Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:31

Slechts 30% van de starters redt het, maar wel gemiddeld na 5 jaar zonder inkomen.
Van welke reserve zou de TS dat moeten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:38

Sizzle, hoezo voedselbon? Er wordt werk gecreëerd voor het bedrag van je uitkering, je recht dat ook meteen een plicht inhoudt. En dan zal je wellicht werk moeten doen wat je niet leuk vind. Dat is het hele eieren eten.

Nu doen een heleboel seizoensarbeiders, bv Polen het werk en straks een toeloop van Romenen...en dat werk gaat nu binnen de eigen groep werklozen verdeeld worden.

Is dat nu zo slecht en erg? Mag er wat tegen over staan, al die belastingen die geheven moeten worden om mensen te blijven onderhouden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:50

russel schreef:
Sizzle, hoezo voedselbon? Er wordt werk gecreëerd voor het bedrag van je uitkering, je recht dat ook meteen een plicht inhoudt. En dan zal je wellicht werk moeten doen wat je niet leuk vind. Dat is het hele eieren eten.

Nu doen een heleboel seizoensarbeiders, bv Polen het werk en straks een toeloop van Romenen...en dat werk gaat nu binnen de eigen groep werklozen verdeeld worden.

Is dat nu zo slecht en erg? Mag er wat tegen over staan, al die belastingen die geheven moeten worden om mensen te blijven onderhouden?

Je hebt mijn vraag uit zijn verband getrokken. Ik vroeg tot hoever je mag gaan bij het te werk stellen.

Misschien moet Nederland mensen naar Polen sturen om het werk van de Polen te doen dat ze nu in nedeland doen dan?

Enerzijds zitten mensen hier te katten op de bijstand trekkers, anderzijds hebben de Polen die wel actie ondernemen en hun geluk elders zoeken het fout gedaan :')
Het is ook nooit goed :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:53

Als ik de reacties hier zo lees, dan hoop ik dat ze in Den Haag zullen besluiten de bijstand naar beneden bij te stellen.
Kennelijk denken velen dat het in de Bijstand goed te doen is en een mooie troostprijs is voor mensen die te lui zijn om aan de slag te gaan. Welnu, dan mag die maandelijkse bonus wel naar beneden, toch?

Persoonlijk hoop ik voor TS dat haar man snel een aardig betaalde baan kan vinden, dan ben je tenminste uit het bijstands-gedoe.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:29

Degenen die dat denken zijn veelal degenen die nog nooit met bijstand te maken hebben gehad Dees..... Het overgrote deel van de mensen in de bijstand willen er echt niet inzitten, maar ze worden wel gelijk gesteld met de echte profiteurs. Maar zoals al eerder gezegd, de banen zijn niet voor het opscheppen.

Wat betreft de polen die hier werken, niks mis mee, maar het gaat wel ten koste van de banen voor ons. Vrachtwagenchauffeurs zitten en masse thuis omdat polen goedkoper zijn (en uitgebuit kunnen worden om meer uren te rijden dan eigenlijk is toegestaan, maar dat is niet officieel). Het is zelfs zo dat nederlandse transportbedrijven massaal depots in het oostblok openen om te verantwoorden dat ze oostblokchauffeurs in dienst nemen. En de chauffeurs hier komen niet aan werk. In de tuinbouw werkt het eigenlijk precies hetzelfde, in de kranten staat dat projecten om bijstanders daar aan het werk te krijgen mislukken. Maar als ik (Met mijn wia-uitkering) aanklop bij een tuinder voor werk ben ik te duur, ondanks dat de tuinder subsidie zou krijgen om mij aan het werk te krijgen... Polen zijn nou eenmaal véél goedkoper en in de landbouw is al geen dikke boterham te verdienen, dus ik snap het ook nog. Toevallig weet ik dat omdat ik het geprobeerd heb, meerdere keren, verschillende bedrijven, hetzelfde antwoord.

Om te zeggen dat je dan maar een minder baantje aan moet pakken is nog niet zo simpel.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:23

Oostblokkers zijn niet veel goedkoper, Oostblokkers hebben een andere werkmentaliteit waardoor het rendement hoger is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:45

Er wordt wel degelijk gesjoemeld. Zoals mijn hoogopgeleide vriendin met een kei van een cv die helaas geen 20 meer is. Vanuit de ww heeft het UWV niets voor haar gedaan en toen de bijstand in zicht kwam mocht ze 32 uur per week werkervaring op gaan doen om 500 euro die ze aan bijstand zou krijgen terug te verdienen. Daarvoor mocht ze stickertjes van kratjes afkrabben bij een commercieel bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:57

Sizzle schreef:
russel schreef:

Je hebt mijn vraag uit zijn verband getrokken. Ik vroeg tot hoever je mag gaan bij het te werk stellen.

Misschien moet Nederland mensen naar Polen sturen om het werk van de Polen te doen dat ze nu in nedeland doen dan?

Enerzijds zitten mensen hier te katten op de bijstand trekkers, anderzijds hebben de Polen die wel actie ondernemen en hun geluk elders zoeken het fout gedaan :')
Het is ook nooit goed :+

Volgens mij haal jij zelf alles uit het verband.

Hoe ver mag je gaan? Wat vind jij? Er wordt werk voor je gezocht en de gemeente betaald je salaris, wat je uitkering is, ondertussen kun je zelf naar een andere job uitkijken,,reken maar dat bij sollicitatie jij voorrang krijgt op iemand die al 2 jaar thuis zit, of al 5 jaar doelloos thuis? Die krijgt geen eens een uitnodiging. Het bedrijf waar je werkt heeft geen kosten aan je, maar wellicht wel in de toekomst een job voor je, ze kennen je en zijn tevreden....mooie opstap! Netwerken kun je gaan intern bij iedereen, ons kent ons. De meeste banen gaan nl onderhands op referentie en vriendjes....

De Polen weer niet goed? Hoezo zeg je dat? Mogen die banen niet hier verdeeld worden? Als appelplukker zul je geen carriere maken, maar om 6 weken even je armen uit de mouwen steken om je uitkering op te halen, is daar wat mis mee?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:10

Ceriadwen schreef:
Oostblokkers zijn niet veel goedkoper, Oostblokkers hebben een andere werkmentaliteit waardoor het rendement hoger is.

Dit klopt niet
http://www.chauffeursforum.nl/transport ... nspor.html

als voorbeeld een link.
Maar ook andere constructies zoals belachelijk veel voor huisvesting vragen wat direct al van het loon afgehaald wordt.
Meer uren laten werken dan waarvoor ze betaald krijgen.
Slechte en gevaarlijke werkomstandigheden.

Dat is meer de reden dat ze hier weken dan de betere werkmentaliteit.

De grenzen mogen wat dat betreft voor mij dicht.
Laat de Nederlanders die thuis zitten maar gaan werken. Een heleboel willen het graag, want die deden dit werk al voordat ze aan de kant werden gezet.
Een andere groep die het niet graag wil die mag je van mij verplichten.
En dan heb ik uiteraard over mensen zonder beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:18

Er wordt gerild als de Bulgaren gaan komen, hier in dit gebied dus veel Polen, Tsjechen, Hongaren. En niet iedereen is blij met ze hoor, heel traag werken zodat ze kunnen overwerken, slecht en onzorgvuldig werk, geen vakbekwaamheid. Uiteindelijk moet veel weer over gedaan worden en hersteld...ik denk dat langzamerhand dat ook passe gaat worden.

De verhalen dat na het seizoenswerk de auto's volgeladen naar de Noorderzon, zijn hier erg actueel..

Controle op legaliteit en huisvesting is steeds meer van de orde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:28

russel schreef:
Hoe ver mag je gaan? Wat vind jij? Er wordt werk voor je gezocht en de gemeente betaald je salaris, wat je uitkering is,

De gemeente betaalt geen salaris, en je hebt daarom ook geen recht op zaken die mensen die 'normaal' werk wel hebben. Dat is een van de grote pijnpunten. Als je mensen aan het werk wilt hebben, laat ze dan ook echt werk hebben.

Citaat:
ondertussen kun je zelf naar een andere job uitkijken

Ironisch: veel mensen die verplicht moeten werken krijgen geen vrij voor sollicitaties. Zie het onderzoek van de FNV. Aan wie zou je als sollicitatiecommissie de voorrang geven: aan iemand die kan komen op het afgesproken tijdstip of aan iemand die niet kan komen?

Citaat:
reken maar dat bij sollicitatie jij voorrang krijgt op iemand die al 2 jaar thuis zit, of al 5 jaar doelloos thuis?

Dat geldt mogelijk voor sommige groepen. Maar met name bij functies die een hogere opleiding vereisen maakt papiertjes prikken je bepaald niet aantrekkelijker. En als je het vergelijkt met iemand die in dezelfde tijd actief is geweest op niveau (bv in vrijwilligerswerk), worden de kansen eerder verkleind dan vergroot. Denk aan een voormalig financieel administrateur die lopendebandwerk heeft gedaan vs een die de boekhouding heeft gedaan voor een vrijwilligersorganisatie. Ik weet wel aan wie de sollicitatiecommissie de voorkeur geeft.

En ook dit treedt op (nogmaals, zie FNV-onderzoek). Mensen die zelf mogelijkheden aandragen om vrijwilligerswerk te doen dat aansluit bij hun opleiding en mogelijkheden, en dus het beste zal helpen om aansluiting bij hun vakgebied en een baan te vinden, worden afgewezen en moeten toch verplicht lopendebandwerk doen.

Dat kan in een aantal gevallen dus averechts werken. Ze leren niks maar verliezen in plaats daarvan steeds verder de aansluiting met hun vakgebied. En als het gewoon werk is dan is dat nog tot daaraantoe: genoeg mensen die best bereid zijn om onder hun niveau te werken. Maar dan wel werken, in een baan met wettelijk minimumloon en normale rechten (inclusief vrij nemen voor sollicitaties.)

Citaat:
Het bedrijf waar je werkt heeft geen kosten aan je, maar wellicht wel in de toekomst een job voor je, ze kennen je en zijn tevreden....mooie opstap!

Leuke theorie, alleen de cijfers laten zien dat het niet waar is. De bedrijven die dergelijke goedkope plaatsen bieden, bieden vrijwel geen arbeidscontracten aan. De doorgroei is, zeker bij lopendebandwerk en dat soort gebeuren, erg beperkt, vrijwel nihil. Logisch ook: die banen verdwijnen alleen maar meer en wordt steeds verder overgenomen door tewerkgestelden. Dus waar moeten die mensen heengroeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:38

De gemeente betaald je uitkering en dat is in de vorm van salaris in dit geval. Zo willen mensen dat graag zien in dit topic...zolang men het verschil in salaris en uitkering niet wil zien. Is zo gegroeid denk ik....salais is werken en moet minstens boven bijstand zijn en helaas is dat vaak maar 50 euro netto....bij simpele banen!! En uitkering is aan het eind van de maand geld op de rekening zonder aebeidsinspanning.

Nu is daar een ander plaatje voor in de plaats gekomen. Je krijgt nog steeds uitkering, maar de gemeente die dat betaald neemt zich het recht je er voor te laten werken...
Mentaliteit moet alleen nog worden aangepast?

Ik denk dat je blij mag zijn dat een bedrijf je een half jaar neemt en geen Pool of schoolverlater via het uitzendburo. Bedrijf kan hierdoor zich zelf sterken en in de toekomst wellicht jouw benaderen voor een job...of de schoolverlater blijft hangen.

Echte banen zijn et te weinig, kansen moet je benutten...

Vrij voor sollicitatie? Krijgt niemand, maar iedereen spaart vakantie uren en dan zijn er zat die geen 40 uur werken...dus op je vrije uren solliciteren, mijn man solliciteert op vakantiedagen of in de avond uren...waar een wil is is een weg.

Slappe hap hoor, al die redenen die verzonnen worden...ik ben opgevoed met gaat niet, bestaat niet!

Het hangt er altijd van af waar je werkt en wat je zelf in brengt hoe je bereid bent je om te scholen. En dan gaat men weer zeuren, geen geld...nu de belasting betaald mee, even wat pleziertjes laten staan LOI gids aanvragen...

Maar helaas merk ik vaak weinig animo of wil tot iets in mijn omgeving...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:50

russel schreef:
De gemeente betaald je uitkering en dat is in de vorm van salaris in dit geval. Zo willen mensen dat graag zien in dit topic...zolang men het verschil in salaris en uitkering niet wil zien.

Zo willen mensen dat in de praktijk zien. Als je werkt hoor je salaris te ontvangen. Minstens minimumloon, arboregels, ziekteverlof en zorgverlof etc. Het simpelweg 'hernoemen' lost natuurlijk niets op aan de onredelijke omstandigheden.

