Nieuwe Paus is gekozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:08

Het Vaticaan is een beetje als de Dierenbescherming in Nederland, claimen dat geld nodig is om in stand te blijven, miljoenen in kas hebben maar vervolgens niks aan noodlijdende instanties uitkeren.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:24

Homohaters, maar wel zelf zich vergrijpen aan kleine kinderen. Echt opdoeken die hele neppe vertoning.
Ik ben niet tegen het geloof, absoluut niet. Maar ik geloof niet dat het vaticaan niets bijdraagt aan de kerk ed.
(oeps typo... :') )
Laatst bijgewerkt door __YSB__ op 14-03-13 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:32

Wat een haat naar de kerk. Hoe voelt dat nou?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:34

Nou voor mij mogen ze het vaticaan ook opdoeken hoor. Ik 'haat' helemaal niets. Heb me wel (trachten te) uitschrijven van de kerk.

Niet direct een vereniging waar ik bij wil horen / als lid gezien wil worden.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:35

Niet naar de kerk, maar ik ben het niet eens met het Vaticaan.
Voelt eigenlijk best goed, om het niet eens te zijn met zo'n kapitalistische instelling..

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:31

Dat het Vaticaan rijk is klopt, maar dat de kerk in Nederland daar zoveel in terug ziet denk ik niet. Het geld dat het Vaticaan heeft is in de loop der jaren opgebouwd. Het is momenteel niet zo dat ze per jaar enorm veel geld krijgen. Dat de St. Pieter gebouwd is door aflaten kan kloppen, maar het is niet dat dit de huidige situatie is. Ik vind het jammer dat men tegenwoordig zo fel is tegen het katholieke geloof. Er zijn inderdaad veel naars gebeurd binnen het katholieke geloof, wat de afgelopen jaren naar voren is gekomen. Maar men denkt niet meer aan de positieve dingen die het geloof heeft gebracht.

Dit betekend niet dat ik het overal over eens ben binnen het katholieke kerk. Dat ik wel zeggen dat ik oprecht geloof, hoeft niet te betekenen dat ik het persoonlijk overal mee eens ben binnen de katholieke kerk.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:35

Ik vind die hele paus niet zo erg nodig.
Misschien als er is wat aan kindermisbruik in de kerk gedaan wordt, dat mijn mening verandert ;)
Wel alles tegen homo´s doen, maar niet tegen kindermisbruik. ik snap m niet hoor...
En als er dan toch ene paus moet komen, waarom dan weer zo´n ouwe, waarom geen jongere, vooruitstrevende paus, het liefst een die echt heel anders is. uit een andere cultuur, of een vrouw.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:21

tja, dat komt nou eenmaal omdat de keus aan de kardinalen is. En dat zijn ook niet de meest jonge vooruitstrevende types.

Dat gebruik is gewoon niet te veranderen, dus die jonge, moderne paus zal er wel nooit komen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:25

nee inderdaad. ik denk dat het wel zeker zou helpen.
de kerk verliest steeds meer mensen, die misschien niet weg zouden gaan als er betere en meer vooruitstrevende ideeën zouden komen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:29

van mij mag dat hele popie jopie gedoe ook wel weg hoor....
t zijn altijd ouwe knarren die niks veranderen aan het kinder misbruik enzo en nog steeds tegen abortus zijn en homo haters zijn...
en zie ook niet wat een meerwaarde zo een popie jopie heeft ...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:36

Zelf vind ik het een grote poppenkast, maar voor veel mensen heeft het waarschijnlijk iets troostends dat er een paus is. Voor die mensen is het fijn dat het er is, hoewel ik me wel eens afvraag of die mensen er werkelijk wijzer van worden. Dat hele gebeuren probeert een gedachtengang op te leggen (wat in mijn ogen dan weer neigt naar sekte-gedrag), terwijl het geloof toch echt iets moet zijn dat vanuit jezelf komt. Daarnaast is het vaticaan c.q. de (vorige) paus niet erg respectvol in mijn ogen en dat zet mij dan weer aan het denken. Maar nogmaals, voor veel mensen heeft het waarschijnlijk iets troostends om een soort vaderfiguur te aanbidden en voor die mensen ben ik blij dat het er is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 22:39

NathalietjeB schreef:
t zijn altijd ouwe knarren die niks veranderen aan het kinder misbruik enzo en nog steeds tegen abortus zijn en homo haters zijn...

