Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:12

Feringa concludeerde ook dat S. hoog scoort op liegen en bedriegen, gebrek aan berouw toont.
Hij scoort onvoldoende om psychopaat genoemd te worden.
Kortom, het is een loser.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:12

oh, ha, oeps. Ik zie dat ik de verkeerde quote gequote heb. Even de juiste zoeken.

Deze bedoelde ik.

Babootje schreef:
Psychologe kan ook niet inschatten of S. tijdens de gesprekken volledig open is geweest.

Overigens vind ik de relatie tussen S en zijn vrouw ook wel vreemd. Ging dus regelmatig 's nachts op pad. Zou zij echt niks hebben gemerkt aan hem?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:14

Martine_R schreef:
Nee dat is volgens mij niet wat er bedoeld wordt, Babootje.
Er staat: Psychologe: In algemeen kan Jasper S. goed omgaan met spanningen en frustraties. Blijkt uit leven voor en na Marianne.

Geen seksuele spanningen en frustraties. Gewoon spanningen en frustraties.
(Bijvoorbeeld de spanning om opgepakt te worden na de moord.)

Psychologe: ''Keuze om naar prostituees te gaan was zijn manier om om te gaan met seksuele frustraties.''
Ze zegt hier niet dat het goed is.

Het een impliceert wel het ander Martine.

Babootje

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:17

Hij heeft geen persoonlijkheidsstoornis, maar heeft wel bepaalde kenmerken, zegt psychiater Van der Werf.

Hmm, gebrek aan berouw ( ontbreken van empatisch vermogen) is wel een kenmerk van een persoonlijkheidsstoornis.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:18

Maar als je kenmerken hebt wil het nog niet zeggen dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt.
Kan vele andere oorzaken hebben. (is het andere of anderen?)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:19

Ja dat vind ik ook nog wel een ding ja: zou zijn vrouw echt niets hebben gemerkt?
Ze kende zijn seksuele frustratie, wist (misschien/waarschijnlijk?) ook wel dat hij prostituees bezocht en dat hij er 's nachts wel eens op uit ging met de fiets. Daarnaast wist ze dat hij impulsief was, omdat hij al eens eerder een auto gestolen had van de buurman..

Dus: toen bekend werd dat Marjanne verkracht en vermoord was, en S. had die nacht niet bij haar in bed gelegen... dacht ze er helemaal niet aan dat hij dat wel eens gedaan kon hebben..?

Maar.. dat is allemaal suggestief natuurlijk. Maar wel iets om over na te denken..

@Babootje: Dat is maar net hoe je het wilt lezen. Zoals ik het lees impliceert het niets. Bovendien zijn dit natuurlijk maar korte berichtjes die wij vanuit 2e hand doorkrijgen. Je hoort de psychologe niet spreken dus vind ik het erg ver gaan om zoiets te concluderen terwijl alleen de berichtjes vanuit 2e hand maar iets ''impliceren''.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:20

Ik denk niet dat je de man, waar je van houdt en kinderen mee hebt zomaar van zoiets verschrikkelijks verdenkt.
Denk ik he.. :=

Ik vind dat bericht overigens ook niets impliceren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:21

@Martine: Hij bleef die nacht toch beneden ivm de koeien? Dan denk je daar als vrouw zijnde toch niet bij na dat hij misschien s'nachts wel iemand heeft vermoord?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:22

Toch slag om de arm. Parafilie - afwijkende seksuele fantasie - niet uitgesloten, maar kon niet worden aangetoond.

Psychologe Feringa zegt dat geen sprake was van "seksuele deviantie" bij Jasper S.

Deviantie
gedrag dat niet conform is aan een bepaalde norm of geheel van normen, die door een significant aantal individuen van een gemeenschap of maatschappij wordt geaccepteerd.

Pff, ik vind verkrachting en moord toch een behoorlijke "seksuele deviantie"

Parafilie (van het Griekse para παρά = naast en -philia φιλία = vriendschap, hier liefde) is de verzamelnaam van een groep seksuele gedragingen of fantasieën die over het algemeen als afwijkend van de heersende normen worden beschouwd of schadelijk zijn. Hieronder vallen seksuele opwinding door voorwerpen, agressief of vernederend gedrag, seksuele handelingen met kinderen en seksueel gedrag zonder instemming van de ander. Als het seksueel gedrag leidt tot ernstige problemen tussen een persoon en zijn omgeving, kan sprake zijn van een psychische aandoening.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:24

Maar 1 verkrachting is daarvoor niet genoeg Babootje.
Hoe raar dat misschien ook lijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:26

Volgens psychologen laat Jasper S. niet het achterste van zijn tong zien (hadden wij ook gisteren al de indruk van).

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:26

Winged schreef:
@[***]: Hij bleef die nacht toch beneden ivm de koeien? Dan denk je daar als vrouw zijnde toch niet bij na dat hij misschien s'nachts wel iemand heeft vermoord?

Die nacht wel, dat klopt. Maar blijkbaar was hij vaker 's nachts zijn bed uit want hij fietste wel eens een rondje en stal zelfs eens een auto.
Je verwacht toch ook niet dat je man 's nachts in andermans auto gaat rondrijden? En dat was ook gebeurd..
Bovendien moet zij als zijn vrouw zijnde weten van zijn seksuele frustratie en hoge libido.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:27

milou123 schreef:
Maar 1 verkrachting is daarvoor niet genoeg Babootje.
Hoe raar dat misschien ook lijkt.

