1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:08

AaronYve schreef:
Voor de boer maar niet voor de kippen/varkens ect. :j

Om dier - in de mate waarin dat kan - een dier te laten zijn? Om een dier niet constant in handen te willen hebben wat niet goed voor ze is?

Overigens ben ikzelf helemaal geen voorstander van Bio, doe mij maar vrije uitloop. Laatste koppel wat we hadden was bio en ik heb mijn ouders zo erg zien worstelen en zulke verschrikkelijk onhandelbare kippen meegemaakt. Want je mag hélemaal niks. Zelfs het simpelste medicijn mag niet want je bent direct afgeschreven. En met een aantal regels (pluimveehouderij bekappen, varkenshouderij staart niet couperen) ben ik het niet mee eens. Ik ben namelijk van mening dat het alleen maar meer dierenleed veroorzaakt. Maar dat is weer een hele andere discussie.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:10

Dat weet ik maar al te goed, maar veel consumenten niet. We komen overigens al van ver. En de boer? Die wordt nog steeds (NOMINAAL) even veel of minder betaald dan vroeger. Moet je eens omrekenen naar bedragen van vandaag, dan val je achterover.

Winged ik ben het wat staartjes betreft deels met je eens. Anderzijds is er een genetische factor aan dat staartbijten, dus als we er in slagen dat volledig in beeld te krijgen dan is er al snel geen reden meer tot couperen. Castreren vind ik niet zo noodzakelijk, ik ben ongevoelig voor berengeur :Y)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:10

Klopt vind bio zelf ook niks. Liever vrije uitloop :j
Snap alleen de eerste zin ff niet :o?

BelleFleur

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:17

Vroeger kreeg een boer bij wijze van spreken €1 per kilogram vlees. Vandaag ook nog. Alleen was die ene euro vroeger meer waard dan nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:25

Toen ik dit bericht hoorde was mijn eerste reactie arme beestjes. En die daarna de zoveelste keer waarbij er heel veel varkens overlijden door te veel te dicht op elkaar in een te warme potdichte ruimte. Een klein foutje en ze zijn gegarandeerd dood.

Er zullen vast veel regels zijn omtrend stankarm ed. maar ik weet helaas dat veel varkenshouders doodleuk s nachsts systemen en water uitzetten omdat het dan goedkoper is. Dat de dieren daaronder lijden. Ach ja dat is maar bijzaak.

Een mester hier in de buurt, daar stinkt het echt altijd enorm. Van bijna een kilometer afstand ruik je hem al. Terwijl zijn lichtwassysteem het theoretisch geurarm zou moeten maken. Dit is echt een megagroot bedrijf met 3 grote stallen. En iedere ochtend zie je hem met kruiwagens vol dode dieren naar de weg lopen. Ik kan me niet voorstellen dat daar dan sprake is van een gezonde bedrijfsvoering. En zo zijn er hier in de regio heel wat meer.

Toch te triest dat je eigenlijk zeker weet bij stroomuitval stikken en oververhitten mijn varkens. En dat normaal vinden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:27

maar als jullie er allemaal zo hard over gillen en klagen waarom word je dan niet zelf vegetarieer maar nee de meeste uit dit topic zijn daar te egoistisch voor ....

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:32

Sneu voor de varkens en de boer. :\ Vind het alleen wel apart dat ie 's middags pas weer in de stal is geweest, meestal check je 's ochtends toch ook even lijkt me.

Wat ik wel walgelijk vind, is dat veel mensen nu zo afgeven op die boer dat ie zijn varkens opsluit in een stal zonder frisse lucht en daglicht. Door wie komt dat? Door de consument, echt niet door de boer hoor. We willen wel dat al die lieve varkentjes een goed leven hebben en de boer is een slechterik omdat ie zijn dieren op deze manier huistvest, maar meer betalen voor vlees, nee hoor! We willen graag varkentjes zien die vrij kunnen rondscharrelen, maar willen geen stankoverlast, geen fijn stof, geen amoniak uitstoot en geen cent teveel betalen. Tja, dan krijg je dit soort toestanden. En dan als er iets misgaat lekker met zijn allen naar die gemene boer wijzen, want ja die is boer geworden omdat ie het slechtste met zijn dieren voorheeft en natuurlijk omdat ie er stinkend rijk van kan worden! :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:35

Deze consument eet erg bewust en vrij weinig vlees. Rund komt van stal af. Kip is minstens vrije uitloop kip en varken eten we erg beperkt en dan biologisch of vrije uitloop. We zijn nu bezig met aanschaf van varkensvlees van een scharrelhouder die vorig jaar hier in de regio is begonnen. Iets anders komt hier niet in. Juist vanwege de dieronvriendelijke praktijken. We betalen liever flink voor een klein stukje smakelijk diervriendelijk vlees. Ook de honden krijgen voer dat is gemaakt van vrij uitloopdieren. Als ik varkensvlees zie liggen kan ik alleen maar denken aan die beesten in veel te volle hokken. Zeugen met jonge biggen die zichzelf niet vrij kan bewegen. Daar krijg ik geen hap van weg.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:39

JoAnn schreef:
Vroeger kreeg een boer bij wijze van spreken €1 per kilogram vlees. Vandaag ook nog. Alleen was die ene euro vroeger meer waard dan nu.

