Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:02

wendyenbram schreef:
Poeh wat wordt er weer over de boer gesproken zeg... Dacht dat dit topic over wolven ging?

Anders lees je het topic even door, dat lijkt op dit moment het grootste bezwaar. Verkeersveiligheid en andere dingen zijn vooral angsten van mensen, maar niet echt reële toekomstige problemen.

Johanna59

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:15

Tijd zal het leren.
Er wordt nu gesproken over de boeren. Maar wat als je paard, waar je zo blij mee bent, alleen maar schrikt van het zien van een wolf.
Hoeveel ruiters zijn al niet gepiekerd, als ze in het bos een niet aangelijnde hond tegen komen.
En een wolf hoeft niet eens in de buurt te komen. Je paard ruikt hem al op afstand.
Maar nogmaals, tijd zal het leren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:22

ruitje schreef:
Citaat:
Deze link is ook leuk, zit net alles bij te lezen: http://www.nu.nl/algemeen/3520991/natur ... n-wolf-in-
Boeren in Nederland zullen wat minder blij zijn, net zoals de jagers. Boeren omdat ze de bui al zien hangen en de visioenen met hele weilanden vol dode schapen doen af en toe al de ronde. Maar wat de boeren hier weer moeten leren is om samen te leven met grote prooidieren.Wat een heerlijke manier om over boeren te praten, en wat een ' wetenschappelijke onderbouwing zeg' : bui al zien hangen, visioenen. Nee, dat getuigd echt van een onpartijdig onderzoek waarbij er met respect is gekeken naar de problemen die boeren zullen krijgen.Ten tweede: ' Wat boeren weer moeten leren' ? Hoezo wat ze MOETEN leren, door wie besloten en bepaald dan? Dat houdt allereerst in dat ze hun schapen moeten beschermen. Er zijn simpele techniekenzoals? die zeker in Nederland zeer goed toepasbaar zijn en die behoorlijk wolf-proof zijn. Daarnaast kun je ook honden laten opgroeien in de kudde zodat hij deze gaat zien als "familie" en het ook met alles wat hij kan zal verdedigen. Uiteraard kan het een keer voorkomen dat er een slachting is.Maar dat is als het in het kader van ' de natuur' is, ineens niet erg? Wolven die dan een keer vee te pakken krijgen komen dan in zo'n unieke situatie terecht dat het eigenlijk heel natuurlijk is, zeker als je bedenkt dat normaal gesproken lang niet iedere jacht lukt waardoor ze pakken wat ze te pakken krijgen. En als ze dan in een weiland vol schapen staan waarbij het verdedigingsmechanisme van die schapen totaal weggefokt is zodat ze totaal kansloos zijn vind ik het niet raar dat wolven meer schapen doden/verwonden dan nodig is. Dat gezegd hebbende, bedenk dan wel er nog even bij dat in Duitsland minder dan 1% van de hoeveelheid overleden vee op het conto van wolven geschreven mag worden. Dat is dus eigenlijk niets. Het merendeel van het vee gaat dood door ziektes en vergiftiging door bijvoorbeeld vervuilde grond/gras. Dat heeft met dit onderwerp te maken? Niks toch, of gewoon nog even tussen neus en lippen melden wat je van de boeren vind
Als laatste dan over de natuurlijke vijand van de wolf. Hebben ze die? Het antwoord is heel simpel: Nee. Net als de mens zijn het toppredatoren die bovenaan de voedselketen staan. Hoe worden hun aantallen dan gereguleerd? Ook vrij simpel: door het voedselaanbod. Zijn er veel herten? Dan zullen er meer wolven geboren worden. Zijn er weinig herten? Dan zullen de wolven ook volgen, en in aantal afnemen. Belangrijk is ook hier om het lekker te laten gaan, de natuur zelf is toch echt het beste in voor zichzelf zorgen, daar heeft ze onze hulp echt niet bij nodig. Ze deed dit namelijk al miljoenen jaren voordat de mens kwam.
Ik zou ook Nederland van miljoenen jaren geleden, vergelijken met Nederland nu. Wij hebben de natuur hier veranderd, dus dan is het logisch dat we niet meer hetzelfde kunnen doen als miljoenen jaren geleden lijkt mij...

