nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:23

schoentje schreef:
Ja, wat bedoel je ceasario?

Het allemaal overtrokken is..
Gewoon stoppen met dat nerts-verhaal in Nederland..
Wat andere doen in het buitenland zou ik geen boodschap aan hebben.
Ik weet nog 55 jaar geleden hoe mijn oom begon met nertsen en uitgroeide tot in die tijd de grootste in Nederland ..
Nu ik was er niet zo trots op hoe in die tijd een nerts in een kistje gedaan werd en aan de slang gekoppeld die weer aan de uitlaat van een pruttelende mercedes zat om ze zo te vergassen...
en dan die klerelucht van het voer en die dieren die uitbraken..
Kortom nertsen het is niet meer van deze tijd.

Schoentje

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 20:29

En wat voegen de reacties daar toe aan de discussie die hier al gehouden is?
Ik ga verder niet weer opnieuw beginnen waarom ik vind dat ze het op deze manier verkeerd aanpakken, dat kun je teruglezen op de vorige pagina's.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:50

schoentje schreef:
En wat voegen de reacties daar toe aan de discussie die hier al gehouden is?
.

Het ging meen ik om jouw reactie op het artikel.

Verder is de beslissing genomen einde verhaal.. en je kunt wel je druk maken over import etc..maar dat is echt hollands..
waarom zij wel en wij niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 21:12

Denk je dat ik de enige ben met die achternaam? ;) Ik was het in ieder geval niet.

Het gaat niet om het 'zij wel en wij niet', maar dat het beestje met dit besluit niet geholpen word.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:07

Gewoon zelf geen bont dragen: geen vraag, geen aanbod. Maar bijvoorbeeld Russen afleren bont te dragen zal erg lastig zijn, geen idee of nep bont net zo goed isolerend is te maken als echt bont...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:16

schoentje schreef:
Denk je dat ik de enige ben met die achternaam? ;) Ik was het in ieder geval niet.

Het gaat niet om het 'zij wel en wij niet', maar dat het beestje met dit besluit niet geholpen word.

Maar we moeten ergens beginnen, niet waar? (ben jij toevallig nertsenfokker?)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 16:34

Nee, ik ben geen nertsenfokker, en ook geen familie van me die dat is.
Ik ben ruiter van beroep, maar heb gewoon een nuchtere kijk op de zaak en heb natuurlijk ook een sympathie voor boeren en hun werk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:42

Ik heb geen aandelen in bont en ik draag het eigenlijk ook niet maar heb eigenlijk niet zo;n probleem met nertsen fokken voor bont. Ja er wordt geld mee verdiend en dat is toch ook de bedoeling.
Was van de week op een kleindieren markt,honderden muisjes,ratjes,konijntjes en de meeste gaan toch naar de slangen. Hele bakken "afgekeurde" schattige konijntjes gingen voor de dood zo gaat dat nu eenmaal.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:24

Ach het is maar een beest? ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:34

Het is maar een beest..

Dit is de reden waarom het allemaal gestopt wordt... niet omdat ze die mensen hun werk willen afnemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:50

@Laptopmuis
Dit zijn nog de oude hokken!
Vanaf 2008 golden er nieuwe welzijnseisen en zijn de hokken veel groter (zowel het draad gedeelte als het nachthok), ook moet er speelgoed aanwezig zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:52

Dat is een oud filmpje, de nertsen in Nederland zitten inmiddels in betere huisvesting.
Maar door het uit Nederland te verbannen maar de import niet te verbieden, word er geen nerts minder gedood, alleen op een veel gruwelijkere manier.
Waarschuwing! Kijk dit filmpje niet als je aan het eten bent, want het is gruwelijk! Maar dit staat de nertsen waarvan de fokkerij naar het buitenland verbannen word dus te wachten!

