Mishandelde grensrechter Almere overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:53

San, goed bezig. Overigens heb ik inmiddels ook uit meerdere bronnen begrepen dat het slachtoffer pas enige tijd na de mishandeling onwel werd. In het onderzoek zal dus allereerst moeten worden vastgesteld dat de mishandeling daadwerkelijk de oorzaak was van het overlijden.

Loetie, ik denk dat alle kinderen ‘vanzelf’ mede worden opgevoed door de omgeving. School, familie, vriendjes bij wie ze thuis spelen, de sportvereniging et cetera. Dat er ouders zijn die hun deel van de opvoedingstaak wat serieuzer zouden kunnen nemen ben ik wel met je eens, maar als ik het voor het zeggen had zouden een hoop ouders überhaupt geen kinderen krijgen. Bijvoorbeeld ouders die tijdens de opvoeding vergeten te vermelden dat domme, onbeschofte en kortzichtige uitlatingen altíjd ongepast zijn, óók wanneer je die anoniem op internet zet.

Purny, wat bedoel je met ‘de marrokaanse generatie’? Ik ken de niks-generatie, de applaus-generatie, de babyboomers en nog zo wat maar ik heb nog nooit gehoord van een Marrokaanse generatie?

Van mensen die mensen dat ons strafrecht te soft is zou ik serieus graag horen hoe met deze jongens zou moeten worden omgegaan. Ik las bijvoorbeeld iets in de trant van meteen levenslang vastzetten. Maar voor zover ik weet gaat dat gewoon niet passen, ook niet met meer gevangenen in één cel. Om nog maar te zwijgen van de kosten, gevangenissen maken in de regel niet veel winst en ik heb er geen behoefte aan om meer belasting te gaan betalen om zwaardere straffen te gaan betalen die vervolgens ook niet leiden tot minder criminaliteit.
Naar Siberië sturen is ook niet echt haalbaar, Siberië is namelijk niet van Nederland en als een gebied niet van ons is dan mogen we daar gek genoeg niet zomaar allerlei mensen heensturen die we zelf niet meer willen hebben. Daarnaast lost het niets op, de Britten hebben het een poos geprobeerd met Australië maar de criminaliteit is daardoor niet uit Engeland verdwenen.
Naar Marokko sturen lijkt me al even lastig aangezien het hier naar alle waarschijnlijkheid gewoon om Nederlandse jongens gaat. Mogelijk van Marokkaanse afkomst, maar dat is dan weer niet van invloed op de mogelijkheden om staatsburgers van het ene naar het andere land te verplaatsen.

Degen die zich meende te herinneren dat hij/zij met 15 jaar wél prima in staat was de consequenties van zijn/haar gedrag te overzien kan in theorie de waarheid spreken. De ontwikkelingsstadia van de hersenen kunnen van persoon tot persoon wat verschillen (al zou ik me toch wat zorgen maken over vroege dementie, snel ontwikkelen hersenen zullen vast ook snel aftakelen). Desalniettemin zal de beoordeling van de geestelijke vermogens van deze jongens en dan met name de vraag of zij wel of niet onder jeugdrecht vallen hopelijk worden gebaseerd op wetenschappelijke feiten en niet op de herinnering van een Bokker.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:59

Ik denk ook dat je de club niet uit hoeft te sluiten :n Maar er ligt een schone taak voor de KNVB en de club om te laten zien dat het wel anders kan en dat er maatregelen genomen worden om dit in de toekomst te voorkomen. Ik denk dat je het bijvoorbeeld naar de kaboutertjes (ja zo heten ze echt) en de andere jonge voetballertjes niet kunt verklaren. Die moet je denk ik lekker laten voetballen en door een ander beleid opvoeden in en om veld.
Het betrokken team moet voor de rest van het seizoen uit de competitie gehaald worden om orde op zaken te stellen en ervoor te zorgen dat er tijdens de wedstrijden die nog gaan volgen geen vergeldingsacties gaan plaatsvinden.

