Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NathalietjeB schreef:van mij mag dat hele popie jopie gedoe ook wel weg hoor....
t zijn altijd ouwe knarren die niks veranderen aan het kinder misbruik enzo en nog steeds tegen abortus zijn en homo haters zijn...
en zie ook niet wat een meerwaarde zo een popie jopie heeft ...
_San87_ schreef:NathalietjeB schreef:van mij mag dat hele popie jopie gedoe ook wel weg hoor....
t zijn altijd ouwe knarren die niks veranderen aan het kinder misbruik enzo en nog steeds tegen abortus zijn en homo haters zijn...
en zie ook niet wat een meerwaarde zo een popie jopie heeft ...
Je kunt moeilijk veranderen wat jaren geleden gebeurd is, he. De Kerk probeert het op te lossen, dat is het minste (en ook het enige) dat zij kunnen doen op dit moment. Tegen abortus zijn is het goed recht van een persoon/instantie, daar kan je iemand of iets niet om veroordelen. Dat ze homohaters zijn is kortzichtig en dat zal ook niet snel veranderen, helaas.
En dat jij de meerwaarde van een 'popie jopie', zoals je het heerlijk respectloos noemt, niet ziet, doet er niets aan af dat er meer dan genoeg mensen zijn die die meerwaarde wel zien. En daar gaat het om.
jasz schreef:Ik vind die hele paus niet zo erg nodig.
Misschien als er is wat aan kindermisbruik in de kerk gedaan wordt, dat mijn mening verandert![]()
Wel alles tegen homo´s doen, maar niet tegen kindermisbruik. ik snap m niet hoor...
jasz schreef:gewoon uit nieuwschierigheid, wat vind jij dat een paus voor meerwaarde heeft? wat voegt hij extra toe aan de kerk, het geloof, de wereld? Ik zou het niet weten, naar mijn idee voegt hij niet meer toe als elk ander mens, maar dan ben ik juist erg benieuwd hoe jij daarover denkt
Janneke2 schreef:jasz schreef:Ik vind die hele paus niet zo erg nodig.
Misschien als er is wat aan kindermisbruik in de kerk gedaan wordt, dat mijn mening verandert![]()
Wel alles tegen homo´s doen, maar niet tegen kindermisbruik. ik snap m niet hoor...
Dat is logisch, dat je m niet snapt, want daar wordt wel degelijk "iets" tegen gedaan, tegen sexueel misbruik.
Janneke2 schreef:...nu stelde je dee vraag niet aan mij, maar ik vind het wel een aparte invalshoek.
Voor mij heeft een paus GEEN meerwaarde, maar binnen de roomse kerk (ik ben protestant, en daar doen we niet aan pausen) is dat simpelweg hoe het spelletje gespeeld wordt.
Feit is wel, dat in deze tijd van oneliners, tweets en wat al niet het wel handig is, om 1 centraal figuur te hebben, dus daar zijn de protestanten met hun structuur van overleg en parlementen in het nadeel.
Feit is ook, dat een paus (als hij de curie in toom kan houden) veel macht heeft.
Een paus die echt nieuwe ideeen heeft, KAN maken dat die hele club met al die leden meer op to date wordt.
Bijv: deze man noemt zch Franciscus, naar Franciscus van Assisi.
Als hij in de spirit van St. Franciscus veel kunstschatten van het Vaticaan verkoopt, het geld aan de armen geeft, de uitwassen van het kapitalisme aanpakt (er is een oude regel over rente, bijv.)...?
En in de spirit van St. Franciscus dieren en (in deze tijd) het milieu hoog op de agenda zet...?
Idem die hele hierarchie van de roomse kerk, waarn de gewone gelovigen niets te vertellen hebben aanpakt...? (Protestanten volgen de leer van de bijbel, waarin staat, dat besluiten gaan volgens de merderheid en dat leiders worden benoemd van onderop, niet van bovenaf opgelegd.)
Als dat gebeurt, dan kan deze meneer Bergogli aka paus Frans erg veel goeds doen.
(En dan trekt dat met abortus, euthanasie, homorechten etc. gewoon vanzelf wel bij.)
jasz schreef:gewoon uit nieuwschierigheid, wat vind jij dat een paus voor meerwaarde heeft? wat voegt hij extra toe aan de kerk, het geloof, de wereld? Ik zou het niet weten, naar mijn idee voegt hij niet meer toe als elk ander mens, maar dan ben ik juist erg benieuwd hoe jij daarover denkt
jasz schreef:ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld?
jasz schreef:Hij kan inderdaad veel toevoegen, maar alleen binnen het geloof.
jasz schreef:Ik snap niet waarom de paus dan wel op tv moet en alles zo breed gemaakt moet worden. Er zijn tegenwoordig veel meer niet gelovige mensen dan mensen die wel geloven. Dus dan snap ik vooral alle ophef eromheen niet.
jasz schreef:De paus is alleen belangrijk voor katholieke mensen, ikzelf ben dat sowieso niet. Ik neig eerder naar hindoeïsme en boeddhisme dan katholicisme.
jasz schreef:Ik weet niet zo goed hoe dat met protestants is, maar volgens mij staat de kerk daar ook niet echt juichend tegenover homoseksuele mensen.
jasz schreef:[/quote] Ja, klopt. Als een kerk zich nou concreet bezig houdt, met "waar mensen worden geknecht", met het meedogende doel, de ellende op te heffen (of desnoods te verzachten) dan vallen er gewoon vanzelf allerlei dogma's aan duigen.als hij zich fransiscus noemt heb jij het over geld weggeven en mensen helpen, maar onder mensen helpen valt acceptatie ook zeker. Mensen de kans geven te geloven, ook al zijn ze misschien anders.
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik ben nooit gelovig geweest, in ieder geval niet volgens protestants, katholiek of elk ander geloof met 1 god, ik ben gewoon hetero, maar dat is wel iets dat ik gewoon heel erg vind.