Volgens mij pak je dit nu toch op als boer met lange tenen, ik lees deze sneren er helemaal niet in? Als wolven vanzelf hun weg terug zouden vinden naar Nederland dan vind ik niet dat we ze meteen moeten gaan bejagen eigenlijk, de wolf is al zo zeldzaam. Er word nu juist niets gedaan, de wolf komt vanzelf terug of hij komt er waarschijnlijk echt niet. Als dat gebeurt dan zal de boer zelf inderdaad zijn vee moeten beschermen, lijkt mij niets geks als het minder gaat regenen moet de boer ook zelf sproeien :Y) . Geen kippenboer die gek op kijkt als een een uitloop kip afschrijft aan een roofvogel volgens mij.
Volgens mij probeert ze met dat sterfte stukje slechts aan te geven dat wolven tov andere gevaren in de grote boze buitenwereld (zoals ziektes en vervuiling) eigenlijk heel weinig schade aanrichten. Volgens mij noemt ze dit meer omdat mensen echt het idee lijken te hebben dat die 10 wolven die zich misschien in Nederlands zouden vestigen echt de halve veestapel op gaan eten ofzo :Y)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:27

Kahawa schreef:
wendyenbram schreef:
Poeh wat wordt er weer over de boer gesproken zeg... Dacht dat dit topic over wolven ging?

Anders lees je het topic even door, dat lijkt op dit moment het grootste bezwaar. Verkeersveiligheid en andere dingen zijn vooral angsten van mensen, maar niet echt reële toekomstige problemen.

IK heb het topic doorgelezen. Ik heb nog geen echte reacties van boeren gezien, alleen gespeculeer over boeren die een jachtgeweer hebben, en vandaar uit ging het topic verder over boeren en hun vee, vanwaar het weer over gaat in grote percelen omheinen met wolf-veilige omheining. wat weer niet goedgekeurd zou gaan worden door mensen die de natuur bewaken.

Dus ja met recht wat je zegt LIJKT. er wordt weer eens nagedacht voor een hele groep mensen met alle (voor)oordelen erbij!
dus ik als boerin laat MIJN stem horen. NA het topic gelezen te hebben.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:27

Ik denk dat ze al een langere tijd hier rond zweren. Misschien/ waarschijnlijk geen roedel maar de zogeheten dwaalgasten.
Ik heb er geen schrik van. Prima prooi genoeg op het moment. Wanneer de prooi minder wordt zullen mijn inziens de wolven eerder te
rug trekken richting dl dan de mensen aanvallen. Ze
lopen enorme afstanden met gemak
Zolang de mens zich niet meer/teveel gaat bemoeien denk ik dat het allemaal wel losloopt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:29

wendyenbram schreef:
IK heb het topic doorgelezen. Ik heb nog geen echte reacties van boeren gezien, alleen gespeculeer over boeren die een jachtgeweer hebben, en vandaar uit ging het topic verder over boeren en hun vee, vanwaar het weer over gaat in grote percelen omheinen met wolf-veilige omheining. wat weer niet goedgekeurd zou gaan worden door mensen die de natuur bewaken.

Dus ja met recht wat je zegt LIJKT. er wordt weer eens nagedacht voor een hele groep mensen met alle (voor)oordelen erbij!
dus ik als boerin laat MIJN stem horen. NA het topic gelezen te hebben.

Ja dat doe ik als boerin dus ook.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:32

Nou fijn, dan mag jij ook je stem laten horen, moet je alleen niet tegen iemand zeggen dat ze niet leest, Omdat ze net wat anders ziet dan jij ;-) Want wel degelijk heb ik alles gelezen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:35

wendyenbram schreef:
Nou fijn, dan mag jij ook je stem laten horen, moet je alleen niet tegen iemand zeggen dat ze niet leest, Omdat ze net wat anders ziet dan jij ;-) Want wel degelijk heb ik alles gelezen.

Nee dat zei ik omdat je niet leek te begrijpen waarom het onderwerp daarop was uitgekomen. ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:38

Ik snap dat dat zo leek, doordat ik mijn zin begon met "ik dacht dat het over wolven ging" echter ben ik momenteel de topics een beetje zat waar het steeds maar weer over boeren gaat. en dan vooral de door "stadse mensen" opmerkingen over dan doet de boer toch "gewoon" dit of dat? of tja dat kost wel wat meer geld, Maar ja dan moet het maar ander werk gaan zoeken.... Nu leek het weer die kant op te gaan omdat "iedereen" maar weer begon over hekwerk dit en hekwerk dat, Ach dat kost wat geld, maar ja... en ach die paar stuks vee dat dan verscheurd wordt... Tja dan gaan mijn stekels iets te hard omhoog.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:45

wendyenbram schreef:
Ik snap dat dat zo leek, doordat ik mijn zin begon met "ik dacht dat het over wolven ging" echter ben ik momenteel de topics een beetje zat waar het steeds maar weer over boeren gaat. en dan vooral de door "stadse mensen" opmerkingen over dan doet de boer toch "gewoon" dit of dat? of tja dat kost wel wat meer geld, Maar ja dan moet het maar ander werk gaan zoeken.... Nu leek het weer die kant op te gaan omdat "iedereen" maar weer begon over hekwerk dit en hekwerk dat, Ach dat kost wat geld, maar ja... en ach die paar stuks vee dat dan verscheurd wordt... Tja dan gaan mijn stekels iets te hard omhoog.

Even voor alle duidelijkheid: wat jij hierboven zegt heb ik nergens willen insinueren hoor! Ik reageerde gewoon op vragen. Ik had het ook niet over boeren, maar in het algemeen dat er wel degelijk hekwerken bestaan die wolven buiten kunnen houden.

Maar ben wel benieuwd hoe een boer denkt over de eventuele terugkomst van de wolf in Nederland. Zijn boeren bang om vee te verliezen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:03

Afbeelding

Zoals je hier in dit schema ziet eten wolven voornamelijk wild. De groep kleine + middelgrote zoogdieren + huisdieren is maar 1,08%.
Een wolf eet zo rond de 4 kg vlees per dag. 1,08% over een jaar aan vlees is dan 16 kg aan onze tamme vlees die ze dan eten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:05

dus hij eet dan misschien een half schaap op ofzo per jaar :') nog niet eens

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:08

Poeh wat een gedoe over de evt. komst van de wolf. Voorlopig is er maar een gesignaleerd en die is dood. :O

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:10

Maar dan is de vraag: op basis waarvan zijn ze tot die conclusie gekomen? Want de wolven in Yellowstone komen geen schaapjes of huisdieren tegen, terwijl we hier in Nederland groen sappige weilanden vol met biefstukken hebben lopen.

Ik denk nog steeds dat wolven niet op vee gaan jagen, maar dat ik mijn gevoel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:12

Het is een onderzoek van 10 jaar geweest in Duitsland. Duitse wolven worden zwaar gemonitord, zo hebben ze veel gegevens.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:15

Hier in Canada, veel ruimte, hebben boeren last van wolven omdat ze de kalfjes opeten (je hebt dan ook geen vergunning nodig om een wolf te schieten). Kun je nagaan hoe het zal zijn als de wolf terug komt in Nederland, totaal geen ruimte voor, niet genoeg groot wild om ze te voeden. Ze raken gewend aan mensen en dan zullen ook gerust een veulen wegnemen, schapen, kalfjes of wat ze ook kunnen jagen.

Dus ja ik kan me voorstellen dan boeren zeker bang zullen zijn om hun vee te verliezen, en terecht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:10

ik denk dat je gewoon niet direct op de zaken vooruit moet gaan lopen en paniek moet gaan lopen zaaien,
als er nu 1 in luttelgeest is aangereden, geeft dat reden om aan te nemen dat er misschien al wel een paar jaar een setje rondhuppelen hier in NL en daar heeft nog niemand last van gehad...
waarom direct bij een dooie wolf de 9 mm maar alvast klaar leggen ?
op niemand persoonlijk gericht, maar gewoon op de soms wat overtrokken reacties op verschillende plekken in de media.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:11

Sonja_vR schreef:
ik denk dat je gewoon niet direct op de zaken vooruit moet gaan lopen en paniek moet gaan lopen zaaien,

Tja dat doen ze nu eenmaal wel vaker daar in Den Haag. :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:22

Ik heb op ongeveer 30 cm hoogte een extra stroomdraadje gespannen om mijn honden binnen te houden, werkt prima en kost niet veel. Dat zal dan toch ook de wolven wel buiten houden?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:25

Sammyoo schreef:
Ik heb op ongeveer 30 cm hoogte een extra stroomdraadje gespannen om mijn honden binnen te houden, werkt prima en kost niet veel. Dat zal dan toch ook de wolven wel buiten houden?

wolven kunnen wel 30 cm springen ;)

iedereen zegt hier wel dat wolven niks doen en je uit de weg gaan enzo, maar erzijn toch gevallen bekend van wolven in DUITSLAND dus de europese wolf welke mensen lastigvalt. zeer dichtbij komt ( besluipen ) etc.
als hij 1000 dieren op een jaar pakt ( voorbeeld ! )
ookal is maar 1% huis-tuin-keukendieren , dan nog gaan er 10 aan.. het zou maar je lieve veulen, of langverwachte kalfje zijn...
en duitsland ziet er toch anders uit, grotere bossen etc.
nee, we hoeven niet direct moord en brand te schreeuwen. maar de wolf kan wel een bedreiging zijn. een wolf zal WEL een hond aanvallen ( iets met vijand,voedsel stelen etc. ) en hierbij ook in de buurt van de mens komen. en ja, dat gebeurd, kun je hoog en laag schreeuwen dat het niet gebeurd, maar het gebeurd toch echt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:24

Mijn honden kunnen wel een meter springen :+
Het is een EXTRA draadje, iedere boer heeft toch een omheining om zijn vee? Zet er goed stroom op op de juiste hoogte en er zal geen wolf (of hond van de buurman) in je weiland komen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:53

Iris82 schreef:
Is het te verwachten dan dat een wolf kinderen en hondjes van wandelaars aan zou vallen dan?

