Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:37

minikatje schreef:
is dat dan niet het begin van een sneeuwbaleffect?
Die persoon wil die mensen ombrengen omdat hij/zij ze niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens breng ik deze persoon om, omdat ik deze persoon niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens word ik omgebracht door iemand die mij niet geschikt acht om hier rond te lopen. enz enz enz

Tegen wie heb je het?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:38

Geryon schreef:
Fiffill schreef:
En wat ik in mijn edit schrijf dan?

Verder heb ik niet de indruk dat je mijn post hebt gelezen (of begrijpt)

Waarom heb je die indruk niet?

Ik heb het over een bewuste keuze zulke slechte dingen te doen (bio industrie steunen enz.) dus niet over mensen die graag biologisch oid willen maar het gewoon niet kúnnen. En waarom zou ik eigenlijk niet mogen beslissen over het leven van iemand als wij allemaal wel (indirect) mogen beslissen over het leven van tientallen dieren?

Om precies dezelfde redenen als die ik eerder al heb beschreven, zou ik die miljoen ervoor over hebben ookal blijven er mensen over die pijn en verdriet hebben.

Btw, ik eet helemaal geen vlees uit de bioindustrie en de natuur kapot maken, dat doen we helaas allemaal met al ons papier enz.

Zoolgangster schreef:
@Geryon: Er zijn brave mensen die wèl streven naar een goed geweten, zowel naar mens als naar dier als naar de hele natuur toe... die doe je ècht te kort door ze op 1 hoop te vegen met massamoordenaars.

Iedereen weet dat dat in verhouding maar weinig mensen zijn wat dus een kleine kans geeft een goed persoon te treffen.

en wat als je een bewust iemand treft?
of iemand die veel goed doet voor de gemeenschap maar niet zo bioverantwoord leeft als jij zou willen?
Verder vind ik de rest van jou post duiden op een gebrek aan kennis over recycling en de papierkringloop.
ik zou mij persoonlijk eerder richt op de verpakkingswijze van producten en reinigingsmiddelen (ja, ook jouw geliefde shampoo en het bakje waar je lekkere vegaproducten in zitten ;) )

@san 87, antwoord op jouw vraag.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:40

_San87_ schreef:
Fiffill schreef:
Misschien handig om even bij te lezen :P

Ik heb gelezen. Het is niet de eerste keer dat een dergelijke discussie verzand omdat de bio-industrie erbij wordt gehaald en dus het complete vraagstuk uit het oog wordt verloren...

Ik vind het absurd het hypothetisch drukken van een knop te vergelijken met het doden van kippen :').

Ik snap het ook niet.

Geryon, je gaat niet in op mijn opmerking over 3e wereldlanden en plekken waar mensen zitten die niks te maken hebben met onze westerse bio-industrie. Die mensen kunnen ook dood neervallen als jij op de knop drukt. Volgens mij heb jij een heel vertekend (westers) beeld van onze wereld als je denkt dat het grootste gedeelte bestaat uit de mensen die volgens jou de boel om zeep helpen...

En mensen die wel willen maar niet kunnen? Dat zijn ook mensen die jij misschien kunt doden.
Jij scheert nu iedereen over één kam.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:42

Geryon schreef:
minikatje schreef:
Die persoon wil die mensen ombrengen omdat hij/zij ze niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens breng ik deze persoon om, omdat ik deze persoon niet geschikt acht om op deze wereld rond te laten lopen.
vervolgens word ik omgebracht door iemand die mij niet geschikt acht om hier rond te lopen. enz enz enz

Ruimt wel lekker op :D

een daad van haat wekt alleen maar meer haat op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:45

Dat is dan erg jammer, maar diegene is wel gestorven met een goed doel want ik weet wel hoe ik die miljoen moet gebruiken natuurlijk :)

Papier was trouwens maar een herkenbaar klein voorbeeldje. Maar je hebt gelijk dat ik daar niet veel kennis van heb :)

Fiffill schreef:
_San87_ schreef:
Ik snap het ook niet.