Dat vraag ik me dan ook af.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:28

Maar moord + verkrachting en rondrijden in een auto is toch wel iets anders.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:28

Maar een rondje rijden in de auto van een ander (ja dat is ook vreemd), is wel heel anders dan iemand verkrachten en vermoorden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:30

Ik weet het niet hoor....psychologen,psychiaters,ontoerekeningsvatbaar of juist niet....wat doet het er toe?
Iemand die iemand vermoord heeft een flinke kortsluiting boven in.Of het nu moord of doodslag is zal mij een worst zijn.Gewoon levenslang opsluiten die gek.

En niet iedereen die naar de h.o.e.r.e.n gaat vermoord jonge meisjes in een weiland....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:30

Tuurlijk, dat snap ik. Maar hij bleek gewoon onvoorspelbaar en impulsief te zijn.
En dàt, + zijn seksuele frustratie..

Ze dacht dat ze hem kende, maar dat bleek toch nìet zo te zijn. Dat moet toch een deuk in je vertrouwen in hem opleveren?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 29-03-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:31

Martine_R schreef:
Winged schreef:
@Martine: Hij bleef die nacht toch beneden ivm de koeien? Dan denk je daar als vrouw zijnde toch niet bij na dat hij misschien s'nachts wel iemand heeft vermoord?

Die nacht wel, dat klopt. Maar blijkbaar was hij vaker 's nachts zijn bed uit want hij fietste wel eens een rondje en stal zelfs eens een auto.
Je verwacht toch ook niet dat je man 's nachts in andermans auto gaat rondrijden? En dat was ook gebeurd..
Bovendien moet zij als zijn vrouw zijnde weten van zijn seksuele frustratie en hoge libido.

als hij zijn honger stilde buiten de deur merkt zijn vrouw dus niet zo veel.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:31

En toch maakt het weldegelijk uit of het moord of doodslag was. Voor elk traject dat na de zitting zal volgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:31

Volgens psychologe is er veel veranderd in persoonlijke omstandigheden van Jasper S.

Rechter twijfelt. Psychiater zegt dat S. tot veel bereid was om aan seksueel gerief te komen, "maar dat heeft hij gekanaliseerd.

Feit dat hij moordmes bewaarde was soort houvast voor hem, een herinnering aan iets dat zich nooit meer mag herhalen.

Jasper S. is volgens Feringa zo geschrokken van zijn daad, dat hij zichzelf heeft toegesproken: Dat nooit meer.

Weet je, ik zou het allemaal nog kunnen geloven, als het meisje niet was gekeeld. Hij heeft haar keel doorgesneden omdat hij er zeker van wilde zijn dat ze dood was. Een hele bewuste daad.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:33

geerke schreef:
Martine_R schreef:

als hij zijn honger stilde buiten de deur merkt zijn vrouw dus niet zo veel.

Hij had een hoog libido dus ik weet niet hoe vaak hij daarheen ging, maar waarschijnlijk heeft ze dat wel gemerkt hoor..
Denk je dat hij niet eerst een beroep probeerde te doen op zijn vrouw voordat hij er geld voor ging betalen en helemaal naar Groningen ging reizen?

Ik wil niemand ergens van beschuldigen, helemaal niet! Die vrouw is ook een slachtoffer van hem. Zij moet ook verhuizen met haar kinderen, anders wordt ook zij waarschijnlijk met de nek aangekeken.
Ik zeg alleen maar dat ik de optie even wil overwegen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:39

Psychologe: Jasper S is seksueel roekeloos en impulsief. Blijkt ook uit zijn huwelijk (het was een "moetje")

Psychologe: "Jasper S. is iemand die niet denkt, hij is iemand die handelt."

Psychologe: "Hij ziet een jongedame op fiets, lust wordt getriggerd, en dan denkt hij niet meer, maar handelt."

Jasper S zag Marianne niet als mens maar als object. Ontmenselijking zie je veel bij zedendeliquenten, maar wil nog niet zeggen dat hij een stoornis heeft.

Dat S. Marianne doodde past bij zijn egocentrisme, zegt psychiater. "hij stond niet stil bij belang van een ander.

Psychiater voelde "geen doorvoelde spijt en wroeging", bij Jasper S.

Ik vind het allemaal toch wel behoorlijk gestoord hoor, maar ja, de deskundigen zullen het wel weten.
Laatst bijgewerkt door Hilli op 29-03-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:48

Ik zou net zeggen, als ik dit zo allemaal lees kloppen er toch heel veel dingen niet in het hoofd van deze man.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:48

Babootje schreef:
Jasper S zag Marianne niet als mens maar als object. Ontmenselijking zie je veel bij zedendeliquenten, maar wil nog niet zeggen dat hij een stoornis heeft.

volgens mij heb je wel een stoornis als je iemand vermoord :o?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:49

Die autodiefstal is toch ook wel heel raar hoor.

Jasper S ziet zichzelf ook als slachtoffer:

Jasper S. heef moeite om daderschap te accepteren, zegt psychiater. "Hij zoekt oorzaken gedrag in andere omstandigheden.

Psychiater: "Dat leidt ertoe dat hij zich presenteert als slachtoffer. Heeft ook moeite met beeld gewelddadige zedendelinquent."

Tegen psychiater zei Jasper S. "dat hij geheim in graf had willen meenemen." Vd Werf: "Was echt zijn voornemen.

Driedubbel loser. Absoluut geen empatisch vermogen jegens de familie van Marianne.
Laatst bijgewerkt door Hilli op 29-03-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd