Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:23

Fred_Kroket schreef:
Die kan niet duurder zijn dat het hele koningshuis bij elkaar... Alleen het opknappen van die opgewaardeerde roeboot van ze was al 5 ton...

Dat kan wel, uit het onderzoek dat ik hier had gepost blijkt dat alle kosten rond de franse president een stuk hoger lagen dan de kosten rond het koningshuis.
En die boot, het was ook gewoon dom van degene die het cadeau gaf om het onderhoud erbij te geven. De koningin heeft daar zelf ook aan mee betaald terwijl ze eigenlijk al het onderhoud vergoed zou krijgen.

F_Orumster

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:28

Een president heeft toch wel een ander aanzien in het buitenland dan een koningin. Een president wisselt steeds, waar met het koningsschap duurzame relaties opgebouwd kunnen worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:17

Ik heb getekend.

Hard werken: ja
Veel verantwoording: ja
Per maand twee keer een modaal jaarinkomen verdienen.... nou.... nee.

Eén keer een modaal jaarinkomen per maand lijkt me ook voldoende.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:36

F_Orumster schreef:
Een president heeft toch wel een ander aanzien in het buitenland dan een koningin. Een president wisselt steeds, waar met het koningsschap duurzame relaties opgebouwd kunnen worden.

Nou ik heb meer respect voor Obama dan ons eigen koningshuis :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:41

Waarom? Beiden zijn het marionettepoppen en moeten dansen zoals de politieke achterban het wil.
Obama heeft alleen tot een paar jaar geleden privacy gekend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:51

Ik heb best respect voor ons koningshuis, ze doen het helemaal niet slecht. Ik heb veel liever een koningshuis als staatshoofd dat min of meer los staat van het politieke gedoe. En voor Obama had je Bush. Je zult het maar als staatshoofd hebben |o

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:09

LoveBodin schreef:
Maar die levert wél veel minder op ;)
Oftewel, de koning, die wat meer kost, maar waar we veel meer van krijgen,
of een premier, die wel goedkoper is, maar die ook veel minder inkomsten brengt.

Zou ik toch voor een koning gaan :)

En, wat doen we met een premier die klaar is? In veel landen (Duitsland o.a. dacht ik), krijgen die ook nog een flinke smak geld per jaar.

De inkomsten van de koning zijn belastingvrij dus ik snap niet wat de inkomsten zijn van een koningshuis.... Koninginnedag? Of de entreekosten van een paleis wat opengesteld is?

Wachtgelden van premiers moeten gekort worden, en als een premier dood is stopt die geldstroom en daarnaast moet een premier die is afgetreden wederom een baan zien te vinden. Het koningshuis is en blijft steeds meer geld kosten aangezien er een hele familie onderhouden wordt.

Ik snap de "voordelen" niet die je noemt, ik zie alleen maar nadelen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:14

Maar het koningshuis levert wel degelijk dingen op.
Niet in de directe zin, zoal tooegangskaartjes, maar indirect. In handelsrelaties onder andere. Daarom gaan ze op staatsbezoek.
Staat in dit topic al eerder vermeld. Zit nu niet op pc, maar als ik thuis ben zal ik her opzooeken

En ook, ze hebben altijd hetzelfde, politiek onafhankelijke hoofd. Niet de ene keer een republikein (bush), dan een democraat (obama) etc.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:29

Die hele petitie zal heus niets uithalen, misschien komen er ook wel weer rellen zoals in 1980; zou kunnen. Het zou natuurlijk veel mooier zijn als de kroonprins zélf zou zeggen; "joh, aangezien mijn familie al tot de rijkste families ter wereld behoort en ik meer dan prima kan leven van de rente hoef ik nog maar een half miljoen per jaar van jullie, in plaats van ruim 3/4 miljoen".

