Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:29

Mixje90 schreef:
Ja, mn baas(boer van in de 70) heeft ook zulke mooie verhalen, dat ik blij moet zijn met alles en zijn ooms 15km liepen om bij de trein te komen en er mensen zijn die 3dagen moeten reizen voor ze op een school komen.
Ik denk dat er heeeel goed is nagedacht over een studenten ovkaart en dat de redenen voor de invoering ervan nog steeds gelden. En ik denk dat veel studenten hierdoor niet kunnen studeren of dat het veel moeilijker gaat worden.
Of kunnen we ook uitkeringen afschaffen omdat er genoeg arme mensen zijn voor wie het normaal is dat ze met 1 banaan een week moeten eten?

Veel studenten worden hierdoor min of meer gedwongen door op kamers te gaan. Ik reis dagelijks Amersfoort - Wageningen, dat is al onwijs duur. Laat staan als je naar Leiden of Amsterdam moet. Op kamers gaan is vaak ook duur, en kunnen mensen ook niet betalen. Nouja, dan maar solliciteren bij de lokale supermarkt en tot je 67e achter de kassa. Een opleiding is immers niet te betalen.

_Yasmine_

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:31

Maar was er niet ook al een kamer tekort?
Hoorde mensen altijd klagen over dat ze geen kamer kunnen vinden in Amsterdam en Utrecht. Dus ook dat is niet zo een makkelijke optie.

Als het voor mij ingevoerd zou worden kan ik niet meer rond komen (zie eerdere berekening in het begin).
Zeker in combinatie met zorgtoeslag en leenstelsel..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:37

ik vind het belachelijk, voor mijn opleiding heb ik 3 scholen 'in de buurt' (alsnog 2 uur met OV reizen)
12,80 voor retour trein, en 2,37 per keer voor de bus om op het station te komen, dus 4.74 per dag!
dan ben ik gewoon 18 euro kwijt aan reiskosten per dag. Dat is 360 euro per maand. Nou sorry dat kunnen wij niet ophoesten :=

Dus ik denk dat veel studenten niet meer kunnen gaan studeren.
en tuurlijk om te zeggen 'ga dan op kamers' ... moeten die er wel zijn, zeker in mijn regio is er bijna niks.

ik doe nu een opleiding van 4 jaar( zit nu in het 2e) en wou hierna nog graag een opleiding doen van een jaar (kraamzorg) en weet dus niet of ik die wel kan gaan doen straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:07

Mijn moeder doet nu de opleiding verzorgende ig. zonder stufi.
ze studeert en ze onderhoudt ons ook. maar ze werkt wel veel naast haar studie.

dus hoezo niet mogelijk?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:11

Omdat ik niet veel kan werken naast mijn studie :n
Voor mij moet ik veel bijlenen. Dat komt ongeveer op 500 euro lening per maand uit x 10 maanden = 5000 per jaar x4 jaar = 20.000 euro. Vind het eigenlijk veel geld, ben ik de eerste tijd bezig met alleen studie terug betalen. En voor nu zou ik mijn sociale leven op offeren, ik zou dan dus een studie doen op MBO want dit is dichterbij en goedkoper.

Kwestie van prioriteiten stellen :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:11

Juulxx schreef:
Ojajoh schreef:
Ik denk dat ze het op kamers willen stimuleren?

Okee hoe willen ze dit doen???
Op kamers gaan wordt ook steeds duurder..
en is in amsterdam zowat onbetaalbaar!!!
Pfoee dan weet ik ook weer waarvoor ik werk..
en kan ik miss me paardje wel gedag zeggen |(

waarom IN amsterdam? waarom niet rondom?

ik heb mijn school niet afgemaakt (ja dom) maar ben later na een paar jaar werken toch terug naar school gegaan om mijn diploma's te halen
ik heb de reiskosten daar naar toe (+/- 90 km per schooldag) nooit vergoed gekregen hoor......

en paard is een luxe........

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:31

Okee hoe willen ze dit doen???
Op kamers gaan wordt ook steeds duurder..
en is in amsterdam zowat onbetaalbaar!!!
Pfoee dan weet ik ook weer waarvoor ik werk..
en kan ik miss me paardje wel gedag zeggen |([/quote]
waarom IN amsterdam? waarom niet rondom?

ik heb mijn school niet afgemaakt (ja dom) maar ben later na een paar jaar werken toch terug naar school gegaan om mijn diploma's te halen
ik heb de reiskosten daar naar toe (+/- 90 km per schooldag) nooit vergoed gekregen hoor......

en paard is een luxe........[/quote]

Anders zit ik alsnog met reiskosten..
en me paard mag wel luxe zijn...
maar hoeft niet weg als ze die ov gewoon houden voor studenten...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:33

Juulxx schreef:
Anders zit ik alsnog met reiskosten..
en me paard mag wel luxe zijn...
maar hoeft niet weg als ze die ov gewoon houden voor studenten...

ja hoor .....

dus als ik iets wil moet ik ook maar zeggen" ja hallo" mag ik even een vergoeding want dan hoef ik mijn luxe niet weg te doen
we moeten allemaal inleveren

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:41

Ojajoh.

Als ze het hele systeem van stufi en OV nou eens veranderen, zouden we er niet zo extreem veel op in hoeven te leveren.
Kijk bijvoorbeeld naar die 90 euro die je extra NAAST je stufi en OV kan aanvragen wanneer je 'langer dan 1,5 uur aan het reizen bent' Waarom? Waar is dat voor nodig? Pure onzin. Afschaffen.
Betere controle op stufi, en OV chipkaart als studenten in dezelfde plaats op school zitten omzetten, dus ook controle op student > school.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:43

Ik schrok me ook even een hoedje toen ik dit regeerakkoord las.. máár....
Als je in 2013 (dus volgend studentenjaar) begint met studeren dan heb je gewoon nog recht op je studiefinanciering (ook ná 2014), toch?
Dat het OV wordt afgeschaft vind ik een iets te heftige beslissing. Ik zou eerder voor het hier al eerder genoemde trajectabonnement gaan. Je geeft bij het starten van je studie aan waar je studeert en waar je woont, en op dat traject kan je gratis reizen.

Ik moet eerst nog maar eens zien of dit allemaal goedgekeurd gaat worden door de eerste kamer etc.
We zullen allemaal moeten inleveren, helaas...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:48

Courses schreef:
Ojajoh.

Als ze het hele systeem van stufi en OV nou eens veranderen, zouden we er niet zo extreem veel op in hoeven te leveren.
Kijk bijvoorbeeld naar die 90 euro die je extra NAAST je stufi en OV kan aanvragen wanneer je 'langer dan 1,5 uur aan het reizen bent' Waarom? Waar is dat voor nodig? Pure onzin. Afschaffen.
Betere controle op stufi, en OV chipkaart als studenten in dezelfde plaats op school zitten omzetten, dus ook controle op student > school.

Ik heb Nog nooit van gehoort van die 90 euro extra :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:52

Die is er zeer zeker wel. Dat soort dingen vind ik pas onzin, en daar kunnen ze op bezuinigen in plaats van het grootste deel van NL de kosten in te jagen omdat het systeem gewoon niet deugt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:53

Ik vind het vervelende beslissing! zo als het er nu uit ziet heb ik er gelukkig niet meer mee te maken maar mijn zusje bijvoorbeeld wel.
Ik woon in Groningen en veel opleidingen worden hier niet aangeboden maar wel in leeuwarden. Retour Groningen-school is 13 euro. Als ik dan 5 dagen in de week naar school moet is dat 65 euro. Op kamers is geen optie omdat ik hier thuis zorg taken heb (waar voor ik niet betaald word). Hier door is werken ook geen optie omdat ik anders geen tijd meer zou hebben om te studeren. Ik zie ook veel meer in een traject kaart omdat in mijn ervaring de meeste mensen toch het traject thuis- school reizen. Andere trajecten bij voorbeeld dagjes weg die studie genootjes dan doen met ov hoeft de overheid natuurlijk niet te betalen dat heeft niks te maken met studie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:56

Courses schreef:
Ojajoh.

Ik wist niet eens dat dat kon? Niet dat ik het extra geld nodig heb. Ik ben per dag 3 uur kwijt aan reizen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:58

Courses schreef:
Ojajoh.

geloof dat dit alleen is al je de onderwijs instelling niet op tijd kan bereiken en je dan dus op een andere manier op tijd op school moet kunnen komen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:00

Ik zou het beter vinden om alleen het traject wat je voor school-huis verkeer gebruikt, gratis te laten en voor de overige stukken een kortingskaart. In plaats van een kortingskaart voor alles. Dat is wel te controleren dmv collegekaarten. Maar, hebben ze al nagedacht over korting in de bus? Voor mij is het dichstbijzijnde treinstation 20 km. Ik ga dus altijd met de bus. Maar voor zover ik weet, verkopen ze geen kaartjes in de bus met korting. Of zou dat allemaal met de chipkaart moeten dan? Je kunt immers ook gewoon nog een treinkaartje met korting kopen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:05

Pytje schreef:
Ik zou het beter vinden om alleen het traject wat je voor school-huis verkeer gebruikt, gratis te laten en voor de overige stukken een kortingskaart. In plaats van een kortingskaart voor alles. Dat is wel te controleren dmv collegekaarten. Maar, hebben ze al nagedacht over korting in de bus? Voor mij is het dichstbijzijnde treinstation 20 km. Ik ga dus altijd met de bus. Maar voor zover ik weet, verkopen ze geen kaartjes in de bus met korting. Of zou dat allemaal met de chipkaart moeten dan? Je kunt immers ook gewoon nog een treinkaartje met korting kopen.