Oh die zin snapte ik nog wel :)
Maar het is jammer dat het geld blijft pakken aan andersmans handen dan die van de boer.
Toch zijn mega stallen daarvoor geen oplossing. Het kan anders maar dat willen ''we'' niet.
Niet teveel betalen maar wel een lekker stukje vlees eten. Ik eet liever een lekker stukje vlees wat mij ook echt smaakt.
(moet altijd lachen om reacties als die van birdy)

Maar om ontopic te blijven.. weet iemand hoe het verder in zijn verloop gaat?
Ben je hier als boer voor verzekerd en kan hij bij wijze van volgende week weer 1100 nieuwe varkens hebben of komt nu
de inspectie alles controleren en krijg je daarna pas weer groen licht?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:44

Ik mag hopen het laatste. Eerst uitzoeken of hij nalatig is geweest nu of in het verleden. Zo ja geen geld is dus geen bedrijf althans in mijn ogen dan. Is het echt domme pech kan ik mee voorstellen dat je met een goede bedrijfsverzekering een groot deel vergoed krijgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:48

Winged schreef:
Tigra_ schreef:
"ja het systeem is uitgevallen en dat is pech". Dat is lekker makkelijk om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.

Zég ik dat ergens?

Jij misschien niet maar zie toch veel reactie die het toch blijkbaar maar normaal vinden dat het kan gebeuren. En dat vind ik absoluut niet zoiets zou niet mogen gebeuren en daar ben je als boer verantwoordelijk voor. Kan je wel allerlei systemen plaatsen maar wil niet zeggen dat je dan maar een enkele keer de stal in moet. Je werkt nog steeds met levende dieren en daar hoor je gewoon voor te zorgen en niet zomaar vertrouwen op je systemen want je ziet wat er kan gebeuren als het fout gaat.
Het toch van de zotte dat dieren zo slecht op gehokt zitten dat ze het lootje leggen als het systeem uitvalt. Daar heb ik echt geen goed woord voor over.
Bij vele koeienstallen zit verbetering in. Bij varkens zie ik weinig verbetering in hun levensomstandigheden. Dat we ze gebruiken om op te eten prima maar dan mogen ze toch nog wel een beetje fatsoenlijk leven hebben. Koeien hier in de omgeving hebben vaak toch open stallen(frisse lucht), sommige mogen toch nog buiten maar varkens heb ik echt al jaren nergens meer buiten zien lopen en dat vind ik echt slecht en dan helemaal als zo iets als dit leest is toch van de zotte dat het kan gebeuren.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:11

Tirza, once again, dit is 's nachts gebeurd. Ga jij dan je stal in bij je paarden? Of je stalhouder? Ga je hem verwijten dat ie na de avondronde niet meer in stal is geweest en 's ochtends een dood paard aantreft? Wat er met die varkens gebeurd is is een kwestie van uren. Al was ie om 18u vertrokken en om 24u nog eens komen kijken, dan nog was het waarschijnlijk voor veel dieren te laat geweest.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:11

Eet jij vlees van "buitenloopvarkens"?
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 20-06-13 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:14

Erg naar bericht.........
Ik zelf doe de opleiding varkenshouderij dus ik loop stage op een varkensbedrijf en werk ook op een varkensbedrijf.
Verschrikkelijk om te horen zulke dingen.
Varkensstallen zijn natuurlijk niet voor niets pot dicht, denk aan ziektes etc.
Ook tocht is zeker niet goed voor varkens waardoor ze gaan bijvoorbeeld gaan oor- en staartbijten.
Alarm zit volgens mij op zo goed op alles in de stal dus ik neem aan dat alles is uitgevallen.
Voor alsnog vreselijk!

Op sommige reacties ga ik wijselijk niet in aangezien ze nergens op slaan.. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:17

Het was niet 's ochtends, het was 's middags. En dat kan je mierenneuken vinden, maar dat is voor mij waar de nalatigheid vandaan komt. Alles voorkomen kan je niet en een ongeluk is een ongeluk, maar als je er 's middags pas achterkomt dat oeps, de levensbelangrijke installatie niet meer werkt, tja, dat vind ik op zijn zachtst gezegd erg laat.

Ik heb wel de uitleg meegekregen waarom boeren niet de godganse dag door hun stallen lopen (dank daarvoor trouwens!!), maar dat maakt nog niet dat ik helemaal van mening verander. Dat dit een onderdeel van een groter probleem is blijkt maar weer. Het feit dat dieren niet kunnen overleven zonder dat mechanisme geeft te denken. Oa over de geschiktheid van de stal. Maar nogmaals: vertel me hoe ik dat als consument kan oplossen en ik doe het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:18

Sneu voor de varkens en de boer. Maar ik lig er niet wakker van. En eet straks lekker mijn speklappie.