Dat zou ik wel respecteren. Over die anonimiteit; nu moeten we Nederland niet gaan overschatten he. In Nederland is W.A. 'wereldberoemd' maar in de VS of China of Japan weet echt geen mens wie het is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:21

LoveBodin schreef:
Maar het koningshuis levert wel degelijk dingen op.
Niet in de directe zin, zoal tooegangskaartjes, maar indirect. In handelsrelaties onder andere. Daarom gaan ze op staatsbezoek.
Staat in dit topic al eerder vermeld. Zit nu niet op pc, maar als ik thuis ben zal ik her opzooeken

En ook, ze hebben altijd hetzelfde, politiek onafhankelijke hoofd. Niet de ene keer een republikein (bush), dan een democraat (obama) etc.

Ja dat is zo, maar dan zouden ze dat net zo goed kunnen doen als ze wat minder "salaris" krijgen, daarnaast hebben ze onlangs wel wat dubieuze landen bezocht en zijn er wat staatshoofden (Poetin) die hier komen en een regime erop na houden wat niet meer helemaal anno 2013 is, maar van twee walletjes eten is wel typisch een stukje Hollands erfgoed dus had ook niet verwacht dat het koningshuis daar iets van kritiek zou uiten. Helemaal onafhankelijk zijn ze denk ik niet, en wij hebben door de democratie elke 4 jaar ook een politiek ander "hoofd" dan weer een meerderheid voor de VVD en een andere keer de midden linkse kant van de PVDA.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:23

En dan durven ze nog met de collectebus bij ons aan huis te komen :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:25

Wat, stond W-A aan je deur met een collectebus :P

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:26

haha, dan had ik m meteen weggestuurd :P

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:30

[quote="Fred_Kroket]
Wachtgelden van premiers moeten gekort worden, en als een premier dood is stopt die geldstroom en daarnaast moet een premier die is afgetreden wederom een baan zien te vinden. Het koningshuis is en blijft steeds meer geld kosten aangezien er een hele familie onderhouden wordt.

Ik snap de "voordelen" niet die je noemt, ik zie alleen maar nadelen.[/quote]
In de VS en Duitsland is het gebruikelijk dat een ex-president de rest van zijn leven door betaald krijgt. Zo krijgen ze in Duitsland hun salaris en ook nog een onkosten vergoeding a 280.000,-per jaar. In de VS is een vergelijkbaar systeem, Obama zal na zijn termijn gewoon de rest van zijn leven 400.000,- per jaar krijgen en dan nog een onkosten vergoeding.

Edit, klopt niet helemaal op dit moment krijgen ex-presidenten van de vs een salaris van 200.000,-
Laatst bijgewerkt door pluklief op 17-04-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:32

pluklief schreef:
[

Onvoorstelbaar dat dit zomaar kan. Hier kan je heel Griekenland mee redden :Y)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:35

ik vermoed dat de halve bevolking van nederland zijn handtekeing gaat zetten.
Kan iemand die linkt geven....

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:42

Citaat:

Ik snap de "voordelen" niet die je noemt, ik zie alleen maar nadelen.

In de VS en Duitsland is het gebruikelijk dat een ex-president de rest van zijn leven door betaald krijgt. Zo krijgen ze in Duitsland hun salaris en ook nog een onkosten vergoeding a 280.000,-per jaar. In de VS is een vergelijkbaar systeem, Obama zal na zijn termijn gewoon de rest van zijn leven 400.000,- per jaar krijgen en dan nog een onkosten vergoeding.

Edit, klopt niet helemaal op dit moment krijgen ex-presidenten van de vs een salaris van 200.000,-

Moet je nagaan. Als je elke vier jaar een nieuwe president krijgt en ze leven allemaal nog 40 jaar nadat hun termijn voorbij is. Dan betaal je 10 ex-presidenten tegelijk salaris. Ook een aardige kostenpost.

Edit: sorry voor t verpiepen van de quote, hij doet t niet
Laatst bijgewerkt door panny op 17-04-13 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:47

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:52

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:11

Tsja, mijns inziens is het volslagen onrealistisch (en onlogisch) om W-A aan de Balkenendenorm te willen hebben + nog belasting te laten betalen ( :') dus eerst wordt hij betaald van de belasting, waarvan daarna weer een deel teruggestort moet worden?)...

