Uitbraak mazelen door niet inenten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynaro

Re: Uitbraak mazelen door niet inenten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:37

het zag er echt uit als op dit plaatje; http://www.huidarts.com/patinfo/uploads ... azelen.jpg

niet meer met bultjes maar al echt met vlekken. Ik ben geen dokter, dus kan het ook niet met zekerheid zeggen maar ik heb al wel een aantal keer waterpokken gezien. Dit zag er wel anders uit iig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:40

Maar mazelen jeuken niet (alleen iets in het begin als er kleine witte puntjes zichtbaar zijn, zodra er vlekken verschijnen is de jeuk ook weg).
Het kan ook de vijfde ziekte zijn... dat geeft ook erge rode vlekken en jeukt ontzettend.

Daarnaast kan het ook ordinaire eczeem zijn door bv een allergie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:20

Brainless schreef:
Maar mazelen jeuken niet (alleen iets in het begin als er kleine witte puntjes zichtbaar zijn, zodra er vlekken verschijnen is de jeuk ook weg).
Het kan ook de vijfde ziekte zijn... dat geeft ook erge rode vlekken en jeukt ontzettend.

Daarnaast kan het ook ordinaire eczeem zijn door bv een allergie.

Zeker weten?

Van wiki
Symptomen en behandeling

Meestal begint het ziekteverloop met verschijnselen die lijken op een stevige griep of verkoudheid (koorts, hoesten, loopneus, ontstoken ogen). Mazelen wordt vaak pas herkend als de kenmerkende rode vlekjes met witte stip op de binnenkant van de wangen verschijnen (zgn. Koplik-vlekken). Deze worden gevolgd door verder stijgende koorts en de voor mazelen typische licht jeukende paarsrode vlekjes, eerst in het gezicht, dan achter de oren, en dan in de hals. De koorts kan een tweede keer hoog oplopen, en vervolgens zakt de uitslag via de romp naar armen en benen. De grote en kleine rode vlekken gaan geleidelijk op in een egale roodheid. Mazelen zijn het meest besmettelijk van 1-3 dagen voor en tot 5 dagen na het optreden van huiduitslag. Na 1 week verdwijnen de symptomen van mazelen meestal weer spontaan.

Geen idee of bovenstaant kind de mazelen heeft hoor. Maar het jeukt dus wel(bijna alle rode vlekjes jeuken) en het ene kind is het andere niet.
Mijn kinderen hadden van de waterpokken niet echt veel jeuk terwijl andere gillend gek worden van de jeuk.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:59

Lynaro schreef:
Ik kom uit een plaatsje uit de Biblebelt en zag hier laatst in de apotheek een kind met mazelen. Tenminste op dat moment kon ik zijn rode stippen nog niet plaatsen, ik ging uit van waterpokken. Maar dit waren echt mazelen, de intensiteit van rode bultjes ligt hierbij veel hoger (t arme kind had geen plek wit meer op zijn lichaam) hij stond tegen elke paal/plek waar hij tegen aan kon schuren te schuren op zijn rug en te krabben als een gek. Mams stond vol medelijden te kijken (uiteraard gekleed in een lange, zwarte rok tot op de enkels), blijkbaar niet beseffend dat ze dit zelf haar kind heeft aangedaan.

Hoezo zelf aangedaan? Heb je haar gevraagd of ze het kind niet had geënt?
Sorry, maar ik vind het een onaardige uitspraak.
Er worden ook kinderen besmet door kinderen die bewust niet zijn geënt (zonder religieuze achtergronden) en er worden ook kinderen besmet die wel degelijk zijn ingeënt. Zo steken ze elkaar toch allemaal weer aan, geënt of niet geënt.
Een lange zwarte rok zegt niet altijd wat, wij hebben veel kennissen uit zeer gereformeerde gemeentes, waarvan er inderdaad een hoop niet enten, maar enkele toch ook weer wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:51

