Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:36

eenitraM schreef:
_San87_ schreef:
Ja, hij stond er dus bij :?. Sowieso ook groot zijn foto boven het digitale artikel.

Ja nu zeg je het zelf! Hij stond er bij. Vervolgens om 7 uur heel Nederland van slag door de column omdat er gedacht werd dat deze brief echt waar was, terwijl de echte naamer gewoon bij staat. Dus idd, zeg dat wel, waar gaat het heen met de wereld. Klakkeloos alles overnemen van iedereen. }:0

Ik weet natuurlijk niet hoe het artikel in de Metro is gepubliceerd, of zijn naam er daar ook bij stond. Of zijn foto.

Als dat niet het geval was, dan snap ik die verwarring wel.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:36

Sammie schreef:
Welk shockbeleid? Die ouders hebben gewoon een rouwadvertentie geplaatst. De media, die gedragen zich als vliegen op stroop. De media heeft die ad opgeblazen, niet die ouders..

Ik heb shockbeleid tussen aanhalingstekens geplaatst, maar vooruit.

Wat er in de persconferentie is gezegd is dat ze aandacht willen voor pesten, dat mensen die pesten moeten gaan nadenken over de consequenties van hun gedrag, zelfs dat er een wetsvoorstel moet komen dat pesten strafbaar maakt.

Ze hebben dus wel degelijk een doel gehad met het plaatsen van die rouwadvertentie.

Deze column spreekt homohaat en intolerantie aan en gebruikt dezelfde aanleiding als de ouders van Ribberink. Op een compleet andere manier, ja, daar kan je het mee eens zijn of niet. Neemt niet weg dat het in geen enkel opzicht een aanklacht is tegen de ouders, sterker nog, dat de column dezelfde boodschap uitdraagt alleen een stuk 'harder'.

Jammer genoeg bestaan mensen als deze vrouw en je vindt ze, zeker op het internet, in grote aantallen. Als zo iemand dan gepersifleerd wordt in een column, wat is dan precies het hele punt..? Het moment van plaatsen, wanneer wil je dat dan doen, als iedereen het alweer vergeten is?

Ik zie niet zo goed waarom je de 'vrijheid van meningsuiting' wil inperken wanneer iemand een tolerante boodschap als deze uitdraagt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:36

Maar dat is het punt niet Amaris. Heel die luuk kan me gestolen worden.
Mijn punt is dat dergelijke dingen op bokt regelmatig gebeuren onder het mom van vrijheid van meningsuiting. En dit gebeuren in de Metro vinden we dan ineens belachelijk :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:37

Mixje90 schreef:
Volgens mij geven de meeste reacties de samenleving goed weer. Bij zo een discussie gaat het vaak om emoties, maar ik denk dat de TS toch meer een discussie wil over iets waar volgens vele emoties niet boeiend zijn, namelijk dat je kunt zeggen wat je wil, vrijheid van meningsuiting, wat iemand er ook bij kan voelen ... Maar weinig mensen begrijpen dit denk ik.

Ik heb het ook nog maar een keer of 10 aangegeven.... :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:37

In de metro stond het heel verwarrend met groot HAAR naam eronder. Het is dat ik dacht 'maar die foto is van de columnist en dat is een man en geen vrouw' dat ik verder ben gaan zoeken.

Maar het was erg onduidelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:37

stef schreef:
Maar dat is het punt niet Amaris. Heel die luuk kan me gestolen worden.
Mijn punt is dat dergelijke dingen op bokt regelmatig gebeuren onder het mom van vrijheid van meningsuiting. En dit gebeuren in de Metro vinden we dan ineens belachelijk :?

De afgelopen week is toch wel duidelijk geworden hoe hypocriet Nederlanders zijn :)? Met als schoolvoorbeeld GeenStijl.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:39

Eigenlijk zou er een poll bij moeten komen, wie vind dat dit mag en wie niet?
Diegene die vinden dat het niet kan, zijn eigenlijk voor een beperkte vrijheid van meningsuiting :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:39

stef schreef:
Nou.... het was nu niet echt een standaard rouw advertentie, of wel?

Nee, dat klopt maar zijn die er nog wel? Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik zie toch echt steeds meer tekeningen, persoonlijke boodschappen van kleinkind aan oma of opa bij rouwadv.

Punt is eigenlijk zij plaatsen de laatste brief (of een gedeelte) daaruit, de media heeft er vervolgens een hele eigen draai aangegeven. Wat het idee was hier achter, dwz het feit om pesten weer aan de kaak te stellen of gewoon weg de pesters de gevolgen laten zien van hun gedrag.. Maar vast niet dat mevr. De haas op deze manier wordt misbruikt. Concreet kun je nog stellen het ging over pesten, nu gaat het opeens over geloof en de kerk. Althans hier dan :+

M.i. is de media hier meer de boeman dan de ouders zelf. Of wellicht hebben zij het onderschat. Geen idee.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-11-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:40

Vrijheids van meninguiting moet mogen, maar mensen moeten ook een beetje een beetje nadenken over timing, hoe ze iets brengen etc.