Er was gisteren een voetbalclub op de tv die een heel streng beleid heeft inzake schelden, geweld e.d. in en om het veld. Dit werkte heel erg goed en er was sinds de nieuwe regels veel meer sportiviteit in het spel en om het veld. Zelfs het schelden werd daar vanuit de club al bestrafd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:02

Ik bedoel dat Marokkanen allemaal lopen te jammeren en te janken dat ze gewoon gediscrimineerd worden terwijl daar onder meer het grootste tuig zit, niet te vergeten met de andere allochtonen. Maar als jij iemand eerst half dood trapt en het slachtoffer weet te ontkomen en je krijgt hem daarna weer te pakken en trapt hem dan vervolgens nog meer halfdood, dan mag je echt niet gaan verwachten dat er mild met je om word gegaan. Dan mag je je hele leven achter de schouder gaan kijken en hopen dat je niet hetzelfde word aangedaan. Dan mag je bidden 's avonds dat je weer een dag overleefd hebt. Lijkt mij meer voetjes in het beton gieten en zo de noordzee in... of ben ik nou te hard voor deze mensen? Ze kunnen nergens heen en een goede opruiming lijkt mij vanzelfsprekend. Oog om oog, tand om tand!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:03

Het team is al uitgesloten en de drie betreffende jochies zijn van de club gekickt. Ik denk dat je eerder de rest van de spelers uit de rest van de teams wat respect naar de vrijwilligers van de club moet bijbrengen. Zonder hen is het knap lastig voetballen en dat zouden ze moeten beseffen als ze zo'n liefhebber zijn van hun sport.

chevax

Re: Mishandelde grensrechter Almere overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:10

Er is imo toch echt een hemelsbreed verschil tussen niet volledig de consequenties van je daden kunnen overzien of iemand willens en wetens mishandelen. Helemaal mee eens dat er niet ongenuanceerd moet worden geroepen, maar telkens terugkomen op "onvolgroeide hersenen" valt voor mij in datzelfde rijtje.
Je schopt en slaat geen medemens, ongeacht je leeftijd!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:37

Helemaal eens met Sakkia dat hier een (forse) taak voor de KNVB ligt. En de bond is al behoorlijk verkeerd begonnen, het zou geen kwaad kunnen om daar eens wat bestuursleden op aan te spreken.

Purny, dank voor je antwoord. Als ik het goed begrijp gaat het je niet om een bepaalde generatie maar puur om afkomst en daar heb je ongetwijfeld je eigen redenen voor. Ik weet ook niet of je te hard voor deze of andere mensen ben, ik weet alleen dat je op mij overkomt als iemand die zonder enige kennis van zaken en zonder goed na te denken een hoop hele domme en tamelijk onbeschofte dingen roept. Daar is verder weinig aan te doen omdat we gelukkig nog steeds in een vrij land leven, maar ik zou het zelf heel erg vervelend vinden als mensen de dood van één van mijn naasten zouden aangrijpen om op een openbaar forum zulke dingen te gaan roepen. Then again, als er net iemand dood is heb je over het algemeen wel iets beters te doen dan op internet te gaan kijken wat volslagen onbekenden ergens van vinden, dus vermoedelijk hebben er niet veel mensen last van jouw teksten.

Chevax, je schopt en slaat inderdaad geen medemens, ongeacht je leeftijd. Het punt is nu juist dat dat wél is gebeurd. En daar moet een reactie op komen in de vorm van een aanklacht en een proces en een straf. Waar bij het toch best een klein beetje belangrijk is met welke factoren rekening gehouden moet worden en met welke niet. Gezien de leeftijd van de jongens is de vraag in hoeverre sprake was van willens en wetens mishandelen bijvoorbeeld relevant om te beoordelen of deze zaak onder jeugd- of volwassenenrecht moet worden behandeld. Het verschil tussen jeugd- en volwassenenrecht is onder meer gebaseerd op de verschillen in hersenontwikkeling en persoonlijk vind ik het wel een prettig idee dat over dit soort zaken wordt beslist door mensen die wél kennis van zaken hebben en wél in staat zijn rustig na te denken voordat ze een oordeel vellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:51