Werken voor een onbepaald bedrag aan uitkering is NIET hetzelfde als salaris, dat is juist het probleem. Nu worden mensen te werk gesteld in heel normaal werk, maar voor veel minder geld en minder rechten. Dat verdringt normale banen, waardoor er MEER mensen in een uikering komen en niet minder, en het ondermijnt de positie van die mensen. Dat is niet redelijk. Een tegenprestatie leveren is tot daar aan toe. Een eindeloze tegenprestatie leveren die veel groter is dan mensen zouden moeten leveren als ze gewoon werken, dat is niet aanvaardbaar.

Citaat:
Is zo gegroeid denk ik....salais is werken en moet minstens boven bijstand zijn en helaas is dat vaak maar 50 euro netto....bij simpele banen!! En uitkering is aan het eind van de maand geld op de rekening zonder aebeidsinspanning.

Dan heb je denk ik het topic niet goed doorgelezen, want daar gaat het niet om. Er is niets mis met inspanning, maar het moet redelijk zijn. En als mensen aan arbeidsinspanning doen, dan verrichten ze arbeid en dat zou als arbeid behandeld moeten worden. Dan hebben ze de uitkering niet meer nodig.

Citaat:
Ik denk dat je blij mag zijn dat een bedrijf je een half jaar neemt en geen Pool of schoolverlater via het uitzendburo. Bedrijf kan hierdoor zich zelf sterken en in de toekomst wellicht jouw benaderen voor een job...of de schoolverlater blijft hangen.

Zoals gezegd: de cijfers tonen duidelijk aan dat dit niet waar is. De mensen groeien niet door maar blijven vrij eindeloos gedwongen in onderbetaalde 'banen maar niet echt' werken. Die mensen blijven afhankelijk, de werkgevers zijn blij want hun werk wordt veel goedkoper gedaan. Die gaan echt geen normale banen creeren!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:25

Shadow, ik geloof best dat het zo werk bij mensen met hbo of meer.
Maar de lbo-mbo niveau waar het vaak om gaat zoals de man van ts gaat dat niet op.
Dan is het laten zien dat je wilt wel van meerwaarde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:32

little_king schreef:
Shadow, ik geloof best dat het zo werk bij mensen met hbo of meer.
Maar de lbo-mbo niveau waar het vaak om gaat zoals de man van ts gaat dat niet op.
Dan is het laten zien dat je wilt wel van meerwaarde.

Ja, maar het punt is dat de instelling van de bedrijven die het uitvoeren blijkbaar niet is om mensen zoveel mogelijk te helpen echt, passend, werk te vinden, maar om ze zo veel mogelijk productie te laten draaien. Dat lijkt me een heel verkeerde instelling voor dat soort bedrijven en ik vind dat heel zorgelijk.

Want ook op lbo-mbo-niveau is het een grote belemmering als je niet naar sollicitatiegesprekken mag!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:49

Ik heb zelf gewerkt bij een re-ingtregratie bureau die daar ook een werkplaats hadden.
Ik kan je zeggen dat daar de productie laag is, heel laag. Al dachten sommige mensen er daar heel anders over :)
En die werkplaats was voor mensen die vanuit de gemeente moesten gaan werken. Arbeidsritme op doen, weer op tijd opstaan e.d.
Bedrijven kwamen daar spullen brengen die bijvoorbeeld ingepakt moesten worden.
Tellen van producten en in een zakje doen, vullen van postjes, kleding inpakken. Van alles.
Soms werd er gevraagd of medewerkers naar het bedrijf zelf wilde komen en daar was het zeker niet de eis dat ze als een gek moesten werken.
En er waren wel degelijk mensen met een fijne inzet die zo weer aan een baan kwamen.
Maar ook een heleboel niet nee. De inzet van sommige is echt om te huilen. Ik heb daar vaak met kromme tenen gezeten dat ik dacht, inhouden van uitkering bij zulke inzet.
Mensen die echt agressief worden als hen alleen maar verteld werd op tijd te komen. Geen rare eis lijkt me :)

En ik geloof niet dat als je werkt met behoud van uitkering dat je niet mag solliciteren.
Ik kan me wel voorstellen als je 4 dagen werkt, of de middagen vrij hebt dat ze willen, indien mogelijk, dat je gaat solliciteren in je vrije tijd.
Dat is ook wat iemand doet die gewoon werkt.
Dat is voor sommige mensen die langdurig thuis zitten ook om ze te leren hoe het hoort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:59

little_king schreef:
Ik kan me wel voorstellen als je 4 dagen werkt, of de middagen vrij hebt dat ze willen, indien mogelijk, dat je gaat solliciteren in je vrije tijd.