Persoonlijk vind ik hier ook dat dit te ver gaat, qua timing, de manier/"anekdote" om dit onderwerp aan te snijden... Tjah.... Als ik redacteur was, had ik dit ook niet laten plaatsen zeg ik heel eerlijk. Het heeft een hele negatieve nasmaak.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:40

stef schreef:
en dat is ook een hele delicatie discussie, maar wel mijn punt. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, absoluut, maar hoe ver ga je?

En waarom? Leg je de grens bij rekening houden met de grenzeloze stomheid van bijvoorbeeld de grote hoeveelheid mensen die te beroerd zijn om goed te kijken wie deze column heeft geschreven, leg je de grens bij wat je zélf als beledigend zou ervaren, stop je zodra je in de buurt komt van religie, is het koningshuis heilig (of laat je dat met rust omdat men zichzelf niet kan verdedigen), mag je grappen maken over oorlog, honger, ernstige ziektes? En als je die grens kiest, doe je dat dan om te voorkomen dat mensen of groepen zich gekwetst kunnen voelen of doe je dat omdat je bang moet zijn dat die mensen of groepen persoonlijk met je komen afrekenen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:41

Dat de media erop springt kan je natuurlijk verwachten...

Euh maura: Dat is dus precies wat ik bedoel met hoe ver ga je....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:41

maura schreef:
stef schreef:
en dat is ook een hele delicatie discussie, maar wel mijn punt. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, absoluut, maar hoe ver ga je?

En waarom? Leg je de grens bij rekening houden met de grenzeloze stomheid van bijvoorbeeld de grote hoeveelheid mensen die te beroerd zijn om goed te kijken wie deze column heeft geschreven, leg je de grens bij wat je zélf als beledigend zou ervaren, stop je zodra je in de buurt komt van religie, is het koningshuis heilig (of laat je dat met rust omdat men zichzelf niet kan verdedigen), mag je grappen maken over oorlog, honger, ernstige ziektes? En als je die grens kiest, doe je dat dan om te voorkomen dat mensen of groepen zich gekwetst kunnen voelen of doe je dat omdat je bang moet zijn dat die mensen of groepen persoonlijk met je komen afrekenen?

maar maura volgens TS gaat het topic hier helemaal niet om.

het gaat om de meningsuiting op bokt is me net fijntjes uitgelegd :Y)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:42

Mixje90 schreef:
Diegene die vinden dat het niet kan, zijn eigenlijk voor een beperkte vrijheid van meningsuiting :)

Nou is ook niet helemaal zo. Van mij mag meneer Luuk prima het probleem van homohaat etc. aankaarten. Heb ik echt geen moeite mee. Waar ik moeite mee heb is de manier waarop hij het doet. Hoe hij totaal aan het gevoel van de ouders van Tim voorbij is gegaan.
Van mij mag hij best van de daken schreeuwen dat hij Mariska belachelijk vindt en al haar ideeen complete waanzin vindt. Maar doe dat alsjeblieft niet over de rug van een jongen die net zelfmoord heeft gepleegd.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:43

Mixje90 schreef:

Goed idee stef? haha

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:46

stef schreef:
Mixje90 schreef:
Volgens mij geven de meeste reacties de samenleving goed weer. Bij zo een discussie gaat het vaak om emoties, maar ik denk dat de TS toch meer een discussie wil over iets waar volgens vele emoties niet boeiend zijn, namelijk dat je kunt zeggen wat je wil, vrijheid van meningsuiting, wat iemand er ook bij kan voelen ... Maar weinig mensen begrijpen dit denk ik.

Ik heb het ook nog maar een keer of 10 aangegeven.... :')

Maar TS, gaat dit dan niet meer om vrijheid van de vorm van meningsuiting?

Als het gaat over de manier waarop en niet over de boodschap, is dat inderdaad een andere discussie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:47

Kan de OP niet meer aanpassen, en dan is het nog de vraag of er gelezen wordt wat er gevraagd wordt...