Je kunt moeilijk veranderen wat jaren geleden gebeurd is, he. De Kerk probeert het op te lossen, dat is het minste (en ook het enige) dat zij kunnen doen op dit moment :). Tegen abortus zijn is het goed recht van een persoon/instantie, daar kan je iemand of iets niet om veroordelen. Dat ze homohaters zijn is kortzichtig en dat zal ook niet snel veranderen, helaas.

En dat jij de meerwaarde van een 'popie jopie', zoals je het heerlijk respectloos noemt, niet ziet, doet er niets aan af dat er meer dan genoeg mensen zijn die die meerwaarde wel zien. En daar gaat het om :).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:55

Ik vind wel mooi dat ie de bus pakte.... :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:17

_San87_ schreef:
NathalietjeB schreef:

Je kunt moeilijk veranderen wat jaren geleden gebeurd is, he. De Kerk probeert het op te lossen, dat is het minste (en ook het enige) dat zij kunnen doen op dit moment :). Tegen abortus zijn is het goed recht van een persoon/instantie, daar kan je iemand of iets niet om veroordelen. Dat ze homohaters zijn is kortzichtig en dat zal ook niet snel veranderen, helaas.

En dat jij de meerwaarde van een 'popie jopie', zoals je het heerlijk respectloos noemt, niet ziet, doet er niets aan af dat er meer dan genoeg mensen zijn die die meerwaarde wel zien. En daar gaat het om :).

gewoon uit nieuwschierigheid, wat vind jij dat een paus voor meerwaarde heeft? wat voegt hij extra toe aan de kerk, het geloof, de wereld? Ik zou het niet weten, naar mijn idee voegt hij niet meer toe als elk ander mens, maar dan ben ik juist erg benieuwd hoe jij daarover denkt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:06

jasz schreef:
Misschien als er is wat aan kindermisbruik in de kerk gedaan wordt, dat mijn mening verandert ;)
Wel alles tegen homo´s doen, maar niet tegen kindermisbruik. ik snap m niet hoor...

Dat is logisch, dat je m niet snapt, want daar wordt wel degelijk "iets" tegen gedaan, tegen sexueel misbruik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:16

jasz schreef:
gewoon uit nieuwschierigheid, wat vind jij dat een paus voor meerwaarde heeft? wat voegt hij extra toe aan de kerk, het geloof, de wereld? Ik zou het niet weten, naar mijn idee voegt hij niet meer toe als elk ander mens, maar dan ben ik juist erg benieuwd hoe jij daarover denkt :)

...nu stelde je dee vraag niet aan mij, maar ik vind het wel een aparte invalshoek.

Voor mij heeft een paus GEEN meerwaarde, maar binnen de roomse kerk (ik ben protestant, en daar doen we niet aan pausen) is dat simpelweg hoe het spelletje gespeeld wordt.

Feit is wel, dat in deze tijd van oneliners, tweets en wat al niet het wel handig is, om 1 centraal figuur te hebben, dus daar zijn de protestanten met hun structuur van overleg en parlementen in het nadeel.

Feit is ook, dat een paus (als hij de curie in toom kan houden) veel macht heeft.
Een paus die echt nieuwe ideeen heeft, KAN maken dat die hele club met al die leden meer op to date wordt.
Bijv: deze man noemt zch Franciscus, naar Franciscus van Assisi.
Als hij in de spirit van St. Franciscus veel kunstschatten van het Vaticaan verkoopt, het geld aan de armen geeft, de uitwassen van het kapitalisme aanpakt (er is een oude regel over rente, bijv.)...?
En in de spirit van St. Franciscus dieren en (in deze tijd) het milieu hoog op de agenda zet...?
Idem die hele hierarchie van de roomse kerk, waarn de gewone gelovigen niets te vertellen hebben aanpakt...? (Protestanten volgen de leer van de bijbel, waarin staat, dat besluiten gaan volgens de merderheid en dat leiders worden benoemd van onderop, niet van bovenaf opgelegd.)

Als dat gebeurt, dan kan deze meneer Bergogli aka paus Frans erg veel goeds doen.
(En dan trekt dat met abortus, euthanasie, homorechten etc. gewoon vanzelf wel bij.)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:38

Janneke2 schreef:
jasz schreef:

Dat is logisch, dat je m niet snapt, want daar wordt wel degelijk "iets" tegen gedaan, tegen sexueel misbruik.

ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld?

Janneke2 schreef:
...nu stelde je dee vraag niet aan mij, maar ik vind het wel een aparte invalshoek.

Voor mij heeft een paus GEEN meerwaarde, maar binnen de roomse kerk (ik ben protestant, en daar doen we niet aan pausen) is dat simpelweg hoe het spelletje gespeeld wordt.