Boeren zorgen echt wel goed voor hun dieren. En ze willen graag het beste voor hun dieren. Maar is helaas niet altijd mogelijk omdat de consument niet meer wil betalen voor het vlees.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:20

Waarom betalen consumenten te weinig? Sinds ik geboren ben is de prijs van het vlees alleen maar gestegen, wat gebeurt er met al dat extra geld. Hoeveel moet er voor vlees betaald worden voordat de boeren het voelen?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:22

Gini schreef:
Waarom betalen consumenten te weinig? Sinds ik geboren ben is de prijs van het vlees alleen maar gestegen, wat gebeurt er met al dat extra geld. Hoeveel moet er voor vlees betaald worden voordat de boeren het voelen?

Prijs stijgt wel voor de consument maar de boer ziet er helemaal niks van. ;) Hoeveel er voor betaald moet worden voordat de boeren het voelen zou ik niet durven zeggen aangezien de ene boer anders 'boert' dan de andere boer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:25

Ligt dat dan aan de consument of aan de oneindige rij tussenhandelaren of de dwingende ogen van de supermarktketens of de export?Hier in de buurt is een kleine varkenshouder die toestemming heeft gekregen een winkeltje op eigen terrei te openen. Hij slacht een a twee varkens in de twee weken en kan daarmee zijn hoofd goed boven water houden. Kwestie van je afzetlijnen aanpassen.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:25

Misschien moeten we eens 1100 dode varkens voor de supermarkten leggen voor ze een eerlijke prijs betalen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:31

Gini, zoals ik al zei, laat dit een gesloten bedrijf zijn dan is het in het belang van (vooral de jongere) dieren dat de ronde op het bedrijf van jong naar oud gebeurt. En heeft een boer meerdere stallen dan zal hij die in eenzelfde volgorde doorlopen, zowel 's ochtends als 's avonds. Kijk, speculeren mag niet. Maar ga er nu even van uit dat die boer onverwacht elders een dringend defect had en daardoor wat later was. Tja, kan je hem dan verwijten dat hij die andere dieren eerst van water voorzag? Bovendien : zo staat het in de krant. En dat is natuurlijk altijd de enige echte waarheid ;-)

Als jullie nu met z'n allen eens vlees gaan kopen bij de hoeveslager verbonden aan een biologisch bedrijf, als je dat graag wil. Dan weet je waar jouw vlees vandaan komt, je weet waar het geld naartoe gaat. En als iedereen dat nu eens doet? Dan heeft de retail nog weinig te bassen.

Weet je hoe die grote ketens inkopen? Dat is pas schandalig.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:32

karuna schreef:
Ligt dat dan aan de consument of aan de oneindige rij tussenhandelaren of de dwingende ogen van de supermarktketens of de export?Hier in de buurt is een kleine varkenshouder die toestemming heeft gekregen een winkeltje op eigen terrei te openen. Hij slacht een a twee varkens in de twee weken en kan daarmee zijn hoofd goed boven water houden. Kwestie van je afzetlijnen aanpassen.

Als je afzetmarkt groot genoeg is. Maar wie van ons is er bereid een ommetje te maken naar die man, in het buitengebied. En als het dan regent gaan we met de auto, da's ook weer niet goed. Net zoals je als consument vindt dat je alleen niks kan bereiken kan je dat als varkenshouder ook niet. Varkenshouder hebben al meermaals gewezen op hun situatie, maar veel gehoor krijgen ze niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:37

Hier in de buurt heel veel. Er zijn meerdere bedrijfjes zo die aan huis verkopen. Hun eigen groentes en die van omliggende collegas. Een die ook naar een ouderwetse veilig gaat van boer naar winkel. En koopt de overige dingen daar. Zodat het ook meteen naar de teler gaat. Net als rundveebedrijven die zelf verkopen en de varkensboer idem.

Initiatieven zoals streekgerechten en pakketten, odin dat werkt. Dan worden supermarkten en grote ketens vanzelf wel wakker. Die hebben de veiling buiten spel gezet voor groente en vlees en hebben telers in een nogal akelige wurggreep. Maar aan de andere kant de telers die daaraan meewerken hebben het zichzelf wel aangedaan en niet de ballen eruit te stappen te gokken en er waarschijnlijk wel beter van te worden daarna. Maar ja dan heb je minder opbrengst zekerheid dan met een vast supermarkt contract

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:39

Vreselijk voor de dieren, had het er vandaag nog met mn huurbaas over ook een varkensboer wij beiden kunnen niet begrijpen waarom deze boer niet eerder door had dat de ventilatie niet werkte normaal a
krijgt de boer bij alles wat er mis is in de stal een telefoontje van het alarm dat is hier ook zo vaak gebeurd. Stroom was uit gevallen binnen 120 sec heb je een alarm bericht.

Blijkbaar wat dat niet voor elkaar en hebben de dieren daarom geleden en dat vind ik niet kunnen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:24

Ik vind het sneu voor de varkens en sneu voor de boer... Ergens vraag ik me af waarom hij niet 's morgens is gaan kijken bij zijn varkens.. Maar ik heb alleen ervaring met melkvee dus ik weet niet hoe het bij varkens werkt.