Dus maura jij vind ongeacht de leeftijd en de achtergrond dat deze jongens volgens het jeugdrecht berecht moeten worden? Deze man is nadat hij weg kon komen nog eens verder in elkaar geschopt, doelgericht tegen zijn hoofd en nek. Zij zijn het leven niet meer waard. De familie heeft levenslang, zij zetten het misschien op Twitter en vinden het o zo stoer... Zij hebben doelbewust de man in elkaar geschopt.
Ik ben niet racistisch ofzo maar ik vind dat als iemand een leven afneemt hij of zij zelf geen recht meer heeft op een leven. De dader neemt niet 1 leven weg, maar ook die van de families.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:00

dit is echt in- en in triest!
Het zal je vader maar zijn.
Het zal je zoon maar zijn.

Oke, misschien (ik weet het echt niet, ik heb er geen verstand van en ik was er niet bij) was deze grensrechter wel reuze irritant, maar dit gedrag is natuurlijk nooit en te nimmer goed te keuren.
Dat deze jongens dan toevallig van marokaanse afkomst zijn doet niet terzake, al is dat natuurlijk wel koren op de molen voor sommige mensen.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:04

Geen leven meer vind ik persoonlijk te ver gaan.
Werkkamp ben ik wel voor, doet men iets nuttigs.
Laat ze eerst maar is 10 jaar werken (regiem zoals in het leger) en dan is kijken of men wel of niet terug kan keren in de maatschapij. Zo ja? Passende opleiding. Zo niet? Blijf je lekker aan het werk.
Ik vind dat het systeem te soft is, als dit om een potje voetbal gaat wat doe je dan als je ontslagen wordt?
Schiet je,je baas dan neer? Een hele familie terug sturen kan je ook niet maken dan zijn er nog meer "slachtoffers" want misschien heeft broer of zus hier wel een vaste baan etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:05

purny schreef:
Dus maura jij vind ongeacht de leeftijd en de achtergrond dat deze jongens volgens het jeugdrecht berecht moeten worden? Deze man is nadat hij weg kon komen nog eens verder in elkaar geschopt, doelgericht tegen zijn hoofd en nek. Zij zijn het leven niet meer waard. De familie heeft levenslang, zij zetten het misschien op Twitter en vinden het o zo stoer... Zij hebben doelbewust de man in elkaar geschopt.
Ik ben niet racistisch ofzo maar ik vind dat als iemand een leven afneemt hij of zij zelf geen recht meer heeft op een leven. De dader neemt niet 1 leven weg, maar ook die van de families.

Ik denk niet dat Maura dat vindt, echter blijft zij, net als ik, rationeel naar de zaak kijken en is daarom beter in staat te verklaren hoe e.e.a. aangepakt wordt en waarom.

De kans dat deze jongens (de 16-jarigen) volgens het volwassenenstrafrecht worden berecht is best groot, en ik hoop ook van harte dat het gebeurt, want ook ik betwijfel of de jongens de gevolgen van hun acties niet konden overzien. Wellicht ten dele niet, maar dat is aan de experts om te onderzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:06

vickers schreef:
Laat ze eerst maar is 10 jaar werken (regiem zoals in het leger) en dan is kijken of men wel of niet terug kan keren in de maatschapij. Zo ja? Passende opleiding. Zo niet? Blijf je lekker aan het werk.
Ik vind dat het systeem te soft is, als dit om een potje voetbal gaat wat doe je dan als je ontslagen wordt?
Schiet je,je baas dan neer? Een hele familie terug sturen kan je ook niet maken dan zijn er nog meer "slachtoffers" want misschien heeft broer of zus hier wel een vaste baan etc.