Geryon, je gaat niet in op mijn opmerking over 3e wereldlanden en plekken waar mensen zitten die niks te maken hebben met onze westerse bio-industrie. Die mensen kunnen ook dood neervallen als jij op de knop drukt. Volgens mij heb jij een heel vertekend (westers) beeld van onze wereld als je denkt dat het grootste gedeelte bestaat uit de mensen die volgens jou de boel om zeep helpen...

En mensen die wel willen maar niet kunnen? Dat zijn ook mensen die jij misschien kunt doden.
Jij scheert nu iedereen over één kam.

Ik heb niets gelezen over 3e wereldlanden, denk dat ik die post gemist hebt. Ik snap niet helemaal waarom je dit nu zegt, want ik lees juist vaak dat veel niet westerse landen juist niet goed om gaan met dieren, omdat ze vaak achter lopen op dat gebied. En de culturen daar die ervoor zorgen, zoals bijvoorbeeld in china.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:54

@ minikatje, waar heb ik gesteld dat je iemand doodt uit haat? Nergens toch? Ik vraag puur naar je mening over de keuze die ik gesteld heb. Niet of de te doden persoon goed of slecht is, niet of de te redden personen goed of slecht zijn.

Puur en alleen: zou jij de knop indrukken wanneer je daarmee 20 mensen zou redden ten koste van een enkeling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:57

Stoof schreef:
Wat is een miljoen nu tegenwoordig, niet de moeite om iemand te laten sterven. Je koopt er misschien een mooi huis en een mooie auto en dan kan je een paar jaar verder ervan leven met een leuk zakcentje. Met je miljoen doe je niet zo lang denk ik dan en is het ook niet waard om iemand's leven af te nemen.

Een miljoen is ook tegenwoordig hele erg veel geld. Vergis je er niet in.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:57

nergens san, dat maak ik er zelf van.
maar omdat ik het heb gedaan, vinden andere mensen dat ze dat ook kunnen doen en zo krijg je het sneeuwbaleffect

en zo zwart/wit kan ik je vraagstelling niet zien.
ik maak er een heel verhaal bij in mijn hoofd en daar komt de haat bij kijken. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:58

@Geryon staat op de vorige pagina, maar er zijn natuurlijk genoeg landen waar men afhankelijk is van de dieren en er geen sprake is van bio-industrie ed. Ik blijf het bijzonder vinden dat jij zoveel mensen over één kam kunt scheren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:59

minikatje schreef:
nergens san, dat maak ik er zelf van.
maar omdat ik het heb gedaan, vinden andere mensen dat ze dat ook kunnen doen en zo krijg je het sneeuwbaleffect

en zo zwart/wit kan ik je vraagstelling niet zien.
ik maak er een heel verhaal bij in mijn hoofd en daar komt de haat bij kijken. :)

Hoe kan er haat bij komen kijken wanneer het om random personen gaat?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:01

Moet door dit topic denken aan de Church of Euthanasia, 'save the planet kill yourself' :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:02

Fiffill schreef:
Moet door dit topic denken aan de Church of Euthanasia, 'save the planet kill yourself' :')

Nobel streven... Feit blijft dat er teveel mensen op de aarde zijn. Maar dat is off topic.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:03

je oorspronkelijke vraag was niet met een druk op de knop, daar zat ik al met een samouraizwaard achter iemand aan te hollen omdat die gek 20 mensen wilde ombrengen die niet van de kleur paars hielden.
daar kwam de haat bij om het hoekje kijken ;)
(sorry, beelddenker met een rare kronkel)

@ fiff, jezelf ombrengen met een miljoen naar het goede doel :D
kijken hoeveel bokkers dat zouden doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:04

Ach ja, op een gegeven moment worden het er vanzelf wel minder. Ook zonder knop :+

@minikatje haha :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:05

minikatje schreef:
je oorspronkelijke vraag was niet met een druk op de knop, daar zat ik al met een samouraizwaard achter iemand aan te hollen omdat die gek 20 mensen wilde ombrengen die niet van de kleur paars hielden.