En jij denkt dat werkgevers op dat niveau daaraan doen? Heel vaak krijg je gewoon een tijd: je komt of je komt niet - zat andere mensen.

Het lijkt me dat als het hoofddoel is dat mensen echt werk vinden, dat je mensen ook ruim de gelegenheid moet geven om te solliciteren.

Citaat:
Dat is ook wat iemand doet die gewoon werkt.

Maar die mensen hebben werk. Die moeten niet. En als ze wel moeten, bv outplacement wegens reorganisatie, dan wordt het bedrijf geacht daar ruim de gelegenheid voor te geven.

Maar geloof het vooral niet. De mensen bij de FNV hebben dat vast verzonnen. Want het is ongetwijfeld onmogelijk dat bedrijven misbruik maken om aan goedkope arbeidskrachten te komen en daarom productie belangrijker vinden dan het werkelijk vinden van werk voor hun mensen. Bijstanders frauderen, bedrijven zijn integer. Dat weet iedereen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:12

Shadow0 schreef:
Nu worden mensen te werk gesteld in heel normaal werk, maar voor veel minder geld en minder rechten. Dat verdringt normale banen, waardoor er MEER mensen in een uikering komen en niet minder, en het ondermijnt de positie van die mensen. Dat is niet redelijk. Een tegenprestatie leveren is tot daar aan toe. Een eindeloze tegenprestatie leveren die veel groter is dan mensen zouden moeten leveren als ze gewoon werken, dat is niet aanvaardbaar.

Daar zit het probleem ook juist. Mensen die te werk worden gesteld voor al bestaande banen. Een 'bijstands'baan hoort een bestaande baan niet overbodig te maken. En ja, een gecreëerde baan zal waarschijnlijk ongeschoold werk zijn, maar misschien valt daar wel wat in te behalen. Het is alleen de vraag OF werkgevers en de overheid hier energie in willen steken. Voor nu lijkt het erop van niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:13

Daarom staat er ook indien mogelijk.
Als het niet mogelijk is hoor je vrij te krijgen.
Waar ik toen werkte kregen de mensen echt wel vrij en laat ik me niet voor kunnen stellen dat dit nu anders is.

Natuurlijk zullen er bedrijven zijn die op deze manier aan goedkope krachten willen komen. Maar of ze ook altijd goedkoop zijn?
Ik heb ook gezien hoe hard de mensen klagen die moeten gaan werken voor hun uitkering.
Die vonden dat ze als slaaf behandeld werden, terwijl het tempo echt laag lag. Belachelijk dat ze op tijd moesten komen.
Dat staat dus niet helemaal in vergelijk met mensen die een echte baan hebben.
Werken die zo langzaam of komen die vaak te laat worden ze eruit gegooid.

Ik geef toe dat ik nadat ik daar gewerkt heb ik wel een ander beeld heb gekregen van mensen in de bijstand, niet positiever.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:33

Ook al kun je je het niet voorstellen, het is blijkbaar toch vaak de realiteit. En dan gaat het niet alleen om tokkies, maar om mensen die tot vrij recent gewoon gewerkt hebben in normaal werk (vaak geschoold). Mensen die gewoon voldeden aan de eisen van hun baan, gewoon op tijd kwamen, en ontslagen zijn wegens reorganisaties en niet wegens individueel wanpresteren. Deze mensen hoeven dat niet te leren en kunnen gewoon functioneren - en kunnen ook wel enigzins inschatten of eisen redelijk zijn of niet.

Maar nogmaals: het is voor gemeente en bedrijven veel goedkoper om mensen in dienst te nemen die goed kunnen werken, gewoon werk leveren maar zonder de nadelen van behoorlijke betaling en rechtsbescherming. Dat is een situatie die misbruik uitlokt... Als er geld te halen valt en er geen toezicht is, dan gaan die dingen mis. En er is meer dan voldoende bewezen dat dat ook zo is: de rechter heeft dat geoordeeld, het FNV heeft dat onderzocht, volgens mij ook de ombudsman....