Dat vraag ik me ook af!
Zijn ze gevaarlijk? Straks valt er 1 mijn hond/paard aan..

Ik vind ze prachtig, daar niet van.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:26

unihorses schreef:
als hij 1000 dieren op een jaar pakt ( voorbeeld ! )
ookal is maar 1% huis-tuin-keukendieren , dan nog gaan er 10 aan.. het zou maar je lieve veulen, of langverwachte kalfje zijn...
en duitsland ziet er toch anders uit, grotere bossen etc.
nee, we hoeven niet direct moord en brand te schreeuwen. maar de wolf kan wel een bedreiging zijn. een wolf zal WEL een hond aanvallen ( iets met vijand,voedsel stelen etc. ) en hierbij ook in de buurt van de mens komen. en ja, dat gebeurd, kun je hoog en laag schreeuwen dat het niet gebeurd, maar het gebeurd toch echt.

Maar dat doet ie dus niet. Onderzoek wijst uit dat een wolf rond de 4kg vlees op een dag eet. Dat is 1nog geen 1500 kg vlees per jaar. Als ze een kwart van een karkas eten dan gaat dat dus over 6000kg dier per jaar.
60 kg aan tam vlees is dat. Dat is 1 volwassen schaap.

Op de veluwe lopen op dit moment 350 edelherten te veel die we gaan afschieten. In het Amsterdamse waterleidingduinen lopen 1200 damherten en dat worden er per jaar een kwart meer. Per jaar worden er een paar duizend reeen geschoten (volgens de dierenbescherming waren het er afgelopen jaren zelfs meer dan 15.000) . Als een wolf 125 reeen van opeet. Dan valt dat niet eens op.

Nederland is een wildparadijs. Omdat wij ze vaak niet zien, wil dat niet zeggen dat ze er niet zijn. Voor een wolf is hier eten zat. De schade die al dat groot graaswild aanricht... Daar zitten veel boeren ook mee in de maag. Wolven kunnen helpen om dat bestand in evenwicht te brengen. Op de lange duur zal dat zelfs schade schelen. Of er nu per wolf 1 schaap verdwijnt of 125 herten die je oogst op vreten.

Overigens, hoeveel van jullie hebben hier ooit wilde zwijnen, herten, vossen, marters, wezels, fazanten enz gezien. Wild kan goed verdwijnen als ze wil en dan kun je er op een pas afstand van staan...

Het aantal wolven aanvallen op mensen is gewoon bijna nul in de afgelopen 20 jaar. Ze gaan mensen liever uit de weg, zelfs in Roemenië waar ze soms in steden komen, vallen ze geen mensen aan. Ze eten dan liever uit afvalbakken. Ook dan vallen ze geen honden aan of katten.
J
a, in het geval van hondsdolheid. Ja dat zou een probleem kunnen zijn. Maar we hebben ooit vossen gevaccineerd tegen hondsdolheid (en in belgie doen ze dat na jaren nog steeds preventief). Dit zou een maatregel kunnen zijn voor wolven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:43

Veulen84 schreef:
Of er nu per wolf 1 schaap verdwijnt of 125 herten die je oogst op vreten.

Overigens, hoeveel van jullie hebben hier ooit wilde zwijnen, herten, vossen, marters, wezels, fazanten enz gezien. Wild kan goed verdwijnen als ze wil en dan kun je er op een pas afstand van staan...
Dat zou je bijna afschrijven als arbeidsloon.

Reeën lopen hier gewoon door de tuinen en de dorpsstraat, die zijn nog net geen huisdier zo gewend zijn ze aan mensen. Gelukkig dat ze nog wat respect voor auto's hebben bij het oversteken.
Vos en marter ook wel eens gespot, fazanten wel toen ik nog in Amsterdam woonde (met pony bij ouderkerkerplas), die beesten zijn trouwens moeilijk te missen, want als die schrikken van je fladderen ze met een hoop herrie al bijna neerstortend weg).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 01:39

Veulen84 schreef:
[ Afbeelding ]

Zoals je hier in dit schema ziet eten wolven voornamelijk wild. De groep kleine + middelgrote zoogdieren + huisdieren is maar 1,08%.
Een wolf eet zo rond de 4 kg vlees per dag. 1,08% over een jaar aan vlees is dan 16 kg aan onze tamme vlees die ze dan eten.

Wat ze eten is afhankelijk van het aanbod in zijn omgeving dus dit is weer appels met peren vergelijken.
Wat zou er gebeuren als alle reeen in Dld ineens op zijn? Waar gaat dan die 52% heen?
Sinds wanneer hebben we in NL Moefflons?