@NatasjavE
Heb mijn moeder gevraagd (is 70)... niemand bij ons heeft (ernstige) jeuk gehad.
Volgens haar is het dan meestal waterpokken of de 5de ziekte, dat zijn de kinderziektes met de meeste jeuk.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:51

Ik zeg: Verplicht die vaccinatie

Ibbel schreef:
Ik kan er inderdaad ook niet bij dat ziekte een straf is van God (OK, da's tot daar aan toe) maar dat de kennis om die ziekte te voorkomen dan kennelijk níet van God afkomt. En dan idd als het kind eenmaal ziek is, wél medische hulp accepteren, want die is van God, en als God het goed vindt, wordt het kind dan ook weer beter.
Ik kan dat niet met elkaar rijmen. Preventieve medische kennis is dus niet goed, ingrijpen na de 'straf' mag dus wel. Snap ik echt niet :n

Andere redenen om niet te enten zijn overigens ook onzin - wat dat betreft heeft de stichting kritisch prikken ook héél wat op z'n geweten. Alle vaccins zijn uit en te na onderzocht, en er is nog nooit íets van die aannames bewezen...

Mee eens

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:21

Er is idd misschien niks van de aannames bewezen, Maar ook nooit ontkracht.
En ik heb de oudste 2 volgens boekje ge-ent. Maar de jongste 2 alles wat later. En dat bevalt mij veel beter. kinderen waren veel minder ziek.

Ik vind het verkeerd om te zeggen enten moet verplicht worden.
Veel eerder kan er betere en eerlijker informatie komen.
Ipv wij weten hoe jullie het moeten doen. Ent nu maar want dat is goed.

Veel beter ook de nadelen van enten melden. Als je echt eerlijk informatie geeft maken mensen op een goede basis een keus. Dat liever dan domweg verplichten.

Dat kreeg je met die speciale griepprik ook. Ik en mijn gezin hebben het niet genomen. Wij werden voor gek verklaard en ik zou niet van mijn kinderen houden. Op mijn werk was het eigenlijk verplicht, Omdat ik met oudere mensen werk.
En nog steeds sta ik er achter dat ik NEE gezegd heb. Het zal toch van de zotte worden dat ik verplicht rotzooi in me MOET spuiten omdat JIJ dat wil?

Ik heb ook psoriasses over gehouden aan een enting tegen hep. b dat is 3 keer enten, na de 2e enting werd ik doodziek heb 1 week plat op bed gelegen kon niks meer. hoge koorts enz... Toen is mijn weerstand zo verlaagd geweest dat de psoreassas uit kon breken. en dat is nu 3 jaar geleden en het is nu onder controle maar nog steeds niet weg.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:18

wendyenbram;
Lijkt me ook niet dat alle entingen verplicht moeten worden, enkele heb ik het dan over. (de basis entingen bv? )

Ik kon ook een enting krijgen voor baarmoederhalskanker. Dit heb ik alleen niet gedaan, simpelweg omdat er toen nog zo weinig informatie over was over de evt. gevolgen en voor- en nadelen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:00

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:07

rode hond nu hoor ik?

nah.. het kan toeval zijn. Vroegah hadden bij mij ook 2 kids in de klas rode hond. Die zijn toch echt ingeent geweest.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:11

Mazelen jeuken niet, althans niet toen mijn zoontje ze had. JA EN DIE KREEG ZE DOOR DE ENTING! (en dat is ook daadwerkelijk erkend)
Dus dat geblabla, je moet enten verplichten. Nee gewoon niet het is je eigen keus. Het is weer een hype, simpel steeds meer ouders kijken verder dan hen neus lang is en zien in dat wel enten niet automatisch beter is. Tja loopt de farmaseutische industrie teveel geld mis en dat kan niet he.
Maar goed denk toch dat ze zware tegenstanders die perse willen dat er geent word misschien wel nog erger zijn dan de gelovigen die niet enten vanwege geloofsovertuiging.
Want deze mensen hoor ik minder tot geen commentaar leveren als mensen wel enten. EN de fanatiekelingen over wel enten, reageren (naar mijn mening) ver ver overdreven. Het is de afweging die jezelf maakt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:37

testebeest schreef:
althans niet toen mijn zoontje ze had. JA EN DIE KREEG ZE DOOR DE ENTING! (en dat is ook daadwerkelijk erkend)

Dat is ook niet zo gek want de BMR-enting is geen dode viruscocktail maar verzwakte levende. Dus elk kind wordt opzettelijk besmet met de mazelen met als doel dat het lichaam het virus zo makkelijk af kan slaan en weerstand opbouwt. Als hij hier al erg veel last van had, kun je nagaan als hij de volle laag van het levende virus had gekregen :)

En vrij logisch dat de wel-enters feller zijn dan de niet-enters. Dat ik mijn kinderen WEL ent heeft een niet-enter geen last van, andersom lopen mijn kinderen wel risico omdat de niet-enters het NIET doen. :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:59

Sterker nog, de kinderen van de NIET-enter hebber er voordeel van dat jij je kinderen WEL ent. Hoe meer kinderen geent worden, hoe kleiner de kans is dat een NIET geent kind besmet wordt. Eigenlijk lift de NIET enter dus mee op de entingen van andere ouders. Lekker makkelijk!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:20

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:22

Ja, net als bij de griepinenting.

En toch vinden mensen het dan weer niet raar als je die niet neemt....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:16

Ho even. Niet vaccineerders hebben ook nadeel van wel vaccineerders!

Wanneer je bewust kiest voor niet vaccineren en hoopt dat je kind de ziekte mag doormaken, dan is dat nu een stuk lastiger :-) Daarnaast hebben we het al eerder gehad over kudde- immuniteit en de nadelige invloed van vaccins daarop.

Overigens las ik elders dat in bijv. de UK mazelen middels een bloedonderzoek moeten worden vastgesteld. Het schijnt dat slechts in 3% van de gevallen echt sprake was van mazelen: uiterlijke symptomen geven dus onvoldoende basis voor de vaststelling. In NL worden de mazelen praktisch nooit nader onderzocht.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:09

testebeest schreef:
Mazelen jeuken niet, althans niet toen mijn zoontje ze had. JA EN DIE KREEG ZE DOOR DE ENTING! (en dat is ook daadwerkelijk erkend)
Dus dat geblabla, je moet enten verplichten. Nee gewoon niet het is je eigen keus. Het is weer een hype, simpel steeds meer ouders kijken verder dan hen neus lang is en zien in dat wel enten niet automatisch beter is. Tja loopt de farmaseutische industrie teveel geld mis en dat kan niet he.
Maar goed denk toch dat ze zware tegenstanders die perse willen dat er geent word misschien wel nog erger zijn dan de gelovigen die niet enten vanwege geloofsovertuiging.
Want deze mensen hoor ik minder tot geen commentaar leveren als mensen wel enten. EN de fanatiekelingen over wel enten, reageren (naar mijn mening) ver ver overdreven. Het is de afweging die jezelf maakt

Ik ken een man die erg ziek is geworden doordat hij niet geënt is en daardoor voor altijd met zijn lichamelijke beperkingen zit. Iedere ouder moet het zelf weten maar dat was voor mij een goede reden om mijn kinderen wel te laten enten.

Urielle schreef:
testebeest schreef:
althans niet toen mijn zoontje ze had. JA EN DIE KREEG ZE DOOR DE ENTING! (en dat is ook daadwerkelijk erkend)

Dat is ook niet zo gek want de BMR-enting is geen dode viruscocktail maar verzwakte levende. Dus elk kind wordt opzettelijk besmet met de mazelen met als doel dat het lichaam het virus zo makkelijk af kan slaan en weerstand opbouwt. Als hij hier al erg veel last van had, kun je nagaan als hij de volle laag van het levende virus had gekregen :)

En vrij logisch dat de wel-enters feller zijn dan de niet-enters. Dat ik mijn kinderen WEL ent heeft een niet-enter geen last van, andersom lopen mijn kinderen wel risico omdat de niet-enters het NIET doen. :+