Als dan toch steeds de vergelijking getrokken word met kinderen, zal ik het ook maar eens doen.
Het verbieden van fokkerijen in Nederland, maar geen importverbod instellen, vind ik hetzelfde als:
kinderen die uit hetzelfde gezin op een school steeds met blauwe plekken naar school toe komen, waarvan de leerkracht dan tegen de ouders zegt, 'trek ze de volgende keer maar een lange broek en lange mauwen aan als ze blauwe plekken hebben en bij een blauw oog mogen ze van mij wel hun zonnebril ophouden in de klas, dus zet ze die dan ook maar op'.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:55

Laptopmuis bij de gemiddelde kinderboerderij gaan toch ook de overtollige dieren weg? Alle haantjes die geboren worden gaan heus niet allemaal naar een leuk baasje. Daar wordt toch ook gefokt omdat het zo leuk is om jonge dieren in het voorjaar te hebben? Is dat dan zoveel anders?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:17

Als we maar blijven vergelijken en naar ander leed blijven wijzen komen we nooit ergens. Natuurlijk is er veel meer leed te vinden, maar je kan niet alles tegelijk oplossen.

En een houding van:" zo is het nu eenmaal" zal ook weinig problemen oplossen.
Het gaat in dit topic over het verbod op het fokken van nertsen in Nederland. Ik ben het ermee eens dat dit een druppel op een gloeiende plaat is. Maar het is wel een begin. Nederland is dan het vierde europese land met een fokverbod straks.
En ik schat zo in dat er echt nog wel politici en groeperingen (zoals bont voor dieren) zijn die snappen dat het probleem hiermee niet is opgelost, en die door zullen strijden.

In Israel willen ze een totaalverbod op bont. 86 procent van de Israeli staat daar blijkbaar achter. En dat is ook waar het begint, bij het volk, bij ons. Als wij het niet kopen, hoeft het ook niet te worden geproduceerd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:06

Exact! Je moet ergens beginnen. De volgende stap een importverbod!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:31

Israel waar ze al moeite hebben met mensenrechten?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:39

Dus als ik het goed begrijp willen jullie dat er eerst dezelfde hoeveelheid nertsen gedood worden, maar dan op een gruwelijke manier, zolang het maar uit ons oog is, om vervolgens nadat er miljoen vreselijk gemarteld zijn voor onze bontjes, omdat er geen importverbod was, heel misschien als dat eens voor elkaar komt, pas een vermindering van het doden van nertsen komt?
echte dierenvrienden zijn jullie ;)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:02

Precies. onze. bontjes.
Gewoon stoppen met bont kopen dus.

Ik had ook veel liever gezien dat er een importverbod aanvast zit. En ik ben het met je eens dat alleen een fokverbod niet te lang moet duren. Maar ik hoop dat dit een begin is, een eerste stap, die snel resulteert in vervolgstappen.

Maar het begint allemaal bij onszelf. Dus nogmaals stoppen met kopen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:10

Ik geloof niet dat je de jeugd van de bontkragen af krijgt zo lang ze in zijn en verkrijgbaar. Daarom zou een importverbod beter zijn, dan is het niet meer legaal verkrijgbaar in nederland en raakt het vanzelf uit de mode.
Dat is dus ook de rede dat ik het fokverbod zoals het nu vorm gegeven word, dom en hypocriet vind en dus ook de rede dat ik dit topic gestart ben....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:33

Ik geloof dat je je punt wel gemaakt hebt en we een beetje uitgediscussieerd zijn.
Een importverbod is ook dom en hypocriet, als je zo redeneert als jij.
Er bestaat nl ook een importverbod op ivoor en diverse exotische dieren. Vandaag zag ik op het nieuws dat wij wereldwijd, op Duitsland na, de grootste importeur van die illegale troep zijn!
Zolang er een markt voor is, zal het geïmporteerd worden. De gemiddelde Nederlander geeft geen zier om beesten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 01:56

het verschil met ivoor is dat het een hebbeding is, net als kunst ofzo. Bont draag je als fashion item. Wanneer het illegaal is, zal er in ieder geval een heel stuk minder van verkocht worden dan nu het geval is, omdat er moeilijk aan te komen is en daardoor duur en omdat je het eigenlijk toch niet kunt dragen omdat je dan moet kunnen verklaren hoe je eraan komt.

En waarom val ik steeds in herhaling, omdat er steeds weer nieuwe mensen komen met dezelfde argumenten, dan geef ik weer dezelfde antwoorden, want ik begrijp ook wel dat als je nieuw een topic binnenvalt, je geen 10 pagina's terug gaat lezen :D

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 02:49

@Schoentje: mensen komen met dezelfde argumenten omdat je ze niet kan ontkrachten. Ik heb al je reacties gelezen, maar begrijp nog steeds niet waarom je het verband niet snapt met bijvoorbeeld kinderprostitutie: hier verboden, mensen gaan naar bijvoorbeeld Thailand om het daar te kunnen doen, waar kinderen in veel ergere omstandigheden zitten. Volgens jouw redenatie zouden we dat hier moeten toelaten omdat het voor de kinderen hier iets minder erg is. Leg eens uit waarom dit verband volgens jou niet opgaat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 04:36

Ik vind dat je dieren niet met kinderen kan vergelijken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 09:47

Ik kan niet begrijpen hoe jullie het verband kunnen leggen met kinderprostitutie. Ik had daar al eerder een antwoord op gegeven, maar zal het misschien nog eens wat duidelijker doen.

Zoals Kohtje zegt, mensen en dieren zijn niet hetzelfde, dat vind ik ook. We eten geen mensenvlees, we kopen en verkopen geen mensen, we huren en verhuren ze niet, etc. Daarbij denkt een dier niet als een mens, hij weet niet dat ie gaat sterven.

Ten tweede, door kindermisbruik illegaal te maken is er in z'n totaliteit minder kindermisbruik. Er is moeilijker aan te komen en om het uit te oefenen moet je naar landen waar het ook illegaal is, maar het op de een of andere manier toch gedoogd word en waardoor je de kans loopt gepakt en veroordeeld te worden. In z'n totaliteit zullen er door een verbod minder kinderen misbruikt worden, al zal het in de illegaliteit helaas altijd blijven bestaan, omdat het om een genot gaat, het kan stiekem op donkere zoldertjes gedaan worden waar niemand het ziet. En dat willen pedofielen ook zo houden.
Dat in tegenstelling tot bont. Mensen dragen dat juist om te laten zien, omdat ze het mooi vinden. Wanneer het importeren illegaal word, word het lastig om er aan te komen. En kun je het eigenlijk ook niet meer met goed fatsoen dragen. Er zal in z'n totaliteit dan dus minder bont gebruikt worden, net met kindermisbruik, maar het grote verschil is dan dat je geen illegale bontjas koopt om hem thuis neer te hangen op een kamertje zodat je er af en toe naar kan kijken.

Maar van de voorstanders van het nertsenfokverbod heb ik ook nog geen betere argumenten gehoord dan 'we moeten toch ergens beginnen' en 'we gaan zo het goede voorbeeld geven aan andere landen'.
Om dan toch maar weer op de vergelijking met mensen terug te komen wat jullie steeds doen, hoe is dit besluit in jullie ogen anders dan die leerkracht die tegen ouders zegt dat de ze de blauwe plekken van hun kinderen moet verbergen? In het kader van 'wat niet weet wat niet deert' en 'wat we niet zien, dat is er niet'.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:35

Is ook geen vergelijk! De leerkracht zegt namelijk niet dat je de blauwe plekken moet verbergen; hij zegt dat je in dit land je kind niet mag slaan!
Een kind dat in het buitenland geslagen is, mag hier wel over straat. ;)
Dat importverbod komt er wel, als we hier maar mee beginnen. -o, dat verbod gáát er ook komen! :)*