Wat denk je dat de delinquenten in de penitentiaire inrichting doen?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:07

hoor net op het nieuwa dat ze over 2 dagen worden voorgeleid voor doodslag en mishandeling... Geen mishandeling met de dood tot gevolg.. Hoe zat het ook alweer precies, het verschil..?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:09

Ik had het hier een paar minuten geleden nog over met mijn vader. Echt belachelijk dit, kan me hier zo ontzettend boos over maken.

Zul je zien dat die k*tjongens weer een goede advocaat ofzo krijgen en er weer makkelijk mee weg komen. Die grensrechter is namelijk daarna nog even naar een voetbalwedstrijd wezen kijken nadat hij geslagen was en is daarna thuis pas overleden aan zijn verwondingen. Dan zal die advocaat van die poedersuiker wel weer zeggen: "Je kunt het niet bewijzen dat de grensrechter daardoor is overleden, omdat hij daarna nog naar een voetbalwedstrijd is geweest" En dan zal het wel weer strafverlaging worden. Ik werk zelf in een TBS-kliniek maar mennnn wat heb ik een BLOEDHEKEL aan het rechtsysteem hier in Nederland..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:11

Zware mishandeling met de dood tot gevolg, bedoel je.

Dan wordt de eis van het OM behoorlijk hoog, doodslag betekent namelijk dat je erop uit bent iemand dood te maken zonder voorbedachte rade. Ik vraag me ten zeerste af of dat het doel was van de jongens, of het bewezen kan worden en of de eis standhoudt bij de rechter, ik dénk namelijk van niet.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:16

oh, er werd toch echt doodslag en mishandeling genoemt, geen mishandeling met de dood tot gevolg...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:16

Uiteindelijk zal sectie uitmaken of Richard is overleden aan de gevolgen van de mishandeling. Vaak hebben mensen interne bloedingen en merken ze er niks van, tot ze komen te overlijden aan de gevolgen van de verwondingen. Volgens mij is mishandeling met de dood tot gevolg minder zwaar aan te rekenen dan dood met mishandeling?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:21

In en in triest dat een potje voetbal zo af moet lopen. Vreselijk voor de familie en echt traumatisch voor de jongste zoon. Walgelijk.

San87, pluim voor je kalmte en ratio die je in dit topic tentoonspreid. Als ik sommige reacties zo lees ben ik erg blij dat wij geen juryrechtspraak hebben.

Nrkee, uit de autopsie zal blijken waaraan de man is overleden en er zijn genoeg ooggetuigen om de mishandeling te bevestigen.

Edit: wat Purny zegt dus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:26

Vas schreef:
oh, er werd toch echt doodslag en mishandeling genoemt, geen mishandeling met de dood tot gevolg...

Je leest verkeerd wat ik bedoel :). Zware mishandeling met de dood tot gevolg is waar we het gisteren over gehad hebben, de verschillen heb ik ook aangegeven, die kan je zo terug lezen. Mocht je het dan nog niet helemaal snappen, dan ben ik gaarne bereid e.e.a. te verduidelijken.

Overigens snap ik wel dat het OM hier voor doodslag gaat, want daar zou je het eventueel onder kunnen scharen. Het is wel erg lastig om te bewijzen omdat het OM dan moet gaan aantonen dat de daders als doel hadden de man te doden en niet om de man zwaar te verwonden.

purny schreef:
Uiteindelijk zal sectie uitmaken of Richard is overleden aan de gevolgen van de mishandeling. Vaak hebben mensen interne bloedingen en merken ze er niks van, tot ze komen te overlijden aan de gevolgen van de verwondingen. Volgens mij is mishandeling met de dood tot gevolg minder zwaar aan te rekenen dan dood met mishandeling?

Klopt.

Maximale straf voor de eerste is 10 jaar, de maximale straf voor de tweede is 15 jaar. Echter is de tweede in dit geval moeilijk te bewijzen omdat de man nog leefde toen de jongens stopten met de mishandeling en hij zelfs nog handelingen heeft verricht. Daarom vind ik doodslag een lastig te bewijzen eis, poging tot doodslag zou dan beter standhouden, denk ik. De straf behelst dan maximaal 2/3e van de oorspronkelijke straf.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:30

nou, laten we dan maar hopen dat ze de eerste kunnen bewijzen en zede daders de eerste 10 jaar enkeltjestrafkamp geven..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:32

Zelfs als doodslag bewezen kan worden hoeft de maximale straf nog niet toegekend te worden. En strafkampen kennen wij niet, zoals ik ook al 3 miljoen keer heb gezegd.

En voor jou dezelfde vraag; wat denk je dat delinquenten in de penitentiaire inrichting doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:34

Echt onbegrijpelijk dat zulke jonge kinderen tot zoiets in staat zijn. Walgelijk. Het zal je kind maar zijn die dat gedaan heeft.
Er zijn gewoon geen woorden voor.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:40

_San87_ schreef:
vickers schreef:

Nou, afhankelijk van welke gevangenis, worden ze niet zo gedrild als in het leger hoor >;) Misschien toch iets beter verdiepen in het penitentiaire recht, want de meesten in de gevangenis werken niet omdat dat te duur is...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:41

Ik krijg bij dit soort gebeurtenissen altijd het gevoel dat gerechtigheid in ons land niet bestaat. Misschien bestaat gerechtigheid in dit soort zaken wel helemaal niet, en is dat misschien ook niet mogelijk. Hoe hard de dader(s) ook gestraft worden, je krijgt als familie van het slachtoffer je geliefde niet terug. Voel je dan als familie van het slachtoffer ooit dat de dader een terechte, voldoende straf heeft gehad? Lijkt me niet.
De dader levenslang opsluiten? Kost ons allen erg veel geld, en naar mijn mening wordt de broeksriem al strak genoeg getrokken op dit moment.
Misschien zou een werkkamp een oplossing vormen, waarbij de dader een steentje bij draagt aan de maatschappij, ipv de maatschappij die voor hen mag betalen?
Verder heb ik het gevoel dat in Nederland er erg veel rekening gehouden wordt met de dader. De privacy van de dader moet worden beschermd enz enz. Waar zit dan de bescherming van het slachtoffer?
Voor mij voelt het allemaal erg scheef aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:41

Loetie84 schreef:
_San87_ schreef:

Nou, afhankelijk van welke gevangenis, worden ze niet zo gedrild als in het leger hoor >;) Misschien toch iets beter verdiepen in het penitentiaire recht, want de meesten in de gevangenis werken niet omdat dat te duur is...

Nee, dat bedoel ik ook niet. Maar het is over het algemeen niet zo dat ze op hun luie reet zitten, he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:42

git schreef:
Ik krijg bij dit soort gebeurtenissen altijd het gevoel dat gerechtigheid in ons land niet bestaat. Misschien bestaat gerechtigheid in dit soort zaken wel helemaal niet, en is dat misschien ook niet mogelijk. Hoe hard de dader(s) ook gestraft worden, je krijgt als familie van het slachtoffer je geliefde niet terug. Voel je dan als familie van het slachtoffer ooit dat de dader een terechte, voldoende straf heeft gehad? Lijkt me niet.
De dader levenslang opsluiten? Kost ons allen erg veel geld, en naar mijn mening wordt de broeksriem al strak genoeg getrokken op dit moment.
Misschien zou een werkkamp een oplossing vormen, waarbij de dader een steentje bij draagt aan de maatschappij, ipv de maatschappij die voor hen mag betalen?
Verder heb ik het gevoel dat in Nederland er erg veel rekening gehouden wordt met de dader. De privacy van de dader moet worden beschermd enz enz. Waar zit dan de bescherming van het slachtoffer?
Voor mij voelt het allemaal erg scheef aan.

Bij dit soort gevallen is het dan ook niet het slachtoffer dat gevaar loopt van vergelding, maar de dader. Dus heel raar is het niet dat de namen van de daders vaak niet volledig bekend worden gemaakt.