Feit is wel, dat in deze tijd van oneliners, tweets en wat al niet het wel handig is, om 1 centraal figuur te hebben, dus daar zijn de protestanten met hun structuur van overleg en parlementen in het nadeel.

Feit is ook, dat een paus (als hij de curie in toom kan houden) veel macht heeft.
Een paus die echt nieuwe ideeen heeft, KAN maken dat die hele club met al die leden meer op to date wordt.
Bijv: deze man noemt zch Franciscus, naar Franciscus van Assisi.
Als hij in de spirit van St. Franciscus veel kunstschatten van het Vaticaan verkoopt, het geld aan de armen geeft, de uitwassen van het kapitalisme aanpakt (er is een oude regel over rente, bijv.)...?
En in de spirit van St. Franciscus dieren en (in deze tijd) het milieu hoog op de agenda zet...?
Idem die hele hierarchie van de roomse kerk, waarn de gewone gelovigen niets te vertellen hebben aanpakt...? (Protestanten volgen de leer van de bijbel, waarin staat, dat besluiten gaan volgens de merderheid en dat leiders worden benoemd van onderop, niet van bovenaf opgelegd.)

Als dat gebeurt, dan kan deze meneer Bergogli aka paus Frans erg veel goeds doen.
(En dan trekt dat met abortus, euthanasie, homorechten etc. gewoon vanzelf wel bij.)

Hij kan inderdaad veel toevoegen, maar alleen binnen het geloof. Ik snap niet waarom de paus dan wel op tv moet en alles zo breed gemaakt moet worden. Er zijn tegenwoordig veel meer niet gelovige mensen dan mensen die wel geloven. Dus dan snap ik vooral alle ophef eromheen niet. De paus is alleen belangrijk voor katholieke mensen, ikzelf ben dat sowieso niet. Ik neig eerder naar hindoeïsme en boeddhisme dan katholicisme.
En van zulke geloven zie je ook niet alles telkens op tv. En echt belangrijke dingen, zoals homo´s en lesbiennes die de kans willen krijgen om ook gewoon hun geloof te mogen naleven, die worden niet geaccepteerd. Er is voor hen nog steeds geen plek binnen de katholieke kerk.
Ik weet niet zo goed hoe dat met protestants is, maar volgens mij staat de kerk daar ook niet echt juichend tegenover homoseksuele mensen. Dat vind ik zo jammer, dat dat in 2013 nog steeds niet echt geaccepteerd wordt. Voor veel mensen is de paus een voorbeeld, niet voor mij dan, maar voor veel mensen wel. Als hij nou is begint met acceptatie dan volgen vanzelf meer mensen.
als hij zich fransiscus noemt heb jij het over geld weggeven en mensen helpen, maar onder mensen helpen valt acceptatie ook zeker. Mensen de kans geven te geloven, ook al zijn ze misschien anders.
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik ben nooit gelovig geweest, in ieder geval niet volgens protestants, katholiek of elk ander geloof met 1 god, ik ben gewoon hetero, maar dat is wel iets dat ik gewoon heel erg vind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 17:35

jasz schreef:

Janneke heeft het eigenlijk al zo goed als verwoord, dus ik ga hetzelfde niet herhalen :).

En waarom de paus wel op tv moet, omdat hij toch behoorlijk wat invloed en status heeft (toen Beatrix aankondigde af te treden was dit ook hele dagen in het nieuws). Dus of je het nu leuk vindt of niet, een nieuwe paus is wereldnieuws omdat het veel mensen van over de hele wereld aangaat. Katholieken vind je namelijk niet enkel in Nederland :D.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:39

volgens mij stond het plein bij het vaticaan vrij vol....genoeg mensen die er steun en geluk in vinden lijkt mij.
Niet mijn ding maar ik heb er wel respect voor.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:52

ooh ik heb er zeker wel begrip voor, en respect ook wel.
Ik snap niet alles van wat de kerk allemaal doet, maar ik snap dat mensen er steun kunnen vinden.
Ik vind het altijd heel interessant om te horen wat anderen vinden, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit katholiek of protestants wordt, maar ik snap wel dat anderen dat wel willen. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:25

jasz schreef:
ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld?

Mijn eerste opmerking ging over een vermeende tegenstelling (wel iets doen tegen homo's, nit tegen sexueel misbruik). Dat klinkt idd raar - maar is dus iet zo. Er worden wel degelijk maatregelen genomen tegen sexueel misbruik.

jasz schreef:
Hij kan inderdaad veel toevoegen, maar alleen binnen het geloof.

Eh, tja, och.... Voor veel nederlanders anno 20123 is het geloof iets wat ene prive zaak is, stevig achter de voordeur weggeborgen.
Een paar jaar terug las ik een min of meer humoristisch boek, over een paus, die zeer enthousiast het rente verbod (uit de bijbel) uit de kast haalt en niewu leven inblaast. Hele landen moesten dan hun ecoomie herzien...
Maar ook in real life zou zoiets kunne gebeuren - ook de vorige pausen hadden (helaas) veel invloed buiten de kerk om. (Bijv. in Afrika: allerlei gezondheidsprogramma's torpederen, zodra het riekte naar dat er condooms zouden kunnen wordne uitgedeeld...)

jasz schreef:
Ik snap niet waarom de paus dan wel op tv moet en alles zo breed gemaakt moet worden. Er zijn tegenwoordig veel meer niet gelovige mensen dan mensen die wel geloven. Dus dan snap ik vooral alle ophef eromheen niet.

Dat we die dag idd geen 8 uur journaal kregen, vond ik bespottelijk.

jasz schreef:
De paus is alleen belangrijk voor katholieke mensen, ikzelf ben dat sowieso niet. Ik neig eerder naar hindoeïsme en boeddhisme dan katholicisme.

Helaas: de paus heeft veel en veel meer invloed dan de Dalai Lama. Tibet bestaat niet meer :( |( in de internationale diplomatie, de verenigde naties, etc. Het ministaatje "Vaticaanstad" heeft wel diplomaten overal en nergens en ook in de VN.
jasz schreef:
Ik weet niet zo goed hoe dat met protestants is, maar volgens mij staat de kerk daar ook niet echt juichend tegenover homoseksuele mensen.

Nou heben we in NL zo'n 30 protestante kerken, om het 'makkelijk' te maken, en bij de remonstranten kun je vanaf 1985 trouwen (toen het nog niet voor de wet kon). Dat kan inmiddels in meerdere genootschappen (maar al kan het bijv. binne de PKN, dat wil helaas net niet zeggen, dat alle gemeenten staan te juichen.)
jasz schreef:
als hij zich fransiscus noemt heb jij het over geld weggeven en mensen helpen, maar onder mensen helpen valt acceptatie ook zeker. Mensen de kans geven te geloven, ook al zijn ze misschien anders.
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik ben nooit gelovig geweest, in ieder geval niet volgens protestants, katholiek of elk ander geloof met 1 god, ik ben gewoon hetero, maar dat is wel iets dat ik gewoon heel erg vind.
[/quote] Ja, klopt. Als een kerk zich nou concreet bezig houdt, met "waar mensen worden geknecht", met het meedogende doel, de ellende op te heffen (of desnoods te verzachten) dan vallen er gewoon vanzelf allerlei dogma's aan duigen.

(...ooit hoorde ik een verhaal, van een dominee, die eerste voelde, dat het gods wil zou zijn, dat je je niet tegen ziekten zou verzetten, want dat zou verzet tegen God zelf zijn. Vervlgens kwam er een polio.epidemie. Een of 2 jaar later, heeft de directeur van de instelling, waar de getroffen slachtoffers werden verpleegd, de dominee uitgenodigd. Dat heeft de man nogal een geloofscrisis opgeleverd - maar daarna was hij "om". Dat al die mensen, die zich inzetten om het leven van de slachtoffers dragelijk te maken, goed bezig waren - dat merkte hij direct. Sindsdien is het in die kerk toegestaan, om je tegen polio (en allerlei andere ziekten) in te enten.)

Een een pastor, die in het kader van gemeentebezoeken vroeger of later bij allerlei hmostellen over de vloer komt, weet meteen dat et gewoon over leifde gaat ( - en wat zullen we dna nogverder zeuren, dat is de hoogste waarde in zo ongeveer ale godsdiensten.)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:11

Ik geef er niet zoveel om. Fijn dat er een nieuwe paus is, maar dat boeitme weinig tot niet.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:13

Yeaay, hopenlijk word de wereld nou beter?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:14

Ja, want een betere wereld hangt af van de persoon die in het Vaticaan met de scepter zwaait :').

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:30

_San87_ schreef:
Ja, want een betere wereld hangt af van de persoon die in het Vaticaan met de scepter zwaait :').

een gouden scepter hé! :j
En maar zwaaien naar al die werkeloze mensen in zuid-europa!