De politie in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:11

Weetje wat ik nou nooit zo goed snap? Dat agenten (de meesten) altijd zeggen, ja maar wij halen ook mensen van het spoor, betreden panden waar vuurwapengevaarlijke mensen lopen met gevaar voor eigen leven, zien de meest gruwelijke dingen bij ongelukken. Ja, dit is zo, maar op het moment dat je kiest voor het politie vak weet je dat zulke dingen er nou eenmaal bijhoren. Dat maakt het absoluut niet makkelijker en ook niet leuker, maar ik krijg daar altijd een beetje het idee kijk mij eens zielig zijn van.

Vroeger was ik ook iemand die de grootste hekel aan de politie had. Moet zeggen, nu jaren later, dat ik vaak ook wel net die rotte appels heb getroffen. (Dit werd later door een andere agent netjes vertaald als : 'Ja, niet elke agent heeft even veel gevoel voor mensen.') Ik heb in de loop der jaren veel (heel veel) contact met politie gehad als gevolg van mijn situatie. Maar ongelovelijk, wat heb ik ondertussen een respect voor die mensen gekregen! Ik heb agenten getroffen die mij zo ontzettend goed geholpen hebben, die echt onwijs veel passie hebben voor dat wat ze doen. En ik kan wel zeggen dat ik mede dankzij in het leven sta zoals ik nu sta. En ja, ook nog wel eens de rotte appels. Maar die zul je blijven houden. Adem in, adem uit en ga weer verder.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:16

Talsha schreef:
Weetje wat ik nou nooit zo goed snap? Dat agenten (de meesten) altijd zeggen, ja maar wij halen ook mensen van het spoor, betreden panden waar vuurwapengevaarlijke mensen lopen met gevaar voor eigen leven, zien de meest gruwelijke dingen bij ongelukken. Ja, dit is zo, maar op het moment dat je kiest voor het politie vak weet je dat zulke dingen er nou eenmaal bijhoren. Dat maakt het absoluut niet makkelijker en ook niet leuker, maar ik krijg daar altijd een beetje het idee kijk mij eens zielig zijn van.

Ik denk niet dat dat erachter zit. Het is meer een uitleg: al die bokkers die hier alleen maar roepen hoe k*t de politie is en dat ze alleen maar onterecht boetes uitschrijven en zomaar invallen doen in de huizen van willekeurige mensen - dat dat dus niet zo is. Dat politieagent zijn, veel meer is dan rustig rondjes lopen over straat en af en toe eens gemeen grijnzend iemand van de fiets af sleuren om hem of haar onterecht te bekeuren. Ik weet niet of je het hele topic gelezen hebt, maar er lijken bokkers te zijn die dat echt denken.
En ja, je weet het als je eraan begint, maar zou je je echt realiseren wat dat inhoudt en hoeveel impact dat heeft? Ik weet het niet.

Talsha

Re: De politie in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:24

Ik heb absoluut het hele topic gelezen :) . En vermoed ook dat het zoiets is hoor, maar dat is het gevoel wat ik erbij krijg.

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste mensen voornamelijk met ze in aanraking komen door het stukje orde handhaving. Dat is ook wat je voornamelijk op tv voorbij ziet komen.

Het zal per persoon verschillen hoeveel impact zulke dingen hebben, maar kan me heel goed voorstellen als je voor de zoveelste keer een stoffelijk overschot van de rails moet halen het op een gegeven moment genoeg is. Een opleiding en training kan veel doen en een goede ondersteuning bieden, maar uiteindelijk zal in de praktijk pas blijken hoeveel je als persoon nu eigenlijk echt kunt hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:26

Maar ook asociale weggebruikers beboeten en dan agressie op je af krijgen lijkt me niet echt fijn voor meneer agent terwijl ze wat dat betreft van mij best strak de wet mogen hanteren

En tsjah ik ben ook regelmatig beboet voor te hard rijden, parkeren waar het niet mocht, rijden waar ik niet mocht etc. Maar daar koos ik zelf voor en dan is zo'n bon balen, maar ja

maar ben ook vaak genoeg geholpen door de politie na een inbraak, behoorlijke bedreiging via het werk, ongeluk, etc. Geen verkeerd woord toen over hun handelen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:09

Veel mensen die een hekel aan de politie hebben (want ja, ze zijn allemaal het zelfde, elke agent is het zelfde :x )
zijn vaak in aanraking geweest met de politie doordat ze zelf de dingen niet goed voor elkaar hebben of niet goed hebben aangepakt.

Agenten zijn eikels want ik kreeg een boete omdat ik te hard reed.
Ik haat de politie want ze pakken mijn vriend op (die snachts dronken met zn vrienden door de stad loopt en agressief is tegen iedereen die hem per ongeluk aankijkt)
Het zijn honden die op je geld uit zijn want ze komen zeuren dat ik zomaar ff moet betalen, maar ik betaal mooi mn boetes niet die ik kreeg voor rood licht en ik betaal de verzekering van mijn auto ook mooi niet +:)+

Mensen vertellen niet dat zij degenen zijn die bij het zien van de politie al een grote bek hebben. Ze uitmaken voor alles en nog wat.. en dan verwacht je dat een agent zegt, nou mevrouw, ik laat het bij een waarschuwing? Tja als ik een agent was dan kreeg je hem ook als je begint te schreeuwen en schelden.

Al die stoere verhalen, totaal vervormd en aangepast door het zogenaamde 'slachtoffer' waardoor de agenten in een slecht daglicht worden gezet. Want nee, zij hebben niks fout gedaan hoor, het is allemaal de schuld van de politie. Agenten kunnen zich niet verweren tegenover de mensen die deze onjuiste en onvolledige verhalen te horen krijgen. Verhalen die van mond tot mond gaan, en bij elke persoon die het verhaal verteld, wordt er nog iets spannends bij verzonnen.

En de frustratie over dat jouw aangifte niet serieus genomen wordt.. Er zijn regels, heeel veel regels, waar ze zich aan moeten houden en wat het soms onmogelijk maakt
iets te kunnen doen. Er zijn heeel veel aangiftes van bijvoorbeeld een gestolen fiets, een internet oplichting van 50 euro en noem maar op.. maar er zijn niet genoeg agenten die al deze aangiftes kunnen bijhouden. Dan gaat dus een mishandeling boven een gestolen fiets..

En ja, er zullen er ook tussen zitten die niet altijd het juiste doen, een verkeerd besluit nemen of heel erg op de regeltjes zijn. Die niet zo tactvol zijn
en nors overkomen. Maar is dat niet zo in elke werkomgeving?

Er is ook een heel groot deel die zich ontzettend goed inzet voor de burgers. Die probeert met je mee te denken en het beste met je voor heeft, daar wordt nooit wat over gezegd.

En nee ik werk niet bij de politie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:22

Helemaal waar Noortje

En inderdaad wat je zegt over aangiftes, mensen zeuren maar, maar politiewerk bestaat tegenwoordig uit veel papierwerk en minder doe-werk, de meeste agenten zelf zien dat ook liever andersom. Daarbij is de stapel aangiftes enorm inderdaad. Beleid is gewoon niet goed. Dat ligt niet aan meneer agent maar aan veel hogerop helaas.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:36

Snadrem schreef:
kiki1983 schreef:
Oh dus omdat niemand van mij mijn vader hoeft te reanimeren omdat het gewoon een verschrikkelijk nare rotvent is die alleen maar ellende, pijn en verdriet veroorzaakt bij iedereen die op zijn pad komt en ik de politie niet vertrouw en sommige haat ben ik lachwekkend? Als je had gezegd mijn moeder reanimeren of wie dan ook dan heel graag dat de politie dat doet! Maar als het bij mijn vader niet hoeft omdat hij een gore grote klootzak is ben ik lachwekkend? Meid ik daag je uit. Ga jij een weekje bij mijn vader in huis zitten dan zul je mij veel beter begrijpen.

Dit is voor mij nou eigenlijk een punt waarin de hele discussie mis gaat. Ik maak ergens een paar pagina's terug een opmerking dat er mensen in dit topic zitten die bij wijze van spreken nog liever hun vader laten overlijden dan dat een agent hem moet gaan reanimeren. Dat is gewoon een stelling die ik in zijn algemeen zeg, waarbij ik niet heb gezegd "Kiki laat nog liever..". Dat jij nou stomtoevallig geen goede verstandhouding met je vader hebt en hem daadwerkelijk liever laat overlijden, dat weet ik niet en dat interesseert mij in de zin van deze discussie ook niet. In plaats van "vader" had je in mijn stelling ook "broer", "zus", "vriend", "moeder" of weet ik veel wat kunnen zetten.

Waar het mij om gaat is dat er een aantal mensen, waaronder dus ook jij, Kiki, in dit topic verkondigen dat ze een ongelofelijke rothekel aan politie hebben en die mensen scheren in dit topic door de wijze waarop ze hier hun verhalen neerzetten álle agenten in Nederland over één kam. Dus ook die agent die zijn leven waagt voor een ander. Die agent die een moeder kan gaan vertellen dat haar zoon niet meer thuis komt omdat hij is omgekomen bij een verkeersongeval. Die agent die lichaamsdelen loopt te rapen als er weer iemand voor de trein is gesprongen. Die agent die wordt neergestoken omdat hij slachtoffers van een woningoverval wilde helpen. Die agent die met angst voor zijn leven met getrokken pistool een pand in moet. Die agent die giftige stoffen inademt in de brandonveilige hennepkwekerij. Die agent die na zijn dienst ook gewoon naar huis wil naar zijn gezin, naar geliefde, familie, kinderen, paard. Die agent die zijn leven waagt voor de burger en daarmee kans loopt om 's avonds niet thuis te kunnen komen. Die dingen horen ook allemaal bij het werk van een agent, en daar kiezen ze allemaal voor. Is het dan de beloning om voor rotte vis uitgemaakt worden omdat er ook slechte agenten tussen zitten? Moet ik hier in dit topic nou alle burgers over één kam gaan scheren omdat er een aantal tussen zitten die zich niet behoorlijk kunnen gedragen tegenover anderen en die discrimineren op basis van beroep en uniform? En wat mij dan persoonlijk stoort, is dat die mensen die verkondigen zo'n hekel te hebben aan politie, wel acuut geholpen willen worden door politie, brandweer en ambulance als ze met hun kop door de voorruit van hun auto liggen. Dan zijn ze wel goed genoeg. Er zijn er vast bij die nu gaan reageren en zeggen "Oh, rij maar door, ik hoef hun hulp niet", maar dan kom ik graag even langs als het daadwerkelijk eens nodig is. Eens kijken hoe je er dan over denkt.

Respect komt van twee kanten. Ik kan altijd het respect opbrengen om verder te kijken dan mijn eigen neus lang is. Ik probeer mij altijd voor te stellen hoe de situatie van de andere kant is en ga daar op een geschikte manier mee om. Ik werk me uit de naad voor de meldingen die ik krijg en doe alles wat binnen de kaders van mijn werk en mogelijkheden ligt om de burger te helpen. Om dan vervolgens hier gediscrimineerd te worden op basis van mijn werk. Gelukkig kan ik daar overheen stappen en kan ik de eerstvolgende burger die hulp nodig heeft behandelen alsof dit soort discussies nooit plaatsvinden. Maar je mag gerust weten dat dit soort aannames, broodje-aap verhalen, uit de context gerukte ervaringen van "bekenden" en situaties die éénzijdig belicht worden pijn doen om te lezen als je je gewoon keihard in zet voor je werk en voor de burger. En uiteraard, er zijn tal van voorbeelden waarin de politie ook niet juist handelde en waar excuses op zijn plaats geweest waren, maar moet iedere agent daar dan maar voor boeten?

_/-\o_ _/-\o_
tranen in mijn ogen :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:38

Een agent heeft altijd respect van mij gehad en dat zou ik altijd blijven hebben. Het is meer dan terecht als ze je bekeuren.. 9/10 keer dan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:41

Talsha schreef:

Vroeger was ik ook iemand die de grootste hekel aan de politie had. Moet zeggen, nu jaren later, dat ik vaak ook wel net die rotte appels heb getroffen. (Dit werd later door een andere agent netjes vertaald als : 'Ja, niet elke agent heeft even veel gevoel voor mensen.') Ik heb in de loop der jaren veel (heel veel) contact met politie gehad als gevolg van mijn situatie. Maar ongelovelijk, wat heb ik ondertussen een respect voor die mensen gekregen! Ik heb agenten getroffen die mij zo ontzettend goed geholpen hebben, die echt onwijs veel passie hebben voor dat wat ze doen. En ik kan wel zeggen dat ik mede dankzij in het leven sta zoals ik nu sta. En ja, ook nog wel eens de rotte appels. Maar die zul je blijven houden. Adem in, adem uit en ga weer verder.

het gaat er eigenlijk om dat agenten worden uitgemaakt voor dingen die niet erg prettig zijn (en naast agenten ook andere hulpverlenders, wegmedewerkers etc)
en ja die mesnen hebben het soms erg zwaar en ja dat vind ik zulke kortzichtige opmerkingen erg pijnlijk.
niet alleen voor de hulpverlener in kwestie, maar ook omdat de persoon die het uit niet verder kan kijken dan zijn neus lang is.

zoals ik in het begin als zei, het gaat niet om de keren dat het goed gaat maar de ekren dat het fout gaat. daarom zijn er regels daarom is er handhaving.
en het mooiste is nog dat de meeste agenten niet eens klagen maar gewoon hun werk doen, omdat het hun plicht is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:54

Ik haat agenten niet. Maar ook in België loopt het regelmatig mis. Ik kom niet frequent in aanraking met de politie. Krijg ik boetes, dan baal ik maar die heb ik zelf gereden. Maar de dingen die ik met ze heb meegemaakt, zorgen ook dat ik meer geneigd ben om de gemiddelde agent zijn "goede bedoelingen" in twijfel te trekken, dan dat ik er van uit ga dat ze de wereld willen redden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:02

Denk dat dat ook niet de insteek is van de agent om ' de wereld te redden' maar dat ze geïnteresseerd zijn in ordehandhaving en mensenwerk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:04

Mensenwerk? :) Dan zouden een aantal er van toch iets meer gevoel voor het wezen "mens" moeten krijgen. _O-
Nee, ik kan echt niet zeggen dat mijn eerste reactie is van te ontspannen als ik een agent zie. :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:07

Ach, heb je wel eens sommige artsen gesproken? Die zijn nou ook vaak niet echt invoelend, zijn nu artsen ook slecht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:14

Ik heb de afgelopen maanden heel veel artsen gesproken zelfs. _O-
En daar zaten er meer tussen die mens waren, dan tussen de agenten.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:21

Ayasha schreef:

Wat een rare opmerking zeg.
Politieagenten die niet met mensen kunnen werken, zullen niet lang politieagent zijn, in ieder geval niet executief.
Maar misschien dat mensen in België over het algemeen 'minder mens' zijn? :?
Als we dan toch weer iedereen over 1 kam aan het scheren zijn.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:22

Hier wisselende ervaringen met de politie, maar absoluut veel respect voor die mensen!

's Nachts na een avondje stappen waren we een dronken vriendinnetje naar huis aan het brengen, hoop geklungel met 4 fietsen, 2 mensen die de fietsen vast moesten houden en een die het dronken meisje ondersteunde. Politie die langs kwam rijden kwam vriendelijk informeren of het lukte en heeft uiteindelijk haar naar huis gebracht, helemaal top!

Een slechte ervaring was na een diefstal, 3x een afspraak gemaakt om aangifte te doen, de eerste 2 keer was de agent helemaal niet aanwezig op het regionale bureau omdat het 'daar te koud was'. Dus bleef ze maar op het hoofdkantoor, moesten we daar maar heen rijden. Dit vind ik niet kunnen, ook de verdere afhandeling duurde erg lang. Gelukkig heeft een derde partij ervoor gezorgd dat alles binnen een week weer hersteld was, maar de politie sloeg nogal een modderfiguur.

Persoonlijk vind ik dat er binnen de politie meer aandacht mag komen voor kantoorwerk, zoals het oplossen van diefstal, oplichting (bijv op marktplaats, waarom zou er pas aandacht voor kunnen zijn als er voor 1000-en euro's van meerdere gedupeerden gestolen is?). Laatst in het nieuws was ook een onderzoek waaruit bleek dat veel aangiftes onnodig lang op de stapel belanden en dat er in veel gevallen geen werk van gemaakt word.

Natuurlijk brengt een dagje boetes uitschrijven meer op, maar het laten liggen van aangiftes vind ik niet kunnen. Je kunt zeggen wat je wil, maar de politie is geen bedrijf waar winst mee gemaakt moet worden, dus wat mij betreft zetten ze een aantal agenten lekker op de aangiftes :j

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:25

Daarom stem ik ook altijd op een partij die meer agenten in dienst wil. :j

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:30

wat ik zelf als heel jammer ervaar bij dit topic, is dat ik een beetje het idee krijg dat sommige mensen met de hakken in het zand staan.
Of je nou goede of slechte ervaringen hebt met de politie in het algemeen, dat neemt niet weg dat beiden mogelijk zijn. En een beetje openstaan voor elkaars ervaringen en/of emoties kan geen kwaad lijkt me.
Wellicht kan iemand die de politie ongeveer heilig verklaart mening bijstellen naar: gut als het toch vaker misgaat dan ik dacht, mss kan ik dan mijn mening iets bijstellen. Terwijl de ander mogelijk denkt: jeeeeeee wat ben ik blij te horen dat het ook wel goed kan gaan, mss kan ik daarop mijn visie weer iets bijstellen en er wat positiever in proberen te staan.
Natuurlijk komen daar ook momenten in voor dat je normaal gesproken zou denken: "pffff ja hoor en dat is volgens jou gebeurd?? dat kan toch niet!!"

Het lijkt mij trouwens dat het systeem niet goed aansluit bij de idealogie waardoor mensen bijv. dit beroep kiezen.
We zullen maar in het midden laten of sommige bekeuringssessies nou te maken hebben met veiligheid of het spekken van de staatskas dan eh ;)

Met stellingen als: 'ow nou als jij een brave burger bent kom je niet in contact met de politie' kan ik persoonlijk niks.
Als ik terugkijk naar de ervaringen die ik heb met politieagenten vind ik dat die over het algemeen slecht verlopen zijn.
Als ik daar hier over uit zou wijden zouden we al op pag.12 zitten gelijk hahaha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:31

YouthReiner schreef:
Ayasha schreef:

Wat een rare opmerking zeg.
Politieagenten die niet met mensen kunnen werken, zullen niet lang politieagent zijn, in ieder geval niet executief.
Maar misschien dat mensen in België over het algemeen 'minder mens' zijn? :?
Als we dan toch weer iedereen over 1 kam aan het scheren zijn.

Dat zou zomaar kunnen. :+ Als je je beter voelt door dat te zeggen. :D
Ik heb gewoon meer "minder goede ervaringen" met politie-agenten, dan met artsen. Meer staat er in dat bericht niet. Als jij daarvoor zo moet reageren, ga dan je goddelijke gang maar. Misschien hebben we in België gewoon veel fijnere artsen dan jullie in Nederland. Dat kan ook nog.

Laatst heel fijn contact gehad met een agent, en dat nog wel op nieuwjaars-nacht. Was een fijne opsteker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:38

Hier ook heel wisselende ervaring met agenten, en helaas de meeste toch minder positief.

Overigens, wat mij bijv. bij wegmisbruikers opvalt is dat degene die schelden en schreeuwen en 5 overtredingen maken, er vaak maar 1 of 2 hoeven te betalen en de rest 'waarschuwing'wordt. Terwijl meegaande mensen gewoon aan de boete hangen.. Ja, als je dat op tv laat zien, maak je geen vrienden en werk je 'meewerken' niet in de hand.. :?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:49

@Ayasha

Mjaaa je kan het ook zo zien, als jij meer minder goede ervaringen hebt met politie agenten dan is het wellicht tijd om achter je oren te krabben hoe dat komt :+

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:50

ja die mening deel ik met je Cer. Zo was er bij wegmisbruikers ook te zien dat in de Haagse binnenstad fietscontrole was.
Was een mevrouw van de fietsbond die een reservelamp bij zich had nb. juist uit voorzorg. En nee dat mocht ze niet monteren: eerst bekeuring. Zou toch zelf denken dat het doel veiligheid zou moeten zijn.....
Vind het echt jammer: naast een enkeling die er idd een potje van maakt vind ik het jammer dat er ook spelden in laag water worden gezocht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:51

huppelz schreef:
ja die mening deel ik met je Cer. Zo was er bij wegmisbruikers ook te zien dat in de Haagse binnenstad fietscontrole was.
Was een mevrouw van de fietsbond die een reservelamp bij zich had nb. juist uit voorzorg. En nee dat mocht ze niet monteren: eerst bekeuring. Zou toch zelf denken dat het doel veiligheid zou moeten zijn.....
Vind het echt jammer: naast een enkeling die er idd een potje van maakt vind ik het jammer dat er ook spelden in laag water worden gezocht.

En zo wordt politie dus negatief neergezet, alsof ze niets anders doen dan zeiken over onbelangrijke dingen en graag boetes uitschrijven

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:53

Colway schreef:
En zo wordt politie dus negatief neergezet, alsof ze niets anders doen dan zeiken over onbelangrijke dingen en graag boetes uitschrijven

Ja, maar daar werken ze dan zelf toch aan mee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:14

Colway schreef:
@Ayasha

Mjaaa je kan het ook zo zien, als jij meer minder goede ervaringen hebt met politie agenten dan is het wellicht tijd om achter je oren te krabben hoe dat komt :+

Hier een paar voorbeelden vlak voor ik naar de paarden ga, mag jij oordelen.

sit. 1 had te maken met een inbraak bij mijn eigen huis. Eentje die ik niet gepleegd heb gezien ik de sleutel heb, ik hoef de deur niet open te breken om binnen te gaan. Moet ik me achter mijn oren krabben?

sit. 2 was een agent die de regels zelf niet kende en die na veel tamtam en spreken met zijn hogere moest toegeven dat ik toch wel gelijk had.
Opnieuw, moet ik me hier achter mijn oren krabben?

Sit 3. was een hond die losliep en waarbij ik al meerdere keren voor bij de eigenaren geweest was om hen te vragen hun hond bij te houden gezien wij teefjes hebben en dat ongeholpen mannetje in onze afgesloten tuin raakte). Moet ik me achter de oren krabben?