.

Dan lees je toch bijzonder slecht voor iemand die vraagt naar onderbouwing ze krijgt, maar dan niet leest.
Ja slecht van me als ik dan conclusies trek dat het niet in je straatje past.

Feitelijk dus ook gewoon waar al denk jij van niet.

Zo goed onderbouwen wij, zo slecht lees jij :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:37

Het is bijna een topic tussen ons 2 :D
Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Mensen beweren iets, ik vraag naar de achtergrond daarvan. Ik krijg geen duidelijk antwoord, dus ik vraag het nog eens, of ik vraag verder. Dat dat lastig wordt gevonden prima, maar dan moet men direct een duidelijk antwoord geven.

Dat je eerder ingrijpen wilt is me duidelijk ja.
Maar omdat je even zei "meer dood = meer leed" vond ik dat in tegenspraak met de wens om meer in te grijpen. Niet specifiek van jou, maar wat hier wel meerdere keren genoemd is.

Ik lig er verder niet zo wakker van dat men mij irritant vindt hoor. Het zegt niets over mij namelijk.

Wat je nu aanhaalt dat ik slecht heb gelezen wat jij schrijft over de scores: ik heb dat zeker wel gelezen maar ik had er niet uit op gemaakt dat dit feitelijke gegevens waren (afkomstig van SBB?) dus vandaar dat ik vroeg waar kan ik dat nalezen. Want jij hebt dat ergens vandaan neem ik aan?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:41

Ja een site van ssb, maar waar weet ik nu ook niet meer.
Maar hey google is je vriend.
Maar ik heb die cijfertjes niet zelf verzonnen, zo slim ben ik niet :+

Mensen beweren iets, netjes gestaafd op feiten en jij doet alsf ze het verzinnen.
Hoe denk jij dat het overkomt?

Ja meer dieren dood = dus meer dieren laat dood, gezien de klasses.
Dus als je de cijfers mag geloven zelfs meer leed dan in 2010.
Dan kan die vent/vrouw van SBB die jij gesproken hebt van mij toch in de (kale) boom gaan zitten hoor :)

En het zegt wel wat over jou, dat je met name niet leest en mensen bij voorbaat al niet wil geloven, ondanks hun onderbouwingen.

En ik ben bijna naar bedje dus mag je dan verder kletsen met een ander :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
En: "op 3 meter te benaderen" is een criterium. Practisch toe te passen. Wellicht heb jij een ander criterium...?

Nee, zoals ik al eerder heb uiteengezet, zou wat mij betreft de hele aanpak in de OVP anders mogen. Heb ik een pasklare oplossing? Nee, dat niet (ik krijg al nachtmerries als ik eraan denk dat ik de verantwoordelijkheid over 4000 dieren zou hebben...). Ik denk echter dat een situatie waarbij 4000 dieren op 2000 hectare lopen en ieder jaar opnieuw zoveel reproduceren, waarna er ieder jaar een paar maanden amper voedsel beschikbaar is, waardoor er ieder jaar bijna een kwart zal sterven, onwenselijk is. En dat lijkt nu wel te gebeuren.
En ik denk dat er in Europa ook voldoende ervaring met beheer met kuddes voorhanden is om landschappen vorm te geven (Senna plaatste stukje terug al iets over de Dulmener wildling dacht ik), zonder dat daar zulk grootschalig dierenleed als nu in de OVP voor noodzakelijk is. Daarnaast, een ander beheer geeft andere natuur, maar daarom minder waardevol? Zie dat filmpje waarin een bioloog uitlegt dat er nu bepaalde soorten niet meer in de OVP kansen krijgen. Weidevogels, hoe doen die het nog?
En ganzen enz, hebben we daar echt nog een OVP voor nodig?
De OVP als vogelgebied, het lijkt nu toch echt zijn doel voorbij te schieten. Ach, we hebben wel de raaf terug, das toch ook wat waard? Zo zie maar, iedere keuze brengt andere natuur.

Je kan natuurlijk blijven redetwisten tot je een ons weegt. Maar wat mij betreft kunnen grote grazers net zon grote bijdrage aan instandhouden van de natuur daar brengen, zonder dat enorme dierenleed in de winter. Wat in mijn ogen maar marginaal is verbeterd door het afschotbeleid sinds 2010.

zoutenootjes

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:56

Ik ga mee met wat o.a. randalinpony hier post. Hier wonen in de buurt verschillende boswachters (ik zit op de grens van bosgebieden van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, ook het Landschap beheert hier een behoorlijk stuk).

Verschillende mensen (uit de praktijk) hebben ook hun bedenkingen bij het houden van zoveel dieren op zo'n afgesloten gebied. Wat een van hen zei (ok, dit is al even geleden), is dat je als vuistregel hebt 1 hectare per grote grazer. Dan blijft er voor de winter genoeg over, en ook kan het gebied bijtrekken, doordat het niet steeds begraasd en belopen wordt. Dat betekent in het dichtbevolkte Nederland dat je altijd in de gaten moet houden hoe het erbij staat, en dat je altijd goed en zorgvuldig beheer zal moeten toepassen. Het is niet simpel weg een aantal dieren ergens neerzetten en afwachten. Er staat in het topic genoeg informatie over hoe de praktijk is, en die valt niet mee. Vanuit de trein zie je een kale vlakte, en dat met de winter nog voor de boeg. Geen fijn idee.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 01:57

Nikas, we willen niet meer dood, maar minder dood per jaar en onnodig lijden voorkomen.
Nu legt jaarlijks ongeveer een derde het loodje door voedselgebrek na eerst te zijn uitgehongerd.
Heel veel dieren sterven/worden afgeschoten in het s'winters afgesloten gebied, zgn om de dieren de rust te geven in moeilijke tijden.
En dat klopt ook wel, heel veel dieren vinden daar de eeuwige rust.
Ik denk dat dat afsluiten vooral bedoeld is om te voorkomen dat wij danwel de leden zien wat daar gebeurd.
Het gebied zou mss een derde aankunnen van wat er nu rondloopt, dus zal je in eerste instantie de populatie moeten verkleinen, en vervolgens bijhouden/beheren.
En de aanwas van bv 1300 dieren is veel kleiner dan de aanwas bij 4000, en dus hoeven er minder dieren uit te valllen.
Als je dat ook nog eens doet voor de winter, hoeven de overgebleven dieren geen honger te lijden in de winter, en kan je het geschoten dier ook nog benutten.
De overgebleven dieren kunnen dan hun vetreserrve gebruiken voor moeilijke tijden, nu hebben ze die al op voordat de moeilijke tijd [einde winter] aanbreekt.
Ter vergelijking: kijk eens naar de geweien van herten [mnl edelhert] op de veluwe en herten in de ovp, op de veluwe hebben ze een gewei, in de ovp een takkenbos

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 02:16

Kadavers moeten toch ook afgevoerd worden dat is toch goor om dat allemaal te laten liggen . Over ziektes gesproken Je kan ook te ver gaan met de natuur de natuur laten dan moet je een stuk natuur zo groot als de sahara hebben niet dit kleine stukje

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:41

wolter schreef:
Citaat:
Het gebied zou mss een derde aankunnen van wat er nu rondloopt, dus zal je in eerste instantie de populatie moeten verkleinen, en vervolgens bijhouden/beheren.
En de aanwas van bv 1300 dieren is veel kleiner dan de aanwas bij 4000, en dus hoeven er minder dieren uit te valllen.
Als je dat ook nog eens doet voor de winter, hoeven de overgebleven dieren geen honger te lijden in de winter, en kan je het geschoten dier ook nog benutten.
De overgebleven dieren kunnen dan hun vetreserrve gebruiken voor moeilijke tijden, nu hebben ze die al op voordat de moeilijke tijd [einde winter] aanbreekt.

Het lijkt mij een prima oplossing. Heb jij enig idee waarom SSB, de politiek, wie er dan ook over beslist, dit niet wil (of kan of mag?) uitvoeren?

Little_king, jij blijft alles wat ik doe en schrijf negatief interpreteren. Het lukt mij niet jou te overtuigen van mijn goede intentie. Laten wij dus maar ophouden met discussiëren, want we komen niet verder. En ik vind dat negatieve erg vermoeiend.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:44

Ja hoor nu heb ik het gedaan omdat jij niet leest en alles 100 keer opnieuw vraagt, dat is geen doorvragen, dat is opnieuw vragen.
Jij bent wel een fraaie dat dan bij een ander neer te leggen :+
Een ander die in den treuren heeft herhaald voor jou. Herhalen, dat is pas vermoeiend.
Niet netjes hoor, helemaal niet netjes.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:21

Kan je de dieren niet steriliseren en castreren evt. Dan groeit de populatie minder snel

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:40

Ik snap niet waarom die dieren zonodig dood moeten,terwijl wegvangen en verkopen ook zou kunnen.
Ik snap ook niet dat een staatsinstelling zo'n lading ongenummerde koeien kan laten rondlopen,terwijl ieder ander een vette boete riskeert als hij een geitje zonder oornummer in zijn achtertuin heeft.
En ik snap ook niet dat in een land waar de dierenpolitie regelmatig op de stoep staat bij mensen die wat blubber in de paddock hebben 's winters,deze toestand zolang door kan sudderen.

En waar zijn in deze zaak nu al die dierenactivisten,die romeense en spaanse honden redden ,nertsen 'bevrijden' en weet ik nog wat wat ik op het net allemaal langs zie komen?
Waarom worden de hekken niet eens gesloopt? }:0

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:55

De paarden daar mogen zonder chip lopen omdat iemand ze tot wild heeft benoemd.
Daarom ook de koeien zonder registratie.
Net zoals een hert ook geen chip/nummer heeft.

Verkopen aan wie? Wie is er gegadigd voor een niet tam paard, niet tamme koe en een hert zo ergens in een ren jagen is ook niet fijn voor dat dier.
Van mij het verkocht worden aan een slager voor super biologisch vlees.

Wat niet gaat als ze op sterven na dood zijn.
Dan is er eerst een hoop leed en het levert ook nog eens niks op.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:02

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:15

Nee oke die paarden zou kunnen, maar bij die koninks zijn er toen niet later nog een paar naar de slacht gegaan omdat er niets mee te doen was, of haal ik nu dingen door elkaar?
En een momenteel papierloos veulen wat wel tam is kost ook geen drol.

Koeien en herten denken we dus hetzelfde over :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:19

Het zijn geen przewalski paarden :+
En er zijn zoveel andere paarden die wegens slecht gedrag bij de slager belanden :( Daar hoeven ze niet 'wild' voor te zijn...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:46

Ik begrijp nu niet wat je daarmee wil zeggen :)

Ik denk dat de markt flink verzadigd is betreffende verkoop.
Dat de slager voor lekker bio vlees nog steeds een goede optie is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:58

De oplossing blijft steeds gezocht worden in schieten, slachten en verkopen. Ik blijf toch vinden dat er meer gezocht moet worden in voorkomen dat er te veel komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:09

Heb je een idee hoe? Want dat zou zeker mooier zijn.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:19

Ik zou eerst eens alle dieren eruit halen en het gebied de tijd geven te herstellen.

Als ik deze foto's zie,denk ik dat dat hard nodig is!
2006/2013
Afbeelding Afbeelding

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:58

little_king schreef:
Heb je een idee hoe? Want dat zou zeker mooier zijn.

Hengsten eruit of ruinen. Misschien niet eenvoudig maar wel effectief. En bij de andere grote grazers natuurlijk ook. Nu is het een helse klus. Maar dat is selecteren en het overschot afschieten ook.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:05

In Duitsland heb je een plek (bij een groot landgoed) waar ze een keer per jaar alle paarden bij elkaar drijven en er dan een aantal (ik dacht vooral de hengsten) uithalen. Die worden verkocht aan belangstellenden, en zo blijft het aantal ook beperkt. Het is een jaarlijkse feestelijke gebeurtenis, en iedereen kan zien hoe de dieren er voor staan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:59

Zijn dat niet gewoon paarden met stamboek papier die in de lente de berg op gaan om te weiden en in de winter de berg weer af gaan om naar stal te gaan?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:10

Na even zoeken kom ik bij het volgende: het is in het Duitse Dulmen. Zie ook wildpferde.de. Het staat ook op youtube met filmpjes.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:16

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:17

Daar mag het wel opgegeten worden. Merkwaardig dat het in Nederland zo'n gedoe geeft.