Heb je het zwartboek van de FNV al gelezen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:38

Shadow0 schreef:
Maar nogmaals: het is voor gemeente en bedrijven veel goedkoper om mensen in dienst te nemen die goed kunnen werken, gewoon werk leveren maar zonder de nadelen van behoorlijke betaling en rechtsbescherming.

Klopt. Je ziet het bijvoorbeeld ook in de zorg. Thuiszorg in de vorm van hulp in de huishouding wat nu gedeeltelijk door de gemeentes wordt betaald is afgelopen jaren flink achteruit gegaan. Men heeft mensen ontslagen, goedkopere mensen weer in dienst genomen, de 3 vaste uren teruggeschroefd naar 2.... En de eigen bijdrage verhoogd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:40

Die mensen die jij opnoemt worden ook niet zo snel verplicht om te gaan werken.
Dat is doorgaans een hele andere doelgroep.
Waar ik toen werkte zaten geen hoog geschoolde.
Veel mensen uit het buitenland, die daar ook Nederlandse les kregen. Tokkies en dat soort mensen.
Wel een paar mensen die vanuit ziekte wet daar kwamen. Waar het UWV had beslist dat ze wel weer konden werken, maar dat echt niet meer konden. Daar werd mijn inziens veel harder achteraan gezeten tot het belachelijke toe.
Daar kon ik me echt boos om maken. Die wilde wel, maar konden niet meer. Die wel konden en niet wilde werden veel meer met rust gelaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:00

Maar little_king: dat is dus veranderd. Tegenwoordig worden zulke mensen wel verplicht om te gaan werken, want het levert geld op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:56

Ceriadwen mijn excuses, sorry dat ik persoonlijk naar doe tegen je. Maar jou reacties geven mij heel erg het gevoel dat ik niet naar mijn mogelijkheden kijk en dat raakt mij.
Als of niet genoeg mijn best doe om van de mogelijkheden die ik wel heb gebruik te maken om te werken.
Voor mijn gevoel doe ik er op het moment alles aan om het werk wat ik nu doe te kunnen blijven doen.
Ik ben aan het sparen voor een speciale toplaag voor op mijn matras, loop met speciale zolen en heb al weer tijdje een speciaal kussen voor mijn nek.
Ik ga activiteiten die lichamelijk uitputtend kunnen zijn uit de weg zodat ik voldoende energie heb om te kunnen werken.
Ik sport 2x in de week bij basic fit om mijn lichaam sterk te houden, en omdat begeleiding daar mist vraag ik advies bij mijn manueel therapeut.
Het sporten doe ik het liefst s'morgens zodat ik tijdens de middag kan herstellen van de inspanning alvorens s'avonds naar mijn werk toe te gaan.
Dat ik tenminste werk daar hoef ik absoluut geen schouder klopje voor zeker niet maar het zou wel fijn zijn dat mensen zouden zien dat ik wel al mijn best doe om te kunnen werken.

Verder trek ik mij even terug uit het topic want door er steeds mee bezig te zijn wordt ik erg negatief.
Ik maak me druk om de medische keuring, om de eventuele extra uren die ik misschien zal gaan moeten werken. En ik ben bang dat die extra uren mij lichamelijk zo gaan uitputten dat ik in dezelfde situatie terecht kom waar ik in zat toen ik nog 32 uur werkte bij de wasserij.
Door steeds te lezen dat ik waarschijnlijk niet alle kansen benut en dat ik dankbaar moet zijn voor de mogelijkheden die we krijgen met betrekking tot de re-integratie.
En dat terwijl ik met gevoel zit het oneerlijk te vinden i.p.v. dankbaar te zijn. Daar schaam ik mij best voor omdat ik mij goed besef dat er mensen zijn die het pas echt slecht hebben.
Door dit soort reacties voel ik mij nog waardelozer.
Ik heb al last van faalangst (de zoveelste kwaal maar dan geestelijk) dat ik door het lezen van die harde reacties alleen maar meer bevestigd wordt in mijn falen.
Van mij uit dus even een time-out.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:22

Misschien moet je het eens hebben met je huisarts over een multidisciplinair eerstelijns revalidatie traject, ik vermoed dat je daar wel eens baat bij zou kunnen hebben als ik je verhaal zo lees.