Zijn salaris mag best (herhaaldelijk) onder de loep gehouden worden, maar dit concrete initiatief lijkt me nogal ondoordacht.

Veel Nederlanders beseffen volgens mij ook niet half hoe gelukkig ze zich kunnen prijzen dat het een koninkrijk is..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:23

Balkenendenorm lijkt me ook tamelijk onrealistisch - een groot deel van de semi-overheid en nutsvoorzieningen houdt zich nog niet aan de balkenendenorm - en hoeft dat ook nog niet :\ (Zorgverzekeraars, banken, energiebedrijven) En de normen voor het hoger onderwijs zijn ook absurd. Wat mij betreft beginnen ze daarmee. Koningshuis heeft voor mij niet de hoogste prio.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:44

Ik geloof er niks van dat half NL gaat tekenen. Ik heb net gekeken, 6311 handtekeningen, schiet nog niet echt op.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:46

Asociaal veel, ik ga tekenen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:51

Vala schreef:
Ik geloof er niks van dat half NL gaat tekenen. Ik heb net gekeken, 6311 handtekeningen, schiet nog niet echt op.

Gelukkig maar.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:52

Fred_Kroket schreef:
Die kan niet duurder zijn dat het hele koningshuis bij elkaar... Alleen het opknappen van die opgewaardeerde roeboot van ze was al 5 ton...

Die "opgewaardeerde roeiboot" van ze was een cadeau van het Nederlandse volk en is nu in eigendom van de Nederlandse staat.
Het is een onderdeel van onze geschiedenis en zodoende in beheer gegeven aan het Scheepvaartmuseum.
Er is dus niks van hen bij...
Vind het echt tenenkrommend hoe sommigen hier echt compleet ongefundeerd dingen roepen, verdiep dan iig eerst in de geschiedenis.

Citaat:
De Nederlandse koningssloep is een sloep die door de jaren heen bij verschillende Nederlandse koninklijke gelegenheden is gebruikt. De koningssloep is eigendom van de Nederlandse staat en wordt beheerd door het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

De sloep is gemaakt van eikenhout en teakhout en meet 17 bij 2,66 meter. Er is plaats voor 20 roeiers. De riemen zijn 4,35 tot 4,75 meter lang. De vlaggenstok op het voorschip is 5 meter lang, die op het achterschip 4,85 meter.

De koningssloep is qua bouwstijl niet verwant aan de scheepstypen die aan het begin van de 19e eeuw werden gebruikt. De stijl is het meest verwant aan de Franse Empirestijl. De vergulde beelden bij de boeg zijn ontleend aan de Grieks-Romeinse mythologie.
Geschiedenis

De sloep is gebouwd in 1816-1818 als cadeau voor de koning Willem I.

Onder Europese vorsten was het vanaf de 17e eeuw mode om zich bij bijzondere gelegenheden te laten vervoeren in rijk versierde roeisloepen. Nederland was de maritieme natie bij uitstek, en daarom was het niet meer dan logisch dat, toen Nederland in 1813 een koninkrijk was geworden, koning Willem I ook een 'Koninklijke Chaloupe' kreeg. Willem I heeft de sloep overigens nooit gebruikt, omdat hij zich liever liet zien in een voor die tijd modern stoomjacht.

De koningssloep is ontworpen door C.J. Glavimans en gebouwd op de Marinewerf in Rotterdam. Na de sluiting van de werf kwam de sloep naar Amsterdam.

In 1962 is de koningssloep voor het laatst gebruikt, bij het zilveren huwelijk van koningin Juliana en prins Bernhard.

Het Scheepvaartmuseum wil de koningssloep vanaf het najaar van 2014 tentoonstellen in een glazen vitrine aan de steiger[1].