Daarom is het ook verstandig pas te enten als je kind gezond is en geen griepje onder de leden heeft, dan hakt zo'n enting er wel wat harder in.
Ik heb wel eens een enting later laten zetten omdat ik de gezondheid van mijn kind niet helemaal vertrouwde.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:52

Hij was ook ouder (18maanden ipv 14 maanden)ivm vaak verkouden en heb hem pas laten enten toen hij goed geod was.Heb hem ook extra er in laten ondersteunen.Evenals zijn oudere broer.Maar hij reageerde slecht op de enting. De bmr is de enige enting die hij wel heeft gehad.DKTP etc niet. Deze krijgt hij ook niet.Hij lijkt erg op mijn kant van de familie, Met allergische reacties erop.
Hij is flink ziek geweest en 3 koortsstuipen gehad,dat is iets wat je niet graag meemaakt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:38

Verdorie! Ik lees net dat het eerste "slachtoffer" van de mazelen hier in Twente in Wierden geregistreerd is vanmiddag.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:43

Er is nu ook rodehond opgedoken in dit gebied. Nu maar hopen dat de zwangere die niet ingeent ziijn thuis bliijven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:05

testebeest schreef:
Hij was ook ouder (18maanden ipv 14 maanden)ivm vaak verkouden en heb hem pas laten enten toen hij goed geod was.Heb hem ook extra er in laten ondersteunen.Evenals zijn oudere broer.Maar hij reageerde slecht op de enting. De bmr is de enige enting die hij wel heeft gehad.DKTP etc niet. Deze krijgt hij ook niet.Hij lijkt erg op mijn kant van de familie, Met allergische reacties erop.
Hij is flink ziek geweest en 3 koortsstuipen gehad,dat is iets wat je niet graag meemaakt.

Dat is minder, mijn neefje heeft af en toe ook flinke koortsstuipen (bij hem volgens mij niet door de entingen) heftig om mee te maken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:56

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:47

Sizzle schreef:
Ik vind de BMR inenting op een heel ander prioriteitsniveau staan dan DKTP.
Over de laatste denk ik geen seconde na, natuurlijk geef je die.
De BMR, ach..... daar zie ik het probleem minder van. Dat zijn voor kinderen normaal gesproken vrij onschuldige ziekten. Heb ze zelf ook allemaal gehad.
Dat er af en toe wel een kind (met mindere weerstand) aan dood gaat is minder frequent dan aan griep.
Daar ent toch ook niet iedereen tegen? Hoor ik daar geklaag over? Nee? Waarom dan wel over mazelen?

De paniek inenting tegen de vogelgriep heeft bij een grote groep jongeren geleidt tot narcolepsie.
Zit je dan met je goede bedoelingen.

Ik vind dat je bij inentingen die niet tegen levensbedreigende ziekten zijn best ook af en toe kritisch mag zijn.

Nou, hier was nogal een hype rondom de mexicaanse griep. Daar hebben zich heel wat mensen tegen laten enten.... (Hier toen in ons gezin niemand!) Tegen griep gaan we niet enten.
Rode Hond en Bof vind ik nogal riskant. Dat kan op latere leeftijd voor onvruchtbaarheid zorgen, dus ook daar heb ik mijn kinderen tegen laten enten. Gelovigen zien het als de hand van god als hun kind dood gaat aan een ziekte. Die leren hier niks van hoor!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:27

Hier ben ik het mee eens ;) .
Askim schreef:
Iedereen die hun kind niet inent moet bekeurd worden!!
Vind het gehoorlijk verschrikkelijk om op het geloof te vertrouwen.
dat is iets waar je in geloofd en niet bevestigd is. Kinderen word geent, omdat daar goed onderzoek naar is gedaan..

Onze boys hebben wij gewoon volgens het protocol laten inenten. Behalve de BMR vaccinatie bij onze oudste hebben wij verzet maar dit was omdat hij ziek was.

Vind dat je als ouders zijnde heel dom bezig bent als je je kind niet (wil) laten vaccineren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:07