Mijn vraag was wel met één druk op de knop.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:07

_San87_ schreef:
minikatje schreef:

Mijn vraag was wel met één druk op de knop.

ah, leesfoutje van mijn kant.
vandaar de spraakverwarring ;)

mijn hoofd brengt schijnbaar toch erg graag mensen om. hmmzz

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:08

minikatje schreef:

En dit is nou net de clou van de film (ongeveer dan) :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:11

Casarell schreef:
minikatje schreef:

En dit is nou net de clou van de film (ongeveer dan) :+

ah, en dat zonder de hele film ook maar gezien te hebben.
welke film is het?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:14

The Box denk ik? Die staat in de openingspost, ken hem ook niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:19

Klopt.. het is The Box... vond het wel een goeie film.. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:36

Kijk eens naar de rijke culturen en beschavingen, kunstwerken, technieken,... die tot stand gekomen zijn
Kijk naar de goede mens, zoals je klinkt ga ja alleen maar uit van het negatieve in de mens, die bijv. mishandelen,
slecht voor dieren zijn etc. Maar kijk eens naar de goede dingen die mensen doen, word je ook gelijk een stuk gelukkiger van :)

Er zijn geen mensen ontstaan omdat ze geen nut hebben...

quote="antje_vip"]
Lieshorses schreef:
Oh ja? Dus het hele leger dat gevecht heeft voor ons Vaderland
is irritand, en nutteloos? Ze hadden gewoon beter nog meer mensen
kunnen laten sneuvelen, en gewoon het land laten wegrotten onder de bommen.
Tsja, dan waren wij er ook niet. :+

Natuurlijk zijn er mensen nutteloos, die seriemoordenaars hebben verder ook weinig nut.
Maar jou reactie is wel erg kort door de bocht, alsof geen enkel mens een nut heeft en iedereen
irritand is. Wauw, wat een motivatie tegenwoordig.. -O-

Oke vertel, wat is volgens jou het nut van 'de mens'?[/quote]

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:44

Mensen zijn voor elkaar nuttig, en soms ook voor planten en dieren. Op grotere schaal zijn we allemaal volslagen nutteloos. De aarde leeft door met of zonder ons (en ook met of zonder tijgers, gorillas, of oerwouden), en het heelal kan prima bestaan zonder levende wezens op aarde of, wat dat betreft, zonder de planeet aarde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:01

Ik vind het wel een beetje apart dat veel mensen hier zeggen dat ze niet geven om geld/bezittingen en daarom dus nooit de knop in zouden drukken. Ik vraag me af hoeveel van de mensen die dat zeggen in hun huis niet een heleboel producten hebben liggen die gemaakt zijn over de ruggen van mensen in ontwikkelingslanden, waardoor daar veel mensen sterven, of die daadwerkelijk een significant deel van hun inkomsten gebruiken om andere mensen te helpen. Ik denk eigenlijk maar een paar, van mij hoef je niet in een plaggen hut te wonen maar bijna geen enkele westerling (en misschien wel geen enkel mens) zet zijn persoonlijke gewin achter het leven van een wildvreemde (waarmee hij zich niet identificeert), en ik vind het wat hypocriet om in dit geval dan ineens wel te stellen dat mensen levens oh zo belangrijk is, als dat zo is waarom zie je dat dan niet in ons consumenten gedrag bijv?

We zijn evolutionair trouwens ook ingesteld om vooral te geven om leden van onze eigen stam en dat lijkt me ook wel verstandig anders liggen we allemaal iedere avond te snotteren om alle 160.000 mensen die iedere dag sterven :Y)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-08-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:03

Geryon schreef:
Ik vind het zwaar hypocriet het te hebben over een goed geweten en over dat het zo onrustbarend is dat sommigen iemand kunnen laten vermoorden, terwijl we wel met zijn allen massaal dieren laten vermoorden, laten martelen, mishandelen en verwaarlozen. Een goed geweten hebben 9 van de 10 mensen al niet.

Kan het ook wat minder overdreven?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:08

chimello schreef:
Geryon schreef:
Ik vind het zwaar hypocriet het te hebben over een goed geweten en over dat het zo onrustbarend is dat sommigen iemand kunnen laten vermoorden, terwijl we wel met zijn allen massaal dieren laten vermoorden, laten martelen, mishandelen en verwaarlozen. Een goed geweten hebben 9 van de 10 mensen al niet.

Kan het ook wat minder overdreven?

het is misschien wat overdreven maar ik vind wel dat ze gelijk heeft.