Gewoon allemaal met de chipkaart denk ik, zodat je idd ook in de bus gewoon korting krijgt.

Alleen het moet ook nog door de kamer heen, dus misschien wordt het ook wel zoals jij het nu voorstelt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:06

lenaa_tje schreef:
Courses schreef:
Ojajoh.

geloof dat dit alleen is al je de onderwijs instelling niet op tijd kan bereiken en je dan dus op een andere manier op tijd op school moet kunnen komen.

Idd, heb het even nagekeken. het is alleen wanneer je je onderwijs instelling niet op tijd kan bereiken :)

pytje, gewoon met de chipkaart, ik heb een studenten OV voor door de weeks, en in het weekend verandert tie in 40 procent korting ook in de bus. dus dat gaat wel hoor :j

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:28

Vind nog maar eens een kamer... :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:49

Hard werken voor je toekomst is belangrijk. En dat een hoop studenten er een potje van maken ben ik ook eens.
Maar dit hele voornemen is wat mij betreft geen investeren in je toekomst.

De arbeidsmarkt is erg lastig vandaag de dag. HEt is bijna onmogelijk een vast contract te krijgen en de banen liggen in veel sectoren niet voor het oprapen.
Met 20.000 euro schuld beginnen is dan niet bepaald prettig.
En als je al een diploma nodig hebt voor het schoonmaken van een plé, is het vinden van een baan zonder diploma helemaal geen doen.

Anders zou dat mijn optie zijn namelijk.
9 van de 10 studenten hebben nog geen idee van wat ze willen, hoe ze dat willen gaan doen en vinden het werk geen zak aan. Dan zeg ik..maak het makkelijker voor jongeren die van school komen een baan te geven, laat ze werken en dan als ze een jaar of 22 zijn gaan studeren. Hbben ze gespaard om hun studie en reiskosten te betalen..zijn ze een stuk volwassener, weten ze beter wat ze willen enz..
Want laten we eerlijk zijn..er zijn zo verrekt veel studenten die maar wat aankloten in hun studie en wiens leven bestaat uit stappen en weekend.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:55

gekvanfleur schreef:
Hard werken voor je toekomst is belangrijk. En dat een hoop studenten er een potje van maken ben ik ook eens.
Maar dit hele voornemen is wat mij betreft geen investeren in je toekomst.

De arbeidsmarkt is erg lastig vandaag de dag. HEt is bijna onmogelijk een vast contract te krijgen en de banen liggen in veel sectoren niet voor het oprapen.
Met 20.000 euro schuld beginnen is dan niet bepaald prettig.
En als je al een diploma nodig hebt voor het schoonmaken van een plé, is het vinden van een baan zonder diploma helemaal geen doen.

Anders zou dat mijn optie zijn namelijk.
9 van de 10 studenten hebben nog geen idee van wat ze willen, hoe ze dat willen gaan doen en vinden het werk geen zak aan. Dan zeg ik..maak het makkelijker voor jongeren die van school komen een baan te geven, laat ze werken en dan als ze een jaar of 22 zijn gaan studeren. Hbben ze gespaard om hun studie en reiskosten te betalen..zijn ze een stuk volwassener, weten ze beter wat ze willen enz..
Want laten we eerlijk zijn..er zijn zo verrekt veel studenten die maar wat aankloten in hun studie en wiens leven bestaat uit stappen en weekend.

Hoe wil je dat doen? En bovendien is er dan minder werk voor de mensen die normaal gesproken dat werk zouden doen...

Puck1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:03

Ikheb het vanochtend gehoord op school.. Gelukkig heb ik geen OV nodig maar stufi is wel handig voor mij omdat ik naast mijn opleiding en paard geen tijd heb voor een vaste baan (soms wel eens oppassen maar daar wordt je ook niet rijk van) Ik las er net al wat over maar gaat dit afgeschaft worden? ikword in december 18.. ben wel benieuwd hoe het allemaal zit. en die 90 euro extra? Dat is dan van een lening volgens mij? gewone stufi bij 18 is volgens mij 70 of 80 euro. Daarboven is lening volgens mij..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:11

Heel fijn.. Ik ben voor een enkele reis rond de 9 euro kwijt.. Met de fiets zou ik drie uur onderweg zijn vanwege een tunnel waar je met de fiets niet door heen mpet.. Dat betekent om rijden via breskens.. Mijn opleiding zit ook echt niet dichter bij..
Ik zou dan per dag 18 euro kwijt zijn dat X 5 dagen en dan X 4 weken.. dat is rond de 350 euro per maand..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:57

toch zie ik een hoop mensen klagen die geen geld hebben, geen tijd hebben om dat geld te verdienen, maar wel een eigen paard hebben
klopt toch niet!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:02

Daarom ben ik ook maar een thuisstudie gaan doen. Ik hoop dat als ik klaar ben, werk kan vinden, dan ben ik eindelijk van dit hele gezeur af. :7