Dat is toch allebei een mening? Hoe je het ook zegt? Al verpak je je mening in duizenden bloemetjes, kan het nog steeds heel erg kwetsend zijn, "maar hey, das mijn mening dus ik mag het zeggen"

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:48

Als ouders zou ik deze zaak voor laten komen. Als laster. Ik vind het totaal niet kunnen wat hier gebeurt. Het hele artikel draagt totaal niets bij behalve dat het modder gooien is naar die Mariska de Haas. Vrijheid van meningsuiting is hier een schandalig voorbeeld van. Metro is hier zwaar de fout in gegaan. Of het artiikel nou wel of niet als satirisch bedoelt is.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:49

Vrijheid van meningsuiting, oké dat mag. Waar waar zijn de fatsoensnormen gebleven???

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:50

stef schreef:
Kan de OP niet meer aanpassen, en dan is het nog de vraag of er gelezen wordt wat er gevraagd wordt...

Dat is toch allebei een mening? Hoe je het ook zegt? Al verpak je je mening in duizenden bloemetjes, kan het nog steeds heel erg kwetsend zijn, "maar hey, das mijn mening dus ik mag het zeggen"

Nouja toch is het zo natuurlijk, dat wanneer Luuk wellicht niet Tim er bij betrokken had, maar een ander scherp stuk met zijn ideeen over deze mevrouw had geschreven dat iedereen jubelend de krant had gelezen. Want veel mensen delen zijn mening over deze vrouw, alleen de manier waarop hij het nu 'verpakt' heeft stuit zoveel mensen tegen de borst dat de ware boodschap een beetje verloren is gegaan imo.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:50

FirebirdM schreef:
Als zo iemand dan gepersifleerd wordt in een column, wat is dan precies het hele punt..? Het moment van plaatsen, wanneer wil je dat dan doen, als iedereen het alweer vergeten is?

Het punt is, lijkt mij, dat die mevrouw zelf heeft gekozen een publieke figuur te worden. Het is immers algemeen bekend dat je een publieke figuur wordt als je bij P&W en dergelijke aan tafel gaat zitten. De familie die er in de column ongevraagd bijgesleurd wordt, is in één dag óók min of meer publiek geworden. Maar zíj hebben daar niet voor gekozen, het was vrij duidelijk dat ze nooit hadden verwacht dat de media zó massaal op hun rouwadvertentie zouden duiken.
Dat de columnist ervoor kiest om zonder verder contact deze familie te gebruiken is behoorlijk smakeloos. Als hij de moeite had genomen de familie om instemming te vragen had hij die vermoedelijk niet gekregen. Daarom was het netter geweest als hij zijn punt had gemaakt zónder de familie erbij te halen, alleen dan zou het hem niet gelukt zijn om gesprek van de dag te worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:52

_San87_ schreef:
eenitraM schreef:

Of zijn eigen naam :j

Zijn eigen naam stond er in de digitale versie, die ik heb gelezen, gewoon bij :). Dus daarin zie ik geen probleem.

Maar niet iedereen leest de digitale/online versie.. . daar moet je als krant - en indirect columnist, rekening mee houden. De metro is vandaag de dag een van de meest gelezen kranten in Nederland. Fijn, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:53

stef schreef:

Natuurlijk het IS een mening, we hebben het geluk dat we altijd en overal onze mening mogen verkondigen. MAAR: je moet dit wel netjes doen op een respectvolle manier. En ja, de media pakt wel vaker iemand hard aan, ook tot vervelens toe. Alleen gaat dit veel en veel te ver. Deze jongen ligt nog maar net onder de grond, heeft zelfmoord gepleegd met een reden en dan komt er zo'n bijna 50 jarige columnist aan die denkt dat hij wel even iemand de grond in kan boren, over de rug van iemand die gepest is en toevallig homo was.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:54

Hetzelfde is toch ook dat je een agent niet uit mag schelden, maar als je zegt "ik vind u een $#%%@!" dan mag het wel? :S

Het is altijd krom, maar dit gaat gevoelsmatig gewoon te ver.

maura

Ollie23 schreef:
Als ouders zou ik deze zaak voor laten komen. Als laster. Ik vind het totaal niet kunnen wat hier gebeurt. Het hele artikel draagt totaal niets bij behalve dat het modder gooien is naar die Mariska de Haas.

Laster ga je niet redden want dat is het niet. De ouders worden namelijk nergens van beschuldigd of woorden in de mond gelegd. De modder naar de vrouw bestaat uit woorden die ze meerdere malen zelf openbaar heeft gemaakt en het herhalen daarvan is geen laster. Dat zou het alleen zijn als het om standpunten gaat die ze niet uitdraagt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

Zijn eigen naam stond er in de digitale versie, die ik heb gelezen, gewoon bij :). Dus daarin zie ik geen probleem.

Maar niet iedereen leest de digitale/online versie.. . daar moet je als krant - en indirect columnist, rekening mee houden. De metro is vandaag de dag een van de meest gelezen kranten in Nederland. Fijn, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid.

Dus bij de